Haglgevær åbner selv

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 07:05

Hej..

Jeg er den glade ejer af en Techni-Mec O/U fra omkring 85' (Kan ikke lige huske stemplet, men der omkring).
Den skyder ganske udemærket og jeg rammer en stor andel af mine duer - Det er dog meget begrænset hvad jeg har nået at skyde med den..
Først røg stifterne og har lige fået den retur for at øve til haglskydeprøven...
Nu fejler noget andet og jeg kan ikke gennemskue hvad det er ...

Når jeg skyder skud nr. 2, altså det øverste løb, så åbner toplukkenøglen helt op og geværet knækker let i skuddet.
Det ikke skidesmart til en haglskydeprøve :-(

Er der nogen gode bud på hvad det kan være?
Og er det dyrt at få lavet? Geværet er jo ikke det dyreste på markedet, men lidt specielt når det er ens første køb.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Marius » 8. sep 2020, 07:08

Det lyder farligt.
Jeg synes ikke at du skal skyde med det gevær før det er blevet undersøgt af en bøssemager.
Dit syn er for værdifuldt til at tage chancen.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Kleth » 8. sep 2020, 07:19

Marius skrev:
8. sep 2020, 07:08
Det lyder farligt.
Jeg synes ikke at du skal skyde med det gevær før det er blevet undersøgt af en bøssemager.
Dit syn er for værdifuldt til at tage chancen.
:goodpost:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 07:21

Marius skrev:
8. sep 2020, 07:08
Det lyder farligt.
Jeg synes ikke at du skal skyde med det gevær før det er blevet undersøgt af en bøssemager.
Dit syn er for værdifuldt til at tage chancen.
Det er præcis den konklusion jeg er kommet frem til..
Var på skydebanen i går aftes, så inden bøssemageren åbner, kunne jeg lige udnytte tiden herinde :smile:

Håber der sidder nogen der kender svaret derude.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af PSindrup » 8. sep 2020, 08:23

KasperT12 skrev:
8. sep 2020, 07:05
Hej..
Når jeg skyder skud nr. 2, altså det øverste løb, så åbner toplukkenøglen helt op og geværet knækker let i skuddet.
Det ikke skidesmart til en haglskydeprøve :-(
Det er ikke skide smart på noget tidspunkt :modbat:

Som du allerede er blevet anbefalet, så stop med at skyde med geværet, indtil det er blevet fikset.
Prøv at forestille dig at geværet åbner et det splitsekund patronen er blevet "affyret" og forestil dig så alle de krudtgasser med meget mere du kunne få I ansigtet og ikke mindst øjnene.

Og :welcome: i øvrigt. :thumbup:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af PSindrup » 8. sep 2020, 08:25

KasperT12 skrev:
8. sep 2020, 07:21
Marius skrev:
8. sep 2020, 07:08
Det lyder farligt.
Jeg synes ikke at du skal skyde med det gevær før det er blevet undersøgt af en bøssemager.
Dit syn er for værdifuldt til at tage chancen.
Det er præcis den konklusion jeg er kommet frem til..
Var på skydebanen i går aftes, så inden bøssemageren åbner, kunne jeg lige udnytte tiden herinde :smile:

Håber der sidder nogen der kender svaret derude.
Det er umuligt at afgøre uden man har set geværet.

Peter

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 08:39

PSindrup skrev:
8. sep 2020, 08:23
KasperT12 skrev:
8. sep 2020, 07:05
Hej..
Når jeg skyder skud nr. 2, altså det øverste løb, så åbner toplukkenøglen helt op og geværet knækker let i skuddet.
Det ikke skidesmart til en haglskydeprøve :-(
Det er ikke skide smart på noget tidspunkt :modbat:

Som du allerede er blevet anbefalet, så stop med at skyde med geværet, indtil det er blevet fikset.
Prøv at forestille dig at geværet åbner et det splitsekund patronen er blevet "affyret" og forestil dig så alle de krudtgasser med meget mere du kunne få I ansigtet og ikke mindst øjnene.

Og :welcome: i øvrigt. :thumbup:

Peter
Tak, Peter :smile:
Og nej ganske rigtigt er det ikke smart. Jeg valgte også pænt at pakke den ned da det skete første gang.
Det mystiske var at det først skete efter MANGE patroner... Eller også var jeg bare heldig at jeg ramte langt de fleste duer i første skud og dermed ikke opdagede det.

Nu åbner bøssemageren snart, så prøver jeg ham :thumbup:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Ras.Killing » 8. sep 2020, 09:32

Syntes godt nok at det lyder undeligt, at et bagudrettet tryk (rekylet) kan skabe en sideværts bevægelse på toplukkenøglen :???: den må da i så flad være ekstremt løs.

Jeg antager at du er relativt ny haglskytte. Din tommelfinger ridder ikke hen over nøglen når du afgiver dit skud?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Bofhenator » 8. sep 2020, 09:44

Ras.Killing skrev:
8. sep 2020, 09:32
...
Din tommelfinger ridder ikke hen over nøglen når du afgiver dit skud?
Det var det første jeg tænkte, men det er pudsigt det kun sker på andet skud så?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 10:26

Ras.Killing skrev:
8. sep 2020, 09:32
Syntes godt nok at det lyder undeligt, at et bagudrettet tryk (rekylet) kan skabe en sideværts bevægelse på toplukkenøglen :???: den må da i så flad være ekstremt løs.

Jeg antager at du er relativt ny haglskytte. Din tommelfinger ridder ikke hen over nøglen når du afgiver dit skud?
Jeg har talt med bøssemageren, som fortæller det er låsekilen, som jo hænger sammen med toplukkenøglen - Derfor "følger" den med.
Grunden til det først sker ved øverste skud, er jo fordi rekylen er langt større der mod låsen, end den er i nederste løb.

Og ja jeg er relativ ny, men har skudt over 500 skud uden problemer, så jeg kan med garanti sige jeg ikke røre den :smile:
Det er en KÆMPE årsag til at folk dumper, så jeg er meget opmærksom på ikke at røre den :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af PSindrup » 8. sep 2020, 12:15

KasperT12 skrev:
8. sep 2020, 10:26
Ras.Killing skrev:
8. sep 2020, 09:32
Syntes godt nok at det lyder undeligt, at et bagudrettet tryk (rekylet) kan skabe en sideværts bevægelse på toplukkenøglen :???: den må da i så flad være ekstremt løs.

Jeg antager at du er relativt ny haglskytte. Din tommelfinger ridder ikke hen over nøglen når du afgiver dit skud?
Jeg har talt med bøssemageren, som fortæller det er låsekilen, som jo hænger sammen med toplukkenøglen - Derfor "følger" den med.
Grunden til det først sker ved øverste skud, er jo fordi rekylen er langt større der mod låsen, end den er i nederste løb.

Og ja jeg er relativ ny, men har skudt over 500 skud uden problemer, så jeg kan med garanti sige jeg ikke røre den :smile:
Det er en KÆMPE årsag til at folk dumper, så jeg er meget opmærksom på ikke at røre den :biggrin:
Ja momentet ved andet skud er meget større.

Apropos berøring af toplukkernøglen i forbindelse med prøven, så havde jeg en sjov oplevelse på en skydebane.

En gammel knark der havde haft jagttegn I mange år stod og snakkede med mig - der endnu ikke havde bestået haglskydeprøven - og en eksamenssensor og sagde kækt: "hvor svært kan det være?"
Han lukkede bøssen, kastede den til skulderen og simulerede et skud. På bøssens vej ned fra skulderen påbegyndte han ganske rigtigt åbningen af bøssen før vandret, hvortil skydeinstruktøren tørt konstaterede: "tillykke, du er dumpet"

Det er ikke nødvendigt at sige at han mildest talt var målløs (og slet ikke enig) :giggle:

Peter

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 12:30

PSindrup skrev:
8. sep 2020, 12:15
KasperT12 skrev:
8. sep 2020, 10:26
Ras.Killing skrev:
8. sep 2020, 09:32
Syntes godt nok at det lyder undeligt, at et bagudrettet tryk (rekylet) kan skabe en sideværts bevægelse på toplukkenøglen :???: den må da i så flad være ekstremt løs.

Jeg antager at du er relativt ny haglskytte. Din tommelfinger ridder ikke hen over nøglen når du afgiver dit skud?
Jeg har talt med bøssemageren, som fortæller det er låsekilen, som jo hænger sammen med toplukkenøglen - Derfor "følger" den med.
Grunden til det først sker ved øverste skud, er jo fordi rekylen er langt større der mod låsen, end den er i nederste løb.

Og ja jeg er relativ ny, men har skudt over 500 skud uden problemer, så jeg kan med garanti sige jeg ikke røre den :smile:
Det er en KÆMPE årsag til at folk dumper, så jeg er meget opmærksom på ikke at røre den :biggrin:
Ja momentet ved andet skud er meget større.

Apropos berøring af toplukkernøglen i forbindelse med prøven, så havde jeg en sjov oplevelse på en skydebane.

