lyddæmper

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Hawk
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. apr 2006, 21:25
Geografisk sted: Aalborg

lyddæmper

Indlæg af Hawk » 3. apr 2006, 21:48

Hej..
Har hørt en lille fugl synge om, at man kan få special, tilladelse til at have en lyddæmper på sit våben. passer det eller er det bare en skrøne?

/Hawk

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 3. apr 2006, 21:54

Det er da vist kun hvis man har tilladelse til regulering. Så vidt jeg ved (tror)...

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14334
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1270 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. apr 2006, 22:15

Mindstorm skrev:Det er da vist kun hvis man har tilladelse til regulering. Så vidt jeg ved (tror)...
Nej den gives ikke til regulering. Den gives kun, på nær nogle få undtagelser, til folk der har hjortefarme og har behov for at aflive disse uden at stresse de øvrige.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 3. apr 2006, 22:23

Lycon skrev:
Mindstorm skrev:Det er da vist kun hvis man har tilladelse til regulering. Så vidt jeg ved (tror)...
Nej den gives ikke til regulering. Den gives kun, på nær nogle få undtagelser, til folk der har hjortefarme og har behov for at aflive disse uden at stresse de øvrige.

Lyc/
Kan man ikke købe dem hvis man skal på jagt i udlandet f.eks skotland >>_:
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 3. apr 2006, 22:42

Lycon skrev:Nej den gives ikke til regulering. Den gives kun, på nær nogle få undtagelser, til folk der har hjortefarme og har behov for at aflive disse uden at stresse de øvrige.

Lyc/
Der kan man bare se, jeg vidste godt at man kunne få det til skydning på hjortefarme, jeg trode godt man kunne få det til andre ting også.

Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 22. feb 2006, 23:38
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 49 times

Indlæg af SSG69 » 3. apr 2006, 23:45

Tja, jeg skulle bare underskrive en meddelelse, at jeg havde en lyddæmper, så var det i orden. Hvad den skulle bruges til interesserede ikke politimanden .

>[]<
Klagt nicht, kämpft!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 01:26

SSG69 skrev:Tja, jeg skulle bare underskrive en meddelelse, at jeg havde en lyddæmper, så var det i orden. Hvad den skulle bruges til interesserede ikke politimanden .

>[]<
Det samme gjorde jeg, ingen problemer der...igen folk der skaber misforståelser, fordi de kendte en der vistnok troede at man måske skulle ha en "reguleringstilladelse" for at få en lyddæmper... :roll:
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 01:27

Lycon skrev:
Mindstorm skrev:Det er da vist kun hvis man har tilladelse til regulering. Så vidt jeg ved (tror)...
Nej den gives ikke til regulering. Den gives kun, på nær nogle få undtagelser, til folk der har hjortefarme og har behov for at aflive disse uden at stresse de øvrige.

Lyc/
Og hvor har du så læst det?

Brugeravatar
Hustler
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. mar 2005, 23:36
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Hustler » 4. apr 2006, 03:47

Retsinfo har den her: Bekendtgørelse nr. 41 af 21/01/1994 (Gældende):
I medfør af § 23, stk. 4, § 49, stk. 3, og § 54, stk. 3, i lov nr. 269 af 6. maj 1993 om jagt og vildtforvaltning fastsættes:

§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

(bla. bla.)

stk. 6: Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

§ 4. Skov- og Naturstyrelsen kan i særlige tilfælde gøre undtagelse fra bestemmelserne i § 1, stk. 6...
Stk. 2. Skov- og Naturstyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 4. apr 2006, 06:48

Den svenske regering har indstillet at lyddæmpere bliver tilladt til jagt - I "Nordjyske", kunne man læse, at vi pga. af harmonisering
(EU) får de samme muligheder i Danmark. Det gælder dog kun våben over kaliber 6,5 x 55 (eller hvor man nu lander) da man mener at mindre våben med dæmper ville kunne misbruges, da de i givet fald bliver næsten helt lydløse (det vil formodenlig betyde at subsonisk ammunition ikke bliver tilladt).
Så med lidt tålmodighed...........................
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 4. apr 2006, 10:13

Tja, jeg skulle bare underskrive en meddelelse, at jeg havde en lyddæmper, så var det i orden. Hvad den skulle bruges til interesserede ikke politimanden
Jeg tror her er tale om 2 forskellige problemstillinger! Den du (SSG69) henviser til belyser det forhold at du ved loven's start dato allerede havde din dæmper hvorfor du ifølge dansk praktik "alle der har ..... ved lovens igangsætning kan fortsat beside bære anvende, men skal registere den ved Politiet". Altså du havde den allerede og kunne derfor ikke nægtes tilladelse!

Den anden situation er den som jeg tror vi taler om i denne tråd nemlig udgangspunkt i d.d. hvor man øsnker at købe en lyddæmper og her kommer Lycon m.fl. ind.

Any way så tror jeg ikke du skal sætte næsen op efter det som reglerne er p.t

Men lad os se om ID får ret.....så skal jeg da til at spare op <-:
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14334
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1270 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. apr 2006, 10:17

SSG69 skrev:Tja, jeg skulle bare underskrive en meddelelse, at jeg havde en lyddæmper, så var det i orden. Hvad den skulle bruges til interesserede ikke politimanden .

>[]<
Nu er der jo en gevaldig forskel på at have været i besiddelse af lyddæmpere før lovens ikræfttrædelse og efterfølgende, som loven gav mulighed for, inden for et år, at anmelde at man er i besiddelse af en sådan og derfor fortsat kan besidde og anvende den, og så på at søge om tilladelse efter lovens ikræfttræden.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 11:37

Jeg købte min sidste år...og gik ind til politiet og fik den registreret :???:
Måske er reglerne anderledes på djævleøen :twisted:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. apr 2006, 12:01

kt8 skrev:Jeg købte min sidste år...og gik ind til politiet og fik den registreret :???:
Måske er reglerne anderledes på djævleøen :twisted:
Reglerne er ikke anderledes, men det er stor forskel på hvordan de administreres af de forskellige våbenkontorer, ligesom det er med semi-auto rifler, genladningstilladelser osv.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Taurus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 17. mar 2005, 21:20
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Taurus » 4. apr 2006, 12:03

kt8 skrev:Jeg købte min sidste år...og gik ind til politiet og fik den registreret :???:
Måske er reglerne anderledes på djævleøen :twisted:
Hvilken politikreds høre du under?
Hellere ende i en god trekant, end i en ond cirkel....

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 12:13

Mapzter skrev:
kt8 skrev:Jeg købte min sidste år...og gik ind til politiet og fik den registreret :???:
Måske er reglerne anderledes på djævleøen :twisted:
Reglerne er ikke anderledes, men det er stor forskel på hvordan de administreres af de forskellige våbenkontorer, ligesom det er med semi-auto rifler, genladningstilladelser osv.
Ved godt det er de samme regler, men mærkeligt at både jeg og en ven har fået tilladelse, begrundelsen var rågeregulering.
Lyddæmperen bliver registreret sammen med det våben den skal sidde på, og er ulovlig at anvende på andre, i mit tilfælde en halvauto salonriffel.
Senest rettet af kt8 4. apr 2006, 12:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 4. apr 2006, 12:13

på min våbentilladelse stå der at riflen ved regulering må forsynes
med lyddæmper.(1/2 auto.cal22).
tilladelsen er udstedt i januar 06.
Men dette gælder kun regulering.
Ved jagt må der ikke andvendes lyddæmper.
Den er udstedt i ålborg politikreds
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 117
Tilmeldt: 3. apr 2005, 01:40
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af PB » 4. apr 2006, 17:15

Her i Horsens er det mig bekendt kun de par stykker der regulerer duer i byens centrum der har tilladelse til at anvende lyddæmper. Til den årlige rågeregulering nævnes det explicit at lyddæmper ikke må anvendes.
Derfor er pindsvin er truede.

JAPO
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2006, 22:16
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af JAPO » 4. apr 2006, 20:50

Lycon skrev:
SSG69 skrev:Tja, jeg skulle bare underskrive en meddelelse, at jeg havde en lyddæmper, så var det i orden. Hvad den skulle bruges til interesserede ikke politimanden .

>[]<
Nu er der jo en gevaldig forskel på at have været i besiddelse af lyddæmpere før lovens ikræfttrædelse og efterfølgende, som loven gav mulighed for, inden for et år, at anmelde at man er i besiddelse af en sådan og derfor fortsat kan besidde og anvende den, og så på at søge om tilladelse efter lovens ikræfttræden.

Lyc/

Beklager. De lyddæmpere, der er blevet anmeldt besiddelse på til politiet, fordi man var i besiddelse af dem inden lovens ændring i år 2000, måtte ikke anvendes uden tilladelse.
De må heller ikke anvendes uden tilladelse efter at de er blevet anmeldt.
De må alene besiddes.
mvh
JAPO
Don´t worry - be happy !!!

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 5. apr 2006, 01:20

Jeg er ret sikker på man stadig må anvende lyddæmper i f.eks. bynære områder og andre steder man ikke ønsker unødig støj, jeg skød ca.100 råger sidste år med min halvauto med lyddæmper, havde endda ordensmagten med en af dagene.
Kan ikke se fornuften i det, men lad os da endelig larme lidt mere, jeg foreslår vi anvender en 30.06 til at skyde råger inde midt i byen... ::-;<...det ser med garanti fedt ud, men sviner nok en del... <-:

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Indlæg af Glockster » 5. apr 2006, 09:42

Beklager. De lyddæmpere, der er blevet anmeldt besiddelse på til politiet, fordi man var i besiddelse af dem inden lovens ændring i år 2000, måtte ikke anvendes uden tilladelse.
De må heller ikke anvendes uden tilladelse efter at de er blevet anmeldt.
De må alene besiddes.
mvh
JAPO
Hej Japo
der tager du i den grad fejl! Netop denne "ammestue historie" trives øjensynligt bedste velgående og bliver da også holdt i live her ;-)

Jeg har tidligere rejst spørgsmålet om netop anvendelsen af lyddæmper til JM og har fået fuldt journaliseret svarbrev hvori JM slår fast at en dæmper indkøbt før loven trådte i kraft fortsat kan bæres, ejes og anvendes (dog ej til jagt) så længe den er behørigt registeret ved Politiet!

Enhver der påstår noget andet er fejlinformeret eller ønsker bevidst at "skræmme" dig eller andre til ikke at anvende dæmpere på eksempelvis skydebanen
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14334
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1270 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. apr 2006, 10:08

Glockster skrev:Jeg har tidligere rejst spørgsmålet om netop anvendelsen af lyddæmper til JM og har fået fuldt journaliseret svarbrev hvori JM slår fast at en dæmper indkøbt før loven trådte i kraft fortsat kan bæres, ejes og anvendes (dog ej til jagt) så længe den er behørigt registeret ved Politiet!

Enhver der påstår noget andet er fejlinformeret eller ønsker bevidst at "skræmme" dig eller andre til ikke at anvende dæmpere på eksempelvis skydebanen
Jeg bringer her efter aftale med Glockster et uddrag af svaret fra JM. Dette burde mane enhver tvivl i jorden.

Lyc/
Vedhæftede filer
Justitsministeriet.jpg
Justitsministeriet.jpg (30.7 KiB) Vist 6708 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 5. apr 2006, 12:35

Lycon skrev:... Dette burde mane enhver tvivl i jorden.
Ingen tvivl om det... ;-)

Den omhandlede overgangsordning fremgår også af nugældende våbenlov og våbenbekendtgørelse.

Lyddæmpere blev omfattet af våbenlovens kontrolordning, bl.a. fordi lyddæmpere er omfattet af den europæiske konvention af 28. juni 1978 om kontrol med enkeltpersoners erhvervelse og besiddelse af skydevåben, en konvention som Danmark har ratificeret.

JAPO
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2006, 22:16
Geografisk sted: Østjylland

Lyddæmpere

Indlæg af JAPO » 5. apr 2006, 22:13

Super.

Det er altid dejligt, når fremsættelse af en påstand kan få passende dokumentation ud til værdigt trængende.

Så er det udelukkende efter lovens ikrafttræden at det kan være vanskeligt at få overtalt visse politikredse til at udstede lyddæmpertilladelser, kan jeg forstå.

Jeg er dog bekendt med en konkret JM-afgørelse, hvorefter politiet kun vil kunne meddele tilladelse, hvis
-en fødevareregion har meddelt tilladelse til aflivning ved nedskydning af hjortedyr i hjortefarm,
-andre konkrete tilfælde af slagtning samt
-hvis Skov- og Naturstyrelsen har dispenseret fra forbudet mod lyddæmpere til jagt og regulering.

mvh
Jan Poulsen
Don´t worry - be happy !!!

Besvar