Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
sailor99
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. aug 2009, 14:03
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af sailor99 » 24. sep 2016, 23:28

For 4 uger siden ansøgte jeg om tilladelse til en US karabin kal. .30 carbine, halvautomatisk.
I går fik jeg meddelelse om, at man påtænker at nægte mig tilladelsen, da jeg i forvejen har tilladelse til en halvautomatisk riffel i kaliber .30-06, og man mener derfor ikke, at jeg skal have tilladelse til endnu en halvautomatisk riffel i et sammenligneligt kaliber :wall: !! - Kontordamen ved åbenbart ikke meget om kalibre. I hvert fald kender hun tilsyneladende ikke forskellen på .30 Carbine og .30-06. Sidstnævnte bruger jeg på drivjagter i Polen, og US karabinen skulle have været brugt på gåsejagter ligeledes i Polen.
Denne situation ville aldrig være blevet aktuel under det gamle system med et lokalt våbenkontor, hvor den ansvarshavende betjent kendte de fleste af kunderne i butikken. Desværre har vi fået centraliseringen med alt, hvad den indebærer af uforståelige afgørelser og lange ventetider.

Jeg har fået en frist på 21 dage til at fremsende bemærkninger/kommentarer vedrørende det påtænkte afslag på min ansøgning. Den skrivelse har jeg sendt i dag. Nu er jeg meget spændt på den endelige afgørelse.

Er der andre, der har gjort lignende erfaringer med Center Vest?

Mvh.
Georg

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af CQB » 25. sep 2016, 08:41

sailor99 skrev:For 4 uger siden ansøgte jeg om tilladelse til en US karabin kal. .30 carbine, halvautomatisk.
I går fik jeg meddelelse om, at man påtænker at nægte mig tilladelsen, da jeg i forvejen har tilladelse til en halvautomatisk riffel i kaliber .30-06, og man mener derfor ikke, at jeg skal have tilladelse til endnu en halvautomatisk riffel i et sammenligneligt kaliber :wall: !! - Kontordamen ved åbenbart ikke meget om kalibre. I hvert fald kender hun tilsyneladende ikke forskellen på .30 Carbine og .30-06. Sidstnævnte bruger jeg på drivjagter i Polen, og US karabinen skulle have været brugt på gåsejagter ligeledes i Polen.
Denne situation ville aldrig være blevet aktuel under det gamle system med et lokalt våbenkontor, hvor den ansvarshavende betjent kendte de fleste af kunderne i butikken. Desværre har vi fået centraliseringen med alt, hvad den indebærer af uforståelige afgørelser og lange ventetider.

Jeg har fået en frist på 21 dage til at fremsende bemærkninger/kommentarer vedrørende det påtænkte afslag på min ansøgning. Den skrivelse har jeg sendt i dag. Nu er jeg meget spændt på den endelige afgørelse.

Er der andre, der har gjort lignende erfaringer med Center Vest?

Mvh.
Georg
øv jeg har hørt om folk der har fået afslag på fornyelses af tilladelse af samme grund , mon der nogen steder står at man ikke må have mere end en ½ auto i ligende kaliber ??

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af 458hunter » 25. sep 2016, 08:43

det er et skøn og for at gøre sagsbehandlingen mere lige har de indført kun en i hver kaliber gruppe.

Du skal godtgøre at der er tale om to forskellige kalibre med to forskellige formål.

