Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
DarKnight
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. feb 2016, 13:23
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 12 times

Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af DarKnight » 24. aug 2016, 09:36

Giv agt! :mrgreen:

Hej folkens!

Nå, jeg har ikke kunnet finde noget her på forum omkring det, så jeg er simpelthen nødt til at få afklaret noget:

En af mine venner (han er tekniker og sidder mest ved et skrivebord) er netop kommet hjem fra en tur i ørkenen. Den gik heldigvis godt, selvom de havde et par close calls.

Han fortalte, at de havde fået nye geværer med og de var super lækre, med alm kikkert og infrarødt sigte osv. - så lang var jeg med (M10). MEN så sagde han at det var kaliber 4,67 eller 4,76 (a-hva'ba'? :shock: )... Jeg spurgte om det ikke var 5.56 han mente, men nej-nej, en helt ny karabin med en super lille kaliber, som tillod dem at kunne bære mere ammo og meget lidt rekyl.... Hmmm. Men kaliber 4.xx ? Aaarrrrhhh...

Er der lige nogen som vil be- eller afkræfte det (vrøvl)?

Alt godt til jer derude!
DarkNight

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af CQB » 24. aug 2016, 09:53

Det lyder for mig som en and , jeg har intet hørt om nye kalibrer i dk forsvar

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af 308 W » 24. aug 2016, 10:01

Sako Trg M10 til finskytterne?

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Fredericianer » 24. aug 2016, 10:03

308 W skrev:Sako Trg M10 til finskytterne?
I 4,76mm? De er visit I .338 Lapua Magnum.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af ACE1 » 24. aug 2016, 10:08

Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Kalthoff » 24. aug 2016, 10:54

ACE1 skrev:Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
Jeg har heller ikke hørt om at dansk militær skulle have indført den, men derfor kan det jo godt være sket, specielt for en mindre gruppe udsendte i en særlig situation. Vi må vente og se om der er en der kan bekræfte det.

Jeg kan læse mig til at både det Norske og det Tyske militær udskifter MP5 i 9x19 med MP7 i 4,6x30.

H&K MP7A - vægt: 1,9 kg uden magasin. En MP5A3 er oplyst til 3,1 kg. Minimums længde 41,5 vs 55 cm. Det er jo en mærkbar forskel.
http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... daten.html

Til MP7 fåes der sågar et hylster så den kan bæres i bæltet eller på låret alá pistol:
http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... ibung.html

https://forsvaret.no/fakta/utstyr/Vaape ... skinpistol
http://www.fofo.no/%E2%80%93+V%C3%A5pen ... wZvUZh.ips

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af CQB » 24. aug 2016, 11:03

ACE1 skrev:Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
Jeg var ikke klar over at dansk politi havde mp 7 er det aks?

DarKnight
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. feb 2016, 13:23
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 12 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af DarKnight » 24. aug 2016, 11:27

ACE1 skrev:Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
Okay :shock:

Så er han måske ikke helt ved siden af??? Må lige høre ham, om det var en HK, de fik udleveret, når han er tilbage. Han er pt off the grid i et par måneder....

DarKnight
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. feb 2016, 13:23
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 12 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af DarKnight » 24. aug 2016, 11:37

Kalthoff skrev:
ACE1 skrev:Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
Jeg har heller ikke hørt om at dansk militær skulle have indført den, men derfor kan det jo godt være sket, specielt for en mindre gruppe udsendte i en særlig situation. Vi må vente og se om der er en der kan bekræfte det.

Jeg kan læse mig til at både det Norske og det Tyske militær udskifter MP5 i 9x19 med MP7 i 4,6x30.

H&K MP7A - vægt: 1,9 kg uden magasin. En MP5A3 er oplyst til 3,1 kg. Minimums længde 41,5 vs 55 cm. Det er jo en mærkbar forskel.
http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... daten.html

Til MP7 fåes der sågar et hylster så den kan bæres i bæltet eller på låret alá pistol:
http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... ibung.html

https://forsvaret.no/fakta/utstyr/Vaape ... skinpistol
http://www.fofo.no/%E2%80%93+V%C3%A5pen ... wZvUZh.ips

Ja - der må da være nogen herinde, som kender nogen.... der var dernede -eller noget :fun:

De var iøvrigt dernede fra januar til april/maj i år. Spændende om der er noget om snakken og dermed nyt undervejs. Men hvad med rækkevidden? Jeg tænker 2-300 meter maks. Mens selvfølgelig ok som PDW...

