Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Dexter
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Dexter » 18. aug 2013, 21:28

Hej Alle

Har tit undret mig over, at der ikke findes en dansk pendant til NRA (uden den politiske agenda), som uvildigt ville kunne beskytte og lobbye for danske våbenejeres interesser. Både sportsskytter og jægere oplever, efter min bedste overbevisning, en særdeles udemokratisk indskrænkning i deres muligheder, for at dyrke deres sport/hobby. Eks.: kaliberbegrænsninger, semiauto regler osv. osv. Jeg tror, at hvis man talte med en stemme på tværs af de sportslige og jagtlige organisationer, så ville man få langt større gennemslagskraft.

Mvh.

Dexter
Power is nothing without control

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Slettes3 » 18. aug 2013, 21:47

Dexter skrev:Hej Alle

Har tit undret mig over, at der ikke findes en dansk pendant til NRA (uden den politiske agenda), som uvildigt ville kunne beskytte og lobbye for danske våbenejeres interesser. Både sportsskytter og jægere oplever, efter min bedste overbevisning, en særdeles udemokratisk indskrænkning i deres muligheder, for at dyrke deres sport/hobby. Eks.: kaliberbegrænsninger, semiauto regler osv. osv. Jeg tror, at hvis man talte med en stemme på tværs af de sportslige og jagtlige organisationer, så ville man få langt større gennemslagskraft.

Mvh.

Dexter
Det korte svar: En interesse org. der varetager Skyde/jagt/våben ejere vil ikke vinde gehør. Hertil er "foreningsdanskeren" og "foreningsdanmark" for bundet op i etaten(formynderiet). I ordet "skydevåben" drages der for mange paralleller imellem USA, kriminelle, og landsbytosser i den almene befolkning.
Jægernes forbund har bevidst i en del sager, at de spille efter politiets/anklagemyndigheden takt og giver ikke den opbakning der burde gives. De er bange.
I Danmark er det et privilegium at opnå retten til at eje et skydevåben. I USA er det er ret. Man kan ikke kæmpe for et tildelt privilegie, men du kan kæmpe for en ret som står indskrevet i en grundlov.

Dexter
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Dexter » 18. aug 2013, 22:00

Jeg tror desværre du har ret. Udfordringen består nok i at ændre den mentalitet og gøre jagt/skydning en legitim interesse på lige fod med andre. Men hvordan skal den holdningsændring komme, hvis skytter ikke får en platform, hvorfra de vise sig som alm. sobert tænkende mennesker, som tilfældigvis interesserer sig for sportsgrene der involverer skydevåben.
Power is nothing without control

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Boerge » 18. aug 2013, 22:09

Rigbymauser skrev:
Dexter skrev:Hej Alle

Har tit undret mig over, at der ikke findes en dansk pendant til NRA (uden den politiske agenda), som uvildigt ville kunne beskytte og lobbye for danske våbenejeres interesser. Både sportsskytter og jægere oplever, efter min bedste overbevisning, en særdeles udemokratisk indskrænkning i deres muligheder, for at dyrke deres sport/hobby. Eks.: kaliberbegrænsninger, semiauto regler osv. osv. Jeg tror, at hvis man talte med en stemme på tværs af de sportslige og jagtlige organisationer, så ville man få langt større gennemslagskraft.

Mvh.

Dexter
Det korte svar: En interesse org. der varetager Skyde/jagt/våben ejere vil ikke vinde gehør. Hertil er "foreningsdanskeren" og "foreningsdanmark" for bundet op i etaten(formynderiet). I ordet "skydevåben" drages der for mange paralleller imellem USA, kriminelle, og landsbytosser i den almene befolkning.
Jægernes forbund har bevidst i en del sager, at de spille efter politiets/anklagemyndigheden takt og giver ikke den opbakning der burde gives. De er bange.
I Danmark er det et privilegium at opnå retten til at eje et skydevåben. I USA er det er ret. Man kan ikke kæmpe for et tildelt privilegie, men du kan kæmpe for en ret som står indskrevet i en grundlov.
Det kunne være fint, hvis det kunne lade sig gøre - men er enig i at en organisation der entydigt skal pleje våbeninteresser vil nok ikke kunne slå an og få gennemslagskraft.
Der er jo meget "Biedermann og Brandstifterne" i vore interesseorganisationers ageren i forhold til myndigheder og "modinteressenter".
Devisen synes ofte at værre: Hvis vi nu bare er gode og eftergivende - så behandler de os måske bedre!!
Tag f.eks. jægerforbundet: De bandlyser medlemmer der ligger inde med en blyhaglpatron, i stedet for at tale imod det ubegrundede forbud!!

Skulle man gøre noget, skulle det måske være en organisation med bredere mål - kunne hedde "Foreningen mod urimelig lovgivning og umyndiggørelse af borgerne". Den kunne så tage sager op af forskelligartet karakter.
Kunne man samle så mange medlemmer, at det kunne blive en vælgertrussel - så måske
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Dexter
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Dexter » 18. aug 2013, 22:38

Den danske model (uagtet partifarve): en lov revideres bedst ved at vedtage to nye.
Power is nothing without control

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Mannlicher 308 » 18. aug 2013, 23:04

Boerge skrev: ...
Skulle man gøre noget, skulle det måske være en organisation med bredere mål - kunne hedde "Foreningen mod urimelig lovgivning og umyndiggørelse af borgerne". Den kunne så tage sager op af forskelligartet karakter.
Kunne man samle så mange medlemmer, at det kunne blive en vælgertrussel - så måske
Det tror jeg er spot on og her vil der være bred og stigende opbakning. Ikke til at starte med en general liberalisering af våbenlovgivningen, men helt sikkert til modstand mod formynderisk lovgivning generelt, herunder de mere urimelige dele af våbenlovgivningen. F.eks. knivlov, 5,5mm luftgevær bestemmelserne og sandsynligvis også rammerne for selvforsvar.

Jeg fornemmer, at der aldrig har været så omfattende lede ved formynderi som nu - det kunne sagtens blive den afgørende faktor i de næste årtiers politik.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Ssaaby » 18. aug 2013, 23:20

Denne opgave burde varetages af Jægerforbundet og skytteorganisationerne.

Jægerforbundet gør lidt med lyddæmperne nu, men ellers er der ikke meget opbakning efterhånden som vores rettigheder barberes ned. Det handler om at blive engageret på kredsniveau og få sin stemme hørt.

DGI Skydning (tidligere DDS) har meldt klart ud vedr. de såkaldte "dual-chamber" revolvere at de synes de allerede har gjort nok og at de ikke ønsker at kæmpe for de danske skytter mere for det emne. Se f.eks. denne tråd

DSkyU og DSF virker lidt mere medlemsorienterede, særligt sidstnævnte har jeg kun gode erfaringer med. Særligt formanden Tim Andersen har jeg personligt kun ros til overs for. Han gør en indsats for sine medlemmer, melder klart ud og engagerer sig! :thumbup:

En fælles front fra disse (og måske flere?) forbund ville være vejen frem, hvis ellers vi kunne findes fælles fodslag.
Der er mange danske skytter og jægere, så sammen udgør vi faktisk en politisk faktor, men der mange interne stridigheder der skal overkommes. Nogle nægter at indse at andre har andre behov og ønsker end dem selv, hvilket er den største akilleshæl.

Vi kender jo alle typen, der er forhippet på én disciplin, én våbentype eller har en generel modvilje mod én bestemt gren eller sport... eller som slet og ret bare er reaktionære... :argue:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Slettes3 » 19. aug 2013, 12:35

Hej Ssaaby.

Problemet med den organisationsmodel der findes idag er at dem/de der komer med lidt kreative forslag, bliver sorteret fra inden de når "for langt" op i systemet. Systemet vil kun have folk der er meget enige med dem langt hen ad vejen. Båden må ikke gynge/vippe.
Problemet ligge direkte i på dem/de personer der har fedtet sig ind. De er fastlåste og befinder sig i en anden tid og en anden virkelighed. Prøv at hør hvordan det skulle ligge med combat-shotgun skydning?...så har du svaret.. :giggle:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2013, 20:33

Rigbymauser skrev:Prøv at hør hvordan det skulle ligge med combat-shotgun skydning?...så har du svaret.. :giggle:
Ja, eller bazooka nærkamp! Eller granatkast! De vil simpelthen ikke høre om det overhovedet!

Seriously.

Hvis noget NRA lignende skulle have sin gang på jord i Danmark, så skulle det være en sammenslutning af de forbund vi har i forvejen. Sådan noget starter med at to forbund - fx DGI/Skydning og DSkyU - finder ud af at samarbejde, og over tid formaliserer samarbejdet. Hvis man vil se hvor hurtigt det kan gå, når begge parter er motiverede, så kan man se på hvordan DGI og DDS for nylig fusionerede.

Men sådant samarbejde kommer ikke af ingenting, det kommer af at medlemmerne - i stort tal - presser på deres forenings politikere via deres foreningers bestyrelser, for at etablere et samarbejde.
Forudsætningen for at det kan ske, er en solid debat om hvad samarbejdet skal bruges til, og her kommer NVF ind i billedet. Her kan vi have debatten - frit, og på tværs af organisationer og interesser.

Lad os ikke starte med at ønske os stjernen i juletræet. Lad os starte med, helt lavpraktisk, at identificere hvor vi har så fælles interesser, at et samarbejde er gavnligt. Og lad os så foreslå det til vores foreningsbestyrelser, og lad os lægge pres på - og lad os holde det!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af GT9 » 19. aug 2013, 21:44

Fast Fumble skrev: Lad os ikke starte med at ønske os stjernen i juletræet. Lad os starte med, helt lavpraktisk, at identificere hvor vi har så fælles interesser, at et samarbejde er gavnligt. Og lad os så foreslå det til vores foreningsbestyrelser, og lad os lægge pres på - og lad os holde det!
Jeg er fuldkommen enig FF, vi må presse på nedefra og gerne med det samme mål.

Fælles interesse : At kunne skyde konkurrencer på tværs af organisationer og forbund uden problemer. :thumbup:

Det kan være at det mål var stjernen i juletræet :???:
Norwegian Blue Parrot

Dexter
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. okt 2012, 17:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Dexter » 19. aug 2013, 23:23

Jeg er grundlæggende enig i Fast Fumbles betragninger og naturligvis bør man fokusere på steder hvor det er muligt at få fælles fodslag. Problemet ville for mig at se, jvf. overskriften, være at man stadig nemt ville få nogle bureaukratiske sagsgange og miste det en græsrodsorganisation ville kunne. Nemlig over en kam, uagtet sportslig eller jagtligt tilhørsforhold, at få beskyttet dine privilegier/rettigheder i fht. våben.
Power is nothing without control

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Amatøren » 20. aug 2013, 12:03

Fast Fumble skrev:
Hvis man vil se hvor hurtigt det kan gå, når begge parter er motiverede, så kan man se på hvordan DGI og DDS for nylig fusionerede.

Men sådant samarbejde kommer ikke af ingenting, det kommer af at medlemmerne - i stort tal - presser på deres forenings politikere via deres foreningers bestyrelser, for at etablere et samarbejde.
Det samarbejde bunder fra DDS side, udelukkende i økonomi.
Der var en beslutning, der blev trukket ned over hovedet på de fleste foreninger af DDS ledelsen, under trusler om de sorteste økonomiske udsigter.
Ellers var fusions ideen blevet kvalt i fødslen.

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 20. apr 2012, 21:30
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Zax85 » 20. aug 2013, 13:02

Som andre også skriver til emnet, så tror jeg at vi skal slå koldt vand i blodet.
-vi er nød til at tage det stille og roligt, og sammen forsøge at ændre på den almene danskers opfattelse af skytter.

Jeg har mange gange snakket med uvidende danskere, som lader sig forblinde af hvad de ser og hører på TV.
Så snart de selv tager med og ser hvad det drejer sig om, så er de ofte omvendt og får opfattelsen af at det er en sund og hyggelig sport/hobby.
Det er i hvertfald mine erfaringer :blink:

Kort og godt:
1. Følg reglerne og ødelæg det ikke for andre ved at bryde dem.
2. Motiver andre til din sport/hobby og tag dem med.
3. Fortæl fakta og slå usande rygter itu.


Cheers :razz:
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Slettes3 » 20. aug 2013, 14:07

GT9 skrev:
udenFælles interesse : At kunne skyde konkurrencer på tværs af organisationer og forbund uden problemer. :thumbup:

Det kan være at det mål var stjernen i juletræet :???:
Hvad med at være visionær:

At kunne skyde frit på skydebanen med hvad man har lyst til uden at skulle være med i enorganisation..og uden at der skal komme en og åbne(formynderi) for en. I Schweiz er skydebanerne åbne frit og kvit for alle og enhver. Ikke noget med kaliberbegrænsning eller om et våben er til bane(SKV) eller jagt..who gives a fxxx anyway?. Men nej...her i landet ligger der en dyb tradition i hele foreningskulturen at hvis nogen skal noget skal de spørge om lov først før de må..måske(fordi de ikke betragtes som ansvarlige/myndige)hos een eller anden som kan udleve sin indre reglfacist.
Jeg kan jo godt selv se at med min indstilling(og udtale) at der er allerede vil sidde 95% af hele foreningsdanmark der vil føle sig truet på deres position, fordi det ville være meget farligt dem at skulle opgive deres i forvejen formynderiske rolle.
Hvis man skulle gøre noget som et kompromis, skulle man etablere et Laug. Så undgår man foreningskulturen og hele det(påkrævet) politiske apparat der er med til at styre en forening. Så køre det hele på privat basis, og en ny formand(oldermand) vælges f.eks 2 år.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Fast Fumble » 20. aug 2013, 14:23

Fuck, hvis der er nogen der kan stryge mig mod hårene, så er det dig.

Jeg er en af dem som har lagt uendeligt mange timer i forsningsarbejde, uddannelse/træning af andre, kedeligt papir og kontorarbejde, vedligeholdelse og alt muligt andet i foreninger. Jeg har brugt masser af feriedage, masser af penge og masser af tid, og så skal jeg kaldes regelfacist af dig! Hvorfor? Fordi jeg er en af dem som kan lukke folk ind og give dem mulighed for at træne!

NØJ, hvor bliver jeg vred af at læse sådan et indlæg!
Hvor kan det bare fjerne lysten til at arbejde for andre!

LAV dog dit Laug! Let røven og gør noget selv! Og vær sød og hold op med at pisse på sådan nogle som mig.
Og hold os endelig orienteret om hvordan det går dig og dit laug.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Mapzter » 20. aug 2013, 14:27

Rigbymauser skrev:I Schweiz er skydebanerne åbne frit og kvit for alle og enhver. Ikke noget med kaliberbegrænsning
Men her i Danmark må de fleste skydebaner leve med begrænsninger på hvor meget de våben som anvendes må støje. Det gør det noget svært bare at tillade alt.

Og mht. formynderi, så har vi f.eks. der hvor jeg skyder været nødt til at lave et sæt regler på skrift, bl.a. fordi folk ikke kunne finde ud af at anvende skivemateriel rigtigt, så skiveholdere osv. blev skudt i stykker, og heller ikke kunne finde ud af at rydde op efter sig. Det irriterede mig meget, at vi blev nødt til at skrive den slags ting ned, for jeg forventer at folk er fornuftige, ansvarlige og kan finde ud af at behandle ting ordentligt. Men det var bedre end at gå og blive irriteret over folk som beskadigede ting, fordi de ikke satte sig ind i hvordan de skal bruges. Er det formynderi? Måske, men når folk ikke lever op til den tillid man viser dem, så bliver man jo nødt til at starte med sørge for at de ved hvordan ting skal gøres og hvorfor.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Mapzter » 20. aug 2013, 15:24

Dexter skrev:Har tit undret mig over, at der ikke findes en dansk pendant til NRA (uden den politiske agenda), som uvildigt ville kunne beskytte og lobbye for danske våbenejeres interesser. Både sportsskytter og jægere oplever, efter min bedste overbevisning, en særdeles udemokratisk indskrænkning i deres muligheder, for at dyrke deres sport/hobby. Eks.: kaliberbegrænsninger, semiauto regler osv. osv. Jeg tror, at hvis man talte med en stemme på tværs af de sportslige og jagtlige organisationer, så ville man få langt større gennemslagskraft.
Måske. Virkelig gennemslagskraft kræver nok bl.a. at man får forbundenes fulde opbakning, så man kan tale på vegne af flere 100.000 skytter, jægere og samlere. I Tyskland, Schweiz og Østrig har de i nogen år været i gang med sådanne organisationer. Jeg ved dog ikke hvor meget politikerne lytter til dem.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Slettes3 » 20. aug 2013, 16:16

Fast Fumble skrev:Fuck, hvis der er nogen der kan stryge mig mod hårene, så er det dig.

Jeg er en af dem som har lagt uendeligt mange timer i forsningsarbejde, uddannelse/træning af andre, kedeligt papir og kontorarbejde, vedligeholdelse og alt muligt andet i foreninger. Jeg har brugt masser af feriedage, masser af penge og masser af tid, og så skal jeg kaldes regelfacist af dig! Hvorfor? Fordi jeg er en af dem som kan lukke folk ind og give dem mulighed for at træne!

NØJ, hvor bliver jeg vred af at læse sådan et indlæg!
Hvor kan det bare fjerne lysten til at arbejde for andre!

LAV dog dit Laug! Let røven og gør noget selv! Og vær sød og hold op med at pisse på sådan nogle som mig.
Og hold os endelig orienteret om hvordan det går dig og dit laug.
Der er så mange der ligge mange frivillige timer i parti arbejdet for alle de partier vi ikke stemmer på, men det betyder jo ikke at de skal roses for dette vel?.
jeg ved godt man kan ikke som jeg lige har gjort anklage ALLE for at være foreningskommunister. Jeg har bare set/oplevet alt for meget(desværre) også blandt såkaldte "frivillige" som udaf til gjorde meget for at opnå privilegier som andre ikke kunne. De fedtede sig ind til de fik en status i hirakiet. Alt forenings arbejde beror jo å frivillighed generelt.
Det er godt du har fået tildelt rollen som den dar kan åbne og lukke for andre, men kunne de "få lov" selv til at åbne og lukke , ville du sikkert blive arbejdsløs...men det sker ikke(bare rolig). Der er arbejde til dig i årvis :giggle: .

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af LQS » 20. aug 2013, 16:44

spot on! foreningslivet i danmark er desværre fyldt med mennesker, der mener at deres mening er den eneste rigtige, alene pga de har været medlem i mange år. det er særdeles prisværdigt at man ofrer sin tid og kræfter i div foreninger. men det betyder ikke at man bliver ejer af foreningen.
MVH søren

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Slettes3 » 20. aug 2013, 16:58

LQS skrev:spot on! foreningslivet i danmark er desværre fyldt med mennesker, der mener at deres mening er den eneste rigtige, alene pga de har været medlem i mange år. det er særdeles prisværdigt at man ofrer sin tid og kræfter i div foreninger. men det betyder ikke at man bliver ejer af foreningen.
MVH søren
Det er nok der jeg egentlig ville hen, men som jeg nok desværre kom til at udtrykke mig alt for generellisernde. Der masser af frivillige som bla. forældre der hver gang ligger bil til, når børnene skal køres(oftest de samme).
Desværre, fordi vi har med skydevåben og et meget stærkt regulativer omkring dette, tillades det ikke at afvige for meget. Der er så nogle der virkelig kan leve sig helt ind i rollen som en regldommere over andre og er det personer som samtidig har været i foreningen i mange år, ligger det dybt i os alle at disse personer bliver tillagt en rolle "som ved nok mere", og derfor tillader igen at disse personer for status som en autoritet, selvom de er et menige medlem på ligefod med dem der meldte sig ind igår.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Marius » 20. aug 2013, 20:43

Jeg er nu glad for, at der er folk i foreningerne, der gider at gøre et stykke arbejde der kommer andre til gode. De andre gange debatten om et dansk NRA har været oppe at vende er det da også strandet på, at folk har en masse meninger, men ikke lyst til at gøre et stykke arbejde eller betale andre for det.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af LQS » 20. aug 2013, 23:01

du har bestemt ret i det første. den næstre påstand må du gerne underbygge, evt med et link.
MVH søren

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Marius » 20. aug 2013, 23:12

LQS skrev:du har bestemt ret i det første. den næstre påstand må du gerne underbygge, evt med et link.
MVH søren
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=35223
+et par andre steder gennem tiden :blink:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af LQS » 21. aug 2013, 07:46

Vil du betale mellem 200-1200 kr. årligt for driften af et Dansk pendant til NRA?

Ja 75% [ 119 ] x
Nej 25% [ 40 ]

Afgivne stemmer : 159
tallene taler vel for sig selv?
synes ikke tråden som helhed underbygger din påstand.
MVH søren

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Dansk svar på NRA? Interesseorganisation for våbenejere.

Indlæg af Marius » 21. aug 2013, 07:52

LQS skrev:Vil du betale mellem 200-1200 kr. årligt for driften af et Dansk pendant til NRA?

Ja 75% [ 119 ] x
Nej 25% [ 40 ]

Afgivne stemmer : 159
tallene taler vel for sig selv?
synes ikke tråden som helhed underbygger din påstand.
MVH søren
Procenterne er da fine, men grundlaget er for svagt.
Derudover kan der i tråden findes allehånde krav til en sådan organisation som er, hvis ikke modstridende så væsensforskellige.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Besvar