polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af jbnhf23 » 18. maj 2015, 22:28

Jeg har anskaffet mig en gammel haglbøsse der trænger til en kærlig hånd.

Jeg har fjernet lakken fra skæftet, men mangler nu en opskrift på hvordan jeg skal polere det op igen.

Jeg kunne godt tænke mig en rødlig glød, og tænker en oliebehandling :DancingBanana: Resultatet i nedenstående tråd, udført af Thomas12cm ville være et godt forbillede.

Thomas12cm skriver her nedenstående fremgangsmåde http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 06#p288091 :

1/ Slebet korn 120. for at fjerne gamle olie osv.
2/ 2 x olieslibning med korn 600 ( mørk olie ) - Bruger man bare almindelige vådslibepapir i stil med http://goo.gl/I4MZIn ? Og kan i anbefale en olie?
3/ 1 x olieslibning med korn 800 ( mørk olie )
4/ 1 x olieslibning med korn 1000 ( mørk olie )
5/ mellempolering med voks på poleremaskine - Kunne man evt polere med olie i stedet? Hvis ja hvilken polermaskine og polerskive ville i køre med?
6/ Oliering til farven var tilpas mørks ( ca 6 gange olie ) - Hvilken olie kunne anvendes her, og hvor lang tid mellem de enkelte lag? Ingen mellemslibning?
7/ 10 x True-oil, tører i min. 4 timer, meget let slibning med ståluld 0000, støvsugning... og så true-oil....
8/ blid polering på maskine uden voks - hvilken polerskive kunne anvendes her?

takker på forhånd :smile:

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af Sviptue » 18. maj 2015, 22:32

In spite of the cost of living, its still popular

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af jbnhf23 » 19. maj 2015, 11:55

Tak for links. Ser ud til at være et par rigtig spændende tråde med dygtige folk. Må lige prøve at kæmpe mig gennem dem

Er der nogle der kan svare på mine spørgsmål i første post må i meget gerne byde ind med information :thumbup:

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af jbnhf23 » 24. maj 2015, 19:44

no one knows ?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9706
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af Bofhenator » 24. maj 2015, 20:30

Jeg vådsliber med Danish oil med finere og finere papir til finish er som jeg vil have det. Polere med en blød klud efter sidste lag har tørret et døgns tid... Det bliver nydeligt....
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af GBBF83 » 25. maj 2015, 22:28

Jeg følger ca. samme fremgangsmåde som den opskrift du henviser til. Dog uden mellem polering med voks.
Jeg anvender linolie med alkannarod, det giver en pæn rødlig glød til træet. Det skal dog trække et par måneder før det kan anvendes.

Er i øvrigt igang med at finde noget andet at slibe med end ståluld, da jeg ikke syntes at resultatet bliver rigtigt godt.

Og husk at være grundig med at fjerne støv når man påfører tru-oil.

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af jbnhf23 » 25. maj 2015, 22:35

GBBF83 skrev:Jeg følger ca. samme fremgangsmåde som den opskrift du henviser til. Dog uden mellem polering med voks.
Jeg anvender linolie med alkannarod, det giver en pæn rødlig glød til træet. Det skal dog trække et par måneder før det kan anvendes.

Er i øvrigt igang med at finde noget andet at slibe med end ståluld, da jeg ikke syntes at resultatet bliver rigtigt godt.

Og husk at være grundig med at fjerne støv når man påfører tru-oil.
Undlader du helt mellem poleringen, eller mellempolerer du blot med olie med en polermaskine i stedet for?

Må jeg spørge hvilken opskriften er på linolie og alkannarod? Hvilken linolie bruger du?

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 16. jan 2012, 22:44
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af GBBF83 » 26. maj 2015, 22:01

Måtte lige i arkivet, da det er ved at være et stykke tid siden man havde tid til nørde med træskæfter :smile:

Det første skæfte jeg behandlede, fik først en tur i en pose efter det var blevet smurt med en blanding af brunsæbe og 3 dobbelt salmiak. (husk at det er en udendørs aktivitet, er afprøvet indenfor og fundet ikke i orden!). Derefter skyllet med varmt vand og tørring i en uges tid.
Første gang valgte jeg at slibe med korn 240 to gang uden olie, derefter brugte jeg hvid vaselineolie og så ellers vådslibepapir fra korn 400 og op til korn 1200. Mener at det var 400, 600, 800 og 1200, men det var mest fordi det var hvad byggemarkedet havde. Men man skal nok ikke slutte med noget lavere end korn 1000 (efter min mening). Grunden til at jeg brugte vaselineolie var at jeg ikke ønskede en så mørk glød, da tru-oil vil give en mørkere resultat afhængig af antallet af påføringer. Efter hver omgang med slibning tørrede jeg skæftet af for overskydende olie og lod det tørre i min. 1 døgn. Inden tru-oil brugte nogle "klister-klude" fra farvehandlen til at fjerne støv. Men jeg polerede ikke skæftet før til sidst.

Mener jeg påførte 6 gange tru-oil hvorefter jeg brugte et bi-voks produkt og så hånd-polerede skæftet to gange for at give noget modstandskraft over for fugt. Er sikker på en maskine vil kunne gøre resultatet 5 % bedre, men i mangel af bedre kan "rå muskelkraft" også bruges :blink:

Andet skæfte var en gammel engelsk Enfield, som jeg gerne ville give en klassisk dybrød farve. Så efter en tur i den lokale helsekost forretning, blandede jeg en omgang alm. koldpresset linolie med tørret Alkannarod (ca. 1/3 fyldt lille sylteglas også olie for resten). Det skal trække i min. et par måneder. Derefter fulgte jeg ovennævnte fremgangsmåde. (Dog kun to gange tru-oil).

Grunden til at jeg skrev, at jeg ledte efter noget andet end ståluld. Er at det giver en masse "støv" når man sliber med det. Jeg har ikke oplevet at det sætter sig træet, men det "sviner" bare og tru-oil behandlingen har ikke så godt af støv i mens det tørrer.

Håber ovenstående kunne bruges.

MVBS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. apr 2014, 22:48
Interesser: Pistolskydning, Jagt.
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af MVBS » 31. maj 2015, 22:02

Jeg har netop færdiggjort to gamle grimme ss'ere

Jeg brugte det giftige gele stads til at fjerne lakken og efter 3-4 behandlinger hvor jeg skyllede og skrubbede med en negle børste stod træet råt og rent.

Jeg sleb det derefter med korn 240 i hånden. Passede selvfølgelig på netskæringerne.

Gjorde træet let fugtig for at åbne, og lod det tørre en halv times tid.

Behandlede det så med Junckers bordplade olie i farven mahogni.
Jeg kan godt lide den varme gyldne farve træet får.

Jeg fulgte følgende måde: påfør et ensartet lag med en bomuldsklud. Lad det sidde i en halv times tid. Poler det efter med hånd og klud, opnå let varme ved friktion.

Og tør derefter overskydende olie væk. Lad tørre natten over.

Gentag en 8-10 gange.

Nu kommer den sjove fase, som mest af alt skete ved en fejl. Olien var påført og så ringede telefonen.
Jeg kom til bage og det tynde lag jeg havde påført var hærdet op til en semi højglans.

Nå jeg tænkte det må da nemt kunne blive mat igen, men nej. Det var slidstærkt.

Så jeg påfører nu et tyndt ensartet skinnende lag over hele skæftet og lader det tørre en halv dag og påfører derefter et til. Denne proces følges 3 dage. Det giver ca. 6 glans lag.

Det ser skideflot ud og det er holdbart.

jbnhf23
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2013, 09:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark

Re: polere skæfte - lidt hjælp søges til opskrift

Indlæg af jbnhf23 » 1. jun 2015, 09:45

Super input fra jer begge.

Har tænkt mig at starte projektet om en 3 ugers tid, og tager så råd og erfaring fra det jeg nu har læst, og sammensætter det til noget der passer til mit projekt :thumbup:


Er der nogen af jer der har prøvet at optrække netskæringer? Ved endnu ikke om det bliver nødvendigt på mit, det afhænger lidt af hvor meget jeg kan undgå at slibe på det.
MVBS skrev: Jeg brugte det giftige gele stads til at fjerne lakken og efter 3-4 behandlinger hvor jeg skyllede og skrubbede med en negle børste stod træet råt og rent.
Jeg har før fjernet alt 2-komponent lak fra en cykel, der brugte jeg noget der hed nitromors på en grøn dåse, er det det du har brugt eller noget andet?

Besvar