Winchester 94

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Winchester 94

Indlæg af Gunnut » 11. jan 2006, 15:30

Dem, der har været på NVF, længe har sikkert lagt mærke til jeg fra gang til gang har forsøgt at få fat i en Winchester model 9422 (altså en .22 John Wayne gun). Nå de brugte jeg har set på, var for dyre og de nye var også for dyre. Altså når det er en skyder man slet ikke har brug for.

Den lokale gun-købmand har fået en brugt model 94 ind i .32 WS. (32 Winchester Special). "Lyc" sagde at jeg ikke måtte købe den. Den står også til 2.900 og er ikke særlig pæn.

Any way da jeg var på kronvildtjagt, den anden dag, sidder jeg og snakker med en gammel bekendt. Han havde en Winchester 94 i kaliber 30-30 (den helt korrekte John Wayne kaliber....når man altså er lidt af en cowboy.....og det er vi vel alle).

Jeg havde slet ikke spurgt, han nævnede det bare fordi han lige havde solgt en jagtriffel (for at han vil købe en ny) og at han også skulle have solgt sin Winchester. Sådan lidt henkastet spurgte jeg hvor meget den skulle koste. "700 kroner" lød svaret. Jeg var ved at få et rundstykke galt i halsen.

Den er købt og den ser meget fin ud. Skal prøveskydes om ganske få minutter. Bliver lidt sjovt igen at skyde med "korn og kærv".

Den har lidt rust på "låsehuset", men ikke noget der har ødelagt metallet, blot har låsestolen fået en "rustlignende farve". Om den oprindeligt har været lakeret på låsestolen eller bruneret er jeg ikke klar over. Nogen der har et bud????? Det er en post war model (eller post "et eller andet" model). Det skiller ved 2.200.000 (eller 2.700.000) eksemplarer.
Vedhæftede filer
Winchester.jpg
Underlig kaliber
Winchester.jpg (39.12 KiB) Vist 9782 gange
Winchester1.jpg
Winchester1.jpg (27.86 KiB) Vist 9783 gange
Winchester2.jpg
Winchester2.jpg (27.12 KiB) Vist 9784 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
The Boss
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 56
Tilmeldt: 24. aug 2004, 17:29
Geografisk sted: brøndby

win model 1894

Indlæg af The Boss » 11. jan 2006, 16:17

hej gunnut

låsestolen skal være bruneret, for og-bagskæfte har sikkert været
lakeret.
har selv en 30-30, fin skyder nr 3.478xxx
har også en nyrere model i .45, nr 6.262xxx
de har sku lavet nogle stykker.

the boss

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Winchester 94

Indlæg af Slettes3 » 11. jan 2006, 17:02

gunnut skrev:Dem, der har været på NVF, længe har sikkert lagt mærke til jeg fra gang til gang har forsøgt at få fat i en Winchester model 9422 (altså en .22 John Wayne gun). Nå de brugte jeg har set på, var for dyre og de nye var også for dyre. Altså når det er en skyder man slet ikke har brug for.

Den lokale gun-købmand har fået en brugt model 94 ind i .32 WS. (32 Winchester Special). "Lyc" sagde at jeg ikke måtte købe den. Den står også til 2.900 og er ikke særlig pæn.

Any way da jeg var på kronvildtjagt, den anden dag, sidder jeg og snakker med en gammel bekendt. Han havde en Winchester 94 i kaliber 30-30 (den helt korrekte John Wayne kaliber....når man altså er lidt af en cowboy.....og det er vi vel alle).

Jeg havde slet ikke spurgt, han nævnede det bare fordi han lige havde solgt en jagtriffel (for at han vil købe en ny) og at han også skulle have solgt sin Winchester. Sådan lidt henkastet spurgte jeg hvor meget den skulle koste. "700 kroner" lød svaret. Jeg var ved at få et rundstykke galt i halsen.

Den er købt og den ser meget fin ud. Skal prøveskydes om ganske få minutter. Bliver lidt sjovt igen at skyde med "korn og kærv".

Den har lidt rust på "låsehuset", men ikke noget der har ødelagt metallet, blot har låsestolen fået en "rustlignende farve". Om den oprindeligt har været lakeret på låsestolen eller bruneret er jeg ikke klar over. Nogen der har et bud????? Det er en post war model (eller post "et eller andet" model). Det skiller ved 2.200.000 (eller 2.700.000) eksemplarer.

... Det er et smørehul.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 11. jan 2006, 17:08

Han havde en Winchester 94 i kaliber 30-30 (den helt korrekte John Wayne kaliber....når man altså er lidt af en cowboy.....og det er vi vel alle).
Hvis det skulle være en original kaliber hedder den 44-40 eller en anden kaliber der passer i både pistol eller riffel. Husk "cowbøjderne" var i stor udstrækning hjemmeladere og støbte selv kuglerne.
30-30 er også kun 110 år gammel så historisk mangler der lidt.
Men ellers tillykke med den. jeg er selv den lykkelige ejer af en winie 94 dog i cal. 44 men det er en sjov skyder med stor morskabs værdi.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 11. jan 2006, 23:58

30-30 er skæg fordi det er den første kommercielt ladede patron der anvender røgsvagt, overhovedet. Indtil da var røgsvagt forbeholdt millitæret.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Dr.Strangelove
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 760
Tilmeldt: 3. aug 2004, 18:36
Geografisk sted: Nordsjælland et sted...

Indlæg af Dr.Strangelove » 12. jan 2006, 01:13

Olsen skrev:
Han havde en Winchester 94 i kaliber 30-30 (den helt korrekte John Wayne kaliber....når man altså er lidt af en cowboy.....og det er vi vel alle).
Hvis det skulle være en original kaliber hedder den 44-40 eller en anden kaliber der passer i både pistol eller riffel. Husk "cowbøjderne" var i stor udstrækning hjemmeladere og støbte selv kuglerne.
30-30 er også kun 110 år gammel så historisk mangler der lidt.
Men ellers tillykke med den. jeg er selv den lykkelige ejer af en winie 94 dog i cal. 44 men det er en sjov skyder med stor morskabs værdi.
ja, historisk mangler der lidt...

eftersom de første 1894 rifler (med samme modelbetegnelse) kom i kalibre som 38-55 og 32-40, efterfulgt året efter nemlig 1895 i 30-30, så må 30-30 winchester være original... har nu heller ikke hørt om revolvere i de 2 førstnævnte kalibre... desuden har 1894 aldrig fra starten været kamret i 44-40, så det er så som så med originaliteten...

hvorimod 38-55 og 32-40 ikke er originale winchester patroner...!? eller husker jeg bare forkert... :shock: hardly...

ikke alle cowboyds lavede deres ammo selv... ligesom alle jægere ikke laver deres ammo selv...

referencen til 44-40 må gælde en anden riffel og tidsperiode... nemlig 1873...

der blev det en salgs succes at have samme kaliber til både riffel og revolveren... men det har intet med winchester 94 at gøre...


tillykke med skyderen, gunnut... den vil sikkert give dig mange sjove timer...
Teoretikere taler, praktikere handler...
Jeg ved hvem der har det sjovest...

Dr.Strangelove

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 12. jan 2006, 11:20

Ok det her vil jeg gerne vade lidt i for jeg tror jeg kan lære noget!!!

Dr. mærkligmenkærlig Der hvor mit øf kom til overfladen var bare udtrykket "John Wayne kaliber" de film jeg kan huske er noget med indianere og andre historiske begivenheder hvor den gode John er medlem af en klub for ridende soldater. 30-30 Win. Er en jagt patron med begrænset popularitet da den blev opfundet.
Standart patroner for de ridende svende var ikke 30-30 måske 30-40 kragh eller lign. og våbenet var sikkert heller ikke Win. 1894 den er for ny. Men det er der sikkert en der har en bog om.
Så det var ikke et forsøg på at beskrive hvilke kalibre 1894 Win er opfundet med men blot en protest imod at kalde 30-30 en Cowboy kaliber.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 12. jan 2006, 13:33

Jeg har selv en 30-30..det er dog en knækriffel, den skyder fint, har skudt et par stykker råvildt med den..
30-30 er så vidt jeg ved stadig en af de kalibre der sælges flest dies til i USA.

