To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Timber » 1. feb 2017, 23:44

Som overskriften siger, har to danskere opfundet en ny type våben til brug i filmscener, bl.a. i Hollywood, i stedet for rigtige våben...

Umiddelbart ligner det for mig, "bare" en eller anden form for automatiseret gasantænding... Og til kr.45.000.- pr. stk... :shock:

http://nyheder.tv2.dk/tech/2017-02-01-t ... -vaert-det
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Elbæk » 1. feb 2017, 23:59

Den type "våben" har været anvendt af WWII re-enactorer og filmselskaber i mange år.

De er ikke lovlige i Danmark (åbenbart; bare fordi), men i England og USA er de ret almindelige i form af LMG og TMG. Typisk er de dog afhængige af en gasflaske, så man ser dem ofte stationære eller monteret på køretøjer.

Uden at jeg ved præcis hvordan det viste våben fungerer, så forestiller jeg mig at kolben fungerer som gastank og aftrækkeren aktiverer et elektrisk kredsløb som afgiver en serie gnister ved mundingen, samtidig med at en gasventil åbner og lukker.

Umiddelbart så synes jeg hverken at mundingsflamme eller lyd virker særlig realistisk.

Konceptet bliver forklaret og demonstreret her:


youtu.be/hiDIu5X7WUs

Der er mange flere lignede videoer hvis du søger på "Sim-Fire gun" eller "re-enactment gas gun".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Lycon » 2. feb 2017, 00:13

Elbæk skrev:Umiddelbart så synes jeg hverken at mundingsflamme eller lyd virker særlig realistisk.
Jeg er helt enig, og det er jo ike en nyhed. Jeg er bestemt ikke imponeret af mundingsilden, det ser helt latterligt ud, generelt er der jo Ingen mundingsflamme at se i dagslys, en flammeskjuler er trods alt ikke bare en gemick. Og den blå flamme de har her er så lang og "blød", at den bøjer af for vinden, eller våbenet bevæges hurtigt horisontal eller lodret. Lyden er ligegyldigt i den henseende, den er altid lagt på bagefter.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Timber » 2. feb 2017, 00:14

Tja, det anede mig godt det var det rene "gas"... :fun:

Men tak for info. :razz:

Og så revolutionerende var det så heller ikke alligevel... :shame:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Kalthoff » 2. feb 2017, 02:13

Film- og teater-verdenen kalder det en "non gun". Det er færdige produkter man kan købe fra specialfirmaer. "non-guns" har været på markedet i en del år til film- og teater-brug.

Den klassiske "non-gun" bruger squibs til at simulere mundingsild. Men som det ses af den video Elbæks viser ovenfor, så er gasflammeudgaven også på markedet.

https://www.google.com/search?q="non-gun"+film+prop

"Non-guns" opstod som et alternativ til at bruge et rigtigt våben med løse patroner til film og teater. Man slipper for alt det juridiske bøvl omkring rigtige våben og man slipper for risikoen for at der en sjælden gang kommer en skarp patron i (ja det er der død folk af på filmoptagelser, også på store professionelle produktioner)

Ulempen er at skydning ser urealistisk ud. Der mangler rekyl - det ses tydeligt i tv2 udsendelsen og der mangler bevægelse i de udvendige bevægelige dele, f.eks. slæden på en pistol.

Jeg kan ikke se hvorfor TV2 vælger at præsentere det som en nyhed eller en ny opfindelse.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Kleth » 2. feb 2017, 06:16

Jeg har for nyligt set dramatiseringer, hvor mundingsflamme var lagt på digitalt, lidt sjovt at se K98 blive affyret gentagne gange i samme klip, uden at skuespilleren tager ladegreb og rekyl er noget skuespillerne simulerer eller ikke simulerer......

Jeg tror mange seere forventer mundingsflamme da produktioner tidligere gjorde udbredt brug af løs ammunition.

Jeg må så sige at for mig lægger det et ekstra lag på en film, når våbenhåndtering og skydning virker professionelt
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af JensJacob » 12. jan 2019, 20:29

"De har allerede ringet fra Hollywood..." lyder de første ord fra Søren Juhler... - Ja, de ringede vel for fire år siden... til Sim-Fire!

Det som der nok efterlader mig lidt undrende er hvordan nogen (igen - jeg synes jeg har set det før) er lykkedes med at sælge en tilsyneladende mindst fire år gammel idé som en 'ny opfindelse'. Det undrer mig meget og jeg vil faktisk gerne have det belyst. Jeg er ikke i tvivl om at de to københavnere tror de har opfundet det, men de kan da vel for pokker ikke få patent på det.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Martensit » 13. jan 2019, 00:21

Det "revolutionerende" i deres våben er vel, den "nøgle" de snakker om. Våbnet er komplet ubrugeligt efter 7 minutter og skal så aktiveres på ny.
Det kan være, at de oven i det har udviklet et gasblandingssystem der er mere smart og nemmere at skjule på personen end dem der er på markedet i dag, og ved, at mekanismen er elektronisk styret kan det nok også kobles sammen med specialeffects som blodposer, vinduer og evt. beton der skal skydes huller i.
Enig i, at det i morgen TV viste knalderi var rimelig softcore, jeg har set en video hvor der var en anelse mere knald i, men jeg kan ikke lige finde den, mon ikke de havde skruet ned for knaldet af hensyn til alle i studiet?

edit:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-1 ... trapvaaben

Fandt den.
Endnu en tanke: Det kan være, at den elektroniske styring gør det nemmere for specialeffectsfolkene at lægge de rigtige brag ind på de rigtige tidspunkter efterfølgende.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Kenned » 13. jan 2019, 09:05

Deres model bruger en lille ilt-tank - den bruger ikke gas - måske det er nyheden?

Hvis den ikke er lovlig i DK, hvordan kan de så udvikle den her? Vil derfor tro at netop deres version er lovlig.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2019, 09:24

Kenneth Jensen skrev:
13. jan 2019, 09:05
Deres model bruger en lille ilt-tank - den bruger ikke gas - måske det er nyheden?

Hvis den ikke er lovlig i DK, hvordan kan de så udvikle den her? Vil derfor tro at netop deres version er lovlig.

Hilsen Kenneth
Ilt kan da ikke brænde i sig selv, eller hvad?

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Martensit » 13. jan 2019, 11:57

Kenneth Jensen skrev:
13. jan 2019, 09:05
Deres model bruger en lille ilt-tank - den bruger ikke gas - måske det er nyheden?

Hvis den ikke er lovlig i DK, hvordan kan de så udvikle den her? Vil derfor tro at netop deres version er lovlig.

Hilsen Kenneth
Med de korrekte tilladelser kan man jo få lov til at fremstille lidt af hvert.
Jens Ansø og Jesper Voxnæs har feks. lavet enhåndsbetjente foldeknive udelukkende til eksport i årevis, før de blev tilladt igen herhjemme.

Den er vel at betragte som en løsskuds atrap eller en gaskanon, så mon ikke de har tilladelse til fremstilling af noget i den retning.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Kenned » 13. jan 2019, 12:46

ReneKJ skrev:
13. jan 2019, 09:24
Kenneth Jensen skrev:
13. jan 2019, 09:05
Deres model bruger en lille ilt-tank - den bruger ikke gas - måske det er nyheden?

Hvis den ikke er lovlig i DK, hvordan kan de så udvikle den her? Vil derfor tro at netop deres version er lovlig.

Hilsen Kenneth
Ilt kan da ikke brænde i sig selv, eller hvad?
Der ved jeg ikke, men det er det eneste der nævnes i artiklen i Politiken
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af Deepo » 13. jan 2019, 12:47

ReneKJ skrev:
13. jan 2019, 09:24
Kenneth Jensen skrev:
13. jan 2019, 09:05
Deres model bruger en lille ilt-tank - den bruger ikke gas - måske det er nyheden?

Hvis den ikke er lovlig i DK, hvordan kan de så udvikle den her? Vil derfor tro at netop deres version er lovlig.

Hilsen Kenneth
Ilt kan da ikke brænde i sig selv, eller hvad?
Nej, ilt kan ikke brænde. Ilt er en af de tre dele der skal til for at holde en ild i gang.
Der skal brændbart materiale, ilt og temperatur til.
Hvis en af dem fjernes, så kan ilden ikke fortsætte.

https://da.wikipedia.org/wiki/Brandtrekanten

/Mogens

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: To danskere opfinder nyt våben til Hollywood... (TV2-nyhed)

Indlæg af FraBjerget » 13. jan 2019, 17:04

Hvis man tjekker firmaet og ser der nye video ser man lidt mere.
https://cph.industries/
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Besvar