Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Sol » 21. aug 2013, 08:43

Min erfaring med foreningsarbejde er følgende: Dem der råber højest :director: er IKKE dem som er frivillige i foreningen og dermed kan gøre en forskel.
At sammenligne med hvor "frit" det er i andre lande er ikke relevant, da der kan være helt andre regler og dermed muligheder. Jeg har selv prøvet at være frivillig i en bolig bestyrelse, ikke fordi jeg egentlig have lyst men der var ikke andre som gad og vi skulle have en bestyrelse. Da jeg først var valgt var det lige før folk stod i kø for at brokke sig, de samme folk som lige have haft muligheden for at blive valg og gøre en forskel. Jeg tror desværre, at dette er noget som går igen i mange foreninger uanset deres formål (bolig, sport, osv osv.).

Derfor stor respekt for dem som gider... ikke bare gøre noget frivilligt arbejde, men også hører på alle de :director: der mener at lige præcis deres mening skal udførers og allerhelst i går.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Fast Fumble » 21. aug 2013, 09:28

Sol skrev:Min erfaring med foreningsarbejde er følgende: Dem der råber højest :director: er IKKE dem som er frivillige i foreningen og dermed kan gøre en forskel.
At sammenligne med hvor "frit" det er i andre lande er ikke relevant, da der kan være helt andre regler og dermed muligheder. Jeg har selv prøvet at være frivillig i en bolig bestyrelse, ikke fordi jeg egentlig have lyst men der var ikke andre som gad og vi skulle have en bestyrelse. Da jeg først var valgt var det lige før folk stod i kø for at brokke sig, de samme folk som lige have haft muligheden for at blive valg og gøre en forskel. Jeg tror desværre, at dette er noget som går igen i mange foreninger uanset deres formål (bolig, sport, osv osv.).

Derfor stor respekt for dem som gider... ikke bare gøre noget frivilligt arbejde, men også hører på alle de :director: der mener at lige præcis deres mening skal udførers og allerhelst i går.
Hamrende enig!

En poll som den der, der giver nogle fine procenter, men en rasende lav deltagelse, den afslører faktisk kun at der er omrking 200 mennesker der gerne vil BETALE til en NRA-lignende organisation. Men det er ikke det der er behov for. Behovet er, at der er ca. 100 personer der vil bidrage med frivilligt arbejde i organisationen.
Og så skal der kunne være måske 10.000 betalende medlemmer...

Derfor tror jeg ikke det vil være levedygtigt at starte noget op fra bunden. Det er nødt til at vokse frem af samarbejde mellem de eksisterende organisationer.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Carsten Bo » 21. aug 2013, 10:05

Generelt så oplever jeg en konservatisme når man som nyt medlem starter op i en klub. "Ja ja vent nu et par år med at skyde grovkaliber. Nej sådan har vi aldrig gjort det så det laves der ikke om på. Når nu er jeres time snart slut, se og flyt jer så vi kan starte med at skyde klokken hel. Vi har nemlig været her i mange år."
Så er det ikke helt nemt at føle sig velkommen.


Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Zax85 » 21. aug 2013, 10:21

Carsten Bo skrev:Generelt så oplever jeg en konservatisme når man som nyt medlem starter op i en klub. "Ja ja vent nu et par år med at skyde grovkaliber. Nej sådan har vi aldrig gjort det så det laves der ikke om på. Når nu er jeres time snart slut, se og flyt jer så vi kan starte med at skyde klokken hel. Vi har nemlig været her i mange år."
Så er det ikke helt nemt at føle sig velkommen.


Via sky

Denne slags oplevelse har jeg også haft i en anden forening, end den jeg er medlem af nu.
Og jeg må give ret -det giver en rigtig negativ oplevelse :shame:
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af C-X » 21. aug 2013, 10:33

Hr. Rigbymauser

Bliver det ikke svært for dig, at deltage i et forum, som dette, hvor enkelte personer har fordele frem for andre og kan åbne og lukke for den menige deltager?

På et privatejet forum som dette, er de frivilligt engagerede jo ikke engang valgt. Det må da stride imod dine visioner?

Du glemmer også, behændigt for din egen retorik, at nævne de mange, der i foreningslivet danmark, har en enorm pligtfølelse og en ydmyg holdning overfor de øvrige medlemmer og foreningernes værdier.

Der er vel næppe noget galt i, at dedikation, integritet og loyalitet giver udvidede privilegier, baseret på tillid? Sådan foregår det også i det private erhversliv.

Hvis alle var lige og fri, hvem skal så tømme skraldespanden? I foreningslivet er det også de priviligerede, som du harselerer imod, der vinder den tjans.

Foreningsliv er som politik - vi får dem som vi fortjener. Oftest er det de få, der gider stille op, som kommer på posterne. De arbejdsomme er dem der bliver der. Nuvel, der kan være nogle man ideologisk er uenige med, men man har også selv en forpligtigelse i, at finde muligheder for samarbejde. Min erfaring med foreningslivet er, at de der protesterer om mangt og meget, sjældent kan samarbejde med andre end sig selv og reelt ikke vil gøre en ret stor indsats, når det kommer til de sure pligter, der skal udføres i det daglige arbejde, langt væk fra generalforsamlinger med taleret.



Lidt mere on-topic. Jeg tror, at vi ville få mest ud af politikerne, hvis de eksisterende forbund kunne nedsætte et udvalg i fællesskab. De har allerede politiske forbindelser og ekspertise, med en vis troværdighed, gennem tidligere samarbejde med relevante myndigheder. Det er selvsagt klart, at de ikke vil kunne tilgodese alle medlemmers interesser, af alle underliggende foreninger, lige godt, men i det store hele måske ret godt. Det ville jeg fint kunne leve med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Fast Fumble » 21. aug 2013, 12:27

C-X skrev:Jeg tror, at vi ville få mest ud af politikerne, hvis de eksisterende forbund kunne nedsætte et udvalg i fællesskab. De har allerede politiske forbindelser og ekspertise, med en vis troværdighed, gennem tidligere samarbejde med relevante myndigheder. Det er selvsagt klart, at de ikke vil kunne tilgodese alle medlemmers interesser, af alle underliggende foreninger, lige godt, men i det store hele måske ret godt. Det ville jeg fint kunne leve med.
Jeg ved fra et par praktiske sager, at med et minimum af koordinering, så kan ihvertfald de pistol-orienterede organisationer supplere hinanden utrolig godt.
Det, der lige mangler, er at man skal nøjes med at samarbejde om de ting der faktisk kræver samarbejde - som typisk også er dem hvor vi har fælles interesser. Og så skal samarbejdet formaliseres, så det ikke er op til en ildsjæl hver gang, at tromme de folk sammen der skal til, for at samarbejdet bliver effektivt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Dexter
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Dexter » 21. aug 2013, 12:38

Jeg mener ikke at en NRA lignende organisation (Danske Våbenejeres Interesseorganisation?) skulle ses som en erstatning for de sportslige eller jagtlige organisationer, men mere skulle tjene det grundlæggende vilkår vi deler. Nemlig at vi ejer og benytter våben. Jeg ønsker bestemt ikke at forklejne det arbejde der bliver gjort i disse organisationer.
Power is nothing without control

Frey Ørtz
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14. feb 2014, 19:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Frey Ørtz » 14. feb 2014, 19:49

Nu hved jeg ikke så meget om at oprette organisationer, men kunne man ikke samles om herinde at lave en organisation alla NRA.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Tonnytot » 20. feb 2014, 13:33

Rigbymauser skrev: At kunne skyde frit på skydebanen med hvad man har lyst til uden at skulle være med i enorganisation..og uden at der skal komme en og åbne(formynderi) for en. I Schweiz er skydebanerne åbne frit og kvit for alle og enhver. Ikke noget med kaliberbegrænsning eller om et våben er til bane(SKV) eller jagt..who gives a fxxx anyway?. Men nej...her i landet ligger der en dyb tradition i hele foreningskulturen at hvis nogen skal noget skal de spørge om lov først før de må..måske(fordi de ikke betragtes som ansvarlige/myndige)hos een eller anden som kan udleve sin indre regelfacist.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jeg er helt fuldstændig enig i dette. Altså i det som jeg har understreget i den citerede tekst. Anskuelsen i det skrevne er så fornuftig, rigtig og sund, som noget kan være.

Dette betyder ikke at jeg pr automatik kritiserer nogle foreninger. Blot at jeg er imod barnepigesamfundet.
Foreninger er da FINT, men burde IKKE være en NØDVENDIGHED for at kunne skyde med et håndvåben.

Men okay, jeg har også et NRA-medlemskort i min pung, så det fortæller jo i sig selv lidt om mine holdninger. :smile:
Jeg vil til enhver tid støtte en dansk (fornuftig) pendant med et firecifret beløb, årligt.
(Måske, jeg i øvrigt skulle få fingeren ud, og også støtte NVF)
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Timsen » 21. feb 2014, 22:01

Generelt synes jeg det er en svær situation vi, som "har interesse for våben og skydning", står i.
Jeg er helt enig i, at det ofte er få ildsjæle i foreninger, som står for alt arbejdet, og NOGLE af dem sætter jeg MEGET stor pris på den indsats de leverer.
...men jeg har desværre også oplevet at selv når man tilbyder sin hjælp, så bliver man enten ignoreret eller betragtet som en "grønskolling" som bare skal lade de "voksne" om alt det alvorlige (bare fordi man med 41 år på kontoen, og "kun" nogle år som skytte ikke er "klog" nok til at bidrage eller hvad?)...

Der kan være flere årsager til det - men det betyder jo bare at hvis man nærmest talt skal deponere en nyre for at få lov at hjælpe lidt til, så ender det bare med man siger FÅRK DEM, og så bare passer sin egen lille skydebås.

Det er muligt at det er det, som nogle omtaler som "foreningstankegangen" - hvor nogle (formand/bestyrelse/betroede mv.) føler sig hævet over de almindelige medlemmer.
Jeg siger IKKE at det er sådan det er ALLE steder - men det ER sådan NOGLE steder.
Heldigvis kan man selv vælge disse steder fra, når man finder ud af det - men det gør bare stadig livet lidt surt, når man f.eks. er afhængig af en forening for at kunne bibeholde SKV påtegninger mv.

Derfor så jeg også meget gerne en "Danske Skytter og Våbeninteresserede" organisation ville være klart at foretrække.

Vi bitcher tit over forskelsbehandling fra våbenkontor til våbenkontor - men ofte kan man opleve tilsvarende forskelsbehandling fra forening til forening.
Der ud over er det MEGET FÅ som kæmper for de samme ting - nogle vil noget, andre vil noget andet - og det betyder at man ofte ikke er bleg for at modarbejde hinanden.

Et eksempel herpå er det jeg for nyligt kunne læse fra DJ om at de mener at .50 BMG "og tilsvarende" skal forbydes (til jagt - for det er jo det eneste DE interesserer sig for). Desværre står DDS ("nej nej - kun 6.5x55 med dioptersigte er en riffel") og DSF (som jeg dog har mere tiltro til) ikke og råber "STOP DE TÅBER!".
Resultatet kan meget vel være, at der bliver blokeret for bigbore rifler - bare fordi Bambi er for lille til at blive skudt med den slags kanoner.

Men HVIS jeg en dag fik kronerne til det, så kunne JEG da godt tænke mig at prøve at ligge i Ulfborg eller Borris med en .50 BIG MOTHERFUCING GUN og skylde på skive.
Bambi lever fint i min baghave - det er skydning jeg synes er en sjov og udfordrende sport.

Pointen er - uden fælles fodslaw (der kom nordjyden) så når vi bare ikke ret langt.
Det eneste jeg kan glæde mig over er, at det stadig er tilladt at skyde med .308 i Ulfborg - og det skal jeg i morgen :eek:
...desværre betyder det at jeg skal stå op kl. 05:30 :censored:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Besvar