Brugeravatar
Dr.Strangelove
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 760
Tilmeldt: 3. aug 2004, 18:36
Geografisk sted: Nordsjælland et sted...

Indlæg af Dr.Strangelove » 12. jan 2006, 17:57

Olsen skrev:Ok det her vil jeg gerne vade lidt i for jeg tror jeg kan lære noget!!!

Dr. mærkligmenkærlig Der hvor mit øf kom til overfladen var bare udtrykket "John Wayne kaliber" .

Så det var ikke et forsøg på at beskrive hvilke kalibre 1894 Win er opfundet med men blot en protest imod at kalde 30-30 en Cowboy kaliber.
jamen så er jeg helt med... :eek: :razz:

og du har desværre ret i, at der ofte bliver henvist til cowboys, når talen kommer på 30-30... men hvis skyld er det?

det må være winchesters skyld når de har opfundet et så populær kaliber og lavet så mange "94 levers" /##/
Teoretikere taler, praktikere handler...
Jeg ved hvem der har det sjovest...

Dr.Strangelove

Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Indlæg af Torben Ohms » 12. jan 2006, 18:44

Man kan godt i det vilde vesten have brugt rifler i cal 30-30, nemlig forløberen for den 30-30 vi kender i dag, den hed 30-30 Wesson og kom frem omkring 1880 og både Remington og Winchester fremstillede kugler og hylstre til patronen.
Patronen blev udviklet af Frank Wesson en bror til Daniel B. Wesson den ene af grundlæggerne af Smith & Wesson
30-30 Wesson er en sortkrudt patron
30-30 Winchester er og har altid været ladet med røgsvagt.
Ohms

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 12. jan 2006, 21:45

Hey Boys, DET ER EN COWBOY SKYDER :evil:

Og jeg er en cowboy!

He, he jeg har fattet at kaliberen er for ny til at jeg kan lege John Wayne, men det ski..r vi "cowboys" på. Når musikken spiller er der ingen der kan se, at det er en Winchester i den forkerte kaliber. Yiii-haa

Nå nu til det alvorlige.

1. Hvis jeg vil have "låsestolen" bruneret, kan jeg så selv tage piben af, eller skal jeg bruge penge på en "våbensmed"?

2. Hvordan får man låsen ud (uden af have 4 små skruer, fjedre etc. til overs)?

3. Har (fra en NVF buddy) hørt og sidemonteret kikkert. Nogen der har billeder (links i kan henvise til) etc.? Og virker det?

4. Man skal vel kun gå efter projektiler med krymperille? Jeg kan se, at hjemmerullede patroner (hvor der ikke er krympet) har en tendens til at projektilet bliver skubbet ned i hylstret, fordi man jo presser projektilet ind mod fænghætten af den foran-siddende patron, hver gang man lader. Skal der så aflades og lades med samme patroner mange gange, har man vel et problem, såfremt de ikke er krympede?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Indlæg af Torben Ohms » 12. jan 2006, 21:56

Iflg. Winchestercollector´s hjemmeside
er model 1894 fremstillet i følgende kaliber

Early Model 1894 Calibers:
.32-40 – introduced in 1894
.38-55 – introduced in 1894
.25-35 – introduced in 1895
.30 W.C.F. (30-30) – introduced in 1895
.32 Winchester Special – introduced in 1902

http://www.Winchestercollector.org
Ohms

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 12. jan 2006, 23:35

Kunne ikke lige finde et billede men her er montagen:

http://secure.armorholdings.com/b-squar ... ifles.html

Lee laver en "Factory Crimp Die" der laver en kraftig krympning uanset om der er krymperille eller ej i kuglen. Virker aldeles udemærket!

http://www.midwaydanmark.com/danmark/ep ... mID=492510
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 12. jan 2006, 23:49

The Dane skrev:Kunne ikke lige finde et billede men her er montagen:

http://secure.armorholdings.com/b-squar ... ifles.html
Hmmmh ok, men jeg må have et billede inden jeg kan finde ud af om det er noget jeg tror der virker. Andre please?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 13. jan 2006, 01:07

Ok så her da:

Billede
Billede
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. jan 2006, 11:48

Hvordan får man låsen ud (uden af have 4 små skruer, fjedre etc. til overs)?
Min oplevelse første gang jeg skilte den ad var en lidt skræmmende fornemmelse af at det her skulle jeg aldrig have startet på :oops:
Men det er faktisk ikke så slemt(relativt!!) men sørg for at lægge mærke til i hvilken rækkefølge du piller stumperne ud for de kan kun komme ind igen i den omvendte.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 14. jan 2006, 11:06

Har (fra en NVF buddy) hørt og sidemonteret kikkert. Nogen der har billeder (links i kan henvise til) etc.? Og virker det?
Cowboys bruger ikke kikkert ::;>
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 14. jan 2006, 11:19

Olsen skrev:
Hvordan får man låsen ud (uden af have 4 små skruer, fjedre etc. til overs)?
Min oplevelse første gang jeg skilte den ad var en lidt skræmmende fornemmelse af at det her skulle jeg aldrig have startet på :oops:
Men det er faktisk ikke så slemt(relativt!!) men sørg for at lægge mærke til i hvilken rækkefølge du piller stumperne ud for de kan kun komme ind igen i den omvendte.
Jeg plejer i en sådan situation at have digi kameraet ved siden af. Skil lidt tag et billede, husk at lægge skruer, stumper op så du kan se hvor de kommer fra. Sådan fortsætter jeg til det ønskede er opnået. Der er nu en facitliste til at samle tingen rigtigt med, ikke ;-)
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 14. jan 2006, 21:21

co skrev: Cowboys bruger ikke kikkert ::;>
1. Jeg kan ikke ramme en skid med de faste!

2. Morgan Kane sød da med kikkert.

JEG ER EN COWBOY. Frit oversat: En bonderøv
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 15. jan 2006, 00:16

dette her er da en kikkert .. desvære fik jeg ikke den hele med

Billede

Hmm mod den stadig ikke kan sidde fast ???
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. jan 2006, 00:36

Nope, Nye baser/montager i stål er ved at blive fremstillet af en god ven. Det kommer til at virke for han ved godt at han overtager service på riflen hvis de ikke bliver siddende!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 27. jan 2006, 20:09

Nå jeg må nok indse at med de originale sigtemidler på min Winchester 94'er kan jeg ikke ramme ud over 50 meter. Nå det er dog en trøst at jeg sagtens kan ramme et stykke råvildt på de 50 meter (altså med god samvittighed).

Ville egentlig gerne have haft en Scout Mount og et Scout scope, men INGEN kan give mig de informationer jeg søger. Jeg har dog fundet ud af, at uden at bore huller og skære gevind går det ikke. Jeg vil ikke have en sidemonteret kikkert.

Alternativt vil jeg have et Williams sigte, som jeg kan købe via Midway Danmark. Har skrevet til Midway, men de gider åbenbart ikke svare. Jeg har behov for at vide om sigtet bare skal bruge de eksisterende skruehuller og der så medfølger længere skruer etc. eller om man skal til selv at lave hulle etc.
Vedhæftede filer
Winchester.jpg
På 50 meter kan man sagtens forsvarer at skyde efter et stykke råvildt.
Winchester.jpg (17.58 KiB) Vist 9389 gange
Winchester100M.jpg
Winchester100M.jpg (52.31 KiB) Vist 9389 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 29. jan 2006, 15:50

Nå mens jeg undersøger hvad der kan fåes af mounts og Scout scopes har jeg brugt tiden på at sy en smule. Husk gamle mænd bruger læder!
Vedhæftede filer
6stk.jpg
6stk.jpg (38.25 KiB) Vist 9352 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 29. jan 2006, 17:16

Ja, du har jo længe pralet med at du kan sy, og nu får vi så syn for sagen. Det ser godt ud, Gunnut ;.;<
Man skal i øvrigt passe på med at fortælle man kan den slags. For et par år siden syede jeg et par stykker hovedbeklædning, fordi jeg ikke lige kunne finde det jeg gerne ville ha' færdigt. Først troede pigerne i vennekredsen ikke på, at jeg selv havde syet dem, og da de så fik lov til at se mine sirlige håndsting, så begyndte de pludslig at snakke om alt muligt tøj de skulle ha' lagt op og lignende :lol:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar