Samlertilladelse - Remington Riffel

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
PeterHansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. mar 2013, 08:48
Interesser: Jagt og Historiske Våben
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af PeterHansen » 9. mar 2013, 11:54

Jeg har lige afleveret ansøgningen om at få udstedet samlertilladelse til skydevåben, og indbetalt de 840kr i gebyr, som det koster. Politimanden på våbenkontoret, kørte et hurtigt tjek af mig, og sagde at det var der vidst ingen problemer i, og at tilladelsen nok ville komme i næste uge.

Nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl - jeg søger tilladelsen, netop fordi jeg har forelsket mig i en speciel riffel - en gammel Remington Riffel (bagladerriffel, og enkeltskuds) som er produceret i 1867 (se dette link - http://www.bisgaardnielsen.dk/product.asp?product=12493 ) men må man købe den, på samlertilladelse?

Mvh Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Langenge » 9. mar 2013, 12:11

PeterHansen skrev:Jeg har lige afleveret ansøgningen om at få udstedet samlertilladelse til skydevåben, og indbetalt de 840kr i gebyr, som det koster. Politimanden på våbenkontoret, kørte et hurtigt tjek af mig, og sagde at det var der vidst ingen problemer i, og at tilladelsen nok ville komme i næste uge.

Nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl - jeg søger tilladelsen, netop fordi jeg har forelsket mig i en speciel riffel - en gammel Remington Riffel (bagladerriffel, og enkeltskuds) som er produceret i 1867 (se dette link - http://www.bisgaardnielsen.dk/product.asp?product=12493 ) men må man købe den, på samlertilladelse?

Mvh Peter
Model 1867 og fremstillet i 1883. Den må du gerne købe og have på en standard samlertilladelse. Men husk, at du skal have den i våbenskab.
Rifler og pistoler, der er fremstillet inden 1890 og/eller har modelår inden 1890, må du have på den almindelige samlertilladelse.
Er det glatløbede geværer, er der intet alderskrav til våbenet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 816
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 111 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Freja » 9. mar 2013, 17:37

Prisen er helt ude i hampen.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Tony Rosgaard » 9. mar 2013, 18:52

Jeg vil godt medgive at prisen på det nævnte eksemplar er i overkanten, når man tager i betragtning at der er boret i den og at remmen ikke er original, men ellers er det ikke helt ved siden af. En god ”Dansker” ligger normalt fra 3.000,- og opefter, mens en tilsvarende US ligger i et leje på ca. 1.000 under.
Mindre pæne, men funktionelle modeller, findes helt nede fra en 1.000,- men man får selvfølgelig hvad man betaler for.
Jeg har samlet og skudt med M67 i en del år efterhånden og syntes at det er et genialt våben.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

PeterHansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. mar 2013, 08:48
Interesser: Jagt og Historiske Våben
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af PeterHansen » 9. mar 2013, 20:03

Tak skal I ha' folkens! :)

Ja, prisen er lige rigelig - men jeg har handlet med Bisgaard Nielsen et par gange før - man får en super fantastisk service, synes Jeg. Jeg solgte 2 pistoltasker til dem - til Walther P38 fra 2. Verdens Krig som jeg havde arvet fra min far - men dem betalte de også godt for, så måske følges de to ting ad.

Jamen nu siger du glatløbede geværer - vil det sige, at jeg med den tilladelse i hånden, kan gå ud og købe et jagtgevær`? Ikke fordi, jeg ER ved at tage jagttegn, og skal op til prøve den 16 april, men synes bare det lyder uhørt at jeg så egentlig er dobbelt dækket ind på den måde.

Kender I forøvrigt datoerne på nogle af våbenmesserne der bliver holdt efter sommeren osv?

Mvh Peter

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Tony Rosgaard » 9. mar 2013, 21:16

På Vandelmessen plejer der altid at være nogle fornuftige M67ére
http://www.j-v-m.dk


(Jeg kanikke mindes at jeg nogensinde er kommet hjem uden nogen)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 816
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 111 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Freja » 9. mar 2013, 22:37

Hvad fik du for tasker?

PeterHansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. mar 2013, 08:48
Interesser: Jagt og Historiske Våben
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af PeterHansen » 9. mar 2013, 22:40

1100,- for den ene og 825,- for den anden. Den til 1100,- var fordi, at der var navn på en tysk officer indeni, og hans danske kæreste adresse i Sønderborg, åbenbart, og at det var dateret i Juni 43'.

Ahhh, jamen DER skal jeg da helt sikkert hen!! :) De m67'er hvad plejer de at ligge i, sådan ca? :)

Og forresten, kan man købe et jagtgevær på den her samlertilladelse til skydevåben, når det er glatløbet? Jeg synes at meldingerne er lidt uklare omkring det på nettet?

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 4. feb 2006, 20:47
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 30 times
Been thanked: 2 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Voere308 » 9. mar 2013, 22:42

Ja det kan du godt.
mvh Lars

PeterHansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. mar 2013, 08:48
Interesser: Jagt og Historiske Våben
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 1 time

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af PeterHansen » 10. mar 2013, 08:34

Tak Lars - men vil det rent teknisk set sige, at selvom jeg er VED at tage jagttegn, og skal op til prøve d. 16 april, så kan jeg faktisk gå ud og købe det gevær Jeg alligevel vil have, når jeg får jagttegnet - nemlig en Beretta Silver Pigeon Sporting 12/70 eller 12/76?

Mvh Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Langenge » 10. mar 2013, 11:38

JA, med en almindelig samlertilladelse, kan du gå lige ind og købe et helt nyt haglgevær. Men du kan ikke købe patroner på en samlertilladelse.
Hvis du køber dit jagtgevær på en samlertilladelse, så husk at få det anmeldt på denne blanket: https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0BF2 ... 7_0512.pdf
når du har fået dit jagttegn. Ellers må du nemlig ikke skyde med det.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Charlie don't surf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 380
Tilmeldt: 7. maj 2007, 12:25
Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
Geografisk sted: Thy_
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Samlertilladelse - Remington Riffel

Indlæg af Charlie don't surf » 14. mar 2013, 18:50

Langenge skrev:JA, med en almindelig samlertilladelse, kan du gå lige ind og købe et helt nyt haglgevær. Men du kan ikke købe patroner på en samlertilladelse.
Hvis du køber dit jagtgevær på en samlertilladelse, så husk at få det anmeldt på denne blanket: https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0BF2 ... 7_0512.pdf
når du har fået dit jagttegn. Ellers må du nemlig ikke skyde med det.
Der vel stadig ikke noget i vejen for han skriver den på den blanket til samlervåben, hvis han køber den på tilladelsen til disse??? - selvom man også nu kan bruge den blanket du henviser til.
Charlie Lima Lima

Besvar