CFO1965
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. dec 2014, 11:59
Interesser: Sortkrudtsvåben mv.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af CFO1965 » 30. sep 2016, 13:02

Jeg har selv haft lignende bøvl da jeg skulle have tilladelse til en revolver i cal 44-40. Da jeg allerede havde 2 cal 45 revolvere skulle jeg godtgøre det rimelige i at jeg skulle have en tredje i "sammenligneligt kaliber". Det selvom man må have op til 6 grovkalibrede pistoler/revolvere. Jeg kan kun se det som en metode myndighederne bruger til at omgå deres egne regler - for kal 45 og 44-40 har sandt at sige ikke meget til fælles - de kan f.eks ikke affyres fra den samme revolver - (lad være med at prøve :smile: ) - og kuglestørrelser er vidt forskellige. Så med dét som udgangspunkt er alle grovkalibrede våben over .38 jo "sammenlignelige"

Begrundelser som måske er rimelige i myndighedernes øjne er hvis våbnene skal bruges til forskellige formål. Det gælder både jagt (som jeg ikke ved meget om) og sportsskydning (som jeg selv dyrker). Derudover - specielt i forbindelse med sportsskydning - er det også en god grund at have et reservevåben i tilfælde af funktioneringsfejl (af samme årsag er det altid tilladt for sportsskytter at have 2 våben i samme kaliber)

...MEN - på samme måde med Peter Plys og bierne - så er det svært at vide hvad myndighederne tænker.... deres handlemønster kan nogen gange virke lidt tilfældigt.

Så vi glæder os til at høre om du får din riffel - og i givet fald hvad din begrundelse var... :biggrin:

Held og lykke herfra,
Carsten

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af Lassescout » 2. okt 2016, 13:35

Denne situation ville aldrig være blevet aktuel under det gamle system med et lokalt våbenkontor, hvor den ansvarshavende betjent kendte de fleste af kunderne i butikken. Desværre har vi fået centraliseringen med alt, hvad den indebærer af uforståelige afgørelser og lange ventetider.
Situationen var da i hvert fald aldrig opstået på Fyn under det gamle system. Her ville du ikke engang have fået tilladelse til den første halvautomat, fordi den envældige konge af våbenkontoret ikke kunne lide den slags "motorbøsser". Det var heller ikke sket i Horsens, for der syltede man den slags ansøgninger i flere år før man gav afslag. Sjovt nok kunne københavnere få alle de halvautomater de gad købe, men var det system bedre? Det var det vel for københavnerne, men da ikke for os andre.

Du må indse at politiet gennem våbencirkulæret er blevet pålagt kun at give tilladelse til halvautomater i "ganske særlige tilfælde". Det administreres på den måde, at du altid får tilladelse til den første halvautomat i en kalibergruppe. F.eks. kan du nemt få tilladelse til en halvautomatisk salonriffel og en halvautomatisk jagtriffel. Men 30-06 og .30 carbine er begge kaliber .30 og derfor skal du argumentere for at få tilladelse til nummer to. Dit argument virker overbevisende, idet riflerne skal bruges til to forskellige jagtformer på to forskellige vildtarter og der er temmelig stor forskel på den energi kalibrene leverer i målet, så jeg vil tro du får din tilladelse. Derimod får du meget svært ved at få tilladelse til endnu en US carabin, og det er da ærgerligt hvis man finder et fint og velholdt eksemplar.

Men så længe våbencirkulæret er formuleret som det er, synes jeg i grunden politiets administration er meget rimelig, de kan ikke bare give tilladelser på samlebånd, så overtræder de jo reglen. At det så er en åndssvag regel kan vi nemt blive enige om, men den findes, og du er ved at finde ud af, hvordan den virker. Der findes ikke nogen fast regel om, at du kun må have én halvautomat i hver kaliber. Hvis politiet administrerede sådan, ville det være at sætte skøn under regel, og det må de ikke. Derfor den lidt omstændelige procedure med at sende dig en agterskrivelse, få dit høringssvar og derefter træffe afgørelse, baseret på et skøn på oplyst grundlag. Det er på ingen måde ulovligt, eller politiets egne regler. Det er den måde de skal forvalte på efter forvaltningsloven.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 360
Tilmeldt: 12. mar 2013, 12:47
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 91 times
Been thanked: 22 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af K_Nielsen » 5. okt 2016, 21:38

