Hvilken butik plomberer ikke?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 12. apr 2017, 14:30
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 15 times

Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Kravlogbavl » 9. okt 2017, 15:11

Hej NVF
Såvidt jeg kan forstå, så plomberer Østjysk våbenhandel og Korsholm deres halvauto og pump haglgeværer. Kender i til butikker hvor de ikke på forhånd har plomberet, og hvor man selv skal gøre det, såfremt man ønsket det plomberet?

Mvh

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2783
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Krung » 9. okt 2017, 15:19

Jeg kan ikke udtale mig om det sker hver gang, men en bekendt købte en Baikal 155 hos Våbensmeden, og den var ikke plomberet.

Men de fleste plomberinger kan omgøres (pind og T-slids).

(Jeg er af den holdning at de så KUN må stå i skabet, så jeg ser ikke behovet)
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af T-REX » 9. okt 2017, 15:47

Det er sjældent, at det er butikkerne, der plomberer.

Det er sådan butikken modtager dem, fra Producenten eller importøren.

Selv her i Grønland, hvor manualt ladede jagtvåben, ikke er omfattet af våbenloven, der er Pumpguns oftest leveret, med plombering, når de indkøbes, via en Dansk Distributør.

Jeg har set flere tyrkiske pumpguns, hvor plomberingen består af et "krympet" magasinrør, så det ikke nemt kan ændres.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Tom4000 » 9. okt 2017, 16:32

Jeg har købt hos våbensmeden. Jeg betalte ekstra for at få den plomberet ( 1/2 arbejdstime svjh ).

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Raptor357 » 9. okt 2017, 16:53

Kravlogbavl skrev:Hej NVF
Såvidt jeg kan forstå, så plomberer Østjysk våbenhandel og Korsholm deres halvauto og pump haglgeværer. Kender i til butikker hvor de ikke på forhånd har plomberet, og hvor man selv skal gøre det, såfremt man ønsket det plomberet?

Mvh
Bed om at de ikke ødelægger dit våben, det er din ret. havde jeg købt et gevær der var blevet plomberet af forhandleren ville jeg levere det tilbage med krav om ombytning nu og her.
Du må bare ikke bruge den på jagt før den er plomberet til 2 skrald totalt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Fast Fumble » 9. okt 2017, 17:37

Krung skrev:(Jeg er af den holdning at de så KUN må stå i skabet, så jeg ser ikke behovet)
Du har naturligvis ret til din holdning, men der er jo folk som skal bruge geværet udenfor DK's grænser, og så er det helt lovligt mange steder, at det kan indeholde mere end 2 skud.
Derfor er der altså nogle som har det behov.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 219
Tilmeldt: 12. maj 2014, 21:40
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Philips » 9. okt 2017, 19:42

Da jeg købte min halv auto hos Lyngs i Gilleleje var den heller ikke plomberet. :smile:
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Lassescout » 12. okt 2017, 20:36

Jeg har altså meget svært ved at se problemet.

Når du køber en halvauto eller pump-action, så ved du at der gælder forskellige regler afhængig af, hvad du skal bruge den til. Så aftal fra starten med sælgeren hvilken udgave af haglbøssen du vil have, og aftal samtidig hvad den må koste i den udgave. Du kan jo ikke forlange af sælgeren, at han skal kunne gætte hvad du tænker, og det er meget nemmere at klare det up front, fremfor at komme bagefter og afsløre at du ville noget andet end han troede du ville.

Skal du bruge én der er plomberet: fint, sig det til manden. Skal du bruge én der ikke er: fint, sig det til manden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Carlsen93
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. apr 2014, 10:10
Interesser: Våbenworship og jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Carlsen93 » 13. okt 2017, 13:03

Jeg har købt pump (Hatsan MP) i Hunters House. Den var ikke plomberet, så den holder 7+1 (9+1 med magasinrørsforlænger :giggle: ).

Jeg har selv efterfølgende "plomberet" den ved at bore hul i magasinproppen, indføre en gevindstang (eller hva' pokker sådan en nu hedder), som er savet til i længden, så der kun kan sættes 1 bønne i magasinet, og fastgjort denne med møtrikker, som jeg har fået en kammerat til at fastsvejse så den ikke kan fjernes. Jeg er ikke sikker på den holder 100% i retten (faktisk er jeg ret sikker på, at den ikke gør), men den kan kun lades 1+1 med denne prop isat.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af 458hunter » 13. okt 2017, 16:20

Carlsen93 skrev:Jeg har købt pump (Hatsan MP) i Hunters House. Den var ikke plomberet, så den holder 7+1 (9+1 med magasinrørsforlænger :giggle: ).

Jeg har selv efterfølgende "plomberet" den ved at bore hul i magasinproppen, indføre en gevindstang (eller hva' pokker sådan en nu hedder), som er savet til i længden, så der kun kan sættes 1 bønne i magasinet, og fastgjort denne med møtrikker, som jeg har fået en kammerat til at fastsvejse så den ikke kan fjernes. Jeg er ikke sikker på den holder 100% i retten (faktisk er jeg ret sikker på, at den ikke gør), men den kan kun lades 1+1 med denne prop isat.
Den er jeg overbevist om holder i retten med mindre du ligefrem har en anden kap uden stang med i lommen.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Hansen-Martin » 13. okt 2017, 21:23

er loven ikke bare at man ikke må kunne fjerne begrænsingen uden værktøj? :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Lassescout » 18. okt 2017, 09:58

Njjjjaeee, måske. Her er paragraffen fra bek. om våben og ammunition der må anvendes til jagt;
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Spørgsmålet er så, hvad der skal til for at du har "en permanent anordning". Den almindelige opfattelse er vist, at der skal svejses eller nittes for at anordningen anses for permanent, men mig bekendt har det aldrig været prøvet i retten. Så vi ved reelt ikke hvad der skal til for at opfylde kravet. I den anden ende af skalaen har jeg hørt om praktiske kontroller udført af politiet hvor de afprøvede hvor mange patroner der kunne gå i geværet hos havjægere. Hvis der kun kunne gå én i kammeret og én i magasinet var politiet tilfredse, de undersøgte ikke nærmere hvordan plomberingen var udført.

Så alt i alt er det et åbent spørgsmål hvad der skal til. Hvis du svejser eller nitter er du sikker på at være lovlig. Gør du mindre end det, er du muligvis lovlig, men man kan ikke rigtigt vide det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 12. apr 2017, 14:30
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 15 times

Re: Hvilken butik plomberer ikke?

Indlæg af Kravlogbavl » 19. okt 2017, 22:50

Mange tak for svarene indtil videre :smile:

Besvar