11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 16. apr 2015, 21:07

Jeg er selv ret tilfreds. Den er rigtig lækker at have i hånden. Jeg glæder mig virkelig til at se hvad den kan
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 19. apr 2015, 01:35

Idag var jeg på pistolbanen og medbragt min riffel for at vise den frem. De insisterede på av vi skulle skyde med den og jeg havde patroner. Så dette blev mit første forsøg.

Jeg har jo aldrig skudt et kikkertsigte ind men en gang skulle være den første. Det var ingen der som havde erfaring så jeg forsøgte mig med min egen logik.

Knælende med en skumgummipude som anlæg på 25m afstand. Patronerne var med sortkrudt, hvilket skulle sig at blive vigtigt senere, for jeg havde ikke taget pudsegrej med.

Her er et billede og lidt forklaring
IMG_0753w.jpg
IMG_0753w.jpg (46.97 KiB) Vist 3779 gange
Skud 1 og 2
Først et skud for at se om jeg var på skiven. Og så et skud mere for at se om jeg ville ramme i nærheden af det første. Det så godt ud, de to skud sad ikke i samme hul men de to huller overlappede hinanden godt. Jeg antager at der var 10mm mellem centeret i de to huller.

Skud 3 og 4
Jeg klikkede sigtet 7 cm op og 5 cm til venstre og skød 2 skud. Ca 2 cm mellem de to skud. Om det var min skyld eller om det er fordi løbet begynder at blive sodet ved jeg ikke.

Skud 5, 6 og 7
Jeg klikkede yderligere 3 cm op og skud 5 sidder hvor jeg forventede. Skød så skud 6 og 7. Jeg tror ikke spredningen er min fejl. Jeg tror det er fordi geværet begynder at blive rigtigt sodet. Jeg havde ikke med rensegrej, så jeg stoppede her.

Jeg har hørt at de som driver med præcitionsskydning renser ganske meget mellem skuddene. Jeg vil gerne høre mere om det fra jer som har erfaring.

Kikkerten sidder ganske højt og det var aldrig min mening at få træfpunktet helt op i sigtepunktet på 25m. Jeg er bange for at træfpunktet på 100m da kan komme langt over skiven.

Så var det hjem og pudse. Jeg bruger et 0.5 L yoghurt bæger med varmt sæbevand. Løbet sættes ned i og jeg har en pumpestok som jeg pumper med i ca 5 minutter. Herefter en tør klud igennem. så lidt wd 40 og til sidst en pudselap som kommer ud uden krudtslam eller andre aflejringer. Hurtigt og elegant.

Jeg håber jeg snart kan sende rapport fra 100m
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 25. sep 2016, 22:29

Nu er der gået lang tid uden at jeg har lagt noget ud her og i tror sikkert at jeg er gået tom. Det er ikke tilfældet, men det viste sig at være utrolig vanskelig at finde en bane hvor jeg kunne skyde med riflen. Samtidig blev det krise i oliebranchen, og det sidste 1,5 år har jeg arbejdet som en gal.

Så kom der pludselig en ny skydebane her som opererer efter det samme princip som de mere eksklusive golfklubber. Du køber en ejerandel. Så køber du et eksklusivt medlemsskab og betaler i tillæg en årlig afgift. Så får du en nøgle til banen og kan skyde så meget du vil og når du vil. Sådan et medlemsskab har jeg nu erhvervet og nu har jeg tilgang på 40 x 25m standpladser for pistol, feltbane for IPSC praktisk skydning og 100m bane med elektroniske skiver, løbende elg og papir skiver. Det er det rene luksus. Igår skød jeg fra kl 11 - 17 og idag var jeg på banen fra 10 - 17.30.

som jeg tidligere har skrevet har jeg bare skudt sortkrudt i denne gamle riffel og jeg har forgæves søgt pålidelige ladedata for røgsvagt. Jeg har været i kontakt med en masse historiske skytter, men det virker som om de ikke briger dette kaliber. Det var der altsp ingen hjælp at hente.

Så vendte jeg mig mod "ladeboken" 2 udgave fra 1990. Der er der nemlig en ladetabel for 45-70 for brug i gamle originale våben. Denne tabel er ikke med i ladeboken længere.

Mit kaliber er ikke 45-70 men 11,7 x 46 med et blyprojektil på 360 grain. 11,7 x 46 stammer fra ca 1885 da skytteforeningerne begyndte at gå over til centraltænding. De lavede et lidt længere hylster (det randtændte var 40mm) og ladede med ca 60 grain FF sortkrudt.

Basishylsteret er 45-70 og mine hylstre er 45-70 som er kortet ned til 46mm. Det er vigtigt at huske når jeg ressornerer mig frem til en egnet ladning som ikke giver overtryk. 45-70 hylsteret er 53mm langt. Hvis du bruger en 45-70 ladning i et hylster som er kortet ned til 46mm vil trykket stige.

I jadeboken er der 2 ladninger som jeg er gået ud fra. Begge tager udgangspunkt i Vithavoury N135 krudt. Dette er et krudt jeg har og jeg har gode erfaringer med det.

Projektil 300g Hornady, 44.0 - 47,0 N135, 162-1368 fps.
Projektil 400g Speer, 39.0 - 40,0 N135, 1133 - 1269 fps

Mit projektil er støbt 360 grain. Mere end 300 grain og mindre end 400 grain. Men mit hylster er 46mm i stedet for 53mm.

Efter mange og lange overvejelser lande jeg på denne ladning:

Projektil: 360 grain bly, Hylster: 45-70 nedkortet til 46mm, 39,0 N135 med papskive over. Factory crimp af hylster/projektil.

Så var det bare at gå igang og lave en masse patroner og starte indskydning.

Jeg startede indskydning på 25 m pistolbane. Jeg målte også hastighed og fandt en enorm spredning i hastighed på mine første forsøg. Det viste sig at jeg har 2 forskellige lot hylstre, RP og WW og der er stor forskel på volumen, RP har meget størrer volumen end WW og jeg har besluttet at jeg fremover bare vil bruge RP til sortkrudt og WW til røgsvagt.

Mine først forsøg sidste uge på 25m var vældig motiverende.
IMG_1861 (1).jpg
Første indskydning på 25m
IMG_1861 (1).jpg (606.06 KiB) Vist 3701 gange
Dette var vældig motiverende og jeg glædelede mig til at komme på 100m og teste dette videre. Mere om dette i mit næste indlæg
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 26. sep 2016, 15:51

Inden jeg kunne gå i gang med de rigtige tests var der et problem jeg måtte løse. Der var god samling på mine skud på 25m, men jeg målte også hastighed og her var der stor spredning. Det betyder ikke så meget på korte afstande, men på lange hold kan det betyde en del på højden. Jeg fandt hurtig ud af grunden til spredningen. Jeg har 2 lot med hylstre, WW og RP. Der er åbenbart stor forskel på hylstervolumet i de 2 for i RP hylstrene var krudtet 5mm lavere end i WW hylstrene. Løsningen var at lave nogle forsøg.

Jeg ladede derfor RP med 0,5 grain ekstra krudt, og jeg ladede også nogle RP med 39.0 grain og en 2mm tyk læderprop oven på krudtet.
Og så en held spandfuld med WW med 39.0 og endnu en spandfuld patroner med sortkrudt

Og den store dag var igår, søndag 25/9. Min svigersøn og jeg lastede bilen fuld af rifler, ammunition, skiver, madpakker og hvad ved jeg, og så var vi på skydebanen fra 10 - 17:30. Der er åbenbart ingen som gider skyde på en søndag, for vi havde hele banen for os selv hele dagen.

Eneste ulempe var vind på 13m/s, men den kom mod os fra højre. Vinden har nok påvirket resultatet lidt, men ikke meget.

Først skulle rette højde findes og jeg måtte skrue 63 klik op fra 25m før jeg ramte skiven på 100m. Men så var de på skiven og blev der.

Så gik vi ellers igang med at skyde og teste ammunition. Og når jeg efterhånden begyndte at føle at jeg kendte våben og ammunition skrev vi alt ned. Her er resultater.

360 grain støbt projektil. 39.0 grain N135. WW hylster trimmet til 46.0mm. Factory crimp
Skydeafstand 100m
IMG_1887.jpg
IMG_1887.jpg (489.4 KiB) Vist 3662 gange
Som i kan se hyggede min svigersøn sig med salongriflen medens jeg testede.

Hastighed V10 (vi målte 10m fra munding)

Avg: 1311 f/s
Hi: 1359 f/s
Lo: 1272 f/s
SD: 31.3 f/s

dernæst flyttede vi kronografen ud på 100. Det er altid lidt med hjertet i halsen at jeg skyder på min kronograf på 100m, men samlingen vi fik gjorde at jeg tog chancen.

Sådan så opstillingen ud:
IMG_1885.jpg
IMG_1885.jpg (838.57 KiB) Vist 3662 gange
Vi nar nødt til at lægge tunge tin på foden for at undgå at skiverne væltede i vinden.

Og samlingen var ikke så værst
IMG_1886.jpg
IMG_1886.jpg (502.72 KiB) Vist 3662 gange
Hastighed V100 målt ved skiverne

Avg: 1150 f/s
Hi: 1186 f/s
Lo: 1119 f/s
Sd: 27 f/s

Dermed ved jeg at den holder til rådyr, men ikke på hjort og elg. Der må jeg helt op i ca V100 = 1340 f/s. Det tør jeg ikke prøve på.

Så måtte vi lige udføre eksperimenterne:

360 grain støbt projektil. 39.5 grain N135. RP hylster trimmet til 46.0mm. Factory crimp

V10:
Avg: 1321 f/s
Hi: 1383 f/s
Lo: 1311 f/s
Sd: 9 f/s
Stadig lidt uforbrændt krudt i løbet
Træfbilleder som de første

360 grain støbt projektil. 39.0 grain N135 + 2mm læderbrik. RP hylster trimmet til 46.0mm. Factory crimp

V10:
Avg: 1334 f/s
Hi: 1383 f/s
Lo: 1291 f/s
Sd: 37,2 f/s
Stadig lidt uforbrændt krudt i løbet
Træfbillede som de første

Det kan godt se uf som om RP med 39.5 er bedst, men jeg har flest WW hylstre, så det er dem jeg satser på videre.

Så kom vi til sortkrudt. Jeg var vældig spændt på hvordan det ville gå. Først skød jeg et par skud for at finde ud af hvor meget jeg måtte skrue sigtet op. Til min store overraskelse var træfpunktet det samme med sortkrudt, så vi gik i gang.

Projektil 360 grin støbt. 60 grain komprimeret FF sort med papskive. WW hylstre 46.0mm trim. Factory crimp
IMG_1884.jpg
IMG_1884.jpg (501.67 KiB) Vist 3662 gange
Der sidder 2 skud i samme hul i sekseren

V10:
Avg: 1209 f/s
Hi: 1270 f/s
Lo: 1151 f/s
Sd: 42,3 f/s

Så blev jeg så klog. Jeg er ikke blevet mindre glad for min riffel, snarere det modsatte.

De sidste 5 skud fik min svigersøn lov til at skyde op. Han skyder selv en Browning X-bolt i 308 Win. Han vred sig i smerte for hvert skud med min M67. For rekylen er vældig kontant og mærkbar. Jeg er helt blå på skulderen. Men han trad inden for 9eren.

Dermed er det foreløbig slut på rapporteringen her, men jeg kommer til at skyde meget mere med den riffel og jeg kommer til at raffinere mine ladninger. Når jeg har noget nyt lægger jeg det ud her.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Marinerevolver » 26. sep 2016, 16:54

Hej Morten
Længe siden og rart og høre der stadig er liv i dig, vedr. skydningen er det bedre end mange nyjægere
præstere ved riffelprøven, godt gået med den lille kanon. :razz:
Mvh. Marinerevolver

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Kar 98 » 26. sep 2016, 22:12

Hej igen og velkommen tilbage på forum :razz:
Rigtig fin rapport ang. din Remington .
Glæder mig allerede til flere skriverier fra din hånd
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Refraktorius » 27. sep 2016, 10:57

Hvor er det smukt!
Sådan en riffel kunne jeg godt begære.

:numberone:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 27. sep 2016, 22:02

Tak for de pæne ord. I har nok ikke hørt det sidste om denne her nej

Og Refraktorius, den bliver nok desværre ikke til salg, så du må finde en selv.

Jeg har en meget fin Svensk RB i 8x58. Den skyder udmærket som den er, men nu går jeg og lurer på om jeg skulle gøre det samme med den. Skulle der tilfældigvis være nogen her som har en et bagsigte liggende til en svensker? Jeg har besluttet mig til at antikke tink kun skal ændres på en måde så de kan sættes tilbage i original stand.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: 11mm Dansk Remington M1867 med kikkertsigte ?

Indlæg af Morten Jepsen » 4. mar 2017, 17:50

Jeg bladrede lige lidt rundt i mine gamle indlæg og opdagede at jeg ikke har fulgt denne tråd op. Det må i undskylde.

Men jeg har faktisk været på skydebanen idag og testet en helt masse ting. Bl.a. denne riffel.

Vi havde et stålmål med. Det var 20x20cm og malet hvidt. jeg skød lige 6 skud på den før jeg tog fotoet under. Og det var sortkrudt.
IMG_2306.jpg
IMG_2306.jpg (684.55 KiB) Vist 3376 gange
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Besvar