Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57IS

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57IS

Indlæg af Kleth » 22. apr 2014, 13:01

For et par uger siden havde jeg igen min Husqvarna 640 på skydebanen, men den smed skudene over hele skiven >30cm, så der var ikke noget formål i at teste de andre serier. Det var hjemmerul, for som nogen måske husker så havde jeg lidt udfordringer :mad: med noget gammel ammo jeg havde købt :impatient: . Men jeg havde fået målt, inspiceret og testet kammeret

Jordforbindelsen plejer at kunne sætte dem marginalt bedre :blink: , så jeg gik møllen igennem og kørte papir ind mellem skæfte og løb og det gik på.
Jeg tog skæftet af og så at det var fuld af sand, men så bemærkede jeg at rekylstop var banket godt ind i træet og der er flere revner i skæftet bl.a. omkring skæfteskruerne. Jeg har samlet den igen og centreret piben v.h.a. et foldet stykke papir og også skiftet kikkerten til en jeg ved er ok.
Jeg har hele tiden ville sætte den i et andet skæfte, men ville gerne se at den kunne skyde nogle ok grupper før jeg investerer i et nyt skæfte og det arbejde der skal til med lakering m.v.

Hvad gør jeg nu for at finde ud af hvorfor den kaster skudene? Prøver jeg at fylde noget kemisk metal i skæftet, uden at det bliver en decideret bedding eller er der andre gode forslag? :help:
Jeg skal bare have en ok gruppe og så skifter jeg skæftet og får lavet ny krone.

Jeg har langt om længe fået købt 100 S&B 8x57IS FMJ, så varians med hjemmerul bliver udelukket og jeg kan reducere antallet af ubekendte.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Lassescout » 22. apr 2014, 13:43

HVis den skal skyde ordentligt i det skæfte, skal det beddes, så enkelt er det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Kleth » 22. apr 2014, 13:46

Jeg ville så gerne vente med at bedde den til jeg har set den skyde ok og har det nye skæfte. Er det indsatsen værd at bedde den i et revnet skæfte?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Kleth » 10. maj 2014, 21:19

Update
Jeg har beddet riflen med Motip Metal Putty.

Det var nemmere end frygtet. Jeg havde fræset en del træ ud og lavet riller på tværs for at spartlen kunne fæste til træet. Meget af træet var også blødt og smuldrede nemt.

Alt metal blev sprayet med lanolin spray og smurt med vaseline, huller og hakker blev fyldt med modellervoks og sikret med malertape. Skæfteskruerne erstattede jeg med skruer jeg havde savet hovedet af og masket gevindet med tape og smurt med vaseline.
Skæftet blev masket med malertape og sprayet med lanolin.
Først beddede jeg rekylstoppet og bagefter den bagerste skæfteskrue, da spartlen var hærdet.
Inden spartlen var helt hærdet, kunne jeg skære det til og brække det løs fra hvor det ikke skulle sidde.
Der er kommet nogle luft-bobler , specielt mod piben lige foran rekylstoppet.

Nu skal jeg bare på banen og se hvordan den nu skyder med fabriks ammo. Men det må blive efter bukkejagten.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Lassescout » 11. maj 2014, 12:29

Fedt at du kaster dig over det, det skal nok blive godt :thumbup: . Og samtidig lærer du en masse, så det næste projekt bliver endnu bedre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Kleth » 11. maj 2014, 16:11

Tak, jeg fik jo et logisk råd [emoji4]
For selv om jeg vil skifte skæftet, anbefaler Boyds at skæftet beddes, så det var jo naturligt at slå to fluer med et smæk; verificere riflen i et repareret/beddet skæfte og øve mig i at bedde. Low risk og der er nogle gode tips at hente herinde.

Nu er jeg så blevet mere modig og derfor i overvejelsen om at bedde min Howa 1500 Sporter og min CZ-527 Lux efter bukkejagten og når jeg har set om det giver noget på Husqvarnaen.

Jeg fandt nemlig også ud af at jeg med en god riffel kan skyde grupper på under 2cm på 100m, hvad jeg ikke kan med min Howa eller CZ, men jeg troede at det var jordforbindelsen [emoji1] og ikke udstyret.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Kleth » 2. jun 2014, 08:28

Jeg havde 8x57IS'eren på skydebanen.
Den første gruppe med Sellier & Bellot fabriks ammo var ok, d.v.s. inden for en dessert tallerken.
Næste gruppe havde 3 rigtig gode skud og en flyver og sådan fortsatte det og nogle gange to flyvere (nogle gange 20-30cm ned og andre gange 20-30cm til venstre). Jeg tror at i beddingen har fået introduceret en mulighed for at lås/pibe kan komme til at "ride" på beddingen og dermed introducere spændinger, som Bofhenator beskriver i http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... &hilit=243

Men nu ved jeg at stålet er godt og så skal jeg have bestilt et skæfte ved lejlighed :biggrin: og med en ny krone, så tror jeg den bliver en drøm at skyde med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af NielsM » 2. jun 2014, 12:54

De efterfølgende grupper - hvilket ammo var det?

Jeg døjer sjovt nok også med de samme problemer med min 8x57'er. Og det er også S&B ammo (som jeg regner med at være problemet) - det er ihvertfald ikke noget problem med norma Alaska.
Pew pew pew.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Søges, gode råd om revnet jagtskæfte til Husqvarna 8x57I

Indlæg af Kleth » 2. jun 2014, 13:03

Alle serierne var med 12,7g (196gr) Sellier & Bellot FMJ.

Edit: Inkorrekt billede

Jeg mistænker nu at det i min riffels tilfælde er noget i tilspændingen eller som jeg skriver, at den bedding jeg udførte kan resultere i spændinger efter skudafgang. Det kan jo være at S&B er hårdere ladt/giver mere tryk end Norma Alaska, og derfor opstår springerne kun med S&B.
Det kunne være interessant at løsne og tilspænde den efter hvert skud for at se om det skulle være problemet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar