Opbevaring af sortkrudt

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Opbevaring af sortkrudt

Indlæg af Henning » 18. okt 2006, 08:28

Så gik bølgerne højt i klubben i går, og en kasse øl blev faktisk også væddet, så jeg håber én eller anden kan præcisere reglerne for opbevaring af sortkrudt (og gerne med en henvisning)
På sortkruds hjemmeside står at krudtet skal opbevares i en boks (skafor blå)
I "ansøgning om tilladelse til genopladning af sortkrudspatroner" omtales opbevaringsstedet som en "boks" (UDEN angivelse af skafor godkendelse)

SÅ skal den opbevaringsboks have skafor blå stempel eller ej ?!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. okt 2006, 19:27

Det var et godt spørgsmål. "Almindeligt" krudt skal IKKE opbevares i et SKAFOR blå skab, så jeg gætter på at det skal sortkrudt heller ikke.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

sortkrudt

Indlæg af Krudtole » 23. okt 2006, 09:05

hvis du går til politi.dk -blanketter -genladning af sortkrudtspatroner så får du opbevarings reglerne med , dem kan du så printe ud så du har det sort på hvidt når det er et væddemål-det har altid blot været et forlangende at skabet er forsvarligt låst og afstand til varmekilder og fænghætter er overholdt
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 23. okt 2006, 12:16

Der står på blanketten, som ved røgsvagt krudt, at det skal være et skab der er GODKENDT TIL OPBEVARING AF EKSPLOSIVSTOF
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Indlæg af Refraktorius » 23. okt 2006, 12:43

Mig bekendt håndhæves lige netop den del af teksten (heldigvis) ikke. Skafor blå er en forsikringsmæssig klassifikation, der alene går på hvor svær uautoriseret oplukning af skabet er, den har definitionsmæssigt intet at gøre med hvad der er inde i skabet.
http://www.laasesikring.dk/skafor.htm viser klasserne.

Det er fuldstændigt forrykt at kræve en sprængstofboks til krudt, men jeg tror, at det er en overførsel fra erhvervsmæssig praksis, hvor man selvfølgelig skal have lidt mere sikkerhed på, hvis det er sprængstoffer eller store mængder krudt man har med at gøre.

De fleste steder er der et krav om at krudtskabet ikke må være solidt, men skal være konstrueret så mindst en af siderne kan hoppe af i tilfælde af at skabet bliver bagt ved en brand (mener at det for eksempel er reglen i Norge, og krudtfabrikanterne anbefaler det også når man læser manualerne)

Hjemmeladning har jo trods alt ikke ret mange år på bagen herhjemme, og der er klart forvirring:
http://www.skytten.dk/godviden/siksky-05-2003.pdf står der for eksempel:
304. Opbevaring af krudt og fænghætter til genopladning (L)
Røgsvagt krudt skal opbevares i et forsvarligt aflåst træskab der er fastboltet
til væg eller gulv. Vægtykkelsen skal være minimum 22 mm. Der må opbevares
op til 3 kg. krudt i private hjem. Opbevaringsrummet skal være tørt
og rummets opvarmning skal ske med radiatorer. Evt. elektrisk radiator skal
være med afskærmet glødespiral.
Fænghætter skal opbevares i aflåst kasse eller skuffe hvor intet andet opbevares.
Opbevaringen må dog ske i samme skab som røgsvagt krudt
såfremt der er en adskillelse mellem fænghætter og krudt på minimum 100
mm. luft. Adskillelsen skal omgives af en stålplade eller en 10 mm.
træplade.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

sort

Indlæg af Krudtole » 23. okt 2006, 17:16

forvirringen bliver total hvis du også læser vilkår for opbevaring 2,3,lad mig få en komentar på det, det har været til stor "moro" for mig i flere år
først knald så røg tilsidst slam

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 23. okt 2006, 17:28

Forvirringen er total. Når jeg spørger Politiet siger de bare at skabet skal være godkendt til eksplosivstof, men de ved ikke hvilke skabe der er godkendte og hvad det indebærer.
Jeg har spurgt et par forhandlere og de ved ikke mere, andet at man plejer da at ha' det i våbenskabet.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Indlæg af Redakula » 23. okt 2006, 18:03

Jeg mener at have hørt for snart meget langt tid siden at der blev arbejdet på at reformere reglerne om genopladning - nogen der ved om der er noget om det?

Reglerne virker meget stramme - f.eks. udelukker reglerne om opbevaring i beboelsesrum samt afstand til skel jo alle der bor i lejlighed...

Når vi snakker om så små mængder som de 3 kg røgsvagt der er tilladt virker reglerne unødvendigt stramme...
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af Blunderbuss » 23. okt 2006, 20:57

i gamle dage stod det i kakkelovnskrogen for at holde sig tørt,gik der ild i det sagde vel bare fut og så var den potte ude ,sæt det ind i et skab i skarfor blå, så har vi alletiders rørbombe.
Med krudt og kugler
Baltzar

TimAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. feb 2006, 12:15
Geografisk sted: Holte
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Genladning

Indlæg af TimAndersen » 23. okt 2006, 21:06

Der har for nyligt, efter flere års ventetid, været et møde mellem Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen vedr. opbevaring af røgsvagt krudt. Vi forventer at der snart vil kunne laves et nyt regelsæt med deltagelse af skytteorganisationerne og ministeriet.

mvh
Tim

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Genladning

Indlæg af Redakula » 23. okt 2006, 21:16

TimAndersen skrev:Der har for nyligt, efter flere års ventetid, været et møde mellem Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen vedr. opbevaring af røgsvagt krudt. Vi forventer at der snart vil kunne laves et nyt regelsæt med deltagelse af skytteorganisationerne og ministeriet.

mvh
Tim
Det lyder da lovende...
Ville egentligt godt have muligheden for at lade lidt .38 men lidt svært med de nuværende regler :evil: når man ikke bor i parcelhus...
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

opbevaring af sortkrudt

Indlæg af Henning » 23. okt 2006, 22:39

det "glæder mig lidt" at jeg ikke er den eneste som er "forvirret" over at læse de forskellige bestemmelser. Som "Gunnut" er inde på er der åbenbart ikke de samme bestemmelser, for røgssvagt og sortkrudt, uagtet bestemmelsrne er ens for "fænghætterne". "Krudtole" siger læs bestemmelserne på blanketterne...jeps !..derfor stillede jeg også spørgsmålet.
I mellemtiden har jeg selvfølgelig også været i kontakt med sortkrudt.dk, (der er mig som har kassen af øl på højkant...så selvom man er formand for to klubber må man jo gøre fodarbejdet selv...) Det viser sig at sortkrudt har fået en politimand til at skrive deres bestemmelser, hvor "skærpelsen" ikke kan undre..(mine yderligere spørsmål til deres anførte bestemmelser har jeg efter en uge, endnu ikke fået svar på)
Men som én korrekt anføre, en eksplosivboks skal ikke være skafor-godkendt...den skal netop "springe op" og lade trykket "fise ud", ved en brand.
Læser man DDS hæftet for opbevaring af krudt, anbefales en "træ-boks"(med samme "adskillesesregler" som på politi-blanketten), hvilket næppe kan have en skafor-godkendelse..(men noget som beredsskabsstyrrelsen meget logisk kan tilslutte sig)
Personlig anvender jeg en boks jeg har fået, gennem min arbejdsplads (forsvaret). Boksen har bestemt ingen skarfor godkendelse, tros to låsesystemer, men er også konstruret således at en "invendig brand", vil bevirke en lågerne springer op ved en eksplotion, og trykket ledes ud....men sumra-sumarum er at INGEN steder kan man direkte læse hvad som kræves, og alt må åbenbart bero på et direkte og individuel skøn, såfremt ordensmagten kommer på besøg.....(og selvfølgelig sidder vi jo "kun ude i haven" og genlader...(et års forbrug af gangen))...
Min personlige konklusion, er meget tæt på: lad være med at gå ind i minefeltet og stil "dumme spørgsmål", uagtet man kun bliver forvirret når man ønsker at overholde loven, for ikke at miste øvrige tilladelser.

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

boks

Indlæg af Krudtole » 24. okt 2006, 11:06

der er fremstillet mange løsninger på problemet, jeg har 2 gange fået godkendt et træskab med en ruko møbellås, skabet var et overskab fra
et gammelt soveværelsesmøbel, nu bruger jeg et brandskab købt på et loppemarked, det er lavet af tyndt plade og min vurdering som smed er at det lukker op som en banan hvis uheldet er ude men der går nogen tid da det er brandisoleret , det er også godkendt, de er flittige gæster da jeg er formand i en sortkrudtsforening og har tilladelse til 5kg og lidt extra hætter, ps. en af mine medlemmer har lavet et skab med "skorsten" hvor trykket går op gennem taget i udhuset, der er regnhat og vejrhane på ,så hvorfor ikke være lidt kreativ
først knald så røg tilsidst slam

Besvar