Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Sixpack » 1. jun 2022, 12:13

Mine $0.02:

Jeg har efterhånden en del erfaring med at skyde fra tripod - har været igennem det hele - Hog saddle, alu tripod med ball head, carbon med levering base, arca rails, qd arca clamps... Mange penge senere er jeg kommer frem til følgende:

Hverken på jagt eller til PRS konkurrencer eller anden form for (semi) dynamisk skydninger giver det mening (for mig) at clamp'e riflen fast til tripod'en.

Jeg har istedet en game changer bag med - den ligger fint ovenpå tripod'en - har ikke engang et ball head på mere. Riflen ligger stabilt på bag'en. Når jeg er på jagt har jeg en med letvægtsfyld (pint sized), på banen har jeg en tungere og mere stabil (Shmedium heavy fill).

Jeg har testet gruppe størrelser (kraft challenge drill) - grupperne er præcis de samme (50mm) fra stående, høj knælende, siddende og prone fra tripod - hvad enten jeg har spændt riflen på arca clamp eller fra bag. Tilgengæld er det væsentligt langsommere med arca end uden. Med mindre man ved præcis hvor dyret står giver det ikke mening. Eneste upside ved arca (eller andre clamp in systemer) er at riflen ikke falder ned fra tripod'en hvis man ikke holder fast i den. Bag-løsningen er både billigere, nemmere - og virker på alle rifler lige fra mine gamle historiske til nyeste chassiser. Prøv det først.

Billede til inspiration med en No4 Enfield - som der ihvertfald ikke skal laves huller i
2A285E91-232B-4541-9480-BAA1E71E1993.jpeg
Senest rettet af Sixpack 1. jun 2022, 14:00, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af C-X » 1. jun 2022, 13:00

:goodpost:

Tak, det er god viden, som kan spare mange penge og besværligheder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Krung » 2. jun 2022, 08:15

Jeg installerede en M8 blindnitte med gevind. Så tog jeg en billig arca plade fra fjernøsten og borede hullet op fra 1/4" til 8 mm.

Det er til min 223 Rem, som vejer som et ondt år, så rekylet er forsvindende. Billedet er med min gamle CZ 455.
gåån.jpg
Jeg har også stablet min Sauer 200 STR i Vision chassis op, som må veje tæt på 20 kg. Det er med arca rail og noget nemmere.

Hele setup'et er noget tyndt, så man skal ikke slæbe rundt på det, og regne med at være klar på 1 minut, men til en post, hvor man kigger efter ræveunger, er det helt fint.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Sixpack » 2. jun 2022, 08:55

Krung skrev:
2. jun 2022, 08:15
Hele setup'et er noget tyndt, så man skal ikke slæbe rundt på det, og regne med at være klar på 1 minut, men til en post, hvor man kigger efter ræveunger, er det helt fint.
Min erfaring er, at hastigheden hvormed man kan komme til skud, kommer utroligt meget an på hvordan tripod'en er udformet. Jo færre led benene har, jo bedre. Twist lock er hurtigere end de der flapper der er på de fleste foto stativer. Inverterede ben (hvor den nederste sektion glider over den øverste, altså har en større diameter) er meget hurtigere end traditionelle.
Min go-to de her dage er en Leofoto SO-282C

Jeg har også (bittert) erfarer, at man er nød til at træne med tripod, for at kunne anvende den i praksis.

. Med den kan jeg med riffel i rem over skulderen, bag i en hånd og tripod foldet sammen i den anden på 15 sekunder komme til en stabil skydestilling og afgive skud. Hvis benene er foldet ud og bæres klappet sammen (som man ville bære en vip'er flex), så tager det mig 10 sekunder.
Især i konkurrence sammenhæng er det ret afgørende at vide hvor lang tid man skal bruge på af fumle med grejet, da vi skyder på tid. Den træning giver tilliden til at det er værd at slæbe med på jagt. Derfor tester jeg altid hvor lang tid brugen af udstyret tager.

I øvrigt, en anden, overset, fordel ved at have en tripod med en bag på, er at det er en rigtig god platform til at observere fra med sin håndkikkert. Hvis man i længere tid står og kigger, så er det rart at kunne hvile kikkerten på en stabil platform. Det har jeg haft meget glæde af, både i naturen og til konkurrencer hvor jeg enten har spottet eller for at lure wind calls fra andre skytters skud.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Krung » 2. jun 2022, 09:17

Sixpack skrev:
2. jun 2022, 08:55
I øvrigt, en anden, overset, fordel ved at have en tripod med en bag på, er at det er en rigtig god platform til at observere fra med sin håndkikkert. Hvis man i længere tid står og kigger, så er det rart at kunne hvile kikkerten på en stabil platform. Det har jeg haft meget glæde af, både i naturen og til konkurrencer hvor jeg enten har spottet eller for at lure wind calls fra andre skytters skud.
Min spotterkikkert er så lille at den kommer med sammen med håndkikkerten. Spotteren er fantastisk på fotostativ. Høj nok til at se over rapsen. I den situation er det fedt med mange led på stativet, så det kan blive kort.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Fast Fumble » 2. jun 2022, 09:42

Tråden er nu flyttet til bedre sub-forum, for at bevare de gode oplysninger der er i den.
(SmallTalk ryddes op jænvligt, og denne tråd bør overleve).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af C-X » 2. jun 2022, 10:13

Krung, hvilket stativ bruger du her?

Fik for nylig et Sirui Traveler 7C til min samling af trefødder. Overvejer om hovedet er stærkt nok til at bære min Ruger Precision Rimfire, inkl optik og dæmper. Hvis bare det kan holde riflen i vandret, på balancen, så er jeg fint tilfreds.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af Krung » 2. jun 2022, 10:37

C-X skrev:
2. jun 2022, 10:13
Krung, hvilket stativ bruger du her?
Det var fra Den Blå Avis, godt under halv pris - jeg tror det må være sådan et: https://benrousa.com/mefoto-backpacker- ... -titanium/
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan skrue hul i jagtriffel?

Indlæg af C-X » 5. aug 2022, 12:28

Sixpack skrev:
1. jun 2022, 12:13
Mine $0.02:

Jeg har efterhånden en del erfaring med at skyde fra tripod - har været igennem det hele - Hog saddle, alu tripod med ball head, carbon med levering base, arca rails, qd arca clamps... Mange penge senere er jeg kommer frem til følgende:

Hverken på jagt eller til PRS konkurrencer eller anden form for (semi) dynamisk skydninger giver det mening (for mig) at clamp'e riflen fast til tripod'en.

Jeg har istedet en game changer bag med - den ligger fint ovenpå tripod'en - har ikke engang et ball head på mere. Riflen ligger stabilt på bag'en. Når jeg er på jagt har jeg en med letvægtsfyld (pint sized), på banen har jeg en tungere og mere stabil (Shmedium heavy fill).

Jeg har testet gruppe størrelser (kraft challenge drill) - grupperne er præcis de samme (50mm) fra stående, høj knælende, siddende og prone fra tripod - hvad enten jeg har spændt riflen på arca clamp eller fra bag. Tilgengæld er det væsentligt langsommere med arca end uden. Med mindre man ved præcis hvor dyret står giver det ikke mening. Eneste upside ved arca (eller andre clamp in systemer) er at riflen ikke falder ned fra tripod'en hvis man ikke holder fast i den. Bag-løsningen er både billigere, nemmere - og virker på alle rifler lige fra mine gamle historiske til nyeste chassiser. Prøv det først.

Billede til inspiration med en No4 Enfield - som der ihvertfald ikke skal laves huller i

2A285E91-232B-4541-9480-BAA1E71E1993.jpeg
Det er nu prøvet og jeg er fan! :biggrin:

Saze havde heldigvis forkøbt sig, i forsøget på at finde den perfekte Game Changer Bag, og havde en som passede i størrelse, men var for sticky til hans smag.
Perfekt til ture med kamera, stativ og riffel. Super stabilitet.

Det er langsommere end f.eks. en Primos Trigger Stick, men der er nul chance for, at man slæber flere tripods med sig. Og man mærker virkelig forskellen i stabilitet.

Man kan godt argumentere for, at det er grotesk, at en lille pose med fyld, koster det samme som et lækkert og teknisk stativ, udført i kulfiber og aluminium, forarbejdet til præcision. Markedsføringskraften er stor :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar