Sortkrudt & Western Skydning

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 15. feb 2017, 19:11

Hej

Jeg er sortkrudt-skytte og overvejer at starte til westernskydning. Jeg søger i den forbindelse lidt information angående hvilke af mine sortkrudt våben der må bruges i den disciplin.
Har søgt på nettet og også læst de 26 siders reglement angående westernskydning, men har ikke kunne finde svaret.

Jeg er blevet fortalt, at min Ruger Vaquero ikke er tilladt blandt andet p.g.a skruefjedre - er dette rigtigt?
Hvis ovenstående er rigtigt - er min Ruger Blackhawk vel også et problem?
Derudover er jeg også blevet fortalt, at min 12/70 side by side heller ikke må bruges, da den har indvendige hamre og sikring på - er der nogen sandhed i dette?

Vil i samme ombæring også gerne vide om El Patron fra Uberti er et problem angående westernskydning? da de også er en opgraderet version af de originale Colt/replicas

Der gik lidt "spørge jørgen" i den, men håber i kloge hoveder har et svar :biggrin:

M.v.h. Polohest

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 906 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2017, 19:14

Pak dine skydere i rygsækken og begiv dig ud i den forening hvor du vil skyde, så kan de svare dig helt præcist. vi ved jo ikke engang hvad du har og i hvilke udgave.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 15. feb 2017, 19:22

Problemet er blot at vi er en lille sortkrudt forening (15 personer), der alle overvejer at starte på westernskydning.
Så der er ikke rigtig nogen at spørge om råd - hvilket er grunden til jeg spørger her.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 906 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2017, 22:05

Polohest skrev:Problemet er blot at vi er en lille sortkrudt forening (15 personer), der alle overvejer at starte på westernskydning.
Så der er ikke rigtig nogen at spørge om råd - hvilket er grunden til jeg spørger her.
Når i er så mange, så burde i kunne kontakte sