Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. sep 2011, 11:34
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: RE: Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af Kallebob » 7. apr 2016, 12:31

dksith skrev:Min drøm er helt klart en sig sauer m400 enhanced og en m1A... :sniper: [emoji3]

Disse 2 for at være præcis...[emoji2]

http://www.springfield-armory.com/produ ... 1a/#MA9109

https://www.kygunco.com/sig-sauer-m400- ... ifle-58136
Jeg har en sig m400 enhanced som jeg snart har haft 1000 skud igennem. Ingen problemer overhovedet, lækker riffel i øvrigt. [emoji108]

Sendt fra min X9076 med Tapatalk

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 12:42

Så lige en AUG på dba.dk - huha, det må være bare lidt sjovt. Men for pokker, jeg ville have svært ved at finde praktisk anvendelse for den. Hvor ville man være bekendt at troppe op med den på jagt?

Løsningen er simpel - jeg har slet ikke råd....
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af PSindrup » 7. apr 2016, 13:13

C-X skrev:Så lige en AUG på dba.dk - huha, det må være bare lidt sjovt. Men for pokker, jeg ville have svært ved at finde praktisk anvendelse for den. Hvor ville man være bekendt at troppe op med den på jagt?

Løsningen er simpel - jeg har slet ikke råd....
Min nabo bliver, sidst på sæsonen, inviteret på noget de kalder slyngeljagt (som tak for at have været apportør på årets jagter)
Der ville den måske være et passende (udseende) våben. :rolf: :giggle:

Peter

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af CQB » 7. apr 2016, 13:44

C-X skrev:Så lige en AUG på dba.dk - huha, det må være bare lidt sjovt. Men for pokker, jeg ville have svært ved at finde praktisk anvendelse for den. Hvor ville man være bekendt at troppe op med den på jagt?

Løsningen er simpel - jeg har slet ikke råd....
den er mere til skive skydning for sjov

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af ReneKJ » 7. apr 2016, 13:56

C-X skrev:Så lige en AUG på dba.dk - huha, det må være bare lidt sjovt. Men for pokker, jeg ville have svært ved at finde praktisk anvendelse for den. Hvor ville man være bekendt at troppe op med den på jagt?

Løsningen er simpel - jeg har slet ikke råd....
Den koster da kun 123kr? :fun:
Spørgsmålet er om man har lyst til at købe våben af en person der forsøger at snyde dba for at spare 20 kr, eller hvad det nu er i gebyr.

Lad os forresten håbe at der ikke kommer en journalist forbi. "Maskingevær til salg på DBA!!!!".

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 14:03

Den del forstår jeg udmærket, men så ville det i min, begrænsede, verden give mere mening om det var på en sportslicens. Reelt burde et våben også kunne registreres til BÅDE jagt OG sport.

Jeg ser bare ikke berettigelsen som jagtvåben (det generer mig ikke at de kan registreres som sådan og jeg er ikke ude efter plinkerne), på samme vis som .50 BMG skyderne, da det reelt er sjældent at de anvendes som sådan.

Det er nok bare mig der er indrettet anderledes... Hvis det var tilladt at regulere f.eks. ræv med uplomberet .223 Rem., så var det noget helt andet.

Er der ikke nogen, der har en AR-15/anden halvauto .223 uplomberet, der kan berette om hvor de bruger den til jagt og til hvilke arter?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af CQB » 7. apr 2016, 15:36

C-X skrev:Den del forstår jeg udmærket, men så ville det i min, begrænsede, verden give mere mening om det var på en sportslicens. Reelt burde et våben også kunne registreres til BÅDE jagt OG sport.

Jeg ser bare ikke berettigelsen som jagtvåben (det generer mig ikke at de kan registreres som sådan og jeg er ikke ude efter plinkerne), på samme vis som .50 BMG skyderne, da det reelt er sjældent at de anvendes som sådan.

Det er nok bare mig der er indrettet anderledes... Hvis det var tilladt at regulere f.eks. ræv med uplomberet .223 Rem., så var det noget helt andet.

Er der ikke nogen, der har en AR-15/anden halvauto .223 uplomberet, der kan berette om hvor de bruger den til jagt og til hvilke arter?
jeg har nogen stykker , men har kun brugt dem til skive skydning , men de kan jo bruges til jagt i udlandet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 15:41

Det er heller ikke for, at du/I andre skal retfærdiggøre jeres lyster. Jeg undres bare - hvor ville det være både lovligt og socialt accepteret at jage med en AR-15/anden halvauto .223 uplomberet?

Ser vi bort fra USA, så kommer jeg ikke lige i tanker om noget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af CQB » 7. apr 2016, 16:31

C-X skrev:Det er heller ikke for, at du/I andre skal retfærdiggøre jeres lyster. Jeg undres bare - hvor ville det være både lovligt og socialt accepteret at jage med en AR-15/anden halvauto .223 uplomberet?

Ser vi bort fra USA, så kommer jeg ikke lige i tanker om noget.
Jeg har gået på jagt i dk med en plomberet ruger 14 .men ellers går jeg ikke op hvad hvad der er socialt accepteret med hensyn til hvilken riffel jeg skal bruge. Og jeg mener der er andre af vores nabo lande hvor man må ha mere en to skud i en halv auto

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af Seff » 7. apr 2016, 19:39

Jeg kunne godt se ideen i de 8 skud i min Garand hvis jeg skulle til Canada eller Polen eller lignende. Især Canada hvor der også er et selvforsvarsaspekt at overveje.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af PSindrup » 7. apr 2016, 20:24

Seff skrev:Jeg kunne godt se ideen i de 8 skud i min Garand hvis jeg skulle til Canada eller Polen eller lignende. Især Canada hvor der også er et selvforsvarsaspekt at overveje.
Øehh, hvad mener du med det?
Mener du at der er et generelt større behov for (væbnet) selvforsvar i Canada, end i andre lande?

Peter

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af Seff » 7. apr 2016, 20:30

Så vidt jeg ved, og det er ren gætværk, har de bjørne i Canada. :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 20:47

Men sådan en hælder du også .30-06 Spr. igennem. Der kommer en helt anden energi og hulstørrelse.

Derfor spurgte jeg specifikt til "en AR-15/anden halvauto .223 uplomberet". Jeg håber stadig der er nogen der kan oplyse mig om emnet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af PSindrup » 7. apr 2016, 20:59

Seff skrev:Så vidt jeg ved, og det er ren gætværk, har de bjørne i Canada. :)
Ah, den type af selvforsvar! :giggle:

Jeg troede at du tænkte på selvforsvar mod "bad guys" :rolf:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af C-X » 7. apr 2016, 21:02

Nu er der jo da også en fransk talende del af befolkningen... :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Backfast
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 1. mar 2008, 22:10
Interesser: 2.vk , historiske militærvåben
Geografisk sted: Midtthy
Has thanked: 30 times
Been thanked: 49 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af Backfast » 8. apr 2016, 22:04

Jeg har for nylig købt en SKS 45 Simonov hos wp.benzonarms.dk . Den er i samme kaliber som en AK47 (billig ammo) og så er det et originalt våben og ikke en kopi.
Han sælger også Ak47 kopier men de er udsolgt for tiden , de kommer på lager senere . Åh ja , han havde da også en Tommygun 45ACP fra 1942 , indregistreret til jagt , 14000 kr ! Den er ikke på hjemmesiden.
backfast

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af JLtac » 9. apr 2016, 18:36

Backfast skrev:Jeg har for nylig købt en SKS 45 Simonov hos wp.benzonarms.dk . Den er i samme kaliber som en AK47 (billig ammo) og så er det et originalt våben og ikke en kopi.
Han sælger også Ak47 kopier men de er udsolgt for tiden , de kommer på lager senere . Åh ja , han havde da også en Tommygun 45ACP fra 1942 , indregistreret til jagt , 14000 kr ! Den er ikke på hjemmesiden.
Hvor finder man den billige ammo til en ak47?

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af CQB » 9. apr 2016, 18:56

JLtac skrev:
Backfast skrev:Jeg har for nylig købt en SKS 45 Simonov hos wp.benzonarms.dk . Den er i samme kaliber som en AK47 (billig ammo) og så er det et originalt våben og ikke en kopi.
Han sælger også Ak47 kopier men de er udsolgt for tiden , de kommer på lager senere . Åh ja , han havde da også en Tommygun 45ACP fra 1942 , indregistreret til jagt , 14000 kr ! Den er ikke på hjemmesiden.
Hvor finder man den billige ammo til en ak47?
det kan du her http://www.jjsu.dk/side.asp?Id=145379 de er dog nok stadig med kviksølv fænghætter , som sidst jeg købte hos ham , der giver rust i våbnet hvis man ikke rengørere det .ellers er der her http://www.skyttebutik.dk/group.asp?group=138 og her har jeg købt blødnæset i god kvalitet http://vaabensmeden.dk/sider/sportsskyd ... _sport.htm og her har de også blødnæset http://www.bisgaardnielsen.dk/group.asp?group=41 her er også en mulighed http://wp.benzonarms.dk/wordpress/index ... -patroner/

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af 100Radsbar » 9. apr 2016, 20:15

Backfast skrev:Jeg har for nylig købt en SKS 45 Simonov hos wp.benzonarms.dk . Den er i samme kaliber som en AK47 (billig ammo) og så er det et originalt våben og ikke en kopi.
Han sælger også Ak47 kopier men de er udsolgt for tiden , de kommer på lager senere . Åh ja , han havde da også en Tommygun 45ACP fra 1942 , indregistreret til jagt , 14000 kr ! Den er ikke på hjemmesiden.
Har også kigget på dem.

Er dog lidt i tvivl hvilken årgang det skal være.
Mener at de fra omkring 1952 begyndte at lave dem med forkromede løb, men så fandt de på at lave en frit liggende slagstift, som kan sætte sig fast, så man får en fuldauto :smile:

Dem før den årgang har en slagstift med en fjeder, men løbet er ikke forkromet.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Backfast
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 1. mar 2008, 22:10
Interesser: 2.vk , historiske militærvåben
Geografisk sted: Midtthy
Has thanked: 30 times
Been thanked: 49 times

Re: Halvautomatriffel til jagt i udland/hyggeskydning.

Indlæg af Backfast » 9. apr 2016, 23:01

Min er fra 1953 , med krom liner og som alt andet sovjetisk produceret , er finishen lavet med en 9" vinkelsliber og et sløvt stykke skøjtejern !
Men pyt , det er jo en del af historien/charmen. :smile:
backfast

Besvar