Nielshm skrev: ↑19. maj 2022, 05:40
Det er kedeligt med sådan en revne.
Jeg synes næsten det er mere utroligt at et produkt dimensioneres så præcist, at den mindste lille afvigelse i brug eller tilpasning faktisk betyder brud.
Så hvis jeg en dag kører lidt frisk til i familiecontaineren, så må jeg forvente at et eller andet brækker sf, for det er ikke en racerbil.
Det er heller ikke unormalt at se en knækket fjeder på en bil, særligt i konesiden. Det er heller ikke unormalt af folk brænder hjullejer af ved at sætte spacers på. Du ændre ikke på bilens konstruktion ved at køre frisk til, men et eller andet sted står der hvor meget bilen må lastes med, der står også noget om hvor meget du må hænge bag efter, og det er ikke uden grund.
Havde man brugt professionelle værktøjer som finite element, havde man fanget områder med spændingsopbygninger på forhånd. Og det må antages at de folk som sidder med det hos H&K er kompetente nok til at vide hvilken betydning de spændinger har for evt udmattelsesbrud, de bør også være kompetente nok til at afprøve forudsigeligt misbrug(rødpunkt-ja det må det være når de siger at man ikke må bruge det) og vide hvilken indflydelse det har, så man kan fraskrive sig ansvar for det i dokumentationen, hvilket de ikke har gjort. Så at de bevidst skulle have kørt designet lige til grænsen, tror jeg ikke en skid på. Har du et dårligt/uheldig design og eller materialefejl i et kritisk på punkt med skarpe hjørner/kanter så skal der altså ikke meget til at starte et brud. I forhold til spændinger og udmattelsesbrud skal man meget langt ned i spændinger for at opnå ”uendelige” levetid (typisk 1e6-1e7 aktiveringer). Spændingerne skal ikke stige meget før at levetiden bliver markant ændret, da forholdet mellem spændinger og antal aktiveringer her et logaritmisk forhold.
Når de siger at det er rødpunktet som har gjort det, jamen så skal det nok passe, men det er fordi at de forvejen har et dårlig designet skydejern(og det ved de), hvor massen af rødpunktet flytter spændingerne så meget at man ikke kan snakke om levetid, men yderlig underdimensionering og det kan være helt galt hvis der også er en materialefejl, og den kan som sådan være skyld i det alene, og den kan som sådan også godt være gennemgående og have sit udspring i formsmedningen hvor materiales struktur ikke bliver tilstrækkelig genskab ved varmebehandling og der ikke er nok materiale til efterfølgende bearbejdning osv, og det ved de også godt.
Der er ikke tale om et toptunet design, udmattelsesbrud her, det er rent brud som bunder i enten direkte dårlig design, materialefej eller en kombi, og det tørre de af i et rødpunkt, længere er den ikke.