Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
BrotherG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:48
Interesser: Jagt, Pistoler, Rifler
Geografisk sted: Stor Kbh.

Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af BrotherG » 9. maj 2010, 12:12

Kære våbenbrødre

Min far har netop bestået jagtprøven og nu er våbenindkøbsfasen gået i gang. Der skal både købes haglgevær og riffel i samme omgang og i den forbindelse har han efter lange overvejelser endelig kastet sin kærlighed på en Browning Ultra XS Prestige efter først at have savlet over en Beretta SV10 Prevail og så en Blaser F3 Game Competition.
Bøssen skal primært bruges på banen og så lidt på jagt. Han er indforstået med, at konkurrencevåben har en højere vægt end jagtvåben og accepterer dette med argumentet om mindre rekyl. En anden grund til han ikke er den største fan af jagtvåben er de til tider meget svulmende graveringer og eksklusive skæfter. Det er teknikken og egenskaberne der vigtigst!

Så derfor ville jeg gerne vide om der var nogle i forummet, som har erfaring med netop denne bøsse?

Mvh
"You failed to maintain your weapon, son" - Harry Brown (Micheal Caine)

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af Taby » 9. maj 2010, 16:50

Hej

Jeg har haft en Browning XSH som også er en sportsbøsse. Generelt er Browning et af de bedre valg hvad angår haglbøsser. Der er meget slidstærke og holder til mange tusinde skud. Beretta og Blaser har jeg ikke haft men begge er også kvalitetsvåben. Det vigtigste er at bøssen falder godt og passer i længden. Hvis ikke den passer kan den selvfølgelig passes til.

mvh. Taby

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 7. apr 2009, 18:28
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af Odyssey » 10. maj 2010, 14:51

Hej.

Jeg har selv en Browning Ultra XSH, og er meget glad for den. Den bliver nok slidt op før den skal skiftes.
Mht. det du skriver om, at han ikke er til fint træ osv osv, så er en XS Prestige nok ikke den rigtige, da Prestige modellerne netop har opgraderet træ! Han kunne jo vælge en almindelig XS og spare lidt den vej. Med det sagt, er det jo en super flot bøsse, og den skyder lige så længe han vil. Den kan han nok ikke få slidt op.

Nu kan jeg ikke huske, om den XS Prestige er 12/70 eller 12/76. Men det skal han jo også lige overveje, mht ammunition til jagt.
Vil så lige sige, at min XSH er 12/70, og den kan absolut det den skal på jagt også.

Men jeg kan kun støtte op om den fine bøsse han kigger på..... :razz:

Brugeravatar
BrotherG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:48
Interesser: Jagt, Pistoler, Rifler
Geografisk sted: Stor Kbh.

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af BrotherG » 10. maj 2010, 22:04

Tak for svarene.
Ja, nu er der så arrangeret jagtforretningstur her i Kristihimmelfartsferien, så hele familien tager til Halvøen for at tage i Korsholm og derefter til Frankonia i Slesvig.

@Odyssey: Han kigger nemlig på en XS Prestige fordi den har 76 mm kammer i modsætning til den almindelige XS som har 70 mm kammer, såafn bare for at være på den sikre side.

Mvh
"You failed to maintain your weapon, son" - Harry Brown (Micheal Caine)

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af Halvautomat » 10. maj 2010, 22:11

Jeg har en XS Prestige med 76 cm løb - den har grade 5 skæfte :biggrin:
Hvis han er hamrende ligeglad med fint skæftetræ - så er det spild af penge at købe den - men han får et virkeligt kvalitetsvåben.
En fantastisk skyder med god balance som skyder langt bedre end jeg kan. Den er ved at udvikle sig til automatisk at skyde spidsduerne for mig :mrgreen:

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af Zoli » 11. maj 2010, 08:44

Halvautomat skrev:
Hvis han er hamrende ligeglad med fint skæftetræ - så er det spild af penge at købe den - men han får et virkeligt kvalitetsvåben.
Helt enig, køb en 525 Sporter i stedet, den koster kun det halve.
BrotherG skrev:
Han kigger nemlig på en XS Prestige fordi den har 76 mm kammer i modsætning til den almindelige XS som har 70 mm kammer, såafn bare for at være på den sikre side.
Den eneste forskel på Prestigen og den alm. Ultra er fancy skæftetræ og lidt guld bling på basculen (og titan chokes). Hvis du har set en med 70mm kammer, er det fordi det er en ældre model, de nye er alle med 76mm.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
BrotherG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 4. okt 2007, 11:48
Interesser: Jagt, Pistoler, Rifler
Geografisk sted: Stor Kbh.

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af BrotherG » 11. maj 2010, 11:36

@ Zoli
Ja, det har du vist ret i. Kiggede lige på Brownings hjemmeside og under Ultra XS specifikationer angives kalibren som 12M, hvilket jag tolker som magnum - altså 76 mm kammer.
Tak for det.

Mvh
"You failed to maintain your weapon, son" - Harry Brown (Micheal Caine)

mad5
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. jan 2010, 01:00
Interesser: Generel Jagt.
Geografisk sted: Østjylland

Re: Browning Ultra XS Prestige - erfaringer?

Indlæg af mad5 » 12. maj 2010, 17:07

Den kan hvert fald anbefales hvis man skal meget på banen. Den skyder næsten duerne af sig selv,
og rekylen mærker man ikke. Hvis du finder en af dem med en rigtig god balance så føles vægten
heller ikke så gal. Der er nogen af dem der føles pænt tunge og andre føles næsten lette.

Jeg har selv valgt den fra pga. jeg synes den blir for tung hvis man skal meget på jagt.

Men fornuftigt og vælge en god browning, jeg var startede selv med at kigge på beretta, så blaser
og endte i en browning jagt model.

Besvar