Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Rasmus S
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2013, 10:54
Interesser: Knive og blankvåben
Geografisk sted: Sydsjælland

Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rasmus S » 30. jul 2016, 19:47

Hej folkens, har købt mig en gammel Baikal ij58 s/s som er prøvet til 750 bar. Ville i have nogle skrupler ved at proppe f.eks kent fasteel 32gr, gennemsnits tryk 900 bar i den? står godt nok de skal bruges i High Performance geværer (1370bar)

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Timber » 30. jul 2016, 20:44

Baikal plejer at være fremstillet af tiloversblevent panserstål, fra kampvognsproduktionen... Så medmindre der er gravrust, eller meget stram trangboring, så bør der ikke ske det store...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rulab » 30. jul 2016, 21:48

Jeg har selv en gammel IJ 58 som jeg de sidste par sæsoner har skudt godt 200 jagtpatroner, primært hypersteel og faststeel uden problemer.
Min er boret 1/2 og 3/4 og har tålt hypersteel str. 1 uden udposninger ved tranboringen.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Raptor357 » 30. jul 2016, 21:59

Hvad andre har gjort med held siger ikke meget om hvor heldig du er.
Baikal er solidt konstrueret, eller sagt med andre ord metallet er tykt. Men det er ikke et ekstremt højstyrkestål de er lavet af, men almindeligt jern.
Holder du dig fra store hagl og specielt dem med høj hastighed så kan du undgå en sæk i løbet ved choken.
Din lokale bøssemager kan prøveskyde den med nogle meget kraftige patroner og på den måde trykprøve den. Det vil være kedeligt at smadre sin ene hånd og ansigtet hvis kammeret springer.
Jeg har en gammel aya der jeg kun bruger på flugt skyde banen og med svage patroner til jagt da den netop er fra en tid hvor man ikke brugte højstyrke stål.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Kleth » 30. jul 2016, 23:57

Rasmus S skrev:Hej folkens, har købt mig en gammel Baikal ij58 s/s som er prøvet til 750 bar. Ville i have nogle skrupler ved at proppe f.eks kent fasteel 32gr, gennemsnits tryk 900 bar i den? står godt nok de skal bruges i High Performance geværer (1370bar)
Find ud af hvad trangboringen er og/eller tal med en bøssemager du stoler på eller har fået anbefalet.
Med mindre den er boret op i kammer, så er den vist kun til 70mm patroner.
Skulle jeg proppe stål i sådan en, skulle det først være flugtskydningspatroner og hvis ikke låsen bider efter skydning med begge løb, ville jeg prøve en jagtpatron på max 32g max #3 og max 420m/s
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rasmus S
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2013, 10:54
Interesser: Knive og blankvåben
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rasmus S » 31. jul 2016, 00:01

Den er boret 1/4 og 1/2 så det er jeg ikke så nervøs for, det er mere om den kan tåle trykket fra de nye patroner. Har umiddelbart ikke hørt om nogle uheld, men det er jo altid rart at høre andres erfaringer :thumbup:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Flugteren » 31. jul 2016, 03:34

Rasmus S skrev:Den er boret 1/4 og 1/2 så det er jeg ikke så nervøs for, det er mere om den kan tåle trykket fra de nye patroner. Har umiddelbart ikke hørt om nogle uheld, men det er jo altid rart at høre andres erfaringer :thumbup:
Har selv lige stået med "problemet". Jeg fik en ældre S/S Simson Suhl fra '68 i 12/70. Jeg var lidt nervøs for at anvende moderne stålpatroner i den, så jeg brugte nogle svage flugtskydningspatroner i 12/70, 24 grams, 7.5. De gik fint, meeeeen, man kunne nu godt mærke en smule modstand, når låsen skulle åbnes igen. Ikke meget, men nok til, at den er der - til sammenligning kører min Browning 525 som smurt i olie, selv efter 2-300 skud på et par timer. Min konklusion var, at S/S'ern primært skal anvendes som et hyggeskydningsgevær en gang i mellem på skydebanen - og kun med få og små serier.

Min anbefaling til dig ville være at købe nogle lette flugtskydningspatroner - vælg dem gerne med 9'er-hagl, gå på skydebanen og skyd lidt. Som andre har sagt, så skal geværet nok holde til et par enkelte skud. Vær ikke nervøs. Hvis du synes, at den er umanerlig hård at åbne efter skud, så kan du eventuelt have den som "pyntegevær" i våbenskabet og tage den frem en gang i mellem og lade folk holde den, hvis et familiemedlem spørger, om de må se våbensamlingen.

Hvis du derimod synes, at mekanismen kører udemærket og uden større modstand, så kan du jo anvende den efter egen måleevne og evt. gøre som jeg ang. hyggeskydningsgevær. ;-)

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rulab » 31. jul 2016, 17:48

Rasmus S skrev:Den er boret 1/4 og 1/2 så det er jeg ikke så nervøs for, det er mere om den kan tåle trykket fra de nye patroner. Har umiddelbart ikke hørt om nogle uheld, men det er jo altid rart at høre andres erfaringer :thumbup:
Jeg kender et par stykker, der har fået trykprøvet Baikal fra samme tid(godt nok o/u) til 1200 bar og begge geværer bestod trykprøvningen ligesom de ældre Beretta og Simson suhl, jeg kender til, har været trykprøvet, har klaret testen.
Jeg har som sagt både brugt Hypsersteel og faststeel i min uden at geværet er blevet sløret eller har bidt i låsen(, men er du alligevel lidt nervøs, så nøjes med 28 gram patroner, f. eks fasteel 28 g eller blue pigeon 28 g, det er begge glimrende patroner.

Hvis hylsterene binder, så prøv at sætte stål rensebørsten(giv lidt olie) på en boremaskine og poler kammeret, der kan sagtens være en smule rust som giver modstand
PS. Hvis du ikke ved det, kan du under forskæftet slå ejectorne til og fra.

Rasmus S
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2013, 10:54
Interesser: Knive og blankvåben
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rasmus S » 31. jul 2016, 20:01

Tog den idag ud på marken og smed et par kasser Eley VIP flugtskydningspatroner igennem den uden nogle problemer, og bare for at udfordre skæbnen fik den nogle Kent fasteel 32gr 3'er hagl, også uden problemer, så mon ikke den er klar til jagt til efteråret :thumbup:

Hvordan virker det med ejektorne? Er det de 2 små skruer ved hovedbolten?

Af ren nysgerrighed, er det muligt at datere en Baikal? Kan ikke selv finde noget på nettet..

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Rulab » 31. jul 2016, 21:35

Ejektoren kan stilles på de to små stifter i metallet i forskæftet. De kan vippes, er de "flade", er ejektoren slået fra og virker som normal udtrækker, vippes de op, er ejector aktiveret. De kan stilles uafhængigt på hvert løb.

Det er svært at datere en Baikal, jeg har undersøgt det lidt, men der er ingen angivelser af årgang på dem og heller ikke tilgængeligt materiale med serienumre og årgange. Man kan prøve at skrive til Baikal, men de svare nok ikke.

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Explorer » 5. aug 2016, 13:12

Jeg ville også holde mig fra patroner med højt tryk i en Baikal, som Raptor skriver er de lavet i noget blødere stål

Det fik jeg bevis for da jeg anvendte en enkeltløbet Baikal til min PressureTrace og fik dette resultat ved ca 700 bar (som jeg husker det) https://www.shootingsoftware.com/ptsupport.htm#B5

Nu anvender jeg en Akka pump til min PressureTrace og kan gå over 900 bar inden der kommer flade toppe

Brugeravatar
Michael_P
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. maj 2005, 14:20
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Gammel Baikal, hvad kan den tåle?

Indlæg af Michael_P » 5. aug 2016, 15:12

Simon-MS skrev:Ejektoren kan stilles på de to små stifter i metallet i forskæftet. De kan vippes, er de "flade", er ejektoren slået fra og virker som normal udtrækker, vippes de op, er ejector aktiveret. De kan stilles uafhængigt på hvert løb.

Det er svært at datere en Baikal, jeg har undersøgt det lidt, men der er ingen angivelser af årgang på dem og heller ikke tilgængeligt materiale med serienumre og årgange. Man kan prøve at skrive til Baikal, men de svare nok ikke.

Har du mulighed for at vedhæfte et billede af de små stifter? Syntes ikke jeg kan finde noget på min, har skruet på det hele. Jeg har nemlig et problem med min øverste ejektor, den udløser kun ca. halvdelen af gangene løbet er blevet skudt af.

Besvar