Kaliber valg til drivjagt?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Harboee
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. apr 2014, 13:22
Interesser: Jagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Aarhus

Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Harboee » 23. jul 2015, 17:43

Hej alle,

Jeg skal afsted på drivjagt til efteråret i Polen.

Jeg har i øjeblikket en S&L 6,5x55 som jeg er meget glad for.
Mit spørgsmål går så på om denne kaliber kan anvendes i praksis på sådan en jagt?

Det lette svar vil selvfølgelig være at købe et større kaliber pibe til den - det vil jeg dog gerne undgå da jeg ved den kun vil blive brugt den ene eller to gange om året.

Jeg kan godt se der har været andre tråde med spørgsmål til kaliber valg til drivjagt, synes dog ikke der er nogen der siger til eller fra for 6,5'eren.

Jeg takker på forhånd for svarene :smile:

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Jensen84 » 23. jul 2015, 18:19

Da skudplacering på drivjagt er en smule hmm... Usikker? Så vælger mange at bruge lidt større kal.

Jeg tænker at en pibe i 9.3x62 ville passe glimrende som storebror til en 6.5!

Du siger 2 gange om året... Det er 2x grund nok til at købe en pibe/riffel mere.. Men det er også bare min mening ;)

Go jagt [emoji106]

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af 458hunter » 23. jul 2015, 18:30

9,3x62 er vel nærmest perfekt til formålet - alternativt 30-06/300 WM med tung kugle.

Harboee
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. apr 2014, 13:22
Interesser: Jagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Harboee » 23. jul 2015, 18:46

Tak for jeres svar :smile:

Ja det tænkte jeg nok - det lugter af man skal ud og spender på mere udstyr :smile:

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Usthomsen » 23. jul 2015, 18:58

Jeg har lige købt en 338 win mag til samme formål. Kan lades rimelig let så den ikke slår Meget mere end en 3006, men stadig levere en høj energi
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af HHC » 23. jul 2015, 22:20

Jeg må indrømme :oops: at min sako 338 WM er kommet for at blive i familien :giggle:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Raptor357 » 23. jul 2015, 22:55

.458 winmag eller lott. Ladet svagt smider den stadig over 4000J og med et rekyl blidere end en .308w. Man kan benytte blykugler som giver en flot ensartet sårhanal uanset om den rammer en knogle og har garanteret gennemskud. (Ved lav hastighed)
Tager man en let 405gr remington blødnæset flatnose og maxlader den, bliver den højeksplosiv så det burde være forbudt.
Smider man en 500gr interlock i har du en perfekt jagtkugle der efterlader kødet flot, flot hul igennem duret, også fra en lidt skæv vinkel.

Fordel, man skyder med en mursten, den deformerer ikke så let og har momentum til at holde retningen gennem et lille træ.

Ulempe, man skyder med en mursten, den har stor vindmodstand og virker der efter. Under 150m er alt undtagen energien god
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Kras » 24. jul 2015, 08:30

Jeg siger personligt "til" ift 6.5x55.

Jeg har været omkring 9.3x62 men den kaliber har ikke gjort noget godt for min skydning, tværtimod.
Havde forud god success på drivjagt med 6.5'eren, og tænkte som dig, der skal en større til. Købte en kanon og kæmpede med den i tre år og fik skudrædhed og dårlig skud statistik til følge. Kender en mere som har oplevet nøjagtig det samme (han solgte sin 9.3'er igen, som jeg gjorde). Jeg er ved at kæmpe mig tilbage til en god skudstatistik, min kammerat siger det tog ham tre år.. Han er nu tilbage til de gode gamle resultater, skudplacering er ekstremt vigtigt. Kender ingen der (med hånden på hjertet) skyder lige så godt med en stor kanon som med en mindre. Skydning på drivjagt er vanskelig nok, hvorfor addere yderligere pga ringere skydning pga en for stor kaliber?

Så min anbefaling er klart: træn hjortebane men din 6.5x55 og brug så den med en tung kugle, jeg har brugt lapua mega 10.1 gram med success i 6 år (masser og kronvildt og tre keilere).

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Bessie4ever » 24. jul 2015, 08:43

Enig med Kras! Skal det være vildere uden at tæske skytten, så kunne man da købe en cal 280Rem eller 2 :biggrin:

Jeg har lige solgt min sidste Big-bore (30.06) så nu er den største 280rem og det er den anden største også.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Usthomsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 299
Tilmeldt: 5. aug 2014, 16:59
Interesser: Jagt, klatring, mc sport
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Usthomsen » 24. jul 2015, 08:52

Harboee skrev:Tak for jeres svar :smile:

Ja det tænkte jeg nok - det lugter af man skal ud og spender på mere udstyr :smile:
Jeg vil lige tilføje at når du vælger en kaliber som 6.5-55 så kan det næsten ikke undgåes at du skal have en større kaliber også. Bliver du i DK så er det en ok kaliber men vil du ud og skyde gris, elg mv så er den i underkanten. Specielt til drivjagt. Flere steder er der minimumskrav på 7mm til gris.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Kras » 24. jul 2015, 09:27

Nu skal trådstarter jo ikke ud og købe en 6.5'er, han har den netop i forvejen..