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Kalthoff » 24. aug 2016, 12:25

DarKnight skrev: Ja - der må da være nogen herinde, som kender nogen.... der var dernede -eller noget :fun:

De var iøvrigt dernede fra januar til april/maj i år. Spændende om der er noget om snakken og dermed nyt undervejs. Men hvad med rækkevidden? Jeg tænker 2-300 meter maks. Mens selvfølgelig ok som PDW...
MP7 i 4,6x30 er jo ikke tænkt som erstatning for en "battle rifle" men til de samme funktioner hvor man i gamle dage brugte M3 greese gun, Thompson, MP38/40, Hoewa/Husqvarna osv. og i nyere tid MP5, UZI, Scorpion osv.

Dvs. i militæret først og fremmest til chauffører, fly- og helikopter-besætninger, artillerister, mekanikere, signalfolk, teknikere, forsynere osv. der har hænderne fulde af andre opgaver, men behøver et våben til "hvis nu".

I mindre styktal, men med langt højere Hollywood eksponering, bruges den slags våben så også af specialstyrker, livvagter mv. i tilfælde hvor der ønskes et kort og handy våben og hvor man kun regner med at skulle engagere mål på kortere afstande. Typisk noget med ind-og-ud-af-biler-hele-dagen eller kamp i skibe og bygninger.

4,6x30 er udviklet til at være væsentligt bedre til at gennemtrænge nutidens "skudsikre veste" end 9x19. Det gør den attraktiv i de hårdere politi- og anti-terror-sammenhænge.

Netop med MP7 i 4,6x30 er der vel egentligt tale om at den blev udviklet til "civilt brug" i politi og livvagts sammenhæng, og så nu breder sig til militæret, fordi den har bedre virkning i målet end 9x19 maskinpistoler og er lettere og mere kompakt end en M4 (M/96).

Ifølge wikipedia: projektilvægt omkring 2 gram, mundingshastighed omkring 700 m/s og mundingsenergi omring 500-550 J, "effektiv skudafstand" 200-300 meter afhængigt af projektiltype

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af 308 W » 24. aug 2016, 13:02

Fredericianer skrev:
308 W skrev:Sako Trg M10 til finskytterne?
I 4,76mm? De er visit I .338 Lapua Magnum.
Nu står der der M10 i overskriften, så kan man jo godt se bort fra kaliberen :blink:

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Superliga » 24. aug 2016, 15:21

Hvilken funktion er han udsendt i? Mig bekendt er MP7 et våben som fx specialstyrkerne og MP'erne herhjemme drømmer om, og ikke noget der er i nærheden af at blive udleveret til enkeltpersoner eller indfaset for den skyld. Norge har indkøbt dem til personel der ikke nødvendigvis behøver en langtrækkende riffel, som fx kampvogns besætninger.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Raptor357 » 24. aug 2016, 16:52

Superliga skrev:Hvilken funktion er han udsendt i? Mig bekendt er MP7 et våben som fx specialstyrkerne og MP'erne herhjemme drømmer om, og ikke noget der er i nærheden af at blive udleveret til enkeltpersoner eller indfaset for den skyld. Norge har indkøbt dem til personel der ikke nødvendigvis behøver en langtrækkende riffel, som fx kampvogns besætninger.
Tror du ikke stadig det er sådan at er du eller opgaven speciel nok så får du det med du ønsker? Det lykkedes mig at skifte en maskinpistol ud med en m/96 på den konto.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Kloster » 24. aug 2016, 17:28

Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Kloster.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Superliga » 24. aug 2016, 17:48

Raptor357 skrev:
Superliga skrev:Hvilken funktion er han udsendt i? Mig bekendt er MP7 et våben som fx specialstyrkerne og MP'erne herhjemme drømmer om, og ikke noget der er i nærheden af at blive udleveret til enkeltpersoner eller indfaset for den skyld. Norge har indkøbt dem til personel der ikke nødvendigvis behøver en langtrækkende riffel, som fx kampvogns besætninger.
Tror du ikke stadig det er sådan at er du eller opgaven speciel nok så får du det med du ønsker? Det lykkedes mig at skifte en maskinpistol ud med en m/96 på den konto.
Ikke rigtig, måske en gang det var sådan.
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Præcis, og jeg var med som OPFOR da det nuværende hold skulle trænes. De fik de nye geværer som var tiltænkt os. De er en lettere version af M/10, med en dårlig cerakote og bedre balance og knap så mange rails, men de skyder stadig 5.56x45. Det kan godt være de har gravet nogle MP7'er op under neglene, det skal jeg ikke kunne sige, men er 99% sikker på det ikke er et våben der bliver udleveret hjemmefra. Men hvis ikke MFPT (Mobile Force Protection Team) har dem udleveret, så har jeg svært ved at se hvem der har større nytte af et lille kompakt våben som MP7

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Elbæk » 24. aug 2016, 18:56

Fra pålidelig kilde (som sidder i en position hvor han ved den slags) forlyder det at ingen grene af forsvaret har udleveret våben i 4,6x30.

H&K M7 i 4,6x30 har været testet af forsvaret, herunder også af "jagt og fiskeri", men den har ikke været anvendt operationelt. Hovedårsagen er at forsvaret ikke ønsker at indføre endnu en kaliber i deres system.

Ovenstående information er videregivet med tilladelse fra min kilde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

DarKnight
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. feb 2016, 13:23
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 12 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af DarKnight » 24. aug 2016, 19:36

Superliga skrev:Hvilken funktion er han udsendt i? Mig bekendt er MP7 et våben som fx specialstyrkerne og MP'erne herhjemme drømmer om, og ikke noget der er i nærheden af at blive udleveret til enkeltpersoner eller indfaset for den skyld. Norge har indkøbt dem til personel der ikke nødvendigvis behøver en langtrækkende riffel, som fx kampvogns besætninger.
Han var nede for at sætte den mobile radar op på en base i Afgan - tror det var nord for Kabul (???). Han er tekniker.
Elbæk skrev:Fra pålidelig kilde (som sidder i en position hvor han ved den slags) forlyder det at ingen grene af forsvaret har udleveret våben i 4,6x30.

H&K M7 i 4,6x30 har været testet af forsvaret, herunder også af "jagt og fiskeri", men den har ikke været anvendt operationelt. Hovedårsagen er at forsvaret ikke ønsker at indføre endnu en kaliber i deres system.

Ovenstående information er videregivet med tilladelse fra min kilde.
Det lyder rimeligt pålideligt :smile:

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af CQB » 24. aug 2016, 20:55

Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 24. aug 2016, 21:08

CQB skrev:
ACE1 skrev:Politiet har HK MP7 i 4,6 x 30, men forsvaret..
Jeg var ikke klar over at dansk politi havde mp 7 er det aks?
Jep AKS har mp7
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Kloster » 24. aug 2016, 21:47

CQB skrev:
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Jeps! :rock:
Kloster.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Superliga » 25. aug 2016, 15:29

Kloster skrev:
CQB skrev:
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Jeps! :rock:
Nogle af dem rammer ganske fint, men når de 7 skud er brugt, så kan man bruge ½ min på at skifte magasin :moon:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Caspian1911 » 25. aug 2016, 15:38

Superliga skrev:
Kloster skrev:
CQB skrev:
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Jeps! :rock:
Nogle af dem rammer ganske fint, men når de 7 skud er brugt, så kan man bruge ½ min på at skifte magasin :moon:
Så træn dog magasinskift! :getout:
Det kan faktisk gøres ufattelig hurtigt, men det kræver nogen træning.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af CQB » 25. aug 2016, 21:56

Caspian1911 skrev:
Superliga skrev:
Kloster skrev:
CQB skrev:
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Jeps! :rock:
Nogle af dem rammer ganske fint, men når de 7 skud er brugt, så kan man bruge ½ min på at skifte magasin :moon:
Så træn dog magasinskift! :getout:
Det kan faktisk gøres ufattelig hurtigt, men det kræver nogen træning.
Det er stadig et gammelt forældet våben , der bør erstates af en glock til rimelige penge

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Caspian1911 » 29. aug 2016, 13:15

CQB skrev:
Caspian1911 skrev:
Superliga skrev:
Kloster skrev:
CQB skrev:
Kloster skrev:Tjae, jeg har lige fået en flok kammerater hjem fra Afghan hvor de kørte VIP kørsel, og de har ihvertfald ikke set skyggen af andet end m/10 og neuhausen.
Slæber de stadig rundt på de gamle forældede neuhausen :rolf:

Jeps! :rock:
Nogle af dem rammer ganske fint, men når de 7 skud er brugt, så kan man bruge ½ min på at skifte magasin :moon:
Så træn dog magasinskift! :getout:
Det kan faktisk gøres ufattelig hurtigt, men det kræver nogen træning.
Det er stadig et gammelt forældet våben , der bør erstates af en glock til rimelige penge
Det kan vi ikke blive uenige om. :razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Nyere nye geværer??? Gev M10 v.2,0 ?

Indlæg af Refraktorius » 29. aug 2016, 21:07

Jeps, man kunne sælge "det gamle lort" og få to Glock for hver.


:giggle:



Til hyggeskydning ville jeg beholde Neuhausen. Som brugspistol jeg skulle slæbe på hele dagen, ville jeg foretrække Glock'en.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar