Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Linebacker
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. maj 2013, 19:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Linebacker » 19. okt 2015, 17:03

HH har ovennævnte riffel i kataloget. Piben er 10'' (25,4 cm).

Mit spørgsmål er, om riflen kan erhverves på en tilladelse til "Jagt i udlandet", når pibelængden er under 30 cm?

Tak for hjælpen!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af C-X » 19. okt 2015, 17:17

Billede

http://huntershouse.dk/kat1420-SIG-Saue ... inish.html

Den må man ikke engang besidde i DK, AFAIK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 19. okt 2015, 17:31

Praksis har været, at politiet ikke udsteder tilladelse til rifler, der ikke har en totallængde på min. 60 cm. Og en pibelængde på 30 cm.
Jeg mener dog at der hér er tale om retsvildfarelse, fra politiets side, da reglen alene er at finde i et EU direktiv, og derfor ikke har virkning direkte i det enkelte medlemsland, med mindre bestemmelsen er indskrevet i national ret (indenfor en tidsfrist som jeg ikke kan huske)...... Hvilket den ikke er.

Personligt ville jeg gerne tage slagsmålet. Men jeg er også ekstremt rethaverisk af natur og mener at loven er lige for alle.... Også dem der skriver og forvalter den.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Linebacker
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. maj 2013, 19:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Linebacker » 19. okt 2015, 18:52

Tak for svarene. Spøjst at HH fører et produkt, som man tilsyneladende ikke kan få tilladelse til...

Er der nogen, som har prøvet at få afslag på en tilladelse til en riffel pga. pibelængde under 30 cm?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Grendel » 19. okt 2015, 18:55

linebacker skrev:Tak for svarene. Spøjst at HH fører et produkt, som man tilsyneladende ikke kan få tilladelse til...

Er der nogen, som har prøvet at få afslag på en tilladelse til en riffel pga. pibelængde under 30 cm?
De sælger jo også til eksport ☺de har en del håndvåben som ikke opfylder de danske krav ☺
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Holten101 » 19. okt 2015, 18:59

linebacker skrev:Tak for svarene. Spøjst at HH fører et produkt, som man tilsyneladende ikke kan få tilladelse til...

Er der nogen, som har prøvet at få afslag på en tilladelse til en riffel pga. pibelængde under 30 cm?
HH fører (førte ihvertilfælde) en del man ikke ikke umiddelbart kan få tilladelse til i DK....noget bliver solgt udenlands og noget til diplomater/ambassade personel og andre med særstatus.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2015, 19:15

Det er muligt at du kan finde en noget længere flammeskjuler som kan fastmonteres ved hårdlodning eller svejsning på løbet.
Dermed kommer den vel op over de krævede 30cm i løbslængde.

Dermed får den ikke præcis samme udseende, men det er nok det tætteste du kan komme.

Er i hvert fald vidende til at visse haglgeværer der også går under kravet om de 55cm for haglgeværer, har kunnet forlænges med en mundingsbremse af én eller anden art, som bliver hårdloddet på løbet og dermed bliver en fast-integreret del af løbet - og dermed overstiger kravet om de 55cm.
For haglgeværer har endog lange chokes kunne klemme løbet op over mindstekravet, igen, ved fast-lodning så delen ikke er mulig at afmontere igen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 19. okt 2015, 19:24

HappyNanoq skrev:Det er muligt at du kan finde en noget længere flammeskjuler som kan fastmonteres ved hårdlodning eller svejsning på løbet.
Dermed kommer den vel op over de krævede 30cm i løbslængde.

Dermed får den ikke præcis samme udseende, men det er nok det tætteste du kan komme.

Er i hvert fald vidende til at visse haglgeværer der også går under kravet om de 55cm for haglgeværer, har kunnet forlænges med en mundingsbremse af én eller anden art, som bliver hårdloddet på løbet og dermed bliver en fast-integreret del af løbet - og dermed overstiger kravet om de 55cm.
For haglgeværer har endog lange chokes kunne klemme løbet op over mindstekravet, igen, ved fast-lodning så delen ikke er mulig at afmontere igen.
Forskellen mellem kravet om 55 cm. Løbslængde for haglgeværer og "30/60 reglen" for rifler er at 55 cm. kravet er hjemlet i lov.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af dksith » 19. okt 2015, 20:16

Køb en lyddæmper til den så kommer op på eller over mindste mål = ingen problemer...!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Badaka » 19. okt 2015, 22:27

Der er en del IPSC skytter som har sagt at det ikke er noget problem. Vi har diskuteret denne gøb specifikt.
Efter deres mening er "30cm-reglen" ikke "håndfast" og derfor kan man sagtens få tilladelse til den.

Jeg ville da bare prøve, det værste der kan ske er et afslag og 420mindre kroner til ammunition.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af dksith » 19. okt 2015, 22:28

Badaka skrev:Der er en del IPSC skytter som har sagt at det ikke er noget problem. Vi har diskuteret denne gøb specifikt.
Efter deres mening er "30cm-reglen" ikke "håndfast" og derfor kan man sagtens få tilladelse til den.

Jeg ville da bare prøve, det værste der kan ske er et afslag og 420mindre kroner til ammunition.
:thumbup:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 19. okt 2015, 23:48

Jeg får helt lyst til at anmelde nedkortning af min 516 (til 10") til ACØ og se hvad de siger.

Den længde klæder den da. :thumbup:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af dksith » 19. okt 2015, 23:56

Helt klart min personlige favorit... http://www.sigsauer.com/CatalogProductD ... anced.aspx

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 20. okt 2015, 00:08

Agamemnon skrev: Forskellen mellem kravet om 55 cm. Løbslængde for haglgeværer og "30/60 reglen" for rifler er at 55 cm. kravet er hjemlet i lov.
På opfordring:

Vedr. Rifler (bemærk ingen dansk lovbestemmelse) den såkaldte "30/60 regel".
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 77:DA:HTML
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben
Og for haglgeværer:
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Så der er tale om 2 helt forskellige situationer.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af dksith » 20. okt 2015, 00:30

:thumbup:
Agamemnon skrev:
Agamemnon skrev: Forskellen mellem kravet om 55 cm. Løbslængde for haglgeværer og "30/60 reglen" for rifler er at 55 cm. kravet er hjemlet i lov.
På opfordring:

Vedr. Rifler (bemærk ingen dansk lovbestemmelse) den såkaldte "30/60 regel".
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 77:DA:HTML
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben
Og for haglgeværer:
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Så der er tale om 2 helt forskellige situationer.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af HappyNanoq » 20. okt 2015, 02:15

Agamemnon skrev: Forskellen mellem kravet om 55 cm. Løbslængde for haglgeværer og "30/60 reglen" for rifler er at 55 cm. kravet er hjemlet i lov.
Ja, det er også rigeligt fint.

Men det må vel kunne lade sig gøre med rifler også, det er kun dét jeg siger - at fastmontere en mundingsbremse så løbet kommer op på de 30cm, hvis de ikke er til at hugge eller stikke i på anden vis. Selvom de 30/60-cm ikke er lov som sådan, men et EU-cirkulære eller hvad pokker de kalder det, jeg er egentlig ligeglad.

Hvis de vælger at være firkantede og ikke vil tage stilling selv, så er der andre muligheder - that's all I'm saying.

Haglgeværet/-løbet var mest nævnt som et sidestykke til en mulig udvej - men kan vel også nævne pistoler som får løbet forlænget for at opnå et mindstemål dér.

Så kan ma vælge at gribe muligheden - eller lade være. (i.e. - undvære.!)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 20. okt 2015, 06:55

HappyNanoq skrev:
Agamemnon skrev: Forskellen mellem kravet om 55 cm. Løbslængde for haglgeværer og "30/60 reglen" for rifler er at 55 cm. kravet er hjemlet i lov.
Ja, det er også rigeligt fint.

Men det må vel kunne lade sig gøre med rifler også, det er kun dét jeg siger - at fastmontere en mundingsbremse så løbet kommer op på de 30cm, hvis de ikke er til at hugge eller stikke i på anden vis. Selvom de 30/60-cm ikke er lov som sådan, men et EU-cirkulære eller hvad pokker de kalder det, jeg er egentlig ligeglad.

Hvis de vælger at være firkantede og ikke vil tage stilling selv, så er der andre muligheder - that's all I'm saying.

Haglgeværet/-løbet var mest nævnt som et sidestykke til en mulig udvej - men kan vel også nævne pistoler som får løbet forlænget for at opnå et mindstemål dér.

Så kan ma vælge at gribe muligheden - eller lade være. (i.e. - undvære.!)
Er man ikke indstillet på at tage slagsmålet, eller tror man ikke at det kan vindes, så må man -ganske rigtigt- finde en anden vej til målet.
Personligt synes jeg bare at slagsmålet er værd at tage, da jeg mener at der er tale om klokke klar fejlforvaltning.

Så jeg kan sagtens se hvad du mener :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 20. okt 2015, 09:26

Agamemnon skrev: Vedr. Rifler (bemærk ingen dansk lovbestemmelse) den såkaldte "30/60 regel".
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 77:DA:HTML
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben
Meget vigtigt!! Hvis den samlede længde er over 60 cm, så er pibelængden lige meget!!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 20. okt 2015, 10:34

GåsPåGaffelen skrev:
Agamemnon skrev: Vedr. Rifler (bemærk ingen dansk lovbestemmelse) den såkaldte "30/60 regel".
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 77:DA:HTML
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben
Meget vigtigt!! Hvis den samlede længde er over 60 cm, så er pibelængden lige meget!!
Dén fælde faldt jeg også i, i en tidligere diskussion om samme emne.
Begge skal være opfyldt (Jvf. DeMorgans formler)

Humlen er derimod at bestemmelsen ikke er indskrevet i national (dansk) lov, efter udstedelse af direktivet.

Mener at huske at det skal ske indenfor 5 år... og dét tog er kørt, eftersom direktivet er fra 1991.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 20. okt 2015, 11:15

Agamemnon skrev:
GåsPåGaffelen skrev:
Agamemnon skrev: Vedr. Rifler (bemærk ingen dansk lovbestemmelse) den såkaldte "30/60 regel".
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 77:DA:HTML
Rådets direktiv 91/477/EØF af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben skrev: IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben
Meget vigtigt!! Hvis den samlede længde er over 60 cm, så er pibelængden lige meget!!
Dén fælde faldt jeg også i, i en tidligere diskussion om samme emne.
Begge skal være opfyldt (Jvf. DeMorgans formler)

Humlen er derimod at bestemmelsen ikke er indskrevet i national (dansk) lov, efter udstedelse af direktivet.

Mener at huske at det skal ske indenfor 5 år... og dét tog er kørt, eftersom direktivet er fra 1991.
NTS tager fejl og bruger ikke De Morgans lov korrekt. Min tolkning er korrekt :-)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af ReneKJ » 20. okt 2015, 11:28

GåsPåGaffelen skrev: NTS tager fejl og bruger ikke De Morgans lov korrekt. Min tolkning er korrekt :-)
Så ville der jo ikke være forskel på
1) korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
2) korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, og hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

Eller hvis vi skal skære det ned til noget en computer kan forstå :smile:

If ( (barrel<=30cm) OR (length <= 60cm) )
Then
short_gun = true

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 20. okt 2015, 13:00

ReneKJ skrev:
GåsPåGaffelen skrev: NTS tager fejl og bruger ikke De Morgans lov korrekt. Min tolkning er korrekt :-)
Så ville der jo ikke være forskel på
1) korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
2) korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, og hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

Eller hvis vi skal skære det ned til noget en computer kan forstå :smile:

If ( (barrel<=30cm) OR (length <= 60cm) )
Then
short_gun = true
Jeg indrømmer at jeg tager fejl! Jeg forstod ikke lige at læse og forstå "og"/"eller" korrekt.

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 9. dec 2010, 05:45
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 15 times
Been thanked: 13 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Warrernoia » 20. okt 2015, 16:56

Rumour control with the facts.

Der er den sidste måned givet 4+ tilladelser til denne riffel af bla ACØ dvs "over 60 cm" ser ud til blive anvendt som praksis.

Riflen er næsten identisk med en standard 516 Gen2, pånær den manglende 6" pibe.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Agamemnon » 20. okt 2015, 17:30

Warrernoia skrev:Rumour control with the facts.

Der er den sidste måned givet 4+ tilladelser til denne riffel af bla ACØ dvs "over 60 cm" ser ud til blive anvendt som praksis.

Riflen er næsten identisk med en standard 516 Gen2, pånær den manglende 6" pibe.

/Warrernoia
Jamen det var da dejligt at høre. :thumbup:
Men selvom "30/60 reglen" var gået hen og blevet en "60 regel", så er det stadig ikke en administrativt praksis, der er hjemlet i lov eller bekendtgørelse. :thumbdown:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Linebacker
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. maj 2013, 19:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Sig 516 CQB på jagttilladelse?

Indlæg af Linebacker » 20. okt 2015, 20:10

Tak for alle svarene!
Warrernoia skrev:Rumour control with the facts.

Der er den sidste måned givet 4+ tilladelser til denne riffel af bla ACØ dvs "over 60 cm" ser ud til blive anvendt som praksis.

Riflen er næsten identisk med en standard 516 Gen2, pånær den manglende 6" pibe.

/Warrernoia
Ved du, om de tilladelser er givet til jagt i udlandet eller andet formål?

Besvar