Armbryst !!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Brion
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. dec 2004, 22:49
Geografisk sted: Vestsjælland.
Been thanked: 1 time

Armbryst !!

Indlæg af Brion » 8. nov 2005, 23:42

Er der nogen der ved hvor man i dk kan købe armbryste og tilbehør henne (helst sjælland)? er lige i opstarts fasen med det, men banen er godkendt af politiet, og tilladelserne er i hus, så det er ikke et problem der.

(det er en ny gren vi vil prøve i skytteforeningen) ;-)

MVH Brion.
You can play with a gun or a knife. But if you are playing with my friends, you are playing with your life !!!

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: Armbryst !!

Indlæg af Rex93 » 9. nov 2005, 00:01

brion skrev:Er der nogen der ved hvor man i dk kan købe armbryste og tilbehør henne (helst sjælland)? er lige i opstarts fasen med det, men banen er godkendt af politiet, og tilladelserne er i hus, så det er ikke et problem der.

(det er en ny gren vi vil prøve i skytteforeningen) ;-)

MVH Brion.

he he he - uden nogen form for anbefalinger - så kan du jo altid gå til Arms Galleri/ Hunters House - de har og de "bor" i København...

Men de fleste steder hvor de sælger Jagtvåben, kan du da forespørge på Armbryst. Det lyder jo til at det er meget seriøse foremål de skal bruges og så er det formegentlig ikke noget problem...

Rex :cool:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 9. nov 2005, 07:00

Der ligger en seriøs bueforretning i Borup, JB-Bueudstyr, Hovedgaden 17A, 4140 Borup, +45 57 56 12 18, de vil måske importere nogle til dig hvis du kan fremvise en tilladelse ellers er der Baldurs Archery http://www.baldurs-archery.dk i Jylland.
Jeg tror ikke at du finder nogen forretninger i Danmark som har armbryster ( :) ) på lager - det er umiddelbart min fornemmelse, at det er lettere at få tilladelse til en Colt 45 end det er at få tilladelse til en armbryst............du har været meget heldig med den tilladelse :shock:
Lyngby Bueskyttelaug forsøgte på et tidspunkt, at få noget armbryst-skydning op at stå, men det faldt på tilladelserne.
Mit råd er at du ihvertfald henvender dig til seriøse forretninger da moderne armbryste er af Compound-typen hvilket kræver lidt indsigt ved evnt. rep. (omstrengning, boltvalg m.v.) og det har forretninger som Hunters House og lign. ikke en hujende fis forstand på.
Boltene skal være sindsygt stive da en armbrystbolt, p.g.a. centershooted, ikke skal spines som en pil til en bue.......men det ved du sikkert alt om :)
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. nov 2005, 14:46

Hvis du har mulighed for at handle i tyskland er dette nok at foretrække.

De har et gevaldigt udvalg i både alm armbryste og pistolarmbryste, da lovgivningen er helt anderledes dér.
Med tilladelsen allerede i hus, burde det ikke være noget problem med importtilladelse også.


Frankonia har altid haft et FLOT udvalg af armbryste og pile/tilbehør.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Armbryst !!

Indlæg af Slettes3 » 9. nov 2005, 16:20

brion skrev:Er der nogen der ved hvor man i dk kan købe armbryste og tilbehør henne (helst sjælland)? er lige i opstarts fasen med det, men banen er godkendt af politiet, og tilladelserne er i hus, så det er ikke et problem der.

(det er en ny gren vi vil prøve i skytteforeningen) ;-)

MVH Brion.
Hvad med at importere det sæl`

Brugeravatar
Brion
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. dec 2004, 22:49
Geografisk sted: Vestsjælland.
Been thanked: 1 time

Armbryst !

Indlæg af Brion » 9. nov 2005, 18:08

Jeg takker for hjælpen nu har jeg lidt at arbejde videre på, vi har overvejet at købe i tyskland men nu er det jo til en forening så det er jo lettere hvis man har problemer og hjælpen er lige om hjørnet <-:

Vedr. tilladelse til armbryst er det faktisk ikke så svært, man skal bare være medlem i en forening som har en godkendt bane til formålet og har en aktivitet som er ført til referat, så får man uden problemer tilladelsen, kravene til banen er faktisk kun sidevold og bagvold og efter at det er i en skytteforening var det bare at få det skrevet på godkendelsen af banen da de godkendte den sidste gang, så har nu både en 25m og en 50m bane som er godkendt til formålet :eek:

MVH Brion.
You can play with a gun or a knife. But if you are playing with my friends, you are playing with your life !!!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 9. nov 2005, 18:32

Jeg kan heller ikke se logikken i at enhver kan købe en compoundbue, men man må ikke købe en armbrøst, for den har et eller andet fjols i folketinget set i en film, og den er jo MEGET FARLIG!
Kan nogen forklare mig hvorfor en armbrøst er farligere end både rifler og pistoler, da man uden problem kan få tilladelse til disse?
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 12. nov 2005, 16:58

@brion - jeg tror at vi er tilbage til det med de lokale sheriffer ::--;<

@kt8 - den er lydløs og behøver ikke fylde ret meget og så er den dødsens farlig med en Broadhead (hvilket en bue forøvrigt også er).
Alt andet lige er både armbrysten og buen (med Broadheads) farligere end en riffel, man bløder som et svin og der er ikke tid til at komme på hospitalet.
Jeg er tidligere buejæger og har tit undret mig over hvor hurtigt dyrene dør...........20-30 sekunder er ikke unormalt og der er ikke ret meget blod tilbage i dyrene.
Min første sommerbuk med bue (langbue) ramte jeg lige i toppen af hjertet, d.v.s. igennem hjertet plus igennem begge lunger - da den blev ramt løb den forbi hvor jeg sad (et par meter fra) og der stod en meget tyk stråle blod ud fra træfsiden og at dømme efter sweisen var det det samme på den anden side - efter 20-30 sekunder væltede den - forendt.
En nu afdød bekendt (det var ikke det han døde af), stak en pil med Broadhead i låret på sig selv, hvilket han ikke opdagede før han blev våd om foden - hans kammerat fik langt en slynge om låret på ham og fik kørt ham på hospitalet - det var meget tæt på.
Ved et riffelskud koagulerer blodet relativt hurtigt samtidig med at skudhullet forsøger aqt trække sig sammen - et pileskud, med Broadhead, bliver ved med at bløde p.g.a. af de store snitflader.
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Indlæg af Ansoknives » 12. nov 2005, 17:23

ooh.en Barnet armbrøst har stået på min ønskeseddel i snart 20 år....øv også at de ikke er lovlige... :)
Jens Ansø

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 12. nov 2005, 18:41

Hvis buer er så farlige hvorfor kan enhver så købe dem, hvorfor tror du ikke USA brugte buer i Irak istedet for rifler?
Fordi en riffel er 100gange så god til at slå ihjel med, de sidste 2 rådyr jeg har skudt med 30-30 er faldet på stedet, ikke gået 1 meter.
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 12. nov 2005, 18:57

kt8 skrev:Hvis buer er så farlige hvorfor kan enhver så købe dem, hvorfor tror du ikke USA brugte buer i Irak istedet for rifler?
Fordi en riffel er 100gange så god til at slå ihjel med, de sidste 2 rådyr jeg har skudt med 30-30 er faldet på stedet, ikke gået 1 meter.
Træk lige vejret du! Jeg har ikke skrevet at buer/armbryste er "bedre" end rifler - en bue kan du bruge på max. 30 meter. Det jeg har forsøgt, at beskrive (men som jeg åbenbart ikke har gjort tydeligt nok), er at hvis et riffelskud ikke dræber umiddelbart, har man en bedre overlevelseschance end hvis man bliver ramt af en pil.
Hvis man bortser fra afstande og træfsikkerhed, vil en bue være en mere effektiv dræber end en riffel (antal skud sammenholdt med målets dødelige udgang).
Isoleret set er en riffel ikke 100 gange så god at slå ihjel med, tværtimod.

Buer er ikke farlige - pile er farlige, hvis det er en klaphat der skyder. Jeg ved ikke hvorfor buer (jagtpile) ikke hører under våbenloven, det skal formodentlig ses i lyset af at buejagt først blev tilladt for ganske få år siden (tidligere kørte buejagt på dispensation) og der ikke har været ulykker med dødelig udgang endnu (såvidt jeg husker er der kun omkring udstedt ca. 400 buejagttegn).
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 16. nov 2005, 08:42

Grunden til at en armbrøst er "ulovlig" er at en bue kræver meget øvelse før den er effektiv i en begynders hænder. Man tager ikke bare en bue op og bruger den effektivt som uøvet, det er anderledes med en armbrøst. Monter en aimpoint eller en 4x32 og den er lige så enkel at bruge som en riffel. Derfor er den gjort "utilgængelig" for folk med impulsive tendenser.

Jeg havde en rigtig god snak med en SAS mand or nogle år tilbage, han var yderst imponeret over at vi overhovedet kunne skyde og ramme med sortkrudt for de rifler lavede rekyle så han var ved at stå på røven. Nå sidespring! Han havde en compound armbrøst som specialvåben under missioner og sagde at med meget øvelse var det muligt at uskadeliggøre menneskelige mål på op til 200m afstand.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 16. nov 2005, 14:55

The Dane skrev: Derfor er den gjort "utilgængelig" for folk med impulsive tendenser.
Nååå nu forstår jeg! Altså ligesom med kaliber .50 luftrifler m.m.?

Det er fint du forsøger, men der er intet logisk ved våbenlovgivningen. I det sekund en aller anden skyder en med bue og pil bliver der nedsat et udvalg der skal udarbejde et forbud.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 17. nov 2005, 00:10

200 meter er vist det man kalder cloud-shoting - selvfølgelig kan jeg ikke afvise sådan en påstand idet en pil er dræbende i hele sin bane, meeeen jeg tror nu nok at der er gået lige lovlig meget " Bravo to Nul" :) i ham SAS-soldaten..........200 meter for en armbryst er meeeeget langt..................men selvfølgelig, hvis man får en armbrystbolt lige oven i hovedet!!!!!!!!!!!!!!!!!
@Lycon - der var faktisk en gut i Gentofte (for nogle år tilbage) der blev likvideret med en armbryst.
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. nov 2005, 00:30

Id skrev:@Lycon - der var faktisk en gut i Gentofte (for nogle år tilbage) der blev likvideret med en armbryst.
Ja det er nu ikke helt rigtigt, han blev forsøgt likvideret med en armbrøst hvor pilen var forsynet med feltspids. {*-*}\ I sagens natur mislykkedes dette og G-manden måtte i den efterfølgende slåskamp fange offeret af med kniv!

Armbrøsten var forøvrigt købt (på kreditkort, fnis) i Tyskland, da den allerede på det tidspunkt var omfattet af våbenloven i Danmark.

Lyc/
Senest rettet af Lycon 17. nov 2005, 00:33, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 17. nov 2005, 00:32

Lycon skrev:hvor pilen var forsynet med feltspids. {*-*}\
Feltspids = Rund spids??
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. nov 2005, 00:34

PeptoBizmo skrev:
Feltspids = Rund spids??
Ja det er enten spids (pointet) eller ogival (round).

