Steyr Mannlicher

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Steyr Mannlicher

Indlæg af Andreas E. » 3. jan 2006, 21:44

Hejsa!

Jeg har forelsket mig i en Steyr Mannlicher, og har også skudt meget med en steyr SSG police, som en af mine venner har, så jeg er også tiltrukket af deres store præcision.
Spørgsmålet er bare hvilken det skal være.
Jeg har kigget lidt i forskellige kataloger og været hos forskellige forhandlere, og der er jo mange modeller at vælge imellem.
Jeg vil gerne have en med kompositskæfte, og har tænkt på Steyr Prohunter i 308. Win, men spørgsmålet er så, om det er den samme lås som der sidder i de dyrere modeller?
Kort sagt: Er alle Steyr-modellerne bygget på samme lås, og er de dermed lige gode/holdbare?

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 4. jan 2006, 09:29

Hele prohunter / Scout /Classic serien er bygget på samme lås (nemlig SBS = Safe Bolt System)
SSG er en helt anden snak....der sidder låseknaster baggest på bolten!

Hvis du ønsker at skyde fra støttefod kan jeg ikke anbefale det almindelige prohunterskæfte, da det simpelthen er for blødt!

Er riflen blot til alm. jagt og hyggeskydning er prohunter en fin riffel!

Jeg har skrevet/deltaget flere indlæg omkring Steyr Manlicher på dette forum så du må anvende søgefunktionen ;-)

For yderligere info kan du sende en PB
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 5. jan 2006, 17:55

Hej Glockster!

Ja det er rigtig, vi har skrevet om det før, men har bare lige nogle spørgsmål jeg ikke selv kan besvare :)
Jeg var nede i Hubertushuset igen i dag, og så på Steyr som jeg synes er meget lækker.
Jeg tror bare at den lette vægt giver et hæftigt rekyle tilfølge, hvis jeg vælger den i 308 Win. Er det rigtigt antaget?
Og hvordan er præcisionen i sådan en tynd pibe, sammenlignet med piben på Classic-modellen?

Så også på nogle Zoli-rifler. De ser utroligt lækre ud, og koster ikke nær så meget som Steyr, men hvordan er kvalitet og præcisionen i dem generelt?

Ja, det var mange spørgsmål på en gang, men håber jeg kan få besvaret bare nogle af dem :)

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 5. jan 2006, 22:31

Hej Andreas
jeg skal se om jeg kan svare dig fornuftigt ;-)
For det første er der altså ikke så meget rekyl i en 308w så en alm. bygget person ikke kan håndtere det! Din antagelse omkring vægten er korrekt, idet den alt andet lige burde påvirke det "følte" rekyl. Imidlertid har jeg selv skudt med både min egen SBS Tactical HB 308 og Classic! De vejer vel godt 1,2kg forskelligt! Men der er faktisk ikke den store forskel i rekylet! Eneste forskel er opspringet! Min "tunge" riffel falder lynhurtigt tilbage til sigtebilledet, men den lette Classic skal lige trækkes ned på plads!
Mht pibetykkelse så er præcisionen ikke nødvendigvis dårligere i en tynd pibe end sammenlignet med en tyk! MEN den tynde løber meget hurtigere varm og bliver så upræcis! De fleste danske jægere opdager det aldrig da de sjældent afgiver mere en 5-6 skud over en ½ time (svagt fordomsfuld - jeg ved det godt <-: )
Hvis du ser på diverse finskytteriffler har de stort set alle tykke piber, netop så en finskytte ikke bliver belastet af manglende præcision grundet varm pibe! Den tykke pibe løber simpelthen langsommere varm!
Alt i alt syntes jeg vældig godt om diverse Steyr rifler, men har altså som nævnt visse forbehold overfor plasticskæfterne på Prohunter serien

Imidlertid skriver du at piben er tykkere på Classic end på Prohunter? Disse to modeller (med mindre det er en Prohunter Tactical HB) har samme pibetykkelse! Måske du har haft fat i en Steyr Ultra Light? Den har nemlig ultra tynd pibe (som så er fluted for at stive lidt af og hjælpe lidt varme væk) Den er for skinny til min smag...man skal jo kunne anvende den uden at være bange for at den bukker hvis man taber den <-:

Hos Hubertus huset kan du (hvis du spørger Jes) sikkert få lov at prøve riflen ellers kan du PB mig så finder vi en løsning.

Mht Zoli så har jeg ingen erfaring, men ville alene på baggrund af "produktionslandet" forkaste den! Men igen smag er noget kringlet noget!

Håber jeg har givet dig noget at tænke på og forhåbentlig også besvaret dine spørgsmål :razz:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 6. jan 2006, 08:51

Hej Andreas,
jeg startede min riffeljagt karriere med at låne en kammerats Steyr, med tynd pibe. En fantastisk riffel, og jeg kan ikke mindes nogen sinde at have haft præcisionsproblemer med den.
Da jeg selv skulle investere havde jeg ikke råd til en Steyr, men købte en Antonio Zoli 1900 i 308Win.
Det er en rigtig god riffel, som har været med på jagt i al slags vejr de sidste 8 år. Der har aldrig været problemer med funktion, rust eller præcision. Jeg kan kun anbefale en Zoli 1900 :D

Hvis du vil prøve en Zoli, må vi finde en dag og mødes på skydebanen.


@Glockster : I stedet for at forkaste Zoli, så se på den lyse side : en gammel Fiat kan faktisk bruges til noget fornuftigt ;-)
Mvh

Zoli

Lupo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 528
Tilmeldt: 13. mar 2004, 16:53
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Lupo » 6. jan 2006, 09:19

Jeg har også en Zoli i kal. 30.06.

Jeg har aldrig haft nogen form for problemer med den!!! Låsetøjet går ganske fint og den er dejlig præcis. Der har heller ikke været problemer med rust - men det beror vel også på den måde man behandler sine våben. Selv den bedste og dyreste riffel er vel ikke beskytte mod rust, hvis man behandler den som et svin

Jeg synes det er fin riffel til pengene.

Mvh.

Lars
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 6. jan 2006, 10:03

Jeg har bestemt intet mod hverken Zoli eller Fiat, men jeg ville aldrig selv købe nogen af de ting! Men som jeg sagde tidligere så er smag jo en tricky størrelse ;-)

Er helt sikker på at Zoli er en fin og stabil riffel, men jeg har altså et eller andet med de Østrigere <-: Steyr - Glock

Jeg syntes som ved alle andre køb at man skal ud og prøve det man vil købe! Når først man har det i hånden syntes jeg sjældent man er i tvivl om hvad man skal vælge - så er der altid pengeproblemet, men det er jo en helt anden snak ;-)
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Besvar