Køb af M1 Garand

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Indlæg af Redakula » 28. jan 2006, 16:49

Danpanik skrev:Og samtidigt blev offentlig-gjort en HELT ny og alternativ måde at betjene GV M/95 på. Arrrghh ¤%&/#"!?)/(&¤%& !!
Hvori består ændringen?
Efter hvad jeg har hørt er proceduren:
Lad:
1. Træk bundstykke tilbage og tilbagehold
2. Sikre
3. Påsæt magasin og slip bundstykket

Men det er da også den procedure jeg blev lært sidste år...

Men amerikanernes er da noget enklere/hurtigere... Påsæt magasin, lad, sikre og giv evt. fremføren et dask :razz:

/redakula
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 28. jan 2006, 18:43

redakula skrev:Hvori består ændringen?
Efter hvad jeg har hørt er proceduren:
Lad:
1. Træk bundstykke tilbage og tilbagehold
2. Sikre
3. Påsæt magasin og slip bundstykket

Men det er da også den procedure jeg blev lært sidste år...

Men amerikanernes er da noget enklere/hurtigere... Påsæt magasin, lad, sikre og giv evt. fremføren et dask :razz:

/redakula
Sådan er det ikke mere :) kunne egentlig godt lide den Danske metode førend.

Nu:

Fat gevær med højre hånd omkring pistolgrebet.
Geværet føres ned foran kroppen med mundingen pegende skråt nedad til venstre.
Tag ladegreb med venstre hånd.
Sikre geværet
Påsæt magasin med venstre hånd
Giv det et slag i bunden
Hiv i magasinet, for at sikre at det sidder fast
Tag ladegreb, ( igen ), med venstre hånd.
Giv evt tvangslukkeren et dask :)
Luk støvdækslet.


Prøv lige det med en AR 15 / M/16 / M/95 / ... ØV !!!!!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 28. jan 2006, 18:56

redakula skrev: Men amerikanernes er da noget enklere/hurtigere... Påsæt magasin, lad, sikre og giv evt. fremføren et dask :razz:

/redakula
Et PS:

The American way er ikke så god, idet du mellem 'lad' og 'sikre', står med et gevær, der ikke er sikret, men med en patron i kammeret.

Den gamle Danish way var meget bedre:

Ladegreb, fasthold bundstykke i bagerste stilling.
Sikre
Påsæt magasin, ( intet behov for at slå eller hive ) :)
Frigør bundstykke
Kontroller lukning
Luk støvdæksel

Møj bedre <-:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Indlæg af Redakula » 28. jan 2006, 20:00

Danpanik skrev: Fat gevær med højre hånd omkring pistolgrebet.
Geværet føres ned foran kroppen med mundingen pegende skråt nedad til venstre.
Tag ladegreb med venstre hånd.
Sikre geværet
Påsæt magasin med venstre hånd
Giv det et slag i bunden
Hiv i magasinet, for at sikre at det sidder fast
Tag ladegreb, ( igen ), med venstre hånd.
Giv evt tvangslukkeren et dask :)
Luk støvdækslet.
Hmmm - må lige prøve det men umiddelbart er min reaktion at det da er rart at slippe for at skulle bruge tilbageholderen manuelt - det har altid været besværligt syntes jeg...
Hverken værre eller bedre end det gamle vil jeg mene - men nu får vi se, det skal prøves på skb på lørdag :)
Men det plejer ikke være nødvendigt med et slag medmindre man har stoppet 30 skud i magasinerne.

/redakula
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 28. jan 2006, 20:31

christian skrev:Hej
Jeg havde registreret den på en samlertilladelse( så må man ikke have ammo. til den
En ½ auto riffel med en Samletilladelse.... hvad kræves der for og få sådan en tilladelse, skal man have jagttegn?....Var riflen plomberet alligevel på trods af du ikke må besidde ammo med en samletilladelse?
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 30. jan 2006, 17:17

redakula skrev:
Hmmm - må lige prøve det men umiddelbart er min reaktion at det da er rart at slippe for at skulle bruge tilbageholderen manuelt - det har altid været besværligt syntes jeg...
Øhhhh hvor ikke bare gøre som det bliver gjort i den virkelige verden. Tage et ladegreb (uden påsat magasin). Sikre sit våben og derefter påsætte et ladt magasin og så tage det ladegreb, som føre en patron i kammeret?

Beklager hvis jeg helt har misforstået hvad "spørgsmålet" går ud på!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 30. jan 2006, 18:23

Gunnut skrev: Øhhhh hvor ikke bare gøre som det bliver gjort i den virkelige verden. Tage et ladegreb (uden påsat magasin). Sikre sit våben og derefter påsætte et ladt magasin og så tage det ladegreb, som føre en patron i kammeret?
Hvordan gør I ude i den virkelige verden <-: Altså hvilke hænder gør hvad ??
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 30. jan 2006, 18:32

Danpanik skrev: Hvordan gør I ude i den virkelige verden <-: Altså hvilke hænder gør hvad ??
Øh det kommer vel an på hvad man ellers har i hænderne.

Normal "gemmer" man det magasin man ønsker at bruge på karabinen, i fragvesten (det er jo "til overs" m.h.t. føringsmiddel...ok mange har "for mange" magasiner. Noget med de "låner" rundt omkring). Man åbner den lynlås som man kan åbne for at isætte keraminplade og absorber. Any way de andre magasiner er i magasinlommerne, enten i vesten eller i basis/kampvest. Altså man tager ladegrebret med H hånd (hvis man er h-håndet). Sikre med samme hånd. Påsætter magasinet med venstre (som tager det ud af vesten). Tager ladegreb med H hånd og lukker så lynlåsen ind til vestens keraminplade med "any hand", meeeeeeeeeeeeeeeen der er nok 200 måder at gøre det på.

Det vigtigste er jo at man sørger for våbnet er sikret inden en patron kommer i kammeret. Jeg fatter bare ikke hvorfor man vil låse bundstykket i bageste stilling?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 30. jan 2006, 18:58

Gunnut skrev:, meeeeeeeeeeeeeeeen der er nok 200 måder at gøre det på.
Ja, og Nej, der er faktisk kun een, og den er beskrevet i HRN 111-001, reglement for Gevær M/95 familien. Denne måde er en anden end den du beskriver, og det er denne måde os andre forventes gøre det på.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 30. jan 2006, 19:00

Danpanik skrev: Ja, og Nej, der er faktisk kun een, og den er beskrevet i HRN 111-001, reglement for Gevær M/95 familien. Denne måde er en anden end den du beskriver, og det er denne måde os andre forventes gøre det på.
Ja ingen tvivl om det, men dem der har skrevet reglementet har nok ikke været udsendt ;-)
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 30. jan 2006, 19:14

Gunnut skrev:, men dem der har skrevet reglementet har nok ikke været udsendt ;-)
Det har de næppe, tvivler endda på, at de overhovedet har haft et gevær inden for rækkevidde ;-) ;-)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Leopard2A5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. mar 2005, 21:38
Interesser: Gamle militære våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Svar til ladning af GV/95 familie.

Indlæg af Leopard2A5 » 30. jan 2006, 23:19

Hej med jer.

Den nye regl er kommet, for at skulle lade våben som de lande som vi er udsendt sammen med, da det har givet nogen problemer med andres lands MP (Militær politi), da de har gået efter deres regl sæt med og lade Gevær på, så det er der for, at der er kommet en ny lade måde til GV/95 familien (Gevær 95).
Og det er med Højre hånd der skal tages ladegrep med, og ikke venster. :;:#
Og låse bundstykket i bageste stilling, skal man heller ikke, før efter man har sat Magasine på våbenet.
så det er for og få en mere ens lade måde på i NATO.


Hilsen
leopard2a5.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Svar til ladning af GV/95 familie.

Indlæg af Danpanik » 31. jan 2006, 17:57

leopard2a5 skrev:Hej med jer.

Den nye regl er kommet, for at skulle lade våben som de lande som vi er udsendt sammen med, da det har givet nogen problemer med andres lands MP (Militær politi), da de har gået efter deres regl sæt med og lade Gevær på, så det er der for, at der er kommet en ny lade måde til GV/95 familien (Gevær 95).
Og det er med Højre hånd der skal tages ladegrep med, og ikke venster. :;:#
Og låse bundstykket i bageste stilling, skal man heller ikke, før efter man har sat Magasine på våbenet.
så det er for og få en mere ens lade måde på i NATO.


Hilsen
leopard2a5.
Yderst interessant læsning !!

Leo, hvilket reglement kigger du i ?? Mit er autoriseret November 2005, og skulle være det sidste nye. Der står i punkt 2.2.5, 'At lade', at ladegreb foretages med venstre hånd !

Hvis dit reglement er nyere end mit, eller evt rettet efter nov 2005, så please let me know !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Leopard2A5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 6. mar 2005, 21:38
Interesser: Gamle militære våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Lade af Gevær M/95 familie.

Indlæg af Leopard2A5 » 1. feb 2006, 01:01

Hej igen.

Gevære M/95 familien lades med højre hånd, som det altid har gjort... kan godt nok ikke lige huske helt rigtig tilbage til nov 1995, hvor jeg for første gang fik det i hånden, men det er da Højre hånd som man lader det med nu. Efter Reglement
Men Gevære M/75 familien lades jo rigtig nok med Venster hånd, så mon ikke det er det punkt som HKS ( Hæres kampskole) hentyder til i Reglement ??? :???:
Men jeg skal nok undersøge det til i morgen.
Og hvis jeg nu skulle tage helt fejle. Jamen så må jeg jo give en gang :razz: , og undskylde og bukke mange gamg for jer herinde.

Men som sagt vil jeg ikke tage og scanne reglement, da jeg så kan blive :lol: rigtig meget af de forkerte folk, og der er også lige en huske ting til de folk som er i det samme branche, om ikke og ligge det inde som ikke er frigive til og komme frem, mange ting kan man godt under sig over ikke må komme frem :roll: da flere af tingen kommer fra Nettet.



Med venlig hilsen
leopard2a5

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Lade af Gevær M/95 familie.

Indlæg af Danpanik » 1. feb 2006, 20:02

leopard2a5 skrev:Hej igen.

Gevære M/95 familien lades med højre hånd, som det altid har gjort...
Nej, ikke efter det nye reglement !!
leopard2a5 skrev: kan godt nok ikke lige huske helt rigtig tilbage til nov 1995, hvor jeg for første gang fik det i hånden, men det er da Højre hånd som man lader det med nu.
Nej, ikke efter sidste udgave af reglementet, hvor SAMTLIGE sider blev udtaget, og helt nye sat ind.
leopard2a5 skrev:
Men Gevære M/75 familien lades jo rigtig nok med Venster hånd, så mon ikke det er det punkt som HKS ( Hæres kampskole) hentyder til i Reglement ??? :???:
Det tror Jeg ikke, HKS laver ikke den slags fejl.
leopard2a5 skrev:
Men som sagt vil jeg ikke tage og scanne reglement, da jeg så kan blive :lol:

Med venlig hilsen
leopard2a5
Ingen grund til at scanne reglementet, Jeg har dem alle i original, også den midlertidige håndbog fra 1995, ( af historiske årsager ). Men Jeg vil gerne vide, hvad som er korrekt pr. Januar år 2006. Så Jeg kan lære skytterne hvad der er korrekt, og så de undgår at blive svinet til af en 'Bane-Nazi', hvis en dag Jeg ikke er tilstede, ( fedt ord, bane-nazi, tak Dane :-).

Når de kan gøre det rigtigt, ( efter reglementet ), så kan man altid lære dem at gøre det smart, a´la Gunnut :mrgreen: Det vil sikkert hjælpe dem ved en bedømt skydning !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
LoupDK
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. aug 2005, 22:11
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af LoupDK » 1. feb 2006, 21:55

:lol: :mrgreen: <-: :lol: *bane-nazi* Dane det er edderhylerme et cool udtryk.........Sådan een har jeg sgu været ude for et par gange,
han havde endda samme kropsbygning som den lille maler med overskægget :evil: :-;>/

Danpanik tror du så jeg får en bøde af en us army panser, hvis jeg lader Sorte Sarah forkert? <-:
Jøsses sikke noget at skrive reglementer om for.....

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 1. feb 2006, 22:20

GlockiHansi skrev: Danpanik tror du så jeg får en bøde af en us army panser, hvis jeg lader Sorte Sarah forkert? <-:
Du vil ganske sikkert møde forståelse hos en gammel SKIN / SKYLÆ. Men hos en ny-udklækket 'bane-nazi', dér vil din tålmodighed komme på en prøve <-:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

HummerH1fan
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. sep 2008, 13:11

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af HummerH1fan » 18. sep 2008, 14:48

vis du skulle have interasse er garanden nem nok at få fat på vis man da vil betale det den nu koster jeg har en deaktiveret m1 garand fra winchester som er tiderligere ejet af den danske skuespiller klaus pagh som jeg måske gerne vil sælge vis prisen er rigtig der er et lade clip med til den og den er i meget fin tilstand den er så lettere præget af sine 72 års alder men den har helt nye intern dele og aftrækkerhus er i mørkt træ så vis der skulle være en der var interasseret kan man jo kontakte mig og så kan vi se om man kan finde ud af noget :razz:
ring gerne på 30516045 og hør lidt mere men sælger kun til en rigtig pris kan sige sælger den ikke for under 7000,- da den har haft en særlig ejer i sine gamle dage

den kan ikke skyde mere deaktiveret med certifikat fra politiet.

gennemskåret i løb og slagbolt er fjernet og skåret skævt og kammer mundingen er svejset men man kan dog insætte et clip med 7 skud og lade sådan da og høre den klassiske ping sound den kan skilles ad og samles som den var ny

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af Lycon » 18. sep 2008, 15:30

HummerH1fan skrev:vis du skulle have interasse...
Det lyder meget godt altsammen men: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=11561
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Bergans
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. sep 2005, 11:18
Interesser: genladning,jagt
Geografisk sted: lolland
Geografisk sted: lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af Bergans » 18. sep 2008, 16:14

Nu ikke for at strø salt i såret,henledt af en anden tråd,som er aktiv.

Men er et GV M/50 ikke præget af en "militært anvendelse".....tænker på granatstol osv,mange års tjenestetid i forskellige hære.
Sad bare og lurede på om sheriffen ville give tilladelse til dette våben med et "militært udseende",og hvis ja..hvad er så forskellen på GV M/50 og en AR 15.Ved da godt at AR ser ud til at kunne skyde SA.
Bare en tanke....man kan jo undres... :???:
Bergans

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af 357Magnum » 18. sep 2008, 18:59

Bergans skrev:Men er et GV M/50 ikke præget af en "militært anvendelse"
Jo, men det er en Mauser da også. Mauser'en er vel udgangspunktet for ihvert fald 90% af alle bolt action-rifler - uanset om de nu til dags benyttes til finskydning i politi/militæret, jagt eller konkurrence.

Stort set alle våben udspringer af militære designs, og hvis man forbyder skydevåben, som har været anvendt til disse formål/eller visuelt ligner sådanne, står man nærmest kun tilbage med et O/U haglgevær og en Walther GSP-pistol :twisted:
hvad er så forskellen på GV M/50 og en AR 15.
En Garand-riffel er lavet af metal og træ ... endda meget træ. Den er lang og tung og minder mere om en Enfield, Mauser eller andre "træ-våben". Den vil med det utrænede (læs: TV-liderlig politiker) øje virke, omend ikke ufarlig, så lidt gammeldags.

En AR15 er derimod sort - og sort er jo farlig :;_=) Den er mindre og mere handy. Har ofte optik påmonteret og et stort magasin stikkende ud. Og så er den sort. Undervuder ikke farvevalget af et våben - det ændrer meget:

Billede


Det var jo oprindeligt mig, der for laaaang tid startede tråden, og i mellemtiden har jeg taget jagttegn og købt mig en M1 Garand-riffel, som jeg elsker at skyde med. Det kan altså fint lade sig gøre at få tilladelse til et sjovt våben.

Jeg har kun et at sige: "... from my cold, dead hands!"
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af Marinerevolver » 18. sep 2008, 20:15

som vmek kan jeg ikke forstå hvordan man stadig kan forherlige dette salongevær som er så
vanskelig at betjene og vedligeholde, når der findes andre håndskydevåben som er både bedre og mere
slagkraftige.
hilsen marinerevolver

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Køb af M1 Garand

Indlæg af Marinerevolver » 18. sep 2008, 20:24

jeg glemte og skrive jeg går meget på jagt i sverige, skyder elge med cal.308 og rådyr med 5,6x57,
cal.223 er et klasse 2 våben som kun må bruges til rådyr som vejer 20-25 kg. eller mindre dyr.
venlig hilsen marinerevolver.

Brugeravatar
JohnJohn
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:10
Interesser: Jagtvåben, Kampvåben
Geografisk sted: Nordjylland

Re:

Indlæg af JohnJohn » 7. dec 2008, 16:00

Som medlem af en skytteforening kan du få tilladelse til semi-aut. våben.
Dog ikke salon-forening. Det kan heller ikke lade sig gøre at skyde med våbnet på salonbane.
2-skuds magasin gælder kun hvis den skal bruges til jagt. til alm. banebrug 8 skud lovligt.
Ammonitionen, cal. 30-06; 30 angiver projektilets bredde (30% af en tomme=7,62mm), og 06 angiver året hvor ammunitionen blev taget i brug i den amerikanske hær. dette er senere blevet en meget poulær jagt kaliber, og kan købes i alle jagt foretninger.
Når du har fået din riffel tilladelse, medfølger automatisk tilladelse til køb og opbevaring af ammo til riflen.
Jeg vil i øvrigt nævne at den type 7,62 ammo man i dag bruger i forsvaret er typen .308win, som er et kortere hylster med mindre ladning, som derfor ikke kan bruges i Garand'en.
Danpanik skrev:Yoh guys !

Fik i et tidligere indlæg skrevet at GV M/50 blev udfaset for 25 år siden. Det var ikke helt rigtigt.

Flere faste enheder har dog brugt M/50 meget længere. Dels Den Kongelige Livgarde, ( da at exerscere med M/75 var noget bøvl), dels sanitetstropperne og dels diverse Flyver-enheder. Angiveligt helt op til 1995. Geværet og ammunitionen, SKPT M/48, står iøvrigt stadig i 'Sikkerhedsbestemmelser for Skydning med Kamptroppernes Våben', så principielt benyttes våbnet stadig. Tror dog ikke at nogen enheder stadig har det udleveret.

vh/Lars
Der er en enhed der stadig har geværet udleveret som primær våben:
Nemlig siriuspatruljen på grønland - grundet våbnets stabilitet og funktionalitet under ekstreme vejrforhold. Det er selfølgelig primært til selforsvar mod bjørne.
Guns don't kill people - bullets do!

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Re:

Indlæg af 357Magnum » 7. dec 2008, 16:17

JohnJohn skrev:Som medlem af en skytteforening kan du få tilladelse til semi-aut. våben.
Nej. Man kan (desværre) ikke få tilladelse gennem skytteforening til halvautomatisk rifler som M1 Garand. Det skal være på jagttilladelse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596
2-skuds magasin gælder kun hvis den skal bruges til jagt. til alm. banebrug 8 skud lovligt.
Nej. 2-skuds begrænsningen er ved jagt i Danmark med halvautomat. Til jagt i udlandet kan man få den uden begrænsning. Til baneskydning (skytteforening) går halvautomatiske ikke, så skudbegrænsningen giver ingen mening. Er der tale om øvelse og træning med et halvautomatisk jagtvåben her i Danmark, er der ingen begrænsning, da man jo ikke er på jagt.
Jeg vil i øvrigt nævne at den type 7,62 ammo man i dag bruger i forsvaret er typen .308win, som er et kortere hylster med mindre ladning, som derfor ikke kan bruges i Garand'en.
...med mindre man køber en M1 Garand i kaliber .308 Win. Disse er blevet lavet hos Beretta i Italien, hvoraf nogle har stemplet FKF på låsestolen (Østjysk Våbenhandel har en stående til knap 10.000,-):
Billede
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Besvar