Pistol til nybegynder

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Slettet bruger

Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 19. okt 2013, 22:09

Nogle forslag til en god pistol til nybegynder, 22 kaliber. Overvejer at anskaffe mig en ny?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Caspian1911 » 19. okt 2013, 22:38

Hej og :welcome:

Du bør bruge lidt mere krudt på, at lave et fyldestgørende indlæg. Det vil give over 9000 brugere en reel chance for at give et fyldestgørende svar.

Jeg ved f. Eks ikke hvad jeg skal svare på dit indlæg.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Fast Fumble » 19. okt 2013, 23:35

Gun Woman skrev:Nogle forslag til en god pistol til nybegynder, 22 kaliber. Overvejer at anskaffe mig en ny?
Nybegynder? Som i "Jeg har skudt i 2 år nu, og kan købe min egen pistol"?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Fast Fumble » 20. okt 2013, 14:44

Fast Fumble skrev:
Gun Woman skrev:Nogle forslag til en god pistol til nybegynder, 22 kaliber. Overvejer at anskaffe mig en ny?
Nybegynder? Som i "Jeg har skudt i 2 år nu, og kan købe min egen pistol"?
Der er lidt forskel på klubbernes politik på området, men normalt kan man ikke købe sin egen pistol som nybegynder. Nogle klubber opererer med at skytter kan købe en "privat-sponseret klubpistol", altså en pistol som skytten finansierer, men som opbevares i klubben, og er reserveret til skytten. Så har skytten "sin egen pistol", og skal ikke hver gang justere på sigtemidler og greb, men pistolen fungerer og opbevares som alle andre klub-pistoler.

Skal den være "rigtig" skyttens egen, skal man være aktivt medlem i klubben i mindst 2 år.

Min første pistol var en mega-gammel High Standard som jeg købte af en anden skytte til 400kr. Den var god at samle erfaringer med, men den blev solgt videre for mange år siden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af T-REX » 20. okt 2013, 17:01

Budget?

Hvilke pistoler af dem du har prøvet, synes du bedst om?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Raptor357 » 20. okt 2013, 17:42

En af de nyere kvinder i klubben er glad for Hammerli SP20
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 20. okt 2013, 19:56

:thumbup:
Tak for hjælpen indtil nu.
Jeg har skudt med hhv. en Walther og en Pardini indtil nu.
Fordelen ved at have "sin egen privatsponsorerede pistol" ville være, at den netop var klar til mig hver gang - det er en mulighed i min klub, ved jeg ;-)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af T-REX » 20. okt 2013, 20:05

Prøv nogle flere forskellige, inden du køber selv.

Synes du bedst om Walther, eller om Pardini?

Personligt kunne jeg bedst lide Walther GSP, Pardini havde for "mærkelig" en håndstilling, til mig.
Jeg endte dog med at købe en Feinwerkbau AW93, da den dengang var sjælden, og jeg var den eneste, i de klubber vi normalt skød mod, der havde en :oops: Den passede mig også rigtig godt.

Jeg havde prøvet mindst 15 forskellige, inden jeg købte selv.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af GT9 » 20. okt 2013, 21:09

JRexA skrev:Prøv nogle flere forskellige, inden du køber selv.
Kan ikke være mere enig.

På et tidspunkt solgte jeg min .22 før at købe en anden .22 jeg simpelthen måtte have. Kom dog i tvivl og købte den ikke.

Jeg prøvede så fra en ende af alle pistolerne i klubben, skrev resultaterne ned sammen med mine kommentarer til pistolerne.

En skytte kammerat havde en pistol til salg; men da det var en Russisk Baikal så duede den jo ikke, og det var lige før jeg ikke prøvede den.

Det viste sig dog på mine resultater at Baikal'en var den jeg skød bedst med, så det blev den til 20% af budgettet for "min must have" pistol.

Så det korte af det lange prøv så mange pistoler som muligt og skriv evt. point og noter ned for at hjælpe dig selv i valget
Norwegian Blue Parrot

Slettet bruger

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 20. okt 2013, 21:43

Tak :thumbup:

Med lidt hjælp finder jeg nok ud af at færdes herinde...

Det er jo en overskuelig pris, langt under hvad man kunne forvente. Jeg er klar over, at jeg først rigtig kan få "min egen pistol" efter 2 år, men jeg er oplyst om, at det er muligt at købe en "privatsponsoreret klubpistol", som du nævner herover, netop for, at den fungerer, når jeg tager den :-)

Jeg tror, at jeg vil lytte til rådet om at prøve så mange pistoler som muligt, vurdere og skrive resultaterne ned - så kan jeg jo se, hvad der er bedst og derefter købe "min" pistol... glæder mig til, jeg rigtigt kan få min helt egen pistol... :-)

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af K.M. » 21. okt 2013, 13:52

Det jeg synes er vigtigst er, at vinklen på skæftet passer til dig. De forskellige mærker og modeller har forskellige vinkler mellem skæfte og pibe, og den skal jo så helst passe så du ikke peger op i luften eller ned i jorden med din "naturlige vinkel" i håndleddet. Nogle af dem ligger tæt op ad hinanden, så man kan sagtens stadig have flere mærker at vælge imellem.

Da jeg skulle købe min første prøvede jeg også nogle forskellige, og fandt at med Walther pegede jeg lige ned i jorden når jeg stod naturligt, men at Hämmerli, Pardini og Feinwerkbau alle passede mig rimeligt godt. Det endte så med en Hämmerli SP20, da det var den første af de 3 jeg fandt inden for mit budget :-) Så vær sikker på at vinklen passer til din håndledsstilling, det meste andet kan man tilpasse undervejs.
Improvise, adapt, overcome!

Slettet bruger

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 21. okt 2013, 14:10

Det vil jeg tage med i mine overvejelser, når jeg det bliver min tur til at få min egen pistol :-)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Fast Fumble » 21. okt 2013, 22:05

Gun Woman skrev:Det vil jeg tage med i mine overvejelser, når jeg det bliver min tur til at få min egen pistol :-)
Meeeen...
Jeg har mange år på bagen som instruktør, og jeg vil lige knytte en kommentar til det med vinklen - og andre ting.
Ret hurtigt vænner du dig til en bestemt måde at skyde på. Den måde vil så føles naturlig for dig. Hvis nogen derefter kommer og beder dig ændre noget - det kan fx være en træner, der synes du skal prøve en anden og bedre håndfatning - så vil det føles unaturligt, udelukkende fordi det ikke er sådan som du er vant til at skyde.
Det må ikke afholde dig fra at ændre din skydning! Simpelthen fordi selv store forbedringer vil føles "unaturlige", udelukkende fordi det ikke er som det du har vænnet dig til.

Grebsvinkler fx. Det er rigtigt, at grebsvinklen betyder noget. Hvis du fx ønsker at skyde 15m eller 25m baneskydning med enhåndsfatning, så skal du gå efter en grebsvinkel der tillader dig at låse dit håndled i "knækket" stilling. Jo mere "knækket", jo bedre. Det flytter dit sigte fra håndledet og op i skulder-muskulaturen. Håndledet er noget bras at sigte med, fordi selv små bevægelser giver store udslag i sigtebilledet. At bruge skulderen til at sigte med er langt bedre, fordi sigtet nu foregår ved at flytte hele armen med skulderen, og de bevægelser er langt mindre, og langt roligere. Det er let at lave en aftræksfejl i håndledet, mens det er næsten umuligt at lave en aftræksfejl med skulderen. (Okay, det er svært at forklare på et forum, det er noget lettere at illustrere "live", spørg en af instruktørerne i din klub).
Det er det der gør at mange synes at Walther GSP er en lortepistol, for med låst håndled peger jeg den også ret voldsomt nedad.
Men når nogen foreslår dig at ændre noget, så pas meget på med at bedømme det ud fra hvad der føles naturligt! Det er nemlig en rigtig dårlig målestok for om ændringen hjælper dig.

Vil du fx ud at skyde terrænpistol med grovkalibre, så vil "låst håndled" håndfatningen typisk ikke være den du ser mest anvendt, selvom den stadig er fremragende. Her vælger mange at holde en slatten "DDS-håndfatning" (*) på grovvåben. Det er en rigtig ringe idé, her er IPSC håndfatningen med næsten låst venstre håndled (venstre tommelfinger peger langs piben mod målet) langt bedre, både for at minimere aftræksfejl, og for at forbedre rekyloptag.

(*) Jeg kalder den DDS-håndfatning fordi den anbefales i flere af DDS' (nu DGI/Skydning) publikationer, den med venstre tommelfinger ovenpå højre tommelfinger.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 21. okt 2013, 22:24

:thumbup: Tak for en uddybende forklaring, viden kan man aldrig få nok af, især ikke når man er helt nybegynder og bare har kastet sig ud i pistolskydning som jeg. Jeg glæder mig til at få det afprøvet næste gang, jeg skal skyde - jeg vil helt sikkert også være lydhør overfor de erfaringer, som både instruktører og andre skytter kommer med. Så kan jeg jo selv afprøve de gode råd og på den måde finde ud af, hvad der virker bedst for mig. Faktisk har jeg lagt ud med én-hånds skydning, det virker fint.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Raptor357 » 21. okt 2013, 22:44

Med til historien hører at vælger du en pistol som ikke har magasin i håndtaget, kan man lave næsten ALT med håndtaget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af K.M. » 23. okt 2013, 20:07

Fast Fumble skrev: Ret hurtigt vænner du dig til en bestemt måde at skyde på. Den måde vil så føles naturlig for dig. Hvis nogen derefter kommer og beder dig ændre noget - det kan fx være en træner, der synes du skal prøve en anden og bedre håndfatning - så vil det føles unaturligt, udelukkende fordi det ikke er sådan som du er vant til at skyde.
Det må ikke afholde dig fra at ændre din skydning! Simpelthen fordi selv store forbedringer vil føles "unaturlige", udelukkende fordi det ikke er som det du har vænnet dig til.
Der kan jeg kun give Fast Fumble helt ret. Vi havde engang i det hedengangne Projekt Senior et foredrag med Arne Nilsson (mange gange verdensmester i kanoroning og nu coach og foredragsholder), der fortalte når de afprøvede noget nyt, skulle det afprøves i minimum 21 dage (og det er jo 21 dage med træning hver dag flere gange om dagen) før de kunne afgøre om det var bedre eller dårligere - simpelt hen fordi man skulle vænne sig til det før man kunne afgøre noget. Så hvis man beslutter sig for at ændre noget, så hold ved i et godt stykke tid, før man afgører om det var en forbedring, eller om det blev værre.
Improvise, adapt, overcome!

Slettet bruger

Re: Pistol til nybegynder

Indlæg af Slettet bruger » 24. okt 2013, 02:01

Tak for jeres gode råd, jeg er meget lydhør ;-)

Besvar