Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 29. apr 2011, 14:20
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 11 times

Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Rubberduck » 29. nov 2012, 16:07

Hej..

Overvejer stærkt at købe en Marlin SBL45/70 synes virkelig det er en spændende kaliber og en lækker riffel :tmg:

Har dog lige et par enkelte spørgsmål.

Er der nogen skydebane omkring Esbjerg hvor kaliberen er tilladt, synes at have hørt om at den ikke er tilladt så mange steder. :???: tænker mest på 100m bane. :biggrin:

Da det er min første riffel, og har hørt at rekylen kan være i den gode ende med de rigtige ladninger, ville det så være muligt at få ladet noget ammunition som ikke vælter mig fuldstændig bagover. Og derefter langsomt prøve noget med lidt mere spark i. ? :oops: jeg vil i starten kun skyde med korn og kærv.

Mvh Peter. :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af HappyNanoq » 29. nov 2012, 16:42

SKØØØØØØØØØØØØØN kaliber. :)

Fabriksladningerne udvikler ca samme energi som en let ladet .30-06, altså omtrent 3.000 joule.
Men projektilet er tungt og langsomt, så rekylen føles anderledes end "hurtiggående" kalibre. Mere et "skub" end det skarpere "smask"/"spark" fra .30-06.

Remington 300 grain hollowpoint udvikler ca 2.950 joule - Federal 300 grain hollowpoint udvikler ca 3.100 joule. Begge er meget behagelige at skyde med. =o)


Derfra så rækker Marlin 1895-låsen op til omtrent 5.000 joule, så der er potentiale for en seriøs kajeryster :)

Omvendt er der også mulighed for at lade patronerne svagt - såsom eksempelvis ned til "Cowboy Action Loads" som ligger på omtrent det halve i energi.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Oscar123 » 29. nov 2012, 18:34

:goodpost: Er 100% enig med den glade albino bamse. Marlin 1895’ere i kal. 45-70 Govt. er skønne rifler med SBL’en som en af de allerbedste (IMHO). Men det er ikke uden farer at kaste sig over sådan en. Er der først gået ”marlinitis” i blodet på en bliver man aldrig helt rask igen… :oops:

De normale ”fladnæsede” 45-70 ammo typer er såmænd ikke så slemme hvad angår rekyl, som nogen vil gøre dem til. Der er mere tale om et sejt ryk end et egentligt spark. Et eksempel på denne type ammo er Remington Express 405 grain, der holder en E0 på ca. 2150 Joule. Faldet i hastighed – og dermed energi – gør dog, at den ikke holder kravene til vildtkategori 1 (krondyr m.v.) om 2000 Joule på 100 m. Til råvildt er den dog fin og den tunge langsomme kugle forårsager ikke den store kødødelæggelse.

En kraftigere ammunition til kategori 1 kunne være Hornadys 45-70 Leverevolution 325 grain, som udvikler en E0 på godt 4000 Joules - og E100 på ca. 2600 Joule. Den kan til gengæld godt mærkes i skulderen.. :shock:

Hvad angår baner mener jeg at kunne huske, at skydebanen i Esbjerg er godkendt op til kal. 460 Weatherby. Kal. 45-70 Govt. er en ”mindre” kaliber end denne og skulle derfor være OK.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af HappyNanoq » 29. nov 2012, 19:25

Oscar123 skrev: Hvad angår baner mener jeg at kunne huske, at skydebanen i Esbjerg er godkendt op til kal. 460 Weatherby. Kal. 45-70 Govt. er en ”mindre” kaliber end denne og skulle derfor være OK.
:thumbup: Ja banegodkendelserne kigger ikke på energi, men på kaliberen (kuglediameteren).

En bane godkendt op til .460Weatherby, skulle derfor også omfatte cal .45/70 (cal .45 i daglig tale... eller .458-.459 i faktisk kuglediameter) =o)




Marlinitis er en frygtet sygdom, men den fører også en .45/70Gov't-symptom med sig.

Blev selv ramt af Marlinitis med en 1895 Cowboy, sidenhen en 1895 Guidegun (begge med ret skæfte, fremfor SBL'ens pistolgrebskæfte) - og sidst en Sharps 1874 Sporter. Alle i .45/70Gov't. =o)

Men bare rolig - ladningerne gør at man kan finde patroner til ethvert formål.
Lige fra svage hyggeladninger i CowboyActionShooting-ladninger og "Trapdoor"/"rolling block" ladninger - almindelige jagtladninger - og op i stygge. =o)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Scout » 29. nov 2012, 20:39

Jep, sådan en fætter må gerne være med ret skæfte - jeg er ikke vild med pistolskæfter, der jo i sagens natur tvinger bøjlen til en anden udformning.

Repetering og greb er også helt anderledes.
Senest rettet af Scout 6. dec 2012, 15:55, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 29. apr 2011, 14:20
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Rubberduck » 29. nov 2012, 20:49

Okay. Ser ud til jeg bliver nød til at købe mig selv en jule gave i år. :blink: :biggrin:

Har læst lidt om at kvaliteten på marlin SBL er faldt efter Remington overtog. Har de fået rettet op på start problemerne. ? :???:

Og tak for de gode svare. :respekt: :bowdown:

Brugeravatar
SUPERFLY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 30. sep 2007, 22:45
Geografisk sted: Øen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af SUPERFLY » 29. nov 2012, 21:08

Meget enig, skøn skøn caliber og dejlig skyder, meget behagelig rekyl.


Det hele er ikke nok
Det hele er IKKE nok...

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Niels » 29. nov 2012, 23:45

Spliid skrev:Okay. Ser ud til jeg bliver nød til at købe mig selv en jule gave i år. :blink: :biggrin:

Har læst lidt om at kvaliteten på marlin SBL er faldt efter Remington overtog. Har de fået rettet op på start problemerne. ? :???:

Og tak for de gode svare. :respekt: :bowdown:
Du kan skyde på anlægget i Måde med din .45. Banerne er godkendte til sortkrudstkalibre et stykke over .50.
Der er flere foreninger som bruger anlægget, måske en af dem er noget for dig og din interesse.
Alternativt kan du leje dig ind på banen på nogle lørdage, jeg er lidt usikker på om det er i lige eller ulige uger det kan lade sig gøre.

Men du kan se mere på : http://www.esbjergskydebaneforening.dk/ , og evt tage en snak med formanden om mulighederne. Han er bestemt også til at tale med.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 29. apr 2011, 14:20
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 11 times

Re: Køb af Marlin SBL 45/70 spørgsmål. ?

Indlæg af Rubberduck » 4. dec 2012, 22:33

Okay vil prøve at kontakte ham når jeg får købt kanonen. :biggrin:

Mange tak for svarene. :respekt: :bowdown:

Besvar