Import af våben fra Tyskland

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
CFO1965
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:59
Interesser: Sortkrudtsvåben mv.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Import af våben fra Tyskland

Indlæg af CFO1965 » 17. feb 2016, 18:17

....nu med opskrift! :smile:

Jeg har for nylig importeret 2 nydelige Colt revolvere fra Tyskland. Jeg føler jeg skylder at fortælle alle andre hvordan forløbet er - hvad man skal sørge for etc.. Jeg kan KUN fortælle mine egne erfaringer - så denne "opskrift" er udelukkende baseret på mit eget køb.

Min baggrund er følgende - jeg er medlem af Vestegnens sortkrudtskytter med de regler og (mangel på?) begrænsninger som gælder for denne klasse.

1. Jeg sad en aften og surfede efter en Colt SAA med 7,5" løb. De kan også fås i DK - men priserne er i overkanten. På Egun.de så jeg et sæt revolvere (Centennial Peacemaker) i hhv. 45 Colt og 44-40 Winchester. Prisen var næsten det halve af priser jeg ellers har set - eller med andre ord "two for one" (ligesom med Pizza :biggrin: ) - så uden at tænke nærmere over det trykkede jeg på knappen. Bagefter opdagede jeg at sælgeren IKKE ønskede at eksportere selv. Derfor måtte jeg finde en tysk våbenhandler som kunne ordne den tyske del af papirarbejdet og sende revolverne til mig. Men first things first......

2. Jeg har i forvejen en Remington i .45Colt - og var ikke klar over at man umiddelbart kun må eje 2 revolvere i samme kaliber - dvs - det vidste jeg godt, men var ikke klar over at der i bekendtgørelsen står "samme eller lignende" - og at 44-40 derfor opfattes som en .45. Det løste jeg ved at tilmelde mig Westernskydning og gennemgå et kursus som afholdes samtidig med en skydning. Dernæst udfyldte jeg følgende: 1 stk SKV, 1 stk ansøgning om import, 1 stk ansøgning til justitsministeriet. På justitsministeriets formular skal man angive hvorfor man skal have 3 (og ikke 2) revolvere i samme kaliber. Dette punkt kan man IKKE springe over. Ansøgningen kommer simpelthen ikke videre end Dansk Skyttunion hvis ikke dette felt er udfyldt. Det kostede mig en forsinkelse i sagen på ca. 6 måneder!!!! I min ansøgning skrev jeg - i overensstemmelse med sandheden - at jeg ud over 2 våben til Westernskydning også havde brug for en revolver til finskydning i de øvrige sortkrudtklasser. Denne forklaring blev godtaget. Måske kunne man have skrevet at man havde brug for en backup i tilfælde af funktioneringsproblemer - men min forklaring var god nok. Det vigtigste er at man har en sportslig grund til sin ansøgning om dispensation.

3. Jeg fandt en tysk våbenhandler på nettet og "købte" hans services online (http://www.historica-shop.eu). I praksis foregik det på denne måde. Jeg gik ind på hjemmesiden og smed de services i indkøbskurven jeg havde brug for. Varen hed "Waffenversand nach Dänemark" og kostede 100 Euro. (er nu steget til 115 Euro). Da der var tale om 2 våben fik jeg rabat og betalte ham 150 Euro. Dette beløb dækkede opbevaring af våben, papirarbejde mv. ift tysk politi, forsendelse med særlig våbentransport. Jeg kontaktede sælgeren af revolverne og bad ham sende dem til ovenst. forretning (som iøvrigt varetages af en "Torben Weber"). Denne forsendelse betalte jeg også for, men husker ikke hvor meget... måske et par hundrede kroner.

4. Så var det bare at vente. Og vente. Og vente. Pga Politiets omstrukturering var ventetiden urimelig lang. Men der skete også det at der var en fejl i min ansøgning som gjorde at den aldrig kom videre til politiet fra Dansk Skytte Union. Det betød at jeg først modtog min importtilladelse efter 10 måneder. Den sendte jeg til den tyske våbenhandler - men pga flygtningesituationen (våben og flygtninge håndteres af samme afdeling - ingen sammenligning iøvrigt) var der yderligere forsinkelser. I Januar i år - næsten et år efter købet - fik jeg at vide fra tyskeren at tysk politi IKKE ville godkende importtilladelsen som danske politi havde udstedt. De brokkede sig over at det ikke var en EU formular og at der ikke var stemplet og underskrevet på begge sider. (der er to sider på en importtilladelse - side 1 er en tilladelse og side 2 er en våbenliste). Jeg kontaktede politiet og de sendte med en enslydende importtilladelse, men med stempel og underskrift på BEGGE sider. Det accepterede tysk politi. Idag hentede jeg mine våben i pakkecentralen - 1år og 1måned efter købet.

Det jeg har lært er: Lad dig ikke rive med når du surfer på EGUN. Sørg for at undersøge hvad der skal til før du lovligt kan eje det våben du ønsker at købe FØR du trykker på knappen. BRUG TID når du skal udfylde ansøgningerne. Er der den mindste fodfejl bliver ansøgningen kasseret - og du må starte forfra. Jeg har regnet på hvor lang tid det ville tage hvis alt papirarbejdet var gået "glat". Ca. 6 måneder. Det kan muligvis gøres hurtigere nu hvor politiet har vænnet sig til deres nye arbejdsform. I Tyskland tog sagen over 2 en halv måned (pga problemerne med importtilladelsen) Dansk politi oplyste mig at det var lidt tilfældigt om tyskerne accepterede de danske papirer - men for jeres egen skyld - hvis I skal importere fra Tyskland - så sørg for at alle sider i tilladelsen er behørigt stemplet og underskrevet FØR de sendes til Tyskland.

Og så til sidst - lidt guf for øjet :smile:

Billede

Billede

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Bofhenator » 17. feb 2016, 19:47

Glimrende gennemgang. Men med mindre du skulle have godkendt en ny bestyrelse til en skytteforening, mon ikke det er en SKV 2 du har udfyldt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Caspian1911 » 17. feb 2016, 20:07

Bofhenator skrev:Glimrende gennemgang. Men med mindre du skulle have godkendt en ny bestyrelse til en skytteforening, mon ikke det er en SKV 2 du har udfyldt?
Nu er der jo ikke specificeret nogen bestemt SKV. :giggle:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Bofhenator » 17. feb 2016, 20:11

Caspian1911 skrev:
Bofhenator skrev:Glimrende gennemgang. Men med mindre du skulle have godkendt en ny bestyrelse til en skytteforening, mon ikke det er en SKV 2 du har udfyldt?
Nu er der jo ikke specificeret nogen bestemt SKV. :giggle:
Hah, næh, der var sgu et komma jeg ikke havde set! Det må du undskylde OP . Glem alt efter godmorgen. (læste det som skv1)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Meulengracht
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 240
Tilmeldt: 10. sep 2011, 00:33
Interesser: Sportsskydning, Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 41 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Meulengracht » 18. feb 2016, 00:09

Har selv importeret flere våben købt på egun.
Flere luftpistoler som heldigvis intet kræver.
Men også to stk Walther GSP med vekselsæt i .22 og .32.
Salonrifler en til jagt og en til banebrug.
.45 1911 pistol.
686 revolver.
Som jeg lige kan huske.

Det jeg har lært af det er ALTID at spørge sælger om han sender til DK og hvad det koster inden bud.
Efter handelen indsendes SKV2, importansøgning og tiggerbrev til justitsministeriet med sportslig begrundelse.
Der efter sørger jeg for en kopi af importtilladelsen med oversættelse til tysk vedlagt originalen.
Tro mig. Det letter sagerne utroligt meget.
En ide kan også være at printe og udfylde den tyske EU-Anlage 21 og gå en tur på den lokale politistation og bede om at få deres mest officielt udseende stempel klasket på. Det er en sikker vinder sammen med lidt på tysk om at den ikke normalt bliver brugt i Danmark, men her er de oplysninger de skal bruge til sælgers eksporttilladelse. Den scorer point hver gang. Hvis den altså er udfyldt korrekt. Ordnung muss sein.
Ellers har mine største problemer været med det tyske firma waffenversand24 som jeg på det kraftigste vil fraråde at bruge. Det tog mere end to måneder at få dem til at levere den vare de havde fået betaling for.
Først da jeg oplyste at mit næste opkald til Tyskland ville være til bundespolizei med en anmeldelse for tyveri af min riffel, da de kun må opbevare et våben i en vis tid som var langt overskredet ankom min riffel med kurer to dage senere.
Der ud over en tysk våbenhandler som grundet påstået skilsmisse ikke i månedsvis kunne magte at sende et våben før jeg havde haft en samtale med landsbyens meget flinke landbetjent som vist uddelte en gevaldigt verbalt spark i r... til våbenhandleren. Han blev meget fornærmet, men også her ankom våbnet pludselig et par dage senere. Igen ordnung muss sein og sådan en tysk landbetjent kunne det danske politi lære meget af hvad service angår.
Hilsen Meulengracht

Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Seff » 16. mar 2016, 20:06

Underskrev du selv importtilladelsen inden du sendte den til den tyske forhandler?

Og kan man monstro få den tyske oversættelse af importtilladelsen til brug? :)

CFO1965
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:59
Interesser: Sortkrudtsvåben mv.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af CFO1965 » 16. mar 2016, 23:18

Nej - man underskriver ikke importtilladelsen. Man behøver heller ikke nogen tysk oversættelse... de tyske myndigheder godkender den danske verson. Selvom jeg fik på fornemmelsen at det irriterer dem at DK ikke bruger den europæiske formular (skyldes at vi ikke deltager i denne del af det europæiske samarbejde). Men sørg for at der politiets stempel og underskrift er på BEGGE sider. Importtilladelsen er altid på to sider. Den ene er tilladelsen - den anden er en liste med det tilladelsen dækker.

Det er først når man modtager våbnet at importtilladelsen skal underskrives og returneres til politiet. Der står også et eller andet sted at man skal fremvise våbnet hos det lokale politi straks man modtager det. Det passer ikke. Spurgte våbenkontoret i Tåstrup, og de sagde at det behøvede jeg ikke hvis jeg selv kunne konstatere at våbnet stemte overens med de konditioner tilladelsen var givet på.

Det kunne jeg! :biggrin:

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Seff » 17. mar 2016, 06:54

Jeg har ikke fået to sider, kun én. Der er underskrift og stempel på den ene side. Det drejer sig så også kun om ét våben.

CFO1965
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:59
Interesser: Sortkrudtsvåben mv.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af CFO1965 » 17. mar 2016, 12:53

...kan godt være alle våbensager ikke er ens - og våbenkontoret udvikler nok deres papirgang løbende. Det vigtigste for tyskerne er bare at politiet har stemplet og underskrevet det hele..... dermed ikke sagt at der ikke også i tyskland er "emsige sheriffer". Det kender vi jo herhjemmefra. Så jeg kan ikke garantere at en dansk importtilladelse går igennem i alle tyske politikredse. Min var vist fra Stuttgart, og der var det kun underskriften de gik op i.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Allan3 » 17. mar 2016, 14:54

Jeg har næsten lige importeret et par vekselløb gennem waffen-versand.eu og han kan ikke anbefales, det var ikke export tilladelsen fra tyskerne der tog tid men hans del af arbejdet, og nogle gange var han svær at få fat i og lange svartider på email, og andre gange helt umulig at få fat i

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Seff » 17. mar 2016, 17:53

Det var da opmuntrende, da det er ham jeg har fået riflen leveret hos. Nuvel, han har svaret mig indtil videre.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af Topcat » 28. okt 2017, 06:44

Er der nogen der har erfaring med processen hvis man selv kører ned og afhenter riflen?

Så skal der vel "bare" ordnes papirer (eksport- og importtilladelse) ved Tysk og Dansk politi?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af 100Radsbar » 28. okt 2017, 23:09

Topcat skrev:Er der nogen der har erfaring med processen hvis man selv kører ned og afhenter riflen?

Så skal der vel "bare" ordnes papirer (eksport- og importtilladelse) ved Tysk og Dansk politi?
Jeg købte en riffel ved en forhandler i Flensborg.

Jeg søgte om våbentilladelse, og importtilladelse, hos ACV.
Da de var ankommet, scannede jeg dem ind, og mailede jeg de 2 tilladelser til forhandleren.
Forhandleren søgte så om en eksporttilladelse hos de tyske myndigheder.

Da det så var på plads, kontaktede han mig og jeg kunne så hente riflen, og køre over grænsen med en export-, og importtilladelse i hånden.
Importtilladelsen skal underskrives den dag du henter den, og kører over grænsen.

Jeg betalte 40€ for at forhandleren ordnede papirarbejdet med de tyske myndigheder.
7,62x54R Glory to the Mosin.

JakeD6
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2018, 23:40
Interesser: Langdistance
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Import af våben fra Tyskland

Indlæg af JakeD6 » 1. mar 2018, 21:18

Så vidt jeg kan se har den digitale ansøgning ikke ændret sig markant siden 2015, hverken for import af våben eller for ansøgning om våbentilladelser.
I forbindelse med import af en riffel fra Tyskland, har jeg været i kontakt med ACV for at få afklaret den korrekte procedure.

Processen med at skulle printe, underskrive og scanne samtykkeerklæringen er fortsat nødvendig.

Ved import af våben skal der både ansøges om importtilladelse og våbentilladelse. Det sker blandt andet for at de kan sammenholde de to ansøgninger, specielt sælgerens adresse, hvor der skal angives en kommune, men det er kun muligt at vælge fra Danmark.
Jeg valgte at lave importansøgning først og så ansøgning om våbentilladelse, men umiddelbart har jeg ikke opfattelsen at rækkefølgen er væsentlig, blot at de foretages på nogenlunde samme tidspunkt.

Gennemfør ansøgning om våbenimport, hvor der på sidste side vedhæftes den printede, underskrevne og indscannede samtykkeerklæring.

Gå derefter videre med ansøgning om våbentilladelse, og under punktet "Sælger" vælges "Registreret virksomhed".
For udenlandske sælgere, skal der under punktet "CVR-nr." sættes en bindestreg (-) og under punktet "Kommune" vælges ansøgerens egen kommune. Derudover angives sælgerens udenlandske informationer (virksomheds navn, adresse, postnummer og By.
ACV kan så sammenligne med oplysningerne fra import ansøgningen, og kan se at den valgte kommune stemmer overens.

I forbindelse med selve hjemtagningen, skal ansøgerens selv kontrollere at våben og importtilladelse stemmer, og efter hjemkomst underskriver ansøgeren selv importtilladelsen, scanner denne og sender den til ACV via Borger.dk.

Jævnfør ACV er det IKKE nødvendigt at stoppe ved grænsen eller at få det importerede våben attesteret på politistationen, da ingen af parterne behøver at blive involveret.

Besvar