En gammel knark der havde haft jagttegn I mange år stod og snakkede med mig - der endnu ikke havde bestået haglskydeprøven - og en eksamenssensor og sagde kækt: "hvor svært kan det være?"
Han lukkede bøssen, kastede den til skulderen og simulerede et skud. På bøssens vej ned fra skulderen påbegyndte han ganske rigtigt åbningen af bøssen før vandret, hvortil skydeinstruktøren tørt konstaterede: "tillykke, du er dumpet"

Det er ikke nødvendigt at sige at han mildest talt var målløs (og slet ikke enig) :giggle:

Peter
Ja det er ikke altid nemt at være kæphøj :fun:

Faktisk viser det sig, at størstedelen dumper på våbenhåndtering og ikke pga. de ikke kan ramme :biggrin:

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 465 times
Been thanked: 26 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Johannes » 8. sep 2020, 13:35

Det skete også med min lanber, der var slør i låseriglen, det stod der på kvitteringen fra bøssemageren ihvertfald. Mvh

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 8. sep 2020, 14:31

Johannes skrev:
8. sep 2020, 13:35
Det skete også med min lanber, der var slør i låseriglen, det stod der på kvitteringen fra bøssemageren ihvertfald. Mvh
Det lyder meget ens med det min lokal bøssemager siger - Slidt låsekile.
Ved du hvad det ca. rendte op i?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Flugteren » 8. sep 2020, 15:06

PSindrup skrev:
8. sep 2020, 12:15

Apropos berøring af toplukkernøglen i forbindelse med prøven, så havde jeg en sjov oplevelse på en skydebane.

En gammel knark der havde haft jagttegn I mange år stod og snakkede med mig - der endnu ikke havde bestået haglskydeprøven - og en eksamenssensor og sagde kækt: "hvor svært kan det være?"
Han lukkede bøssen, kastede den til skulderen og simulerede et skud. På bøssens vej ned fra skulderen påbegyndte han ganske rigtigt åbningen af bøssen før vandret, hvortil skydeinstruktøren tørt konstaterede: "tillykke, du er dumpet"

Det er ikke nødvendigt at sige at han mildest talt var målløs (og slet ikke enig) :giggle:

Peter
Til den praktiske del af jagtprøven er berøring af toplukkenøglen før tid også en af de almindelige dumpefejl.

Desuden er der en del 50+ (alder) jagttegnsaspiranter, som dumper den praktiske prøve, fordi de efter sikringstjek af bøssen lukker den sammen igen og placerer den over skulderen "Western-style" med fingeren på aftrækkeren. Instant DUMPET :giggle:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Slettes3 » 9. sep 2020, 08:56

En god haglbøsse af bedre navn(kvalitet) har oftest selvåbner. Næsten utænkeligt andet.

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 9. sep 2020, 09:03

Rigbymauser skrev:
9. sep 2020, 08:56
En god haglbøsse af bedre navn(kvalitet) har oftest selvåbner. Næsten utænkeligt andet.
Tak for din feedback.
Jeg kan med garanti sige at dette ikke er tilfældet :smile:
Geværet har tidligere skudt uden problemer, så det er en slitage fejl :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af PSindrup » 9. sep 2020, 09:50

Rigbymauser skrev:
9. sep 2020, 08:56
En god haglbøsse af bedre navn(kvalitet) har oftest selvåbner. Næsten utænkeligt andet.
Hvad er selvåbner?
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før ...

Peter

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Flugteren » 9. sep 2020, 10:24

PSindrup skrev:
9. sep 2020, 09:50
Rigbymauser skrev:
9. sep 2020, 08:56
En god haglbøsse af bedre navn(kvalitet) har oftest selvåbner. Næsten utænkeligt andet.
Hvad er selvåbner?
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før ...

Peter
Der findes nogle enkelte af dem (nogle engelske Boss-bøsser) men jeg vil ikke påstå, at det er flertallet, som har selvåbner. H&H og Purdey har mig bekendt ikke. Ellers må Rigbymauser rette mig.

Det er sikkert fint på den engelske fasanjagt, hvor herremanden har parbøsser, som han har en assistent til at genlade for ham. For os, der ikke har en kvart million eller mere til en haglbøsse og deltager i store fasanjagter, er det ikke så relevant.

Brugeravatar
KasperT12
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. jan 2020, 13:33
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Middelfart
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af KasperT12 » 6. okt 2020, 11:09

OPFØLGNING....

Bøssen blev leveret hos bøssemager med det samme..
Det blev skiftet fjeder på toplukkenøglen og låseriglen blev kilet op..

Alt er godt og geværet skyder videre uden problemer :smile:

svinejaegeren73
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. jun 2021, 09:43
Interesser: Svinejagt, Pürchjagt, havjagt
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af svinejaegeren73 » 17. jun 2021, 10:53

Godt du fik det løst. Jeg havde samme problem med en gammelt Baikal. Den skulle man ellers mene var uopslideligt, men den gjorde det samme. Jeg var forbi en bøssemager i Ringsted som klarede det for mig. ...

Marianne.
Senest rettet af Refraktorius 17. jun 2021, 12:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: indlæg modereret

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Haglgevær åbner selv

Indlæg af Refraktorius » 17. jun 2021, 12:20

Der er ryddet op.


Hvis man synes et indlæg er sært, så brug knappen og anmeld det. (Knappen med "!" på indlægget)
Så vil en flink moderator kigge på det.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar