Patronholder til kolbe: lædermaterialer?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Patronholder til kolbe: lædermaterialer?

Indlæg af Roflz » 14. jul 2013, 19:25

Hej Alle

Jeg ved ikke lige hvor dette spørgsmål passede ind, så det kommer i dette forum.

Jeg har sat mig for at mit gør-det-selv sommer projekt bliver en patronholder til kolben på min Winchester riffel(Jeps!, så handy er jeg :D :biggrin: ).

Noget lignende dette:
Billede

For at det passer med riflen skal det jo så altså laves i læder, men jeg har nu lidt problemer med at finde et sted at købe nogle ordenlige materialer. Jeg er ikke ekspert i læder men det skal nok være sådan noget lidt mørkebrunt læder så det passer til træet, men hvor køber man den slags når man bor i Midtjylland?

Jeg har selvfølgelig kigget på nettet men, men det er lidt svært med den slags når man har det i hænderne så leder lidt efter en butik der ville have den slags.



tak på forhånd.

\R
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Bofhenator » 14. jul 2013, 19:44

Barnes X er en læderguru og har huseret i Århus i sine unge dage, måske han ved noget om hvor du kan finde noget ordentligt læder?

Prøv at skrive ham en PM.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Rixen » 14. jul 2013, 20:01

Jeg købte mit på nettet på læderiet.


http://www.laederiet.dk/

MLJ
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17. feb 2010, 20:00
Interesser: jagt riffel hagl bue
Geografisk sted: ikast
Been thanked: 1 time

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af MLJ » 14. jul 2013, 21:17

Der ligger en lille butik i Herning på fynsgade i den ende ned mod Østergade der har jeg købt læder og tilbehør et par gange men den har hvis kun åben en 3-4 dage om ugen

Barnes X
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. feb 2011, 09:03
Interesser: Ballistik, sixguns, mag.rifler
Geografisk sted: Hovedstads området
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Barnes X » 15. jul 2013, 07:50

Som Rixen også nævnte, så er og har Læderiet altid været mit foretrukne sted at handle læder materialer og forarbejdning værktøj m. m.

Men som Bofhenator alt for rosende skrev, er du altid velkommen.

Venligst Barnes X

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Roflz » 15. jul 2013, 17:55

Jeg kan se at Læderiet er placeret lige udenfor århus og jeg holder sommerferie i det område af landet, så det ligger lige til højrebenet :eek: .

-tak for det drenge! :bowdown:


\R
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Refraktorius » 15. jul 2013, 23:25

Pas på!

Læderiet ligger nærmest i min baghave.... Og alligevel kommer jeg hjem med en masse ekstra stumper derudefra hver gang!
Hvis man har hang til dimser, så er det et farligt sted!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Senserazer » 15. jul 2013, 23:44

Refraktorius skrev:Pas på!

Læderiet ligger nærmest i min baghave.... Og alligevel kommer jeg hjem med en masse ekstra stumper derudefra hver gang!
Hvis man har hang til dimser, så er det et farligt sted!
Jeg skulle bare have et par meter snor... Bare.... Snor... Rendestenen... :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af I56 » 16. jul 2013, 08:34

Hvis du bruger dit billed som model, for det du vil lave, så gør dig selv den tjeneste, at udelade nitterne. Dels er de en kilde til rust og desuden får nitter ethvert læderarbejde til at fremstå som billigt og sjusket. Den eneste acceptable form for metal i læder er geværknapper. De har den fordel, at de kan afmonteres og renses/udskiftes, hvis de begynder ar vise tegn på korrosion.

Og sørg for at lave patronholderne MEGET stramme. De bliver hurtigt løse, så partonerne falder ud. Den bedste måde, at lave dem på er, at sy dem så små, at det næsten er umuligt at presse patronerne ned. Når syningen er færdig, lægges læderet i vand til det er gennemblødt. Patroner (tomme hylstre eller atrapper) presses ned i holderne, og læderet tørres langsomt monteret på riflen, så det får den rigtige form (kolben beskyttes af en plasticpose).

Den rigtige farve får du, hvis du køber lyst ufarvet læder, som du selv farver med narvsværte (brun). Farv evt. medens læderet er fugtigt. Så er det nemmere, at styre farven, da læderet ikke suger så hurtigt.

Når læderet er helt tørt, gennemarbejdes det med læderfedt og overflade og kanter poleres.
God fornøjelse og lad os se resultatet, når det er færdigt.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Langenge » 16. jul 2013, 08:42

Lyder spændende :-)
Jeg har selv lavet mig et "rat-rod" inspireret dobbeltløbet haglgevær til sortkrudt, med udvendige haner, som jeg flere gange har overvejet at udstyre med sådan en patronholder af læder.
Hvor tykt skal læderet, som minimum, være?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af I56 » 16. jul 2013, 08:49

Langenge skrev:Lyder spændende :-)
...
Hvor tykt skal læderet, som minimum, være?
Minimum 1mm., men jeg ville nok vælge 1½-2mm og vegetabilsk garvet. Kromgarvet er alt for blødt, og kan ikke holde formen.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Langenge » 16. jul 2013, 08:58

I56 skrev:
Langenge skrev:Lyder spændende :-)
...
Hvor tykt skal læderet, som minimum, være?
Minimum 1mm., men jeg ville nok vælge 1½-2mm og vegetabilsk garvet. Kromgarvet er alt for blødt, og kan ikke holde formen.
Tak :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Roflz » 16. jul 2013, 16:47

Pas på!

Læderiet ligger nærmest i min baghave.... Og alligevel kommer jeg hjem med en masse ekstra stumper derudefra hver gang!
Hvis man har hang til dimser, så er det et farligt sted!
hehe, den slags butikker kender jeg godt!, jeg må sørge for at have det store hævekort med så :biggrin: .
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 169
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer

Indlæg af Roflz » 16. jul 2013, 17:01

Hvis du bruger dit billed som model, for det du vil lave, så gør dig selv den tjeneste, at udelade nitterne. Dels er de en kilde til rust og desuden får nitter ethvert læderarbejde til at fremstå som billigt og sjusket. Den eneste acceptable form for metal i læder er geværknapper. De har den fordel, at de kan afmonteres og renses/udskiftes, hvis de begynder ar vise tegn på korrosion.

Og sørg for at lave patronholderne MEGET stramme. De bliver hurtigt løse, så partonerne falder ud. Den bedste måde, at lave dem på er, at sy dem så små, at det næsten er umuligt at presse patronerne ned. Når syningen er færdig, lægges læderet i vand til det er gennemblødt. Patroner (tomme hylstre eller atrapper) presses ned i holderne, og læderet tørres langsomt monteret på riflen, så det får den rigtige form (kolben beskyttes af en plasticpose).

Den rigtige farve får du, hvis du køber lyst ufarvet læder, som du selv farver med narvsværte (brun). Farv evt. medens læderet er fugtigt. Så er det nemmere, at styre farven, da læderet ikke suger så hurtigt.

Når læderet er helt tørt, gennemarbejdes det med læderfedt og overflade og kanter poleres.
God fornøjelse og lad os se resultatet, når det er færdigt.
super guldkorn der med hensyn til patronholderne og farven og metoder, det var nogle ting jeg ikke var helt sikker på.

Med hensyn til nitterne, så var det egentlig også planen at bruge nogen lignende dem der kan ses, selv om der vil være risiko for at de ruster væk. Tænkte på at bruge nogen der var behandlet eller bare farvet. Er enig i at blanke metalnitter ikke er det pæneste.

Nu nævner du geværknapper, men ideen er jo så at hullerne er til en snor så man kan spænde det hele fast på kolben. Den metode kan vel ikke rigtigt bruges med geværknapper. Skal man så lave nogle "spændebånd" eller lign. der holder hylsteret fast på kolben ved at lukke på geværknapper, eller hvad tænker du på der?

Synes der skal være et eller andet ved hullerne hvis man laver det med huller dog, ellers ser det på en eller anden måde ufærdigt ud.

\R
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Patronholder til kolbe: lædermaterialer?

Indlæg af I56 » 16. jul 2013, 22:05

Jeg ville lave det, så det kan trækkes ned over løbet til kolben, hvor det så fastholdes af en enkelt strop bag om kolben, for at forhindre det i at glide frem.

Nitterne/hullerne i den på billedet, kunne bruges til at trække en snor/lædersnøre igennem, for at binde den omkring kolben, men er på den viste model gået over til at være ren pynt.

Jeg har skrevet lidt mere om læderarbejde i Sy dit eget hylster

Besvar