Slam fire af riffel.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 28. dec 2013, 17:43

Puha. Var lige ved at træne lidt med min Remington 700 i går.
Der oplevede jeg at skudet gik, når jeg lukkede låsen hårdt. Meget ubehageligt. Fandt så årsagen hertil aften. Selv skruen, som bestemmer aftræk vægten, var gået løs. Det lim den havde fået for 6 år siden, da det blev justeret, var gået til. Havde godtnok bemærket, at det gik yderst godt mit aftræk, her på det sidste. Så nu fik skruen 2 omgange ind, og nogle dråber sekund lim. Problemet er løst. Vildt glad for at det ikke skete på jagt.
Har heldigvis Timney aftræk på den anden, og der er en låse møtrik, man spænder kontra, så det ikke kan ske. Det andet aftræk er et originalt rem.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Sierra13 » 28. dec 2013, 17:53

I naboskyttekredsen, er det sket 2 gange indenfor de sidste 18 måneder at deres bane rifler er gået af når folk lukker låsen.
De siger at folk ser noget forskrækkede ud i fjæset når den selv knalder den af for dem.

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af SvenP » 28. dec 2013, 18:59

Ubehagelig oplevelse. Har en haglbøsse der fik en fejl hvor begge løb gik af, når man affyrede det ene. Jeg var sq lige ved at stå baglæns ud af båden. Men det var også en lille fejl (200-300kr ved en våbensmed)

Mvh. Sven

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af TheDarkSide » 28. dec 2013, 20:53

Det er da mærkeligt, at Remington ikke har lavet det sådan, at man ikke kan løsne aftrækket så meget, at der kan ske vådeskud ved lukning af lås. Min Tikka kan ikke justeres længere ud end det er sikkert. Det er lavet utroligt simpelt; Der sidder et bolthovedet ved aftrækkerhuset, som virker som stopklods for justeringsskruen.

Gik slagstiften af idet du skubbede bundstykket frem mod kammeret eller da du lagde løftearmen ned?

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 28. dec 2013, 21:03

Gik af da jeg lagde bolt håndtaget ned. Stod og repeterende med tom riffel og kunne få den til at slippe slagstiften næsten hver gang. Så det var sku fedt, at opdage fejlen, på skyde bane, end på jagten.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Sierra13 » 28. dec 2013, 21:08

SvenP skrev:Ubehagelig oplevelse. Har en haglbøsse der fik en fejl hvor begge løb gik af, når man affyrede det ene. Jeg var sq lige ved at stå baglæns ud af båden. Men det var også en lille fejl (200-300kr ved en våbensmed)

Mvh. Sven
Den gjorde min kammerats Rizzini også, det blev der meget sjov ud af. Der var godt nok mange hagl i dyrene, og ikke mindst stort patron forbrug. Syntes ikke der var så vildt meget mere rekyl. Man blev nærmere forskrækket over at man ikke kunne skyde skud nr 2.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Rixen » 28. dec 2013, 21:22

Morten273 skrev:
SvenP skrev:Ubehagelig oplevelse. Har en haglbøsse der fik en fejl hvor begge løb gik af, når man affyrede det ene. Jeg var sq lige ved at stå baglæns ud af båden. Men det var også en lille fejl (200-300kr ved en våbensmed)

Mvh. Sven
Den gjorde min kammerats Rizzini også, det blev der meget sjov ud af. Der var godt nok mange hagl i dyrene, og ikke mindst stort patron forbrug. Syntes ikke der var så vildt meget mere rekyl. Man blev nærmere forskrækket over at man ikke kunne skyde skud nr 2.
Det ved jeg nu ikke rigtigt. Rekylen fra de to 32 grams magnum #1'ere der gik af i min O/U kunne mærkes ret tydeligt...

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Sierra13 » 28. dec 2013, 21:56

Rixen skrev:
Morten273 skrev:
SvenP skrev:Ubehagelig oplevelse. Har en haglbøsse der fik en fejl hvor begge løb gik af, når man affyrede det ene. Jeg var sq lige ved at stå baglæns ud af båden. Men det var også en lille fejl (200-300kr ved en våbensmed)

Mvh. Sven
Den gjorde min kammerats Rizzini også, det blev der meget sjov ud af. Der var godt nok mange hagl i dyrene, og ikke mindst stort patron forbrug. Syntes ikke der var så vildt meget mere rekyl. Man blev nærmere forskrækket over at man ikke kunne skyde skud nr 2.
Det ved jeg nu ikke rigtigt. Rekylen fra de to 32 grams magnum #1'ere der gik af i min O/U kunne mærkes ret tydeligt...
ja det har nok en del af sige hvad der er i gøben, mener vi brugte flugtskydning og 28 grams 7'ere

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Bessie4ever » 28. dec 2013, 22:49

Jeg ladede nogle 30R Blaser med 11.7 gram til en Heym Dobbeltriffel og ejeren kom forbi med blod i hovedet. Begge skud var gået på en gang og det gav rekyl av av :freak:
Perfect! Thats is good enough for me

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Kalthoff » 29. dec 2013, 05:38

RKN skrev:Så nu fik skruen 2 omgange ind, og nogle dråber sekund lim.
Brug korrekt type thread-lock påført efter korrekt procedure hvis du vil have en gevind samling til at forblive samlet.

Var der også brugt "sekundlim" eller andet uautoriseret sidst der blev pillet ved den skrue?

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 29. dec 2013, 06:09

Kan ikke huske hvad den skrue fik sidst. Er godt klar over at sekund lim, ikke er bedste løsning. Men det var lige hvad der kunne købes ved den lokale købmand.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Carsten Bo » 29. dec 2013, 06:33

Det var godt du ikke fik solgt riflen og utilsigtet kunne have været skyd i et vådeskud.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 29. dec 2013, 07:04

Du kan jo også sælge en bil, og bremse system går i stykker, eller der knækker en bære arm.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Carsten Bo » 29. dec 2013, 07:20

Hvad jeg mener er at du har stillet på aftrækket og brugt sekundlim til at sikre skruen. Det er derfor "nogen" ikke ønsker at almindelige mennesker har lov til at pille og rode ved våben fordi man ikke alltid får lavet arbejdet færdigt og korrekt.
Hvis mekanikeren glemmer at spænde hjulboltene så falder hammeren også efterfølgende.
Her påpeger jeg blot at det var rigtig godt at riflen ikke var overdraget til en anden og derved utilsigtet kunne lave en slamfire uden at være skyld i det. Det vil jo ske igen hvis du ikke får kradset det neglelak af og brugt noget rigtig locktite.
Nu ved jeg ikke om du går på jagt, men det kan jo ske når som helst. Og det er altså ikke særlig smart at skal lade en riffel hvor slagstiften ikke er sikret under ladning.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af GBBF83 » 29. dec 2013, 07:52

Tak fordi du deler dine erfaringer, så vi andre kan lære noget. Har selv gået og overvejet, at købe en Remington 700 på et tidspunkt. Så jeg er glad for, at kunne finde viden om fordele og ulemper ved forskellige rifler.
Og selvom man bruger Locktite eller andet, så er det ikke et mirakelprodukt og hvis den oprindelige behandling har holdt i seks år, så er det vist ok.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af Kalthoff » 29. dec 2013, 08:23

RKN skrev:Kan ikke huske hvad den skrue fik sidst. Er godt klar over at sekund lim, ikke er bedste løsning. Men det var lige hvad der kunne købes ved den lokale købmand.
Undskyld mig.

Så mu du altså vente med at gå videre indtil det korrekte produkt kan skaffes, uanset hvor ubelejligt det måtte være for dig.

At reparere eller servicere et skydevåben skal håndteres med den største omhu og fuld respekt for korrekt procedure.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Kalthoff » 29. dec 2013, 08:30

GBBF83 skrev:Og selvom man bruger Locktite eller andet, så er det ikke et mirakelprodukt og hvis den oprindelige behandling har holdt i seks år, så er det vist ok.
loctite brugt rigtigt holder ikke op med at virke efter 6 år.

Heldigvis da, for loctite sikrer virkeligt mange kritiske gevind samlinger i rigtigt mange maskiner verden over, som har meget længere forventet driftstid end seks år.

Men det kræver at den der udfører samlingen har den fornødne viden. Det er ikke gjort med bare at tørre af med en tilfældig rensevædske og påføre noget loctite fra flasken på hylden.

Har man ikke fuldstændigt styr på disse ting, bør man afstå fra at arbejde på sikkerheds kritiske ting såsom våben eller bilers bremser/styretøj/hjulophæng.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Bessie4ever » 29. dec 2013, 08:48

Carsten Bo skrev:Det var godt du ikke fik solgt riflen og utilsigtet kunne have været skyd i et vådeskud.
Denne her vil jeg godt lige bakke op! Jeg har en bekendt som netop, lige har skudt en bil på klods hold med en nyindkøbt brugt riffel. Så det kan man da kalde: lade Sorte-Per gå videre
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 29. dec 2013, 09:42

Senest rettet af RKN 29. dec 2013, 10:01, rettet i alt 1 gang.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 29. dec 2013, 09:59

RKN skrev:Aftrækker blev justeret af bøssemager for 6 år siden, og det var ham der gav den skrue et eller andet lim, som jeg ikke kan huske navnet på. Kunne aldrig, selv finde på at justere et orginalt Remington aftræk, da de netop er kendt for at være fint følende, ang vægten. Mit aftræk blev sat til 1340 gram. Har skudt rigtigt meget med den riffel, så er såmænd ikke så vildt overrasket, over at den lige brokker sig en gang.
Jeg kan jo sådan set ikke afskrive mig selv for at jeg måske har renset aftræk for meget, så at det lim er kommet af. Selv skruen, har ikke engang fra ny, nogen form for lock tight. Der er bare en lak , der ligger over på begge juster skruer. Den øverste, skal der i øvrigt ikke pilles ved, det er kun den nederst der bestemmer, vægten.

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Slam fire af riffel.

Indlæg af RKN » 29. dec 2013, 10:00

Og har fået ny mobil. Så derfor lavede jeg lige en fejl 40 med indlæg. :mad:

Sendt fra min GT-S7710 med Tapatalk
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af Batler Britton » 29. dec 2013, 12:55

Carsten Bo skrev:Hvis mekanikeren glemmer at spænde hjulboltene så falder hammeren også efterfølgende. .....
det er korrekt at hammeren falder, men det for føren af køretøjet. han har ubetinget ansvaret for at køretøjet er i forsvarlig stand inden ibrugtagning/kørsel. der er ingen ansvarsfraskrivelse der...

tager du riflen ud af skabet og med på jagt/bane, så har brugeren også ansvaret for at KONTROLERER våbenet funktionsmæssig og sikkerhed inden brug. dette gælder også selvom våbnet lige er købt eller hentet ved våbensmed
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 660 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af BentxBetjent » 29. dec 2013, 13:41

Batler Britton skrev:
Carsten Bo skrev:Hvis mekanikeren glemmer at spænde hjulboltene så falder hammeren også efterfølgende. .....
det er korrekt at hammeren falder, men det for føren af køretøjet. han har ubetinget ansvaret for at køretøjet er i forsvarlig stand inden ibrugtagning/kørsel. der er ingen ansvarsfraskrivelse der...

tager du riflen ud af skabet og med på jagt/bane, så har brugeren også ansvaret for at KONTROLERER våbenet funktionsmæssig og sikkerhed inden brug. dette gælder også selvom våbnet lige er købt eller hentet ved våbensmed
En enkelt "udvidelse"... Hvis det er en udlejningsbil, falder hammeren godt nok på føreren.. Men den store hammer falder på udlejningsfirmaet... :nutkick:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

22-250
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 554
Tilmeldt: 14. mar 2006, 11:43
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af 22-250 » 29. dec 2013, 23:00

hey RKN

jeg har det du skal bruge, hvis det er så send en PM.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 16. okt 2010, 22:46
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Slam fire af riffel.

Indlæg af K.M. » 30. dec 2013, 00:53

Nu er jeg sikkert møghamrende uvidende her, for jeg kender intet til den pågældende riffel, men kan det være rigtigt at en skrue der bestemmer aftræksvægten skal fastgøres med locktite? Er det ikke en skrue, der skal kunne justeres hvis man gerne vil justere vægten?
Som sagt kender jeg intet til det pågældende våben, men på min Sauer baneriffel flytter den sig da aldrig medmindre jeg skruer på den - hvis jeg indstiller den til 1550 g i starten af sæsonen så er den også på 1550 g i slutningen af sæsonen og sæsonen efter og sæsonen efter...
Jeg synes det lyder voldsomt at man får det til at lyde som om ejeren nærmest er groft uagtsom ved at bruge "ukorrekt lim til gevindfastholdelse", når det i min optik er en justeringsskrue, der vel skal kunne justeres?
Improvise, adapt, overcome!

Besvar