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 17. nov 2005, 06:58

OK - forsøgt så (hukommelsen er ikke hvad den har været :) )

@PeptoBizmo - der findes forskellige spidstyper; fieldpoint (feltspids) som man bruger til skiveskydning, Broadhead som kan ha' fra 2 skær (blade) og opefter (det højeste antal jeg har set er en 6-bladet). Det største dyr der må skydes med 2-bladede herhjemme er hare ellers skal de være 3-bladede. Blond som er en gummi/kunststof flad dut som man fortrinsvis bruger til fugle (man slår dem ned) og så er der en der hedder djudopoint (jeg er ikke helt sikker på stavemåden) en grimmer satan som består af en lille stålblond med ståltråd ud til siderne, i nogle lande bruger man dem til fugle men jeg syntes at de er modbydelige..........dog kan man bruge dem til buegolf og lignende sportsgrene (det er faktisk det de er lavet til) - ståltrådene gør at pilen ved anslag f.eks. på en flad plæne, rejser sig lodret så man bedre kan se den.
Med venlig hilsen
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 17. nov 2005, 13:38

Tak Id. Det gav da overblik. ;.;<
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Brion
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. dec 2004, 22:49
Geografisk sted: Vestsjælland.
Been thanked: 1 time

langt om længe !!!

Indlæg af Brion » 4. sep 2006, 22:43

Så nu er vi kommet i orden med det hele :eek: (langt om længe) noget besværligt men det lykkedes :cool: , 1 ambryst er købt og den anden er på vej.
foreningen har købt den på alm. våben tilladelse (840 / 5 år for den første og 420 for den anden). så nu er det foreningsmæssige i orden. medlemmer kan nu uden problemer erhverve egen armbryst på egen tilladelse når de er aktive medlemmer hos os <-:
skal nok tilføje billeder af grejet lidt senere.
You can play with a gun or a knife. But if you are playing with my friends, you are playing with your life !!!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 5. sep 2006, 10:36

Tillykke! Det har jo også kun taget et år <-: Glæder mig til atse billeder og høre om, hvorledes i opbygger "skydeprogrammer".
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
palindromer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 85
Tilmeldt: 28. jul 2006, 09:07
Geografisk sted: Aalborg

Re: langt om længe !!!

Indlæg af palindromer » 5. sep 2006, 10:58

Brion skrev:Så nu er vi kommet i orden med det hele :eek: (langt om længe) noget besværligt men det lykkedes :cool: , 1 ambryst er købt og den anden er på vej.
foreningen har købt den på alm. våben tilladelse (840 / 5 år for den første og 420 for den anden). så nu er det foreningsmæssige i orden. medlemmer kan nu uden problemer erhverve egen armbryst på egen tilladelse når de er aktive medlemmer hos os <-:
skal nok tilføje billeder af grejet lidt senere.
Det lyder spændende. Hvad skytteforening er det? kunne være lidt sjovt at komme fobi og kigge - og forhåbentlig finde en bedre forening end den jeg pt. er medlem af
/P

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Indlæg af Refraktorius » 5. sep 2006, 11:16

ja jeg undrer mig bare over, hvornår Lauritz betjent kommer efter mig for at have bygget den her til knægten:

Ammunitionen er korkpropper, og skudvidden er ca 1½ dagligstue.

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Bissen » 5. sep 2006, 12:27

Refraktorius skrev:ja jeg undrer mig bare over, hvornår Lauritz betjent kommer efter mig for at have bygget den her til knægten:

Ammunitionen er korkpropper, og skudvidden er ca 1½ dagligstue.
Haha nice job.. :razz:
Den ser da ud til at være hylende morsom.. :mad:

Brugeravatar
Brion
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. dec 2004, 22:49
Geografisk sted: Vestsjælland.
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brion » 5. sep 2006, 21:14

Skytteforeningen ligger små 10 km. fra Slagelse, og vi har altid plads til nye medlemmer ;-) vi har 25m pistol bane. 50m riffel bane og armbryst mulighed på begge. 200m bane har vi også mulighed for det er dog i Sorø. Om vinteren 15m indendørs dog stadig adgang til de udevendige hvis altså man har lyst til det. <-:

Skydeprogrammet for armbryst er under overvejelser/opbygning, vi har set på de internationale regler (Tyskland) som foregår på 30 og 50m. Vi vil dog vælge at "starte op" på et revideret program i første omgang. dette skal nok tilgå når det er endentlig udarbejdet <-:
You can play with a gun or a knife. But if you are playing with my friends, you are playing with your life !!!

Besvar