sailor99 skrev:For 4 uger siden ansøgte jeg om tilladelse til en US karabin kal. .30 carbine, halvautomatisk.
I går fik jeg meddelelse om, at man påtænker at nægte mig tilladelsen, da jeg i forvejen har tilladelse til en halvautomatisk riffel i kaliber .30-06, og man mener derfor ikke, at jeg skal have tilladelse til endnu en halvautomatisk riffel i et sammenligneligt kaliber :wall: !! - Kontordamen ved åbenbart ikke meget om kalibre. I hvert fald kender hun tilsyneladende ikke forskellen på .30 Carbine og .30-06. Sidstnævnte bruger jeg på drivjagter i Polen, og US karabinen skulle have været brugt på gåsejagter ligeledes i Polen.
Denne situation ville aldrig være blevet aktuel under det gamle system med et lokalt våbenkontor, hvor den ansvarshavende betjent kendte de fleste af kunderne i butikken. Desværre har vi fået centraliseringen med alt, hvad den indebærer af uforståelige afgørelser og lange ventetider.

Jeg har fået en frist på 21 dage til at fremsende bemærkninger/kommentarer vedrørende det påtænkte afslag på min ansøgning. Den skrivelse har jeg sendt i dag. Nu er jeg meget spændt på den endelige afgørelse.

Er der andre, der har gjort lignende erfaringer med Center Vest?

Mvh.
Georg
Jeg godtgjorde for de forskellige vildtklasser sammenholdt for de forskellige anslagsenergier i de to rifler jeg gerne ville have.
F.eks.: US Carbine, er lige på grænsen til rådyr´ish og med 30-06 kan du jage alt jagtbart vildt i Europa, men nu nævner du selv gæs, som 30-06 ikke er så egnet til, nok lidt overkill, der er den noget langsommere 110 grains US m1 carbine, mere egnet.
(Jeg har haft US m1 carbine samtidigt med 7.62X54r og også US m1 carbine samtidig med .223 rem.)

Skriv til dem og redegør for forskellen, så skal det nok løse sig.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af NSander » 6. okt 2016, 04:16

Evt. fremsend et billede af de to patroner ved siden af hinanden og noget data om energi etc. Jeg ved at der er mange :biggrin: der har både garand og US karabin samtidig. Men man skal passe MEGET på med at bruge argumentet "Hvorfor må jeg ikke, hvis de andre må". Al erfaring viser, at det bare ender med at ingen må :)

Men du burde have en rimeligt god sag, hvis de først forstår forskellen. Man kommer længst med at være lidt pædagogisk og overbærende, ellers sætter de bare hælene i.
Vedhæftede filer
garandUS.jpg
:D
garandUS.jpg (133.36 KiB) Vist 7656 gange

sailor99
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 6. aug 2009, 14:03
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 3 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af sailor99 » 6. okt 2016, 13:08

Tilladelsen kom for en uge siden :smile: , men jeg har ikke kunnet lave et indlæg, da jeg har været bortrejst.
I mit høringssvar gjorde jeg gældende:
at karabinen skulle anvendes til gåsejagt i Polen
at kun kuglediameteren var sammenlignelig
at kuglevægt, mundingshastighed og anslagsenergi lå meget langt fra hinanden

og så medsendte jeg et billede af de to patroner - .30-06 og .30 M1 - ved siden af hinanden

Det er da udmærket med en sådan partshøring, men en ekspeditionstid på 6 uger er ikke godt nok. Tilsyneladende har der inden centraliseringen været forskelle i håndteringen af tilladelser i politikredsene, og det har naturligvis været for dårligt, men de afgørelser kunne vel også påklages, går jeg ud fra. - I mine 50 år som jæger har såvel jeg som min ret store bekendtskabskreds kun mødt hjælpsomhed og velvilje på de lokale politikontorer. Det er nok derfor, jeg beklager, at vi har fået denne centralisering, men jeg håber bestemt, at systemet kommer til at fungere med en høj grad af smidighed og en minimal ventetid.

Tak for alle jeres gode kommentarer! Det er et godt forum, vi har. :numberone:

Mvh.
Georg

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af HappyNanoq » 6. okt 2016, 13:50

Tja, det er egentlig sjovt at det specifikt er halvautomater som er problemet.
Det er jo intet problem at have 2-3-4-5-6-7-+ repetér rifler i samme kaliber. :???:

Men dejligt at høre at tilladelsen gik igennem. Tillykke med den - og go' fornøjelse, ikke mindst.

Bare pas på - den æder hurtigt en masse patroner.
Og i et øjebliks uopmærksomhed åd min også det magasin jeg havde med de gode Norma rund/blødnæsede jeg havde til jagt. :oops: og jeg opdagede det ikke.
Den skide slubbert. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2016, 14:39

HappyNanoq skrev: Og i et øjebliks uopmærksomhed åd min også det magasin jeg havde med de gode Norma rund/blødnæsede jeg havde til jagt. :oops: og jeg opdagede det ikke.
Det kan hurtigt blive dyrt ... :evil:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af Lassescout » 6. okt 2016, 15:07

Jeps. En sjov halvautomat går ikke ret langt på literen :smile: :giggle: :rolf:

...og tak for tilbagemeldingen Sailor 99, rart at høre det gik godt.

Det er for resten mit håb, at de mange der skal have helt ukomplicerede ekspeditionstilladelser på f.eks. repeterrrifler vil opleve en højere grad af automatiseret procedure. Gerne så ansøgningen kan udfyldes i jagtbutikken når man har besluttet sig for at købe, og så modtager man tilladelsen i sin e-boks et splitsekund senere, så man kan få den hjem med det samme. Det kan sagtens lade sig gøre hvis der er vilje til det.

Men de sager hvor der skal et menneske ind over og anlægge et skøn, dem tror jeg ikke du kan få ekspederet ret meget hurtigere end de 6 uger du har oplevet. Alle offentlige myndigheder bliver skåret ned og skåret ned, og den største udgift er lønkroner. Så alt hvor der skal menneskehænder ind i, de bliver ringere og ringere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Tilladelse påtænkes nægtet til halvautomat

Indlæg af CQB » 6. okt 2016, 16:21

CFO1965 skrev:Jeg har selv haft lignende bøvl da jeg skulle have tilladelse til en revolver i cal 44-40. Da jeg allerede havde 2 cal 45 revolvere skulle jeg godtgøre det rimelige i at jeg skulle have en tredje i "sammenligneligt kaliber". Det selvom man må have op til 6 grovkalibrede pistoler/revolvere. Jeg kan kun se det som en metode myndighederne bruger til at omgå deres egne regler - for kal 45 og 44-40 har sandt at sige ikke meget til fælles - de kan f.eks ikke affyres fra den samme revolver - (lad være med at prøve :smile: ) - og kuglestørrelser er vidt forskellige. Så med dét som udgangspunkt er alle grovkalibrede våben over .38 jo "sammenlignelige"

Begrundelser som måske er rimelige i myndighedernes øjne er hvis våbnene skal bruges til forskellige formål. Det gælder både jagt (som jeg ikke ved meget om) og sportsskydning (som jeg selv dyrker). Derudover - specielt i forbindelse med sportsskydning - er det også en god grund at have et reservevåben i tilfælde af funktioneringsfejl (af samme årsag er det altid tilladt for sportsskytter at have 2 våben i samme kaliber)

...MEN - på samme måde med Peter Plys og bierne - så er det svært at vide hvad myndighederne tænker.... deres handlemønster kan nogen gange virke lidt tilfældigt.

Så vi glæder os til at høre om du får din riffel - og i givet fald hvad din begrundelse var... :biggrin:

Held og lykke herfra,
Carsten
jeg troede slet ikke man kunne få tilladelse til 44-40 ?

Besvar