WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne caliber?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne caliber?

Indlæg af Morgan » 2. nov 2015, 19:20

Hej er der nogen her der skyder med en Whitworth riffel?
Jeg søger info om støbetænger i Hex til denne
og er det overhoved en fordel med Hex kugler eller er runde gode nok.
Hvad med papir er det en fordel?
Findes der en sizer i Hex
Eller er der ellers nogle gode råd til en kommende ejer af denne riffel?
Cal. 451 med et tvist 1 til 20
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (18.68 KiB) Vist 8948 gange

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af BasicReality » 2. nov 2015, 19:56

Har set en i min skytteforening skyde med en whitworth, ved ikke om han er på nordisk forum, så endten kommer han med noget, eller også kan jeg spørge ham til rødovre messen.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Bessie4ever » 2. nov 2015, 20:04

Jeg kan ikke tyde billedet har du andre foto
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Agamemnon » 2. nov 2015, 20:22

Bessie4ever skrev:Jeg kan ikke tyde billedet har du andre foto
Det er det 6-kantede projektil, set fra siden og ved siden af er det et tværsnit af Whitworth riflingen (6-kantet spiral) lidt ligesom moderne polygon-profiler.

Jeg har kun skudt med ét enkelt eksemplar (en replica) og kun én enkelt 13 skuds-serie. Men for pokker hvor ramte den dig skræmmende godt. Uden tvivl det mest præcise sortkrudt våben jeg har skudt med..... Selvom mit resultat næppe kan tillægges den store empiriske værdi.

Det er en del år siden, men jeg husker projektilet som værende .454, og uden brug af patch eller sizing.

Skulle jeg selv have en sortkrudt riffel, så stod en Parker-Hale Whitworth MEGET højt på ønskelisten. Eneste problem er, at replica'erne koster en formue. Kun slået af originalerne, som er hjernedødt dyre og lige så sjældne.

Så mit råd må være: Gør-det-gør-det-gør-det-gør-det. :eek:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 2. nov 2015, 22:01

BasicReality skrev:Har set en i min skytteforening skyde med en whitworth, ved ikke om han er på nordisk forum, så endten kommer han med noget, eller også kan jeg spørge ham til rødovre messen.
Det lyder fint, det kunne være spændende at snakke med ham.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 2. nov 2015, 22:08

Agamemnon skrev:
Bessie4ever skrev:Jeg kan ikke tyde billedet har du andre foto
Det er det 6-kantede projektil, set fra siden og ved siden af er det et tværsnit af Whitworth riflingen (6-kantet spiral) lidt ligesom moderne polygon-profiler.

Jeg har kun skudt med ét enkelt eksemplar (en replica) og kun én enkelt 13 skuds-serie. Men for pokker hvor ramte den dig skræmmende godt. Uden tvivl det mest præcise sortkrudt våben jeg har skudt med..... Selvom mit resultat næppe kan tillægges den store empiriske værdi.

Det er en del år siden, men jeg husker projektilet som værende .454, og uden brug af patch eller sizing.

Skulle jeg selv have en sortkrudt riffel, så stod en Parker-Hale Whitworth MEGET højt på ønskelisten. Eneste problem er, at replica'erne koster en formue. Kun slået af originalerne, som er hjernedødt dyre og lige så sjældne.

Så mit råd må være: Gør-det-gør-det-gør-det-gør-det. :eek:
Den er købt venter kun på SKV

Det er desvære ikke en parker Hale de er svære at finde men den er fra Euroarms der købte værktøj mv. af Parker Hale, så er meget spænt på hvordan den skyder.

Har forøvrigt læst Peder Solie har denne model på vej

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 3. nov 2015, 08:01

Jeg skyder med en Whitworth, fremstillet af Euroarms på maskinerne fra Parker Hale. Så vidt jeg ved, har Pedersoli overtaget nu. Det jeg har kunnet finde, er, at de sekskantede kugler kun er en fordel på de helt lange afstande. Jeg bruger en (rund) .451 kugle på 520 GRS. (Pedersoli kugletang) og 70 GRS Schw. 3. (hullerne i skiven er sekskantede)
Du lader med laderør, sætter en papskive (vokset ølbrik) med rensestokken med en fugtig klud, så sætter du kuglen, igen med rensesstok med den fugtige klud. Lademetoden fik jeg fra Øyvind Flatnes bog: "From musket to metallic cartridge".
Whitworth riflerne satte rekorder på 1000 yards sidst i 1860'erne der efter sigende først blev slået i 1950'erne. De er præcise, og det kunne være sjovt at få lov at lege på en lang bane.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 3. nov 2015, 09:15

Scott skrev:Jeg skyder med en Whitworth, fremstillet af Euroarms på maskinerne fra Parker Hale. Så vidt jeg ved, har Pedersoli overtaget nu. Det jeg har kunnet finde, er, at de sekskantede kugler kun er en fordel på de helt lange afstande. Jeg bruger en (rund) .451 kugle på 520 GRS. (Pedersoli kugletang) og 70 GRS Schw. 3. (hullerne i skiven er sekskantede)
Du lader med laderør, sætter en papskive (vokset ølbrik) med rensestokken med en fugtig klud, så sætter du kuglen, igen med rensesstok med den fugtige klud. Lademetoden fik jeg fra Øyvind Flatnes bog: "From musket to metallic cartridge".
Whitworth riflerne satte rekorder på 1000 yards sidst i 1860'erne der efter sigende først blev slået i 1950'erne. De er præcise, og det kunne være sjovt at få lov at lege på en lang bane.
Dejligt at se vi har den samme riffel :thumbup:

Jeg har fået lagt en støbetang lagt til side fra AGS ved Hunters House i 451 der er 35mm lang og med konisk spids, der er også en med alm. spids l 32 mm på ca 500 GRS. Men har ikke nogen erfaring med tænger der fra. så er lidt usikker på om det er godt.
Jeg har også overvejet at bestille fra LYMAN type 457121PH på nettet da jeg ikke har kunne finde en forhandler i dk men om den er rund eller sekskantet er svært at se på foto.
Hvor har du købt din Pedersoli tang?
Glæder mig huller i skiven er sekskantet så er der ingen tvivl om de griber riffelgangen :smile:

Jeg har Schw. 2 til min revolver tror du det betyder noget om jeg bruger 2 eller 3? til riflen.

Lade røret smutter jeg lige i værkstedet og fremstiller :thumbup:

Fugter du kluden med vand ?

Du har helt ret det kunne være sjovt at skyde langdistance med dem :smile:

Glæder mig til at komme på skydebane og se hvor godt den skyder :smile:

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 3. nov 2015, 14:03

Du kan bestille Pedersoli tangen hos Aage / Karlslunde sport, men du kan såmænd også sende en mail til Pedersoli, de sender gerne. Det er nok dyrere end at købe hos Aage, men ofte hurtigere. Pedersoli tængerne er lige så gode som Lyman's og du får ikke blandet pest dk og deres urimelige gebyrer, samt told og moms ind i det.
Se: http://www.davide-pedersoli.com/scheda- ... ading.html
Jeg tror .457 er for stor og for let, .451 skraber en anelse bly af (jeg lader kuglen igennem en slags "false muzzle")
Jeg fugter med sæbevand (sæbespåner).
Jeg tør ikke udtale mig om brugen af Schw 2 i en riffel, det er en tung kugle der sendes afsted, dog gælder om at få givet den et ordentligt los i rø---.
PS: Du kan købe en sekskantet hugpibe og sekskantet kugletang (og meget andet sjovt) her: http://www.peterdyson.co.uk/acatalog/WH ... ories.html
Men pas på, hugpiben er ikke særlig hård
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 3. nov 2015, 15:20

Scott skrev:Du kan bestille Pedersoli tangen hos Aage / Karlslunde sport, men du kan såmænd også sende en mail til Pedersoli, de sender gerne. Det er nok dyrere end at købe hos Aage, men ofte hurtigere. Pedersoli tængerne er lige så gode som Lyman's og du får ikke blandet pest dk og deres urimelige gebyrer, samt told og moms ind i det.
Se: http://www.davide-pedersoli.com/scheda- ... ading.html
Jeg tror .457 er for stor og for let, .451 skraber en anelse bly af (jeg lader kuglen igennem en slags "false muzzle")
Jeg fugter med sæbevand (sæbespåner).
Jeg tør ikke udtale mig om brugen af Schw 2 i en riffel, det er en tung kugle der sendes afsted, dog gælder om at få givet den et ordentligt los i rø---.
PS: Du kan købe en sekskantet hugpibe og sekskantet kugletang (og meget andet sjovt) her: http://www.peterdyson.co.uk/acatalog/WH ... ories.html
Men pas på, hugpiben er ikke særlig hård
False muzzle Den har jeg ikke hørt om før men har lige søgt lidt på nettet skal den fastmonteret på piben?
Har du et foto af den? eller et link til hvor den kan købes? er den rund indvendig?
Eller er det en jeg selv kan fremstille?
Jeg har set den specielle hugpibe fra Peterdyson og har planer om at tilpasse en gammel 11 mm hugpibe til formålet? især hvis du siger den der fra er lidt blød :smile:
Har også set støbetangen der fra men 295 pund + fragt det er en del også er der ikke riller til fedt, så tror jeg mere på en rund kugle.

