Colt vs. Uberti

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Shaky
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. jun 2012, 10:43
Interesser: Skydning, fiskeri, knivbygning
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times

Colt vs. Uberti

Indlæg af Shaky » 21. sep 2015, 17:25

Jeg går stadig og fedter med at anskaffe en single action revolver. Ruger siger mig ikke noget og allerhelst vil jeg ha en ægte Colt. Men er der nogen der tør vove en vurdering af kvalitet/holdbarhed/præcision af Uberti sammenlignet med Colt.

Eller på den korte måde - er en Colt - kvalitets- og præcisionsmæssigt - en Uberti overlegen? Er Colt'en merprisen værd?

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Tony Rosgaard » 21. sep 2015, 17:27

Shaky skrev:Eller på den korte måde - er en Colt - kvalitets- og præcisionsmæssigt - en Uberti overlegen? Er Colt'en merprisen værd?
Min vurdering: Nej. De nye Uberti er fuldt ud på højde med Colt og på nogle områder endda bedre
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Raptor357 » 21. sep 2015, 19:12

Det Colt laver er en "hyldevare" Uberti er meget meget lækkert i alt hvad jeg har set og pillet ved.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af HappyNanoq » 21. sep 2015, 19:17

Jeg skelner lidt på :
"En ægte Colt" (gammel/aktik Colt produceret for mange år siden)
"En ny Colt" (moderne produceret Colt)
"Uberti" (moderne produceret)

Begge de moderne produceret er langt hen ad vejen produceret af langt bedre materialer, og langt hen ad vejen også på CNC-maskiner og på langt strammere tollerancer end den "ægte" håndlavede Colt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Scott » 21. sep 2015, 19:55

Stædige rygter vil, at Uberti er blandet ind i fremstillingen af de nye Colt
Fri mig for fanatikere af alle arter.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af High Standard » 22. sep 2015, 08:16

Hej,

Ikke for at lede diskussionen af sporet, men har du overvejet Freedom Arms M97? Den er mums og rigtig stærk. Jeg har den selv og den er en fornøjelse at skyde med :smile:

Hilsen

High Standard

Shaky
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. jun 2012, 10:43
Interesser: Skydning, fiskeri, knivbygning
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Shaky » 22. sep 2015, 10:06

Tak for svarene - det var en Colt New Frontier i 44 special eller 45 Colt jeg var ude efter i den nye model. Men jeg vil da prøve at få kigget på Uberti - der er f.eks. en Uberti New Frontier 357 mag til salg på Armis.

Freedom Arms? Jo mange tak - drømmer da om en M97 i 44 Special med 4-etellerandet tommer pibe. Men 20 af de lange er også en slags penge :wall:

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Ølgaard » 22. sep 2015, 10:59

Det er bare det at brugtprisen på Colt er højere end på Uberti, bare fordi det er Colt, jeg var også lidt i tvivl, og endte med en Ruger som jeg synes er af en rigtig god kvalitet og kan tåle mange hårde ladninger.
Men man skal selvfølgelig tage den som man føler der den bedste.

:razz: :razz:

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af High Standard » 22. sep 2015, 13:19

Hej Shaky

Ja, den er pebret og jeg ventede godt 2 år på at få min leveret, så jeg kan godt forstå dit argument. Med hensyn til kaliberen er jeg ualmindelig tilfreds med min som er i .44 special - du får en rigtig god præcision, en stor kaliber men uden specielt meget rekyl.

Hilsen

High Standard

Shaky
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. jun 2012, 10:43
Interesser: Skydning, fiskeri, knivbygning
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Shaky » 23. sep 2015, 12:13

High Standard skrev:Hej Shaky

Ja, den er pebret og jeg ventede godt 2 år på at få min leveret, så jeg kan godt forstå dit argument. Med hensyn til kaliberen er jeg ualmindelig tilfreds med min som er i .44 special - du får en rigtig god præcision, en stor kaliber men uden specielt meget rekyl.

Hilsen

High Standard
FA er heller ikke helt afskrevet - en brugt Colt New Frontier hos HH koster knap 9000 og så kan man jo diskutere om det dobbelte er meget for noget som formentlig er mindst 4 gange bedre. Ville bare meget hellere ha den i 454 Casull hvis det skal være FA :rock:

Men summasumarum er altså at Uberti er lige så godt som Colt - så kan jeg jo købe en Uberti og gemme besparelsen til en M97.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Caspian1911 » 23. sep 2015, 12:17

Shaky skrev:
High Standard skrev:Hej Shaky

Ja, den er pebret og jeg ventede godt 2 år på at få min leveret, så jeg kan godt forstå dit argument. Med hensyn til kaliberen er jeg ualmindelig tilfreds med min som er i .44 special - du får en rigtig god præcision, en stor kaliber men uden specielt meget rekyl.

Hilsen

High Standard
FA er heller ikke helt afskrevet - en brugt Colt New Frontier hos HH koster knap 9000 og så kan man jo diskutere om det dobbelte er meget for noget som formentlig er mindst 4 gange bedre. Ville bare meget hellere ha den i 454 Casull hvis det skal være FA :rock:

Men summasumarum er altså at Uberti er lige så godt som Colt - så kan jeg jo købe en Uberti og gemme besparelsen til en M97.
Desværre er 454 Casull ikke lige på programmet herhjemme, da den er noget vanskelig at finde en skydedisiplin til.

Jeg har skudt med Gunslingers FA 357, og det var en fed oplevelse. En FA i .44 Special kunne helt klart være med i mine overvejelser.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Langenge » 23. sep 2015, 12:30

Shaky skrev:Tak for svarene - det var en Colt New Frontier i 44 special eller 45 Colt jeg var ude efter i den nye model. Men jeg vil da prøve at få kigget på Uberti - der er f.eks. en Uberti New Frontier 357 mag til salg på Armis.
:
Nu må nogen give mig et dask over fingrene, hvis jeg er galt afmarcheret her.
Men er, stort set, det eneste, der kendetegner en Frontier ikke det, at den var i 44-40WCF?
Om den kaliber så er godkendt, det ved jeg ikke?
Men hed Frontier ikke Army, når den var i f.eks. 45?
Og så er det. jeg ikke kan andet, end at mene det ville være synd at kigge på en Frontier i 357.
Hvad med at kigge efter en Army i 45. Ville det ikke være mere originalt?
Men :respekt: for, at du vil have en revolver, der ikke er så kedelig :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af T-REX » 23. sep 2015, 13:33

Som jeg husker "New Frontier" fra Shooters Bible i 1970'erne, så var den med justerbart bagsigte.

Kan ikke huske om den kun var i 44/40.

Reinkanationen af New Frontier er i enten 44 Special eller 45, og med justerbart bagsigte


her er et par artikler om den:

http://www.americanrifleman.org/article ... -frontier/

http://www.americanhunter.org/articles/ ... er-review/

De oprindelige kalibre var primært 357 mag og 45 Colt. Under 300 i 44 special og 48, i 38 Special. (ifølge American Hunter)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Langenge » 23. sep 2015, 13:39

JRexA skrev:Som jeg husker "New Frontier" fra Shooters Bible i 1970'erne, så var den med justerbart bagsigte.

Kan ikke huske om den kun var i 44/40.

Reinkanationen af New Frontier er i enten 44 Special eller 45, og med justerbart bagsigte


her er et par artikler om den:

http://www.americanrifleman.org/article ... -frontier/

http://www.americanhunter.org/articles/ ... er-review/

De oprindelige kalibre var primært 357 mag og 45 Colt. Under 300 i 44 special og 48, i 38 Special. (ifølge American Hunter)
Det er nok mig, der blander New Frontier og Frontier sammen :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af NSander » 23. sep 2015, 14:11

Endnu en mulighed kan være en Hege-Uberti. Det er så vidt jeg har forstået en Uberti, der har været en tur forbi det tyske firma Hege og er blevet kælet lidt ekstra for. Lidt ligesom forskellen på en almindelig Mercedes og en Mercedes Brabus eller AMG :biggrin:

Shaky
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. jun 2012, 10:43
Interesser: Skydning, fiskeri, knivbygning
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Shaky » 23. sep 2015, 15:13

454 Casull må da være fremragende til terrænskydning............

Det ender nok med at jeg venter og køber en FA i 45 Colt - de kan vel lades ret kraftigt op hvis det er det man vil?

Frontier og New Frontier har ikke noget med hinanden at gøre :-) Den gamle Frontier hed vist SA Army Frontier eller Six Shooter Frontier.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Langenge » 23. sep 2015, 15:34

Shaky skrev: Frontier og New Frontier har ikke noget med hinanden at gøre :-) .
Det gik så op for mig :smile:
Sorry :oops:

EDIT: Det går galt, når jeg blander mig i diskussioner, der vedrører nye skydere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af T-REX » 23. sep 2015, 17:50

New Frontier er reinkarnationen af den gamle "Flat Top Target"

Colt valgte "New Frontier" navnet, da den blev introduceret I 1961, lige efter at Kennedy var valgt til President, i 1960. Og "New Frontier" var på det tidspunkt et "stærkt" navn.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af T-REX » 23. sep 2015, 18:04

Ud fra de priser jeg finder, så skal du betale 3-5x Uberti prisen, for at få en fabriksny Colt.

Uberti laver så ikke en model, med justerbart bagsigte, så de har ikke en direkte konkurrent, til en New Frontier. Men de konkurerer selvfølgelig med Colt SAA.


Hvis du vil have det justerbare sigte, så ville jeg altså alligevel kigge på en Ruger Blackhawk.
Denne fås både i 44 Special og i 45 Colt.

Eller en Convertible i 45 Colt/45ACP

Hvis Rugeren skal se mere "original" ud, så kig efter en Vaquero

http://ruger.com/products/vaquero/index.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Ølgaard » 24. sep 2015, 12:33

Har lige skudt med en Vaquero SS i går, fantastisk skyder i en rigtig god kvali, så jeg tænke tænke over måske at købe en selv ??

Jeg vil ikke give prisen hvad en Colt koster, og jeg ved at brugtprisen for Uberti er lav, men Ruger har en fin brugtpris, og måske jeg kan finde en flot brugt :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Scott » 24. sep 2015, 14:03

Afhængigt af hvad den skal bruges til, skal man stadig være opmærksom på, at nogle steder / foreninger, kræver et "Historisk forbillede" hvis man skal deltage i konkurrencerne. Bl.a. accepteres skruefjedre ikke.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Shaky
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. jun 2012, 10:43
Interesser: Skydning, fiskeri, knivbygning
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Shaky » 25. sep 2015, 07:29

Tak for svarene og de gode råd :-)

Uberti lavede faktisk en New Frontier i 357 mag. - Armis har en til salg. Jeg vil bare hellere ha en i 45 Colt og det kan jeg ikke finde.

Det er ikke fordi jeg skal skyde noget historisk - jeg kan bare godt li revolvere og af dem er det single action der "tænder mig" og jeg kan godt li color case hardening og den slags gøjl. Jeg kan også godt li en stor klods rustfrit stål med fine tolerancer.

Ruger laver sikkert fine revolvere - jeg syntes bare der er for meget plads mellem tromle og ramme - det ser lidt ud som om man ikke har styr på tolerancerne. Det har de sikkert, men det ser bare sådan ud.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af BasicReality » 25. sep 2015, 15:35

Har en uberti SAA 7.5" i .45 LC som jeg er meget glad for. Kvaliteten fejler overhovedet ingenting, tværtimod, det er et solidt skydejern.

Købte den endda brugt, og et skud på tasken har der været 2000-3000 bønder igennem den efterhånden og alt går stadigt stramt og fint.

Det skal dog siges at den primært skyder sortkrudt, det er ikke meget røgsvagt der har været igennem den.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af Ølgaard » 25. sep 2015, 16:47

Ikke for at forklejne Uberti, men prøv at fyre 20-25000 skud røgsvagt af i den, og så en Ruger så ser du forskellen i kvaliteten, men igen du får flere Uberti for samme pris som en Colt eller Ruger, så det er bare at købe en ny Uberti når den gamle ikke kan mere, men måske vil du så hellere have noget andet til den tid. :biggrin:

:razz: :razz:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Colt vs. Uberti

Indlæg af BasicReality » 25. sep 2015, 19:42

Ølgaard skrev:Ikke for at forklejne Uberti, men prøv at fyre 20-25000 skud røgsvagt af i den, og så en Ruger så ser du forskellen i kvaliteten, men igen du får flere Uberti for samme pris som en Colt eller Ruger, så det er bare at købe en ny Uberti når den gamle ikke kan mere, men måske vil du så hellere have noget andet til den tid. :biggrin:

:razz: :razz:
Så vidt jeg ved laver Ruger ikke en ægte 1873, men pynter deres egne revolvere til at ligne en SAA. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Køber du en tredje generation Colt SAA, ja så er jeg ked af at sige det, men stumperne er fabrikeret på Uberti og samlet hos Colt...

Udover det så er en ægte 1873 replika ikke lavet til at skyde store mængder røgsvagt, så det er der intet mærkeligt i. Tilgengæld holder den nok længere end de fleste mennesker gør, hvis du skyder rigtigt krudt i den vel og mærket :blink:

Besvar