shultz og larsen riffel, men hvilken..

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 30. okt 2010, 19:15

Jeg har for 500 kr. erhvervet mig en gammel riffel fra shultz og larsen cal. 7x61 S&H hvilket står stemplet i piben. Her er også stemplet nummeret 1973 som er riflens produktionsnr.
Riflen er bygget som en jagtriffel med en gammer "pacer berlin" kikkert på som nu er afmonteret. Riflen er bygget over en mauserlås, hvilket ikke hænger helt sammen med at cal. 7x61 er indført samtidig med S&L. udviklede deres egen lås og satte denne i produktion i 54 ca. men produktionsnummeret indikerer at riflen er ca. fra 54 eller tidligere, dog har jeg ikke kendskab til at denne kaliber nogensinde er produceret med mauserlås..
Er der nogen der kan fortælle noget om hvornår riflen er produceret og hvad modellen evt. hedder, samt andre detaljer.. mvh. Dennis..

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Lassescout » 31. okt 2010, 20:07

Er du sikker på det er en S&L riffel ?

Schultz & Larsen brugte jo netop videreudviklingen af deres System 38 sammen med kaliber 7 x 61 S&H for at få en mere præcis riffel end det lod sig gøre med en Mauser lås. Derimod har S&L altid leveret piber af høj kvalitet til andres byggeprojekter, som naturligt nok ofte laves på en M98 lås. Kan man forestille sig, at en bøssemager på et tidspunkt har bestilt en S&L pibe i kaliber 7X61 S&H, skruet den sammen med et jagtskæfte, en M98 lås og en Pecar kikkert ? Dette ville i 60´erne have givet en meget attraktiv jagtriffel, som oven i købet var til at betale for almindelige mennesker, sådan som du også har oplevet det.

Men for ikke at ødelægge din dag fuldstændig, så hører det da med til historien, at der i Otterup er lavet rigtig mange skytteforeningsgeværer på M98 låse. Så det kan da ikke udelukkes, at en eller anden har stået i Otterup og skruet delene sammen af det der i forvejen var til rådighed på fabrikken.

Hvad skal modellen så hedde ? Tjaae, bum bum, hvad med " M98 jagtriffel med S&L pibe kaliber 7x61 S&H" ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 31. okt 2010, 20:44

låsestolen, som jo er tilpasset låsen, samt piben, er begge stemplet med samme produktionsnr. nemlig 1973.. det ville de vel ikke være hvis de var af forskelligt fabrikat og først samlet på et senere tidspunkt end på fabrikken.... desuden harmonerer det med produktionsnumrene for S&L rifler i årgangen op til ca. 54...?!

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Trotyl » 31. okt 2010, 20:45

Jeg har vist en enkelt æske patroner til sådan en svend - hvis du skulle være interesseret...
:razz:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Trotyl » 31. okt 2010, 21:25

Så vidt jeg ved, har Schultz&Larsen modificeret flere Mauser 98 fra den spanske hær, ved simpelthen at bore kammeret op fra 7 X 57 til 7 X 61 S&H og sat jagtskæfte på.
Mon ikke de har sat nye piber på nogen også så?
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Lassescout » 1. nov 2010, 10:42

Lyder sandsynligt Trotyl, men Højer: Der må da være nogle flere mærker på låsekassen som fortæller lidt om oprindelsen. Har du prøvet at afmontere skæftet og se efter prøveskydnings/ produktionsstempler, andre numre m.m. ? Du skriver det er en Mauserlås, men er det M98 eller M96 ( Large ring eller Small ring mauser) ? S&L har arbejdet med dem begge. Spændes hanen når du åbner bundstykket eller når du lukker det ?

Der er jo folk her på forum der kan fortælle en masse om tingene ud fra den slags oplysninger, men der skal være noget at gå ud fra. Kunne også være fint at se nogle billeder af sagen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 1. nov 2010, 14:23

tak for tilbagemeldingerne.. når låsen åbnes, spændes fjederen, i modsætning til min winchester 1917 53/17 hvor fjederen spændes når der lukkes igen. der er billeder på vej, har taget dem. men under låsestolen er der 3 3-taller. de står hver for sig og danner en trekant hvis man satte en streg imellem dem. midt mellem dem er der et Y og noget utydeligt krims krams.. billede kommer.
Ja patroner vil jeg gerne købe, så jeg har hylstre i reserve til genladning. min mail er hojen81@yahoo.dk

Lindvig
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10. feb 2008, 18:02
Interesser: Otterup Geværfabrik, Genladning
Geografisk sted: Fyn,
Geografisk sted: Fyn
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Lindvig » 6. nov 2010, 19:57

Hej

Riflen er efter alt sandsynlighed en S&L model M84. Den er bygget over en Mauser 98 lås fra den spanske fabrik i Santa Babara. Skæfterne blev importeret fra Tyskland, medens man selv (naturligvis) lavede piben. Riflen er fra først i '80erne. Den kostede dengang 4.950,- ab fabrik.
Den blev produceret i 6,5x55, .308w og 30-06 men kunne på bestilling som altid fås i hvilken kaliber man ønskede. Der blev produceret ca. 250 stk.

Nummeret er lidt interessant, da man ikke tidligeret har set nogen oplysninger om produktions numrene på model M84

Du har været usandsynlig heldig med prisen. Det må være årets "loppefund". :smile:

Mvh
Lindvig

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Lassescout » 7. nov 2010, 01:31

Nu skal vi altså se nogle billeder Højen, det nytter jo ikke at blive ved med at gætte ! :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 7. nov 2010, 10:10

ja billeder er der nok af, men kan ikk tilføje dem, de er enten for store eller også er der alt muligt andet galt, det er en videnskab.. men opgiver man en mail, kan man få hele stakken.. riflen købte jeg af en ældre mand som desværre ikke længere er iblandt os, der var den heller ikk så pæn, men den er under renovering nu..

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Zoli » 8. nov 2010, 10:56

Send dem til mig, så skal jeg lægge dem på i aften !
Mvh

Zoli

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 15. apr 2011, 13:57

:tmg: Så blev den gamle 7x61 renoveret.. jeg mangler bare baserne så kiggerten kan komme på, men det bliver nok ved en autoriseret!
Fik den skilt ad totalt, renset alt og glasblæst alle de dele der ikke var rustfri, dvs. dele af bundstykket var rustfrit og facetslebet, det er selvfølgelig bevaret.
Derefter fik den ståluld og ny brunering, det blev 200 eller 400 kr ialt.. kan ikke lige huske det, da det var sammen med et projekt mere..
Skæftet har jeg selv pudset ned poleret og givet true-oil adskillige gange, har vel brugt for godt en hund i olie plus en sjat bivoks.
Desuden bedede jeg skæftet indvendigt overalt omkring låsestolen og boltene, helt frem til der hvor piben sidder i låsestolen, uden det naturligvis rører selve piben. det blev helt godt, selvom det er første forsøg nogensinde.
Nu fik jeg den samlet og den er klar til baser og kikkert og evt. fotografering hvis nogen er nysgerrige.
Mangler bare lige et die-sæt dertil, så kører bussen, hylstre har jeg masser af, så det bliver interessant om den kan præstere noget.
Synes lige jeg ville komme med tilbagemeldingen nu så mange har hjulpet med og fastslå dens identitet.
MVH. Dennis. :razz:

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af GT9 » 15. apr 2011, 14:58

:photo:
Norwegian Blue Parrot

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 15. apr 2011, 21:29

jamen det anede mig nok.. de kommer lige når it chefen kommer hjem igen...

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 17. apr 2011, 17:19

:director: så er der billeder af resultatet.. endda rigeligt, de er bare for store til at jeg kan ligge dem ind på siden.. hvis andre kan og vil, har jeg vedhæftet dem en mail, som kan videresendes omgående hvis man opgiver en adresse. af billederne fremgår også nogle af de relevante stempler osv. på riflen for dem der kan bruge det til placering af hvilken riffel det helt præcis drejer sig om. Mvh. Dennis. :inspect:

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 31. maj 2007, 10:13
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Riddersholm » 17. apr 2011, 18:25

Billeder fra Højen
Vedhæftede filer
IMG_4372.JPG
IMG_4372.JPG (85.93 KiB) Vist 7921 gange
IMG_4379.JPG
IMG_4379.JPG (75.42 KiB) Vist 7921 gange
IMG_4390.JPG
IMG_4390.JPG (69.07 KiB) Vist 7921 gange
IMG_4391.JPG
IMG_4391.JPG (94.02 KiB) Vist 7921 gange
IMG_4396.JPG
IMG_4396.JPG (93.67 KiB) Vist 7921 gange
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 17. apr 2011, 19:00

:rock: nu da billederne er kommet på, kunne jeg lige benytte lejligheden til og spørge om et råd ang. baser eller skinne til kikkertmontage. det er en kikkert med 50 mm. optik der skal sidde derpå, hvad kan bruges, er det noget man selv kan montere, eller er det for omfattende (hvordan?) :sniper:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Trotyl » 17. apr 2011, 22:45

Højen skrev::rock: nu da billederne er kommet på, kunne jeg lige benytte lejligheden til og spørge om et råd ang. baser eller skinne til kikkertmontage. det er en kikkert med 50 mm. optik der skal sidde derpå, hvad kan bruges, er det noget man selv kan montere, eller er det for omfattende (hvordan?) :sniper:
Er det et 1" eller 30 mm mellemrør din kikkert er udstyret med?
Kom op med den en dag, så ser vi lige på hvad der kan lade sig gøre.

Jeg må sige at den er langt flottere og mere velholdt end jeg havde forventet og så er det jo et rigtigt autist kaliber :smile:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af 300win » 18. apr 2011, 07:44

Det er en fin riffel, Højen, og den får du glæde af i mange år,
MEN det er ikke en Otterup M84.. Der er tale om en millitær
Mauser `98 og ikke en Santa Barbaralås..
Det ses Bl.a. på udsparringen til tommelfingeren på
venstre side af din riffel, og den findes ikke på M84.

Mere her: http://www.schultz-larsenrifleclub.dk/model%2084.htm

Skæftet er heller ikke rigtigt, det fremgår også af billederne.
Jeg er også ret overbevist om, at de "1973" er et helt almindeligt
Mauser serienummer, de startede bare forfra hver gang de nåede
nr. 9999.

Du har en militær Mauser ´98, som er pibet med en Otteruppibe,
og lagt i et (tysk) jagtskæfte.
Uanset hvad, er det en fin riffel, og tillykke med den.

Mvh Anders

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Lassescout » 18. apr 2011, 08:08

Fin riffel Højen, men oprindelsen har vi stadig ikke helt styr på.

Anders har ret i bemærkningerne om låsen, men det undrer mig at låsen og piben har samme nummer. Jeg kan ikke se af billederne, at der står Schultz & Larsen nogen steder. Står det på højre side af piben ? Har du evt. et billede af det ? Jeg ville rigtig gerne se et nærbillede af højre side af lås/pibe svarende til det billede du har af venstre side. Det undrer mig også at riflens twist er angivet, endda i tommemål. Det tyder på, at piben er af lidt nyere dato hvor man regner med, at brugeren laver hjemmerullet ammunition. Det var ikke noget man oplyste om da alle brugte fabriksammo.

Så mit gæt på sagen bliver, at det oprindeligt var en krigsmauser af en art. Så har en bøssemager på et tidspunkt bestilt en ny pibe og givet den samme nummer som låsen, samt angivet twist rate. Måske var det endda en rå 7 mm pibe, hvor bøssemageren selv har revet kammeret op til 7X61 S&H. Hvis der ikke står S&L eller Otterup nogen steder, kan det tænkes, at Trotyl skal have ret i sit bud på en spansk mauser i 7x57, revet op til 7X61 S&H.

Jeg synes det er pænt arbejde der er lavet, og hvis den skyder præcist har du fået et rigtig godt våben tilpengene. Men det kunne være sjovt at få helt styr på oprindelsen.
Senest rettet af Lassescout 18. apr 2011, 09:41, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 18. apr 2011, 09:32

Hej igen.
Tak for alle tilbagemeldingerne. ang. billeder er der 20 mere på min mail, de kan sendes over mail hvis i opgiver adresse. Der ses riflen fra endnu flere sider og beddingen ses også tydeligt. samt nogle af stemplerne på undersiden af låsestolen, der er lavet aftryk af ned i beddingen.
Jeg ved godt det ikke er en m-nogetsomhelst, da de allesammen bruger S&L eget bundstykke udviklet i 1938 ca.
Men jeg mener det er en S&L da de er de eneste der har produceret 7x61 kaliberen og det er der iøvrigt mange der har bekræftet.
Ja nummereringen på pibe og låsestol stemmer overens og da det kun er S&L der har lavet 7x61 ville jeg mene riflen er lavet på deres fabrik, har hørt de brugte nogle tyske skæfter en overgang, så det er ikke udelukket.
Der står ikke noget på den anden side af pibe og låsestol, men det fremgår også af billederne. men der er stemplet 3 3-taller i bunden af låsestolen som det ses på billederne, hvad det så betyder..

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 18. apr 2011, 09:50

Ang. kikkerten mener jeg det er 30mm. rør der er på. kunne godt tænke mig og montere den i en skinne, det skulle gøre det hele lige et gram mere vridningsstabilt, efter sigende..
Kikkerten har været monteret på de gamle alu-baser før jeg renoverede den, der skød den på niveau (ihvertfald) med min Howa 30-06. Men nu er den beddet siden og piben er 100% fritlagt.
Det burde ikke forværre det, skal også have et die-sæt så jeg kan lade noget til den selv. Har kig på nogle nosler e-tip projektiler på 140
gr. og så skal jeg have fundet det krudt den går bedst med, det skulle altsammen give lige en lille smule for præcisionen så er helt tilfreds med den nu..
Især budgettet taget i betragtning.

ArcticHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. mar 2010, 16:15
Interesser: skydning, jagt og våben
Geografisk sted: Grønland, Nuuk
Has thanked: 5 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af ArcticHunter » 18. apr 2011, 12:02

En lækker riffel og en dejlig autist kaliber. Men har Schultz og Larsen ikke altid været glade for at mærke deres våben eller løb, så man kendte deres oprindelse.
Enten med S&L, Shultz og Larsen eller bare Otterup.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af Højen » 18. apr 2011, 12:47

jamen jeg ved det faktisk ikke.. har haft den med til Brasholt jagt i hjørring. Han har selv haft en 7x61 for nogle år siden, han mente det var en pibe fra S&L da de er de eneste der har lavet det kaliber og i en begrænset periode. Men alle der opgiver en mail kan få samtlige billeder jeg har taget og alle oplysninger er velkomne.
Ja jeg synes også kaliberen i sig selv er interessant. når man ser på bla. ballistik osv. er den jo rigtig fin og fuldt ud på højde med mange andre der bruges idag. feks. 7 mm. rem. mag.
Fordelen er klart at der er så mange nye 7 mm. projektiler at vælge mellem så hvis man lader selv er den jo langt fra forældet, selvom den ikke er blevet produceret siden 70erne tror jeg..

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: shultz og larsen riffel, men hvilken..

Indlæg af 300win » 18. apr 2011, 15:33

Højen skrev:Men jeg mener det er en S&L da de er de eneste der har produceret 7x61 kaliberen og det er der iøvrigt mange der har bekræftet.
Ja nummereringen på pibe og låsestol stemmer overens og da det kun er S&L der har lavet 7x61 ville jeg mene riflen er lavet på deres fabrik, har hørt de brugte nogle tyske skæfter en overgang, så det er ikke udelukket..
Et andet scenarie er jo, at en bøssemager har en gammel Mauser´98 lås og køber en 7mm
pibe hos S&L, og kamrer den til 7x61 S+H, derefter graveres serienummeret i piben,
og monteres i et (tysk) skæfte, og det tror jeg er den korrekte historie.

Alle pibeproducenter har 7mm på programmet, og enhver riffelsmed med respekt
for sig selv har en 7x61S+H kammerrival. At riflen er i 7x61S+H, gør ikke nødvendigvis,
at den er sat sammen hos S&L..
Og under alle omstændigheder er det ikke S&L, der har fremstillet lås og skæfte.

Men det er en fin riffel alligevel..


Mvh Anders

Besvar