Når du lader kuglen med den false muzzle og kuglen er nede i piben går kuglen så let resten af vejen eller det det samme.
For øvrigt rigtig mange tak for dine svar, det er dejligt at høre fra en der har en sådan riffel, det gør det hele lidt lettere og måske undgår jeg de klassiske fejl og ærgrelser. :thumbup:

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 3. nov 2015, 16:00

Morgan skrev:
Scott skrev:Du kan bestille Pedersoli tangen hos Aage / Karlslunde sport, men du kan såmænd også sende en mail til Pedersoli, de sender gerne. Det er nok dyrere end at købe hos Aage, men ofte hurtigere. Pedersoli tængerne er lige så gode som Lyman's og du får ikke blandet pest dk og deres urimelige gebyrer, samt told og moms ind i det.
Se: http://www.davide-pedersoli.com/scheda- ... ading.html
Jeg tror .457 er for stor og for let, .451 skraber en anelse bly af (jeg lader kuglen igennem en slags "false muzzle")
Jeg fugter med sæbevand (sæbespåner).
Jeg tør ikke udtale mig om brugen af Schw 2 i en riffel, det er en tung kugle der sendes afsted, dog gælder om at få givet den et ordentligt los i rø---.
PS: Du kan købe en sekskantet hugpibe og sekskantet kugletang (og meget andet sjovt) her: http://www.peterdyson.co.uk/acatalog/WH ... ories.html
Men pas på, hugpiben er ikke særlig hård
False muzzle Den har jeg ikke hørt om før men har lige søgt lidt på nettet skal den fastmonteret på piben?
Har du et foto af den? eller et link til hvor den kan købes? er den rund indvendig?
Eller er det en jeg selv kan fremstille?
Jeg har set den specielle hugpibe fra Peterdyson og har planer om at tilpasse en gammel 11 mm hugpibe til formålet? især hvis du siger den der fra er lidt blød :smile:
Har også set støbetangen der fra men 295 pund + fragt det er en del også er der ikke riller til fedt, så tror jeg mere på en rund kugle.

Når du lader kuglen med den false muzzle og kuglen er nede i piben går kuglen så let resten af vejen eller det det samme.
For øvrigt rigtig mange tak for dine svar, det er dejligt at høre fra en der har en sådan riffel, det gør det hele lidt lettere og måske undgår jeg de klassiske fejl og ærgrelser. :thumbup:
Er lige faldet over denne her se foto den kunne til passes piben uden de helt store problemer og kuglen kunne gå ind i den
Vedhæftede filer
False Muzzle.jpg
False Muzzle.jpg (54.47 KiB) Vist 8793 gange

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 3. nov 2015, 18:18

Den minder meget om den jeg bruger, kan laves af en der har en drejebænk.
Fidusen er, at den kalibrerer kuglen en smule, og sikrer at den ikke kommer skævt ned i piben.
Ja, den er rund indvendig, kuglen kan let presses ned på krudtet, men er dog så stor, at den ikke bare glider ned af sig selv, der er lige skrabet en anelse bly af på mundingen.
Jeg synes også prisen for den sekskantede kugle tang er lidt vel høj.
Jeg mener Dixie gun works har et værktøj, hvormed man kan presse de runde kugler seks kantede, det er heller ikke pengene værd.
Det er iøvrigt den "mest rene" sortkrudtskyder jeg har haft med at gøre i de 30-40 år jeg har skudt sortkrudt. Den er næsten lige så ren som en røgsvag når man kommer hjem. Jeg tror kombinationen af Schw. krudt og en tung kugle giver en ren forbrænding.
De sekskantede kugler fra Dyson tangen er vistnok beregnet til papirpatch, (omvikling med papir), det virker som at skyde med kappeklædt.
Du skulle få fat i Øjvind Flatnes bog, "From musket to metallic catridge", nok den bedste bog om skydning med gamle våben, jeg har set. Han viser de forskellige våbentyper, fortæller hvordan man gjorde, og hvordan man gør i dag for at få det til at virke, du kan "møde" ham på http://www.forum.svartkrutt.net/
Forresten så er Korsholm også Pedersoli forhandler.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 3. nov 2015, 21:55

Scott skrev:Den minder meget om den jeg bruger, kan laves af en der har en drejebænk.
Fidusen er, at den kalibrerer kuglen en smule, og sikrer at den ikke kommer skævt ned i piben.
Ja, den er rund indvendig, kuglen kan let presses ned på krudtet, men er dog så stor, at den ikke bare glider ned af sig selv, der er lige skrabet en anelse bly af på mundingen.
Jeg synes også prisen for den sekskantede kugle tang er lidt vel høj.
Jeg mener Dixie gun works har et værktøj, hvormed man kan presse de runde kugler seks kantede, det er heller ikke pengene værd.
Det er iøvrigt den "mest rene" sortkrudtskyder jeg har haft med at gøre i de 30-40 år jeg har skudt sortkrudt. Den er næsten lige så ren som en røgsvag når man kommer hjem. Jeg tror kombinationen af Schw. krudt og en tung kugle giver en ren forbrænding.
De sekskantede kugler fra Dyson tangen er vistnok beregnet til papirpatch, (omvikling med papir), det virker som at skyde med kappeklædt.
Du skulle få fat i Øjvind Flatnes bog, "From musket to metallic catridge", nok den bedste bog om skydning med gamle våben, jeg har set. Han viser de forskellige våbentyper, fortæller hvordan man gjorde, og hvordan man gør i dag for at få det til at virke, du kan "møde" ham på http://www.forum.svartkrutt.net/
Forresten så er Korsholm også Pedersoli forhandler.
Bogen From musket to metallic catridge står højt på ønskesedlen :smile: har set et par klip fra den på nettet.
Pressen fra Dixie tror jeg ikke så meget på, det var noget helt andet hvis der var en die kuglen kunne presses igennem svarende til piben men en sådan har jeg ikke kunne finde.
Drejebænken har jeg så det er bare i gang nå rifflen er kommet hjem.
Det med papirpatch tror jeg ikke er så tosset, har lidt lyst til at eksperimentere med dette hvis jeg finder en sekskantet støbetang til en ok pris.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 4. nov 2015, 09:29

Hvis du finder en sekskantet støbetang til en ordentlig pris, så sig lige til :smile:
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 5. nov 2015, 09:36

Hvis du absolut skal have en Lyman tang, kan du prøve http://www.shooting-supplies.eu/.
Hvor skyder du, i hvilken forening?
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 5. nov 2015, 13:01

Jeg skal nok sige til hvis jeg finder en sekskantet støbetang, men har ikke set noget der var tilsalg til en fornuftig pris, men jeg kender en der måske ville kunne fremstille den så hvis det bliver til noget siger jer til.
Jeg skyder ved Thy Sortkrudt Skytter
Om det skal være en rundkugle tang fra Pedersoli eller Lyman er jeg ikke sikker på, de er fistende at købe udfra det jeg har læst om dem. men jeg har en ide om AGS støbetangen ved HH er magen til og så er det jo en nem løsning da jeg kommer til København inden så længe i anden sammenhæng. Men der er kun hvis den virker og kvaliteten er ok, men som sagt har jeg ikke erfaring med støbetænger fra HH så er lidt i tivil om hvad der er rette valg.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Scott » 5. nov 2015, 18:13

Har lige kigget på HH's hjemmeside, vedr. AGS tænger, det ser meget rigtige ud, også, at de er lavet af støbestål.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Morgan
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. nov 2014, 16:59
Interesser: sortkrudt og jagt
Geografisk sted: Limfjorden

Re: WhitWorth støbetang cal 451 Hex erfaring med denne calib

Indlæg af Morgan » 5. nov 2015, 19:20

Scott skrev:Har lige kigget på HH's hjemmeside, vedr. AGS tænger, det ser meget rigtige ud, også, at de er lavet af støbestål.
Det var også det jeg tænkte, så det bliver sikkert den. så er der ikke bøvl med fragt, told og import gebyr :smile:

Besvar