556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af CO » 12. dec 2018, 19:58

Hvad der helt præcist menes med en permanent anordning har vi kun politiets ord for
Det er Justitsninisteriet ord i Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Den er jeg ret sikker på at en dommer vil tage for gode varer.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Slettet bruger

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Slettet bruger » 13. dec 2018, 07:30

Jeg kom til at tænke på at du kunne jo også købe sådan en her.
http://www.southern-gun.co.uk/example-gun-build/#223lr

Min mening er at det er en repeater men det skal du lige have PAC med på.
det er en lever release riffel. Dvs at den er ikke halvautomatisk idet at den ikke lader selv efter hvert skud. Riflen skyder bundstykket tilbage ejector det tomme hylster og stopper tilbage. Så trykker man på en udløser som frigør bundstykket som så flyver frem og lader den næste patron.
Altså ikke semi automatisk. Da du ikke bare kan blive ved med at trykke på aftrækkeren men skal gøre noget mere præcis som en repeater. her Skal du bare ikke hive frem og tilbage i en metal stang du skal blot trykke på en knap.

Og når det er en repeater så er der ingen jagt magasinbegrænsning på 1+1 og ingen krav om fastboltning.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lassescout » 13. dec 2018, 09:35

CO skrev:
12. dec 2018, 19:58
Hvad der helt præcist menes med en permanent anordning har vi kun politiets ord for
Det er Justitsninisteriet ord i Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Den er jeg ret sikker på at en dommer vil tage for gode varer.
Vi kører i ring her. Våbencirkulærets § 19 stk 3 siger dette:
Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt. Det skal fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.
Så den bestemmelse uddyber ikke hvad der forstås ved "en permanent anordning". Det er stadig op til en dommer at afgøre i hver enkelt situation, om en specifik fastgørelse og plombering af magasin er permanent eller ej.

Der ligger udtalelser og breve rundt omkring, hvor både politi og justitsministeriet har udtalt, at fastgørelse af et aftageligt magasin efter deres opfattelse skal ske ved nitning, svejsning eller lodning, fastboltning er ikke nok. Men dette er stadig den udøvende myndigheds fortolkning af bestemmelsen, ikke domstolens afgørelse. Vi ved stadig ikke om f.eks. fastlimning med en af de moderne limtyper kan anses for permanent eller ej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af CO » 13. dec 2018, 17:37

Det står i cirkulæreskrivelsen undertegnet af Justitsmimisteriet.
Mener du ikke at den skal tillægges nogen vægt, fordi det er en cirkulæreskrivelse til cirkulæret?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 13. dec 2018, 20:01

Slettet bruger skrev:
13. dec 2018, 07:30
Jeg kom til at tænke på at du kunne jo også købe sådan en her.
http://www.southern-gun.co.uk/example-gun-build/#223lr

Min mening er at det er en repeater men det skal du lige have PAC med på.
det er en lever release riffel. Dvs at den er ikke halvautomatisk idet at den ikke lader selv efter hvert skud. Riflen skyder bundstykket tilbage ejector det tomme hylster og stopper tilbage. Så trykker man på en udløser som frigør bundstykket som så flyver frem og lader den næste patron.
Altså ikke semi automatisk. Da du ikke bare kan blive ved med at trykke på aftrækkeren men skal gøre noget mere præcis som en repeater. her Skal du bare ikke hive frem og tilbage i en metal stang du skal blot trykke på en knap.

Og når det er en repeater så er der ingen jagt magasinbegrænsning på 1+1 og ingen krav om fastboltning.
Brilliant det der! Hvis ellers PAC tolker den som repeter så er det da en klar mulighed skal så blot forlænge udløseren ned til v hånd ved grebet men det er nok mindste problem afventer pt melding fra PAC mht magasin og krav dertil ifbm jagt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af F U B A R » 13. dec 2018, 20:04

Hmmmmm
Not gonna happen
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Slettet bruger

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Slettet bruger » 13. dec 2018, 20:25

F U B A R skrev:
13. dec 2018, 20:04
Hmmmmm
Not gonna happen
Jeg er ikke enig.
Definitions mæsigt er det IKKE en halvautomatisk.

En halvautomatisk er vel at definere som at flere skud blot kræver flere (nemme) ryk i aftrækkeren Og ikke mere.
Ligesom fuldautomatisk må defineres som at flere skud kræver ét ryk i aftrækkeren
Ellers så er en revolver også en halvautomat. Men en revolver karabin er er ikke en halv automatiske riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Ras.Killing » 13. dec 2018, 22:42

Hvis nu man holder leveren inde.. køre den så semi auto? :tmg:
Senest rettet af Ras.Killing 13. dec 2018, 23:29, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Slettet bruger » 13. dec 2018, 22:46

Ras.Killing skrev:
13. dec 2018, 22:42
Hvis nu man holder leveren inde.. køre den så semi auto? :)
NIX! det er netop en del af det "avancerede" ved en lever release, det ikke bare en bolt stop der konstant fanger hver gang, hvis man holder nede er der en disconnect som bliver aktiveret og som først resettes hvis man slipper knappen og trykker igen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2018, 23:18

Lever release rifler er designede til at være lovlige på en Section 1 Firearms Certificate. I England er det ulovligt for den almene indbygger at eje en halvautomatisk riffel i alt andet end .22lr, så forskellige producenter designede lever release rifler, der fungerer ved at tage dobbeltaftræk.

Det fungerer således ved følgende:

1) Aftræk tages, skud løsnes, låsen går tilbage og bliver holdt i denne position af en disconnector (IKKE et bolt-stop, som Cardude også sagde).

2) Nyt aftræk tages, hvilket frigiver disconnectoren. Et sear holder slagstiften tilbage, så man ikke pludselig får bolt follow home (affyring udenfor sikret lås = granat i hånden) eller at låsen fungerer som en open bolt (potentielt nemt at konvertere til full auto).

3) Når låsen er "låst", kan der affyres et nyt skud med et aftræk.

En lever release riffel er derfor ikke semiauto, da riflen ikke er "selvladende" i almindelig forstand.

@Luluselsker:

De såkaldte "MARS" rifler (Manually Actuated Release System - lever release rifler) er formentligt ved at blive forbudt i England, hvilket måske/måske ikke kan have en indflydelse på, hvorvidt danske myndigheder vil godkende dem som repeterrifler. Bare så du er ops på det.

https://assets.publishing.service.gov.u ... rearms.pdf

Slettet bruger

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Slettet bruger » 14. dec 2018, 08:35

Flugteren skrev:
13. dec 2018, 23:18
Lever release rifler er designede til at være lovlige på en Section 1 Firearms Certificate. I England er det ulovligt for den almene indbygger at eje en halvautomatisk riffel i alt andet end .22LR, så forskellige producenter designede lever release rifler, der fungerer ved at tage dobbeltaftræk.

Det fungerer således ved følgende:

1) Aftræk tages, skud løsnes, låsen går tilbage og bliver holdt i denne position af en disconnector (IKKE et bolt-stop, som Cardude også sagde).

2) Nyt aftræk tages, hvilket frigiver disconnectoren. Et sear holder slagstiften tilbage, så man ikke pludselig får bolt follow home (affyring udenfor sikret lås = granat i hånden) eller at låsen fungerer som en open bolt (potentielt nemt at konvertere til full auto).

3) Når låsen er "låst", kan der affyres et nyt skud med et aftræk.

En lever release riffel er derfor ikke semiauto, da riflen ikke er "selvladende" i almindelig forstand.

@Luluselsker:

De såkaldte "MARS" rifler (Manually Actuated Release System - lever release rifler) er formentligt ved at blive forbudt i England, hvilket måske/måske ikke kan have en indflydelse på, hvorvidt danske myndigheder vil godkende dem som repeterrifler. Bare så du er ops på det.

https://assets.publishing.service.gov.u ... rearms.pdf
Southern - gun er ikke en mars der er et seperat håndtag til at frigive bundstykket

Besvar