Regler for import af dekovåben fra Østrig (genoplivning af gammel tråd fra 2008)

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Regler for import af dekovåben fra Østrig (genoplivning af gammel tråd fra 2008)

Indlæg af CQB » 2. mar 2008, 19:00

er der nogen der ved hvordan man importere deko våben fra østrig

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HePe » 3. mar 2008, 00:00

CQB skrev:er der nogen der ved hvordan man importere deko våben fra østrig
Hvad mener du med "deko våben"?..

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Morten Jepsen » 3. mar 2008, 09:10

Put dem i bagagerummet og kør hjem ;-)
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HVK » 3. mar 2008, 16:32

Alle deko våben fra udlandet er principielt våben i Danmark så længe de ikke er godkendt af politiet som deaktiverede.... Og det kan blive alvorligt! F.eks. ødelægger de ikke låsestol og rammer i Tyskland, men kun piber og bundstykker... Så en UZI i bagagerummet vil være meget svær at forklare - med rette.

Men hvis du vil have et skal du fåen våbenhandler til at importere den, deaktiverede den og få det godkendt af politiet....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af CQB » 3. mar 2008, 17:25

ok tak for svaret jeg må til bisgård nielsen

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Fredericianer » 3. mar 2008, 18:42

HVK skrev:Alle deko våben fra udlandet er principielt våben i Danmark så længe de ikke er godkendt af politiet som deaktiverede.... Og det kan blive alvorligt! F.eks. ødelægger de ikke låsestol og rammer i Tyskland, men kun piber og bundstykker... Så en UZI i bagagerummet vil være meget svær at forklare - med rette.

Men hvis du vil have et skal du fåen våbenhandler til at importere den, deaktiverede den og få det godkendt af politiet....
Jeg tror at der er forskel på attrap 'deko' våben og deaktiveret 'deko' våben.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Morten Jepsen » 3. mar 2008, 18:45

Der er forskel på deko våben og deaktiverede våben

deko våben kan normalt ikke omgøres til skydere. de puttes i bagagerummet og ........
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HappyNanoq » 3. mar 2008, 19:35

Deaktiverede våben = rigtigt våden der er skåret/svejst.... gjort noget ved så det ikke er at regne for et våben mere.

DEKO våben er dekorationsvåben = noget der bare ligner et våben.
Der er intet i vejen for at eje et deko-våben, eller importeer et dekovåben, da det kun ligner - men ikke kan bruges som våben.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HVK » 3. mar 2008, 19:45

I Tyskland er "Deko Waffen" som oftest deaktiverede rigtige våben - og det var det mit svar gik ud fra. Sprøjtestøbte kopier lavet på en legetøjsfabrik kender jeg ikke noget til...:-)
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HePe » 4. mar 2008, 07:08

HVK skrev:I Tyskland er "Deko Waffen" som oftest deaktiverede rigtige våben - og det var det mit svar gik ud fra.
.. og CQB har været så venlig at sende mig en besked med oplysning om, at han med "dekovåben" mente deaktiverede skydevåben <**>|

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Morten Jepsen » 4. mar 2008, 10:24

Da må han bare køre forsigtig ........

Nej, spøg til side. Hvis det er deaktiverede våben der er tale om bliver det måske lidt kompliceret, og jeg er ikke ekspert. Jeg tror jeg ville have allieret mig med en forhandler og ladet denne været min garantist for, at det jeg gjore var lovligt.

Jeg kender ikke de tyske regler, men et våben som i Norge betraktes som deaktiveret, er ikke deaktiveret iht dansk lovgivning. Det kan være let at få problemer. Brug en forhandler / bøssemager.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2007, 23:41
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Drabe » 5. mar 2008, 10:22

HVK skrev:Alle deko våben fra udlandet er principielt våben i Danmark så længe de ikke er godkendt af politiet som deaktiverede.... Og det kan blive alvorligt! F.eks. ødelægger de ikke låsestol og rammer i Tyskland, men kun piber og bundstykker... Så en UZI i bagagerummet vil være meget svær at forklare - med rette.

Men hvis du vil have et skal du fåen våbenhandler til at importere den, deaktiverede den og få det godkendt af politiet....
Jeg har ikke umiddelbart været i stand til at finde nogen steder der står man skal have et godkendelsescertifikat fra politiet, hvor ser du det henne?
Eller mener du bare det er tilrådeligt at have for at undgå en evt. straffesag i Danmark?
Hvor ser du konkret henne hvordan et våben skal deaktiveres? er det nogle faste regler politiet henholder sig til for at udstede det certifikat du omtaler eller er det op til den enkelte politikreds?

Og så lige hvis der er nogen der har noget kendskab til om der har været nogen sager i Danmark vedrørende deaktiverede våben, der evt. har skabt en præcedens på området, omkring måden deaktiveringen skal udføres på?
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af PWS » 5. mar 2008, 11:05

Etaten har vist også selv lidt svært ved det:

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.p ... 72670.html

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HVK » 5. mar 2008, 12:15

Der står i et brev jeg har fra JM at alle deaktiverede våben skal godkendes af det lokale politi. I dette står der også at deaktivering foregår ved gennemskæring af pibe og låsestole / baskyler på langs. Og dette giver problemer. Fortolkningen af dette volder politiet meget besvær, og de fortolker det vidt forskelligt. Nogle meget lempeligt - og nogle mener at våbnet skal flækkes i 2 dele...

Politiet udsteder ikke certifikater, men jeg plejer at lave en blanket selv som jeg får dem til at stemple på. For hvem ved ellers om jeg har været nede og vise våbnet frem.... Så det er en gråzone hvor reglerne er klare men fortolkningen forskellig...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HePe » 5. mar 2008, 13:56

Gældende regel om deaktivering af skydevåben - dvs. gøre et skydevåben ubrugelig - fremgår af skrivelse nr. 11090 af 07/05/1975 om modifikation af våben. Der accepteres ikke anden form for deaktivering (ubrugbargørelse) end "gennemsavning af våbnet på langs".

Se retsinformation:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 0104&exp=1

"Gennemsavning af våbnet på langs" skal forstås bogstaveligt. Et skydevåben vil stadig være omfattet af våbenlovens kontrolordning, selv om f.eks. slagstiften er udtaget, løbet er blokeret med svejseklat.. eller skydevåbnet er forsøgt "deaktiveret" (ubrugeliggjort) på anden vis.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Refraktorius » 5. mar 2008, 15:10

Men spørgsmålet er netop om "gennemsavning" er en rille gennem alle (væsentlige) dele" eller "flækning i 2"
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2007, 23:41
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Drabe » 5. mar 2008, 16:00

HePe skrev:Gældende regel om deaktivering af skydevåben - dvs. gøre et skydevåben ubrugelig - fremgår af skrivelse nr. 11090 af 07/05/1975 om modifikation af våben. Der accepteres ikke anden form for deaktivering (ubrugbargørelse) end "gennemsavning af våbnet på langs".

Se retsinformation:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 0104&exp=1

"Gennemsavning af våbnet på langs" skal forstås bogstaveligt. Et skydevåben vil stadig være omfattet af våbenlovens kontrolordning, selv om f.eks. slagstiften er udtaget, løbet er blokeret med svejseklat.. eller skydevåbnet er forsøgt "deaktiveret" (ubrugeliggjort) på anden vis.
Skal våbenet forstås i den brede forstand hvor det inkluderer alle de dele der ikke kræver nogen form for tilladelse, eller på den måde at det drejer sig flækning af om pibe, bundstykke, låsestol, magasin osv. der kræver tilladelse.?
Personligt kan jeg da kun se logikken i at halveringen af våbnet involverer dele, der kræver tilladelse.
Findes der nogen form for retspraksis på området eller er justitsministeriets skrivelse fra 1975, det nærmeste man kommer en juridisk definition af en lovlig deaktivering?
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HePe » 5. mar 2008, 16:33

Refraktorius skrev:Men spørgsmålet er netop om "gennemsavning" er en rille gennem alle (væsentlige) dele" eller "flækning i 2"
:???:
En rille er ikke godt nok.. En rille er normalt kun en fordybning, og ikke en gennemsavning.
Med gennemsavning (eller gennemskæring) på langs menes, at våbnet skal deles fuldstændig i to stykker på langs.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HVK » 5. mar 2008, 19:28

HePe skrev:
Refraktorius skrev:Men spørgsmålet er netop om "gennemsavning" er en rille gennem alle (væsentlige) dele" eller "flækning i 2"
:???:
En rille er ikke godt nok.. En rille er normalt kun en fordybning, og ikke en gennemsavning.
Med gennemsavning (eller gennemskæring) på langs menes, at våbnet skal deles fuldstændig i to stykker på langs.
@HEPE: Det tolkes desvære meget forskelligt. De våben jeg har fået godkendt (K98, SMLE, PPK, C96 og i forsvaret MP40 og STEN) var gennemskåret i den ene side af pibe og låsestol. Så vidt jeg ved er det det samme sam Bisgård Nielsen gør. For hvem vil købe en riffel der er flækket i 2 ??? Men jeg ved også at det tolkes meget forskelligt....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af HePe » 6. mar 2008, 06:41

HVK skrev:
HePe skrev:
Refraktorius skrev:Men spørgsmålet er netop om "gennemsavning" er en rille gennem alle (væsentlige) dele" eller "flækning i 2"
:???:
En rille er ikke godt nok.. En rille er normalt kun en fordybning, og ikke en gennemsavning.
Med gennemsavning (eller gennemskæring) på langs menes, at våbnet skal deles fuldstændig i to stykker på langs.
@HEPE: Det tolkes desvære meget forskelligt. De våben jeg har fået godkendt (K98, SMLE, PPK, C96 og i forsvaret MP40 og STEN) var gennemskåret i den ene side af pibe og låsestol.
Men jeg ved også at det tolkes meget forskelligt....
HVK - tak for din uddybelse.. jeg tjekker op på det, og vender tilbage med nærmere.

PS. Måske der på dette område burde indføres tysk grundighed i den danske våbenlovgivning?.. ;-)

http://www.ausfuhrkontrolle.info/ausfuh ... index.html
http://www.ausfuhrkontrolle.info/ausfuh ... index.html

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 33 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

QXL deko våben

Indlæg af PerD » 8. mar 2008, 20:56

Igennem det sidste års tid er der blevet solgt mange tyske deko våben på QXL. De er så godt som alle ulovlige i DK. Så hvis politiet en dag finder på at gå QXL's database igennem, tja det kan godt give problemer. "Klokken er nu...." :shock:

mvh
Per
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2007, 23:41
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: QXL deko våben

Indlæg af Drabe » 8. mar 2008, 22:15

PerD skrev:Igennem det sidste års tid er der blevet solgt mange tyske deko våben på QXL. De er så godt som alle ulovlige i DK. Så hvis politiet en dag finder på at gå QXL's database igennem, tja det kan godt give problemer. "Klokken er nu...." :shock:

mvh
Per
Ja, måske men det er vel spørgsmål retten er nødt til at tage stilling til hvis der ikke er etableret en normal retspraksis på området endnu...
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Holger93
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30. jun 2017, 18:31
Interesser: Anden verdens krig
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times

Re: dekovåben østrig

Indlæg af Holger93 » 13. nov 2022, 10:24

HVK skrev:
5. mar 2008, 19:28
HePe skrev:
Refraktorius skrev:Men spørgsmålet er netop om "gennemsavning" er en rille gennem alle (væsentlige) dele" eller "flækning i 2"
:???:
En rille er ikke godt nok.. En rille er normalt kun en fordybning, og ikke en gennemsavning.
Med gennemsavning (eller gennemskæring) på langs menes, at våbnet skal deles fuldstændig i to stykker på langs.
@HEPE: Det tolkes desvære meget forskelligt. De våben jeg har fået godkendt (K98, SMLE, PPK, C96 og i forsvaret MP40 og STEN) var gennemskåret i den ene side af pibe og låsestol. Så vidt jeg ved er det det samme sam Bisgård Nielsen gør. For hvem vil købe en riffel der er flækket i 2 ??? Men jeg ved også at det tolkes meget forskelligt....





Har du stadig en ppk deaktiveret den dag i dag

Besvar