Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...????

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...????

Indlæg af Theredmist » 19. jan 2012, 19:21

Hej folkens...!! Har lige købt mig 2 små nye lækre skydere :biggrin: En 9mm glatt fra ca 1925 og en nyere fra omkring 1970-80..... To lækre små babyer, som jeg glæder mig til at sætte i stand... Men mangler både ammo og har også et finurligt spørgsmål... Men ammunitionen først... Er der nogen i århusområdet der ligger inde med enten hagl eller rundkugler..?? :???: Så vil jeg være meget interesseret :blink: Og så et lille spørgsmål.. Et glatløbet haglgevær må minimum have løb på 55cm for at være lovligt, men stort set alle de små, gamle "havebøsser" eller "rotteskydere" har omkring 40 cm løb... Mon fætter blå hænger sig i det...?????? :???: På forhånd tak for hjælpen..
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 19. jan 2012, 19:43

du kan jo tage ned på dit lokale våbenkontor, de hjælper sikkert gerne med at udfylde anmeldelserne på dine nye haglvåben. rundkuglerne skal du nok skynde dig at glemme.....
MVH søren

Brugeravatar
Mikkel_Kusk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. maj 2008, 15:41
Interesser: Våben, Værktøj, Div. Krige
Geografisk sted: Them
Has thanked: 20 times
Been thanked: 6 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Mikkel_Kusk » 19. jan 2012, 20:51

Korsholm har haglpatroner i 9mm.

Her er en tråd om 9mm glat

:razz:
Retreat is NOT an option..........Go ahead make my breakfast!!!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Marc » 19. jan 2012, 21:08

Nu gider jeg ikke bladre våbenloven igennem for at finde en henvisning, men 55cm grænsen gælder kun for 'våben egnet til jagt' og ikke for 6mm og 9mm glatløbet.
Du må ikke skyde med rundkugler, men de fleste våbenforretninger har 9mm haglpatroner i tin.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 19. jan 2012, 21:28

egnet til jagt er nok ikke det helt rigtige udtryk. men det har før været skrevet at våben over call 20 (under!) ikke skulle være omfattet af reglerne om min. 55cm løb.
men hvor om alting er så er max diameter på hagl vel 4mm og ikke (rundkugle) 9mm.
MVH søren

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 22. jan 2012, 14:02

Nej jeg ved godt at max haglstørrelse er 4mm og at rundkugle er at regne for "brenneke", hvilket jo er totalt til grin... :rolf: Jeg spytter mere bly ud i naturen når jeg brager et skud af med jagtriflen... Kan slet ikke forstå hvorfor der ikke er en undtagelse for de små søde havebøsser, når det nu engang er det de er beregnet til at skyde med...??? Må også indrømme at jeg ikke hænger mig gevaldigt meget i alt det hejs med våbenloven.. Selvfølgelig skal vi opføre os ansvarligt osv, men at det er forbudt at skyde med nøddekugler i en bette salonbøsse, dét kan jeg kun trække lidt på smilebåndet over.. :giggle: Ergo, jeg er stadig interesseret hvis nogen skulle ligge inde med en lille slat kugler i en støvet kommodeskuffe et eller andet sted... Vil virkelig gerne se hvordan den præsterer med dem... :biggrin: Mht løbslængden, så er der jo forresten feltet med "andre glatløbede haglgeværer" osv på blanketten... Tror bare jeg udfylder der og så må vi se... Men mange tak for responsen indtil videre gutter..! :razz:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 22. jan 2012, 16:56

kan nemt være jeg vil give der ret i noget af det du skriver. men at lave et indlæg hvor man skriver at man ser stort på lovgivningen.... gavner vist ikke nogen som helst.
MVH søren

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Refraktorius » 22. jan 2012, 22:15

Theredmist skrev: Mht løbslængden, så er der jo forresten feltet med "andre glatløbede haglgeværer" osv på blanketten... Tror bare jeg udfylder der og så må vi se... Men mange tak for responsen indtil videre gutter..! :razz:
Nu hedder det felt jo så ikke "andre glatløbede haglgeværer" men "Andre glatløbede haglgeværer med pibelængde på mindst 55 cm:".

Er der nogen der har spurgt Justitsministeriet hvordan 6 og 9mm ligger juridisk?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Marc » 23. jan 2012, 13:55

Refraktorius skrev:Er der nogen der har spurgt Justitsministeriet hvordan 6 og 9mm ligger juridisk?
Jeg er 100% sikker på, at der på et tidspunkt er lagt en skrivelse fra JM på NVF, som fritager 6 og 9mm glatløbet fra 55cm reglen. Kan bare ikke finde indlægget..

Jeg har indtil fornylig haft en 6mm glatløbet registreret med 48cm pibe.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af KimH » 23. jan 2012, 19:04

Jeg kan sige at da jeg havde besøg af politiet, havde han min 9mm glatløbede ude af skabet, kikkede på den, og stilte den tilbage i skabet uden et ord.
Han nævnte ikke noget om at den ulovlig at eje?

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 23. jan 2012, 19:46

han (går ud fra det var en alm betjent...) var nok for flov eller et eller andet til at spørge om hvad det var. våbnet altså. ikke mange menige betjente der kender ret meget til jagt eller sportsvåben. heller ikke dem der sidder på våbenkontoret. tror ofte de sidder der, fordi de ikke kunne bruges andre steder inden for etaten.
MVH søren

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 23. jan 2012, 20:21

LQS skrev:kan nemt være jeg vil give der ret i noget af det du skriver. men at lave et indlæg hvor man skriver at man ser stort på lovgivningen.... gavner vist ikke nogen som helst.
MVH søren
Jeg siger skam heller ikke at jeg ser stort på lovgivningen som helhed... :shame: Blot at der er gråzoner og sære regler der rammer hvor de ikke burde og at jeg i de tilfælde personligt træffer et valg om at undgå dem lidt... :blink: Selvfølgelig skal der være regler til... Du må jo heller ikke cykle på fortovet, men alligevel skærer man jo op over det selvom man burde trække.. Og nu hvor vi taler om en gråzone, så er jeg altså blevet virkelig tændt på at finde noget juridisk info om de her søde små geværer... Har to til at ligge som jeg planlægger at restaurere i nærmeste fremtid... Men tænk nu hvis jeg bryder loven....!!!!!! :rolf: :rolf: :rolf:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 18. feb 2012, 17:33

Har lidt af en nyhed gutter....!!! :biggrin: Har fundet en forhandler der rent faktisk har alt i ammo til både 6 og 9mm glat.... Også kuglerne.. :DancingBanana: Da jeg spurgte til lovligheden af kuglerne svarede han "om jeg da ikke var klar over at det var fuldt lovligt, så længe det var en randtændt salonbøsse...??!!??" Og at man først regnede en kugle for brenneke når der var tale om centraltændt ammunition fra kal 410 og op... Han havde undersøgt det i forbindelse med sin forhandlertilladelse og fået at vide at der var grønt lys for de små rundkugler, da det var til kalibre der endnu ikke fandtes miljøskånsomme alternativer til... :blink: Dog er blyhagl stadig fy-bab, da der findes zink-stål osv.... Men det er DYRT....!!! :cry:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 18. feb 2012, 18:23

det lyder spændende! kunne han henvise til en lovtekst? eller noget som helst på skrift fra en myndighed?
MVH søren

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 18. feb 2012, 22:01

LQS skrev:det lyder spændende! kunne han henvise til en lovtekst? eller noget som helst på skrift fra en myndighed?
MVH søren
Jeg har ikke noget på skrift fra ham... Men han forhandler dem åbent og siger at der aldrig har været bøvl på nogen måde, samt at han har sin forhandlertilladelse i orden... Send gerne en PB for info :blink:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af TheDarkSide » 18. feb 2012, 22:16

Theredmist skrev:en forhandler der rent faktisk har alt i ammo til både 6 og 9mm glat.... Også kuglerne.. :DancingBanana:
HVEM? Gerne over PB :bowdown:

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 4. feb 2006, 20:47
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 30 times
Been thanked: 2 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Voere308 » 18. feb 2012, 23:18

TheDarkSide skrev:
Theredmist skrev:en forhandler der rent faktisk har alt i ammo til både 6 og 9mm glat.... Også kuglerne.. :DancingBanana:
HVEM? Gerne over PB :bowdown:

Også mig :biggrin:
mvh Lars

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 19. feb 2012, 21:45

der sker vel intet ved at skrive det i tråden her? det er jo angiveligt lovligt.
MVH søren

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af TheDarkSide » 19. feb 2012, 22:58

LQS skrev:der sker vel intet ved at skrive det i tråden her? det er jo angiveligt lovligt.
MVH søren
For ikke at give "gratis" reklame til et firma :blink:

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 20. feb 2012, 06:53

vil nu stadig gerne se en lovtekst der underbygger påstanden om lovligheden. måske tråden skal flyttes? eller har div experter set den, uden at skrive i den?
MVH søren

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 21. feb 2012, 17:48

LQS skrev:der sker vel intet ved at skrive det i tråden her? det er jo angiveligt lovligt.
MVH søren
Det er såmænd mest for at undgå at en eller anden lille solkonge inde ved etaten skulle se sig trådt over tæerne og begynde at gøre livet surt for en forretning der prøver at tjene til dagen og vejen... Politiet, som jeg kender dem, er ikke blege for selv at strikke regler sammen eller finde på fantasirestriktioner..... :mad:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af LQS » 22. feb 2012, 17:19

synes du skriver meget rammende. men mener ikke du har ret mht lovligheden.
MVH søren

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Ammunition til, og lovlighed af, kaliber 9mm flobert...?

Indlæg af Theredmist » 23. feb 2012, 17:35

Tjah, om det er lovligt eller ej skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige med 100% sikkerhed... Om folk vil skyde med rundkugler eller ej må være op til dem selv.. Tror personligt at brenneke blev forbudt fordi man mente at de ikke var træfsikre nok og alt for "farlige"... (hvilket er noget pjat, da en ammunitionstype må regnes for effektiv hvis den er farlig. Den virkelige sikring sidder jo mellem ørerne :blink: ) Men her er tale om en bette salonkugle... Forskellen mellem at skyde med riflet salon og rund salon ifht et evt forbud i lovgivningen, er for mig ikke til at få øje på.. Er min jagtriffel farligere end en 9mm salonkugle..? Ja...! Spytter min jagtriffel mere bly ud pr skud og forurener den dermed mere..?? Ja..! Er en salonbøsse mere hensigtsmæssig ifht naboer og larm, sammenlignet med et haglgevær i kal 12..?? Ja..! Jeg kan simpelthen ikke se logikken i et evt forbud...?????? Vi drukner i forvejen i tåbelige regler her i lille våbenforskrækkede Danmark og jeg er bare nået til punktet i mit liv, hvor jeg for mit eget vedkommende siger stop.. :wall: Jeg er stået af ræset og gør hvad jeg vil.. Men jeg opfører mig pænt og ansvarligt... Tror måske jeg er født et århundrede eller to for sent, men jeg savner bare mere frihed under ansvar...!!! :evil: Puha.... Sorry udbruddet gutter, men jeg s***** altså på de tåbelige af reglerne :oops:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Besvar