Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 15:22

Som overskriften siger, er jeg på jagt efter en blank rustfri lydpotte til min nye .17HMR. Men er ikke klar over om det overhovedet eksisterer? Nogen der kender til det? Kender kun til ASE Utra, men de er ikke blanke, og ikke decideret til .17HMR.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af Allan3 » 2. mar 2015, 15:53

Ellers skal du købe en S&L eller Nielsen Sonic, også polere den op, det er dog ikke rustfri stål, men aluminium, men er sikker på det kan blive lige så pænt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af C-X » 2. mar 2015, 16:02

Sonic laver en sort model - SubSonic 35 - prisen er vist 8-900,- inkl. gevind. Jeg har prøvet at fedte for, at han laver en grå udgave af den, som med 45'eren. Det lød ikke lige som om det var på bedding.

Jeg er selv meget i tvivl om, hvorvidt jeg ender med en dæmper på min. Finder ikke mundingsknaldet ubehageligt på nogen måde og skal jeg skyde på bane, er det alligevel med høreværn eller propper. På en kortere pibe, så havde dæmper helt sikkert været tilvalgt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af Radis » 2. mar 2015, 16:22

ThomasRJ skrev:Som overskriften siger, er jeg på jagt efter en blank rustfri lydpotte til min nye .17HMR. Men er ikke klar over om det overhovedet eksisterer? Nogen der kender til det? Kender kun til ASE Utra, men de er ikke blanke, og ikke decideret til .17HMR.
Der findes skam sådanne eksemplarer. Her er en lille britisk test, her iblandt er et par rustfrie modeller. http://www.shootinguk.co.uk/shooting/ac ... ators-5434
Jeg kender ikke noget til deres performance. Eller hvorvidt de ville kunne skaffes her i DK.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af HappyNanoq » 2. mar 2015, 16:37

Finske SAK laver en blank elokseret alu-dæmper som står rimelig godt til rustfaste våben.

Prisen er 500-600kr for selve dæmperen, og den "fødes" normalt med 1/2"x20 gevind.

SAK var tidligere ret udbredt, men den er gledet lidt i baggrunden siden lyddæmpere blev lovlige og især de danske kom mere frem.
Spøjst nok steg prisen på dem også fra 499 til 599 over ganske kort tid, trods jeg ikke lige kan se at producenten har ændret priser og told/moms-forhold ikke har ændret sig heller. Udbud/efterspørgsel, velsagtens. Har handlet en hel del af dem, og ikke alle via Dk - og har kun observeret at prisen stadig er den samme som for nogle år siden, så undrede mig over prishoppet.




Men der findes ståldæmpere derude, også ned i .22 og .17 - og link'et i indlægget lige her før giver et par gode ledetråde. :)

Oftest anses det for at være "overkill" med en ståldæmper til rimfire, idet materialet er en smule tungt, og rimfire ikke belaster dæmperen særlig meget. Så det er ikke ret mange der har ståldæmpere på programmet til rimfire.

Nu ved jeg så godt at det er en smule unfair at "vifte" med det, idet jeg vil have meget lang leveringstid på dem, men MAE har to forskellige løse dæmpere i rustfri (kan bestilles sortmalede, og blankpolerede).
Så de er kun lige nævnt her for at vise at der da findes ståldæmpere til .17-kalibrene - fragten på de små her vil desværre slå det ihjel.

Løbsforlængende :
http://mae.co.nz/products/22-wm-sts

"Teleskopisk" (går 6cm ind over løbet) :
http://mae.co.nz/products/xtreme


Dog vil jeg helt ærligt mene at en helt igennem standard finsk SAK-dæmper (godt nok alu) vil klare arbejdet stort set lige så godt.
SAK findes vist dog kun i "Kaliber - rimfire"...(dækker både .17 og .22).
Så det er muligt du kan finde en dæmper som er specifik til .17 og hullet igennem derfor er en lille smule mindre end SAK'en.
Det vil være laaaangt det billigste alternativ i hvert fald.

Det værende sagt, så er det faktisk rart med lidt vægt på snuden af en salonriffel, idet sigtebilledet hurtigt bliver meget mere roligt, specielt ved stående skydning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 17:52

Mange tak for alle de gode svar :) skal lige hjem fra arbejde, så må jeg hellere lige få kigget alle links igennem :) og prisen er for mig lidt ligegyldigt, det er ikke sådan at jeg maks vil smide en tusse for en dæmper eller noget. Syntes bare det ville være lidt synd at smide en sort potte på en helt blank riffel. Og det med at polere en sort aludæmper tror jeg ville være en ret dårlig ide, med mindre man har lyst til at polere den hver gang man har været ude at skyde. Det bliver ret sart. Har selv haft blankpolerede alufælge på bilen, og det kræver ret meget vedligehold hvis man gerne vil have det til at se pænt ud :)

Røvfuld
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 6. aug 2013, 09:57
Interesser: Hagl
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af Røvfuld » 2. mar 2015, 18:30


Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 19:11

Radis skrev:
ThomasRJ skrev:Som overskriften siger, er jeg på jagt efter en blank rustfri lydpotte til min nye .17HMR. Men er ikke klar over om det overhovedet eksisterer? Nogen der kender til det? Kender kun til ASE Utra, men de er ikke blanke, og ikke decideret til .17HMR.
Der findes skam sådanne eksemplarer. Her er en lille britisk test, her iblandt er et par rustfrie modeller. http://www.shootinguk.co.uk/shooting/ac ... ators-5434
Jeg kender ikke noget til deres performance. Eller hvorvidt de ville kunne skaffes her i DK.

Nu har jeg lige set linket, og den LEI der er omtalt ser jo MEGA lækker ud, og har 100% samme finnish som min riffel. Nogen der ved hvor den kan købes ? Kan ikke finde den med google :(

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 19:26

Happy, den første du linker til er egentlig også ret lækker, men hvordan er det med at købe sådan en udenlands ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af Rixen » 2. mar 2015, 19:39

ThomasRJ skrev:Happy, den første du linker til er egentlig også ret lækker, men hvordan er det med at købe sådan en udenlands ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?

Jeg købte en MAE T42 ST hos Happy, så det kan sagtens lade sig gøre.

Du skal bare aftale dit køb med ham. Og så få lavet en importtilladelse, og en våbentilladelse på den.

Men du må væbne dig en lille smule med tålmodighed. MAE producerer efter ordrer, og der kan godt gå et par uger. Så skal den til Grønland, og fra Grønland til Danmark med skib.
- Jeg syntes dog det var ventetiden værd, og er rigtigt glad for min dæmper.

Kvaliteten og finishen er rigtigt høj. Og ydeevnen fejler heller ikke noget.
- Dog bør det nævnes at den sorte lak på min, var meget sart da jeg fik den. Men efter at have skudt den varm, så holder den fint.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 19:51

Rixen skrev:
ThomasRJ skrev:Happy, den første du linker til er egentlig også ret lækker, men hvordan er det med at købe sådan en udenlands ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?

Jeg købte en MAE T42 ST hos Happy, så det kan sagtens lade sig gøre.

Du skal bare aftale dit køb med ham. Og så få lavet en importtilladelse, og en våbentilladelse på den.

Men du må væbne dig en lille smule med tålmodighed. MAE producerer efter ordrer, og der kan godt gå et par uger. Så skal den til Grønland, og fra Grønland til Danmark med skib.
- Jeg syntes dog det var ventetiden værd, og er rigtigt glad for min dæmper.

Kvaliteten og finishen er rigtigt høj. Og ydeevnen fejler heller ikke noget.
- Dog bør det nævnes at den sorte lak på min, var meget sart da jeg fik den. Men efter at have skudt den varm, så holder den fint.
Det lyder da godt :) Og det med lakken er lidt ligemeget, da jeg bare skal have den i poleret rustfri :)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af HappyNanoq » 2. mar 2015, 20:01

ThomasRJ skrev:Happy, den første du linker til er egentlig også ret lækker, men hvordan er det med at købe sådan en udenlands ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?
Det kan i princippet godt lade sig gøre - men som Rixen også siger, så er det noget der laves ordre for ordre og dermed tager ekspederingen lang tid. Godt nok er jeg "Retailer"/"Distributør" af MAE og har også solgt nogle ganske få her igennem NVF, med Lycon's velsignelse.

Jeg skyndte mig i hvert fald at nævne nogle andre alternativer, netop fordi jeg pt ikke har en egentlig bestilling sat sammen endnu - og ikke har umiddelbar overblik over hvornår jeg kan bestille igen.
Men det tager 1-1½ måned fra min ordre og beløbet er overført, til at der tages hul på min ordre. Så går der op til 2 uger med producering, mærkning og eventuel maling af dæmperne.
Papirerne fra New Zealand til Grønland er heldigvis nemme nok, men til næste ordre skal jeg genansøge om ny exporttilladelse hos NZ regering (gælder 2 år a gangen og den er netop udløbet). Så der går nok også 14 dages tid med det.
Fragten sker med DHL og dæmperne lander her typisk ca 10-12 dage efter afsendelse. Så er vi oppe i 2½-3 md før jeg har den i Grønland.
Så kommer import/export-halløj til Danmark og pt skal det igennem justitsministeriet som tager 4-5 uger i behandlingstid, hvorefter jeg hurtigt kan sende dæmperen med Royal Arctic Line som normalt tager 3-4 uger, samt eventuel eftertransport med vognmand.
Så jo, det kan sagtens lade sig gøre, men pt vil det som minimum tage 4 måneder, hvis jeg kunne bestille allerede i dag - men det er jeg ikke helt klar til endnu, til næste bestilling.

Det var også derfor jeg skyndte mig at pege på de andre alternativer som jeg lige kunne huske, og skrive at det måske var lidt unfair at nævne MAE - fordi der så ville være laaaaaaaaaang ventetid. Men det er da noget jeg gerne går igennem, hvis det endelig er - og jeg skal såmænd ikke tjene noget på det, da jeg gør det mest af hobby. :)

Men jeg er selv glad for MAE - og kan godt lide udseendet af dem generelt.
De er dog lidt til den tunge side, fordi de er lavet i stål, men mit eneste kriterie var egentlig at jeg gerne ville kunne købe en ståldæmper direkte fra fabrikken. Og det blev så den, helt ovre fra den anden side af verden, og da jeg kun er privatperson uden egentlig butik og uden egentlig lager, så går det desværre ikke hurtigt - hvormed andre hurtigt kan udkonkurrere mig.

Hvis BR Reflex var nemmere, så var det måske blevet dem :)
MAE er dog ikke et mirakkel som sådan - men en god dæmper til rimelige penge og hvor ydelsen er meget rimelig i forhold til omkostningerne.
Men over-all er jeg rigeligt tilfreds med at det blev dem, for jeg har dæleme solgt mange til venner, familie, kollegaer her i Grønland.

Håber at få lidt større kapacitet på et senere tidspunkt, så jeg bedre kan markedsføre dem i Dk - men indtil da, kører det lidt på venne/familie/NVF-omdømme-basis.
Så det er kun hvis man har tålmodighed, eller det helt igennem absolut uden tvivl skal være sådan en... så kan jeg hjælpe. :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 2. mar 2015, 20:07

HappyNanoq skrev:
ThomasRJ skrev:Happy, den første du linker til er egentlig også ret lækker, men hvordan er det med at købe sådan en udenlands ? Kan det overhovedet lade sig gøre ?
Det kan i princippet godt lade sig gøre - men som Rixen også siger, så er det noget der laves ordre for ordre og dermed tager ekspederingen lang tid. Godt nok er jeg "Retailer"/"Distributør" af MAE og har også solgt nogle ganske få her igennem NVF, med Lycon's velsignelse.

Jeg skyndte mig i hvert fald at nævne nogle andre alternativer, netop fordi jeg pt ikke har en egentlig bestilling sat sammen endnu - og ikke har umiddelbar overblik over hvornår jeg kan bestille igen.
Men det tager 1-1½ måned fra min ordre og beløbet er overført, til at der tages hul på min ordre. Så går der op til 2 uger med producering, mærkning og eventuel maling af dæmperne.
Papirerne fra New Zealand til Grønland er heldigvis nemme nok, men til næste ordre skal jeg genansøge om ny exporttilladelse hos NZ regering (gælder 2 år a gangen og den er netop udløbet). Så der går nok også 14 dages tid med det.
Fragten sker med DHL og dæmperne lander her typisk ca 10-12 dage efter afsendelse. Så er vi oppe i 2½-3 md før jeg har den i Grønland.
Så kommer import/export-halløj til Danmark og pt skal det igennem justitsministeriet som tager 4-5 uger i behandlingstid, hvorefter jeg hurtigt kan sende dæmperen med Royal Arctic Line som normalt tager 3-4 uger, samt eventuel eftertransport med vognmand.
Så jo, det kan sagtens lade sig gøre, men pt vil det som minimum tage 4 måneder, hvis jeg kunne bestille allerede i dag - men det er jeg ikke helt klar til endnu, til næste bestilling.

Det var også derfor jeg skyndte mig at pege på de andre alternativer som jeg lige kunne huske, og skrive at det måske var lidt unfair at nævne MAE - fordi der så ville være laaaaaaaaaang ventetid. Men det er da noget jeg gerne går igennem, hvis det endelig er - og jeg skal såmænd ikke tjene noget på det, da jeg gør det mest af hobby. :)

Men jeg er selv glad for MAE - og kan godt lide udseendet af dem generelt.
De er dog lidt til den tunge side, fordi de er lavet i stål, men mit eneste kriterie var egentlig at jeg gerne ville kunne købe en ståldæmper direkte fra fabrikken. Og det blev så den, helt ovre fra den anden side af verden, og da jeg kun er privatperson uden egentlig butik og uden egentlig lager, så går det desværre ikke hurtigt - hvormed andre hurtigt kan udkonkurrere mig.

Hvis BR Reflex var nemmere, så var det måske blevet dem :)
MAE er dog ikke et mirakkel som sådan - men en god dæmper til rimelige penge og hvor ydelsen er meget rimelig i forhold til omkostningerne.
Men over-all er jeg rigeligt tilfreds med at det blev dem, for jeg har dæleme solgt mange til venner, familie, kollegaer her i Grønland.

Håber at få lidt større kapacitet på et senere tidspunkt, så jeg bedre kan markedsføre dem i Dk - men indtil da, kører det lidt på venne/familie/NVF-omdømme-basis.
Så det er kun hvis man har tålmodighed, eller det helt igennem absolut uden tvivl skal være sådan en... så kan jeg hjælpe. :smile:

Det er sgu service der sprænger skalaen ! :respekt: :numberone: :rock:

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 6. apr 2017, 17:48

Bump.

Vil bare lige spørge om der er nogen der siden opslaget har fundet en forhandler af lyddæmpere i drejet blank rutfrit stål til .17HMR?

Redneck
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. jan 2010, 09:02
Interesser: jagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af Redneck » 7. apr 2017, 06:50

Det kan Solidpart.

http://www.solidpart.dk

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Blank rustfri lyddæmper til .17HMR, findes det?

Indlæg af ThomasRJ » 7. apr 2017, 08:11

Leder lidt mere efter en færdig løsning :) men kunne ellers også være fedt at designe en selv :)
Tog igår kontakt til et australsk firma der laver nogle fede dæmpere, og det lader til at det kan lade sig gøre at få en fra dem af :) så det vil jeg lige prøve i første omgang. Det er sgu lidt underligt at det kun er muligt at få sorte potter i DK.

Besvar