Mht krav om min. 7mm til gris, hvor er det lige den begrænsning er? Det er i hvertfald ikke hverken Polen eller Tyskland der har en sådan ..

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af Kras » 24. jul 2015, 09:30

Bessie4ever skrev:Enig med Kras! Skal det være vildere uden at tæske skytten, så kunne man da købe en cal 280Rem eller 2 :biggrin:

Jeg har lige solgt min sidste Big-bore (30.06) så nu er den største 280rem og det er den anden største også.
Tak for støtten, tænkte nok du ville være enig, du kender jo min historie og flere tilsvarende.
280Rem er også i mine tanker hvis jeg en dag skal skifte. Men så længe 6.5x55 er lovlig og fungerer for mig så kommer den med på drivjagt!

U96
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12. mar 2011, 08:37
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Kaliber valg til drivjagt

Indlæg af U96 » 24. jul 2015, 09:44

Kras skrev:
Mht krav om min. 7mm til gris, hvor er det lige den begrænsning er? Det er i hvertfald ikke hverken Polen eller Tyskland der har en sådan ..
Jeg tror jeg ikke at det er et lovkrav - men mange drivjagtsarrangører skriver at man skal bruge min 7mm til drivjagt. Om det så bliver håndhævet ved jeg ikke...

/Lars

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af 458hunter » 24. jul 2015, 11:54

Troede faktisk at 7mm var minimum i Polen - men måske det bare ikke bliver håndhævet?

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Hurricane » 24. jul 2015, 12:01

Et mellem kaliber er fint til drivjagt - hvis skuddet sidder rigtigt!
Langt de fleste nedlagte svin vejer mindre end 50-60 kilo og større svin falder fint for velplacerede (velegnede) kugler...

Brug pengene på at træne flittigt... flyt og respekter din egen begrænsning med riflen.

Hvis du vælger at supplere med et andet kaliber... så vælg det kraftigst mulige - som du er "tryg" ved at skyde med, da kombinationen grov-kaliber og mellem-kaliber dækker over et langt større anvendelsesområde end 2 mellem-kalibre.

Jeg har tidligere kombineret min bl.a. 6,5x55 med 9,3x62, men jeg ville vælge en 375 H&H i dag (særligt hvis man genlader eller kender en genlader...), så kan man jo lovligt jage alt vildt på kloden!
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Kras » 24. jul 2015, 13:09

Saksede det her:

Polen:
2. Jagt på storvildt foregår, jf. dog stk.3, generelt med riflede våben og kaliber på mindst 5,6 mm. og projektilet der anvendes til jagt skal være halvmantel / blødnæset med anslagsenergi 100 m. fra munding der ikke er mindre end.
• 2 500 J ved jagt på elg.
• 2 000 J ved jagt på kronvildt, dåvildt og muflon og vildsvin.
• 1 000 J ved jagt på råvildt, vildsvin (warchlaki / Frischling, svin yngre end 1 år) samt rovvildt (Ildere, mår, ræve, mårhunde, mink, vaskebjørne, bisamrotter grævling.).

http://allanvester.dk/dansk/jagtkaliber_polen.html

Tyskland:
§19. 2.a) Råvildt med riffelpatron der har en anslagsenergi, E100 på ikke mindre end 1000 joule

§19.2.b) Øvrigt Klovvildt må ikke nedlægges med riffelpatron mindre end kaliber 6,5mm. ved kaliber 6,5mm og større skal anslagsenergi, E100 være mindst 2000 joule.

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Hansen-Martin » 24. jul 2015, 14:46

dog er der enkelte delstater i tyskland der kræver min. 7mm. og evt. blyfri og en blyfri i 6.5x55 kan ikke opnår kravene til at skyde storvildt :)

tag en kaliber 6.5x284, 7x64, 308 norma magnum, 8x57, 8x68, 9.3x62, 9.3x64, 338 win mag., 375hh
med de kaliber kan du skyde alt :)

Brugeravatar
Bangbang
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 143
Tilmeldt: 17. mar 2011, 16:38
Interesser: jagt-våben-skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bangbang » 24. jul 2015, 14:51

Hej
Har også hørt at nogle steder i Sverige, til gris, man helst ser at man bruger .308- eller kraftigere, ikke pga. af loven, men ene og alene for at et dårligt placeret skud med en "stor kaliber" gør at dyret ikke løber så langt eller dør hurtigere...... min personlige mening er dog en helt anden, jeg vil altid! fortrække et godt placeret skud fra en lille kaliber end et dårligt fra en kanon!

Men ønsker man at få jagten, de steder hvor denne selv justits er gældende, må man rette ind eller finde noget andet.... men har de, jagt udlejerne, gang på gang set dårlig skydning kan jeg for så vidt godt forstå dem, når de skal efter søge længe og ofte, men der er også nogle jægere, der tror at nu har vi riffeltegnet og så kan vi det hele..... træning træning og atter træning og kend din begrænsning! så kunne det være at denne praksis med "store kaliber" krav forsvandt eller i det mindste blev noget mindre...
Bruger man 2 skud, må der gerne ligge 2 dyr….

Harboee
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28. apr 2014, 13:22
Interesser: Jagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Harboee » 24. jul 2015, 16:23

Endnu en gang tak for de gode input og erfaringer.

Lyder til der er en delt mening mellem at vælge stort, med risiko for dårlig skydning - eller mindre kaliber og der ved chance for bedre skydning.

Om det bliver en opgradering til større kaliber eller ej - det står dog klart at træning, træning og lidt mere træning er et must. Og er også af den overbevisning at kan man levere et vel placeret skud er 6,5 tilstrækkelig.
Ligeså vil jeg bekende at det på denne jagtform er det svært at levere disse skud.

Mit spørgsmål kan derved nok opsummeres i; kender man ens begrænsninger og føler man kan levere vel placeret skud, kan man holde sig til mindre/mellem kaliber - føler man sig lidt mere usikker, kan der med fordel vælges større kaliber.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Langenge » 24. jul 2015, 16:26

Harboee skrev:Endnu en gang tak for de gode input og erfaringer.

Lyder til der er en delt mening mellem at vælge stort, med risiko for dårlig skydning - eller mindre kaliber og der ved chance for bedre skydning.

Om det bliver en opgradering til større kaliber eller ej - det står dog klart at træning, træning og lidt mere træning er et must. Og er også af den overbevisning at kan man levere et vel placeret skud er 6,5 tilstrækkelig.
Ligeså vil jeg bekende at det på denne jagtform er det svært at levere disse skud.

Mit spørgsmål kan derved nok opsummeres i; kender man ens begrænsninger og føler man kan levere vel placeret skud, kan man holde sig til mindre/mellem kaliber - føler man sig lidt mere usikker, kan der med fordel vælges større kaliber.
Lyder til, at du har fået alt det essentielle med :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
577 NE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 26. feb 2007, 23:03
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af 577 NE » 24. jul 2015, 16:40

Du kunne jo prøve at kigge på 8x57 den burde være ok til drivjagt. Uden altfor voldsom rekyle og med en fornuftig tung kugle
The price of knowledge is great but the price of ignorance is even greater.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Langenge » 24. jul 2015, 16:54

577 NE skrev:Du kunne jo prøve at kigge på 8x57 den burde være ok til drivjagt. Uden altfor voldsom rekyle og med en fornuftig tung kugle
En dejlig patron, der oveni købet kan lades op for en flad femmer (med jagtkugle).
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Kras » 24. jul 2015, 17:35

Harboee skrev:
Mit spørgsmål kan derved nok opsummeres i; kender man ens begrænsninger og føler man kan levere vel placeret skud, kan man holde sig til mindre/mellem kaliber - føler man sig lidt mere usikker, kan der med fordel vælges større kaliber.
Fuldstændig uenig i den sidste del af dette.. Min (bitre og dyrekøbte) erfaring er, at man ikke bør forsøge at kompensere for usikkerhed ved at vælge en større kaliber, som bare gør ens skydning endnu værre end den ellers kunne være.

Man bør generelt ikke vælge større kaliber end man er komfortabel med (og som er lovlig). Der er rigtig mange nye riffelskytter, der har mistet modet/ aldrig har nået deres potentiale pga vedmenende råd om kalibre fra gamle jægere ( den klassiske er: "køb en 30-06, så kan det hele".. ). Mange af dem sparker som en hest, og den nye jæger får en svær start.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Kleth » 24. jul 2015, 19:04

Langenge skrev:
577 NE skrev:Du kunne jo prøve at kigge på 8x57 den burde være ok til drivjagt. Uden altfor voldsom rekyle og med en fornuftig tung kugle
En dejlig patron, der oveni købet kan lades op for en flad femmer (med jagtkugle).
[emoji106]
196grs SP med 52grs N150 giver en håndterlig rekyl på bakelit bagkappe også uden dæmper.
- Og Bessie har en god håndfuld 8x57IS fabriks ammo til salg til en god pris.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Kaliber valg til drivjagt?

Indlæg af Bessie4ever » 24. jul 2015, 20:01

Lovgivningen har gennem flere år, forsøgt at kompensere for dårlig skydning, ved at hæve enerigkravet
. En rigtig ond spiral, hvor rekylpåvirkningen netop resultere i flere anskydninger. Filosofien må ha været, stor hul i forben, er bedre end et lille hul i hjertet :oops:

Det ville være langt bedre at fjerne, Riffelprøvens lovlige forbiskud, gøre riffelprøven riffelspecifik, så brugeren skulle bevise at også elefantbøssen(potensforlængeren) kan håndteres og generelt kræve ny prøveaflæggelse ved udløb af tilladelser. Så ville riffeljægerne i dk, hurtig blive blandt verdens mest seriøse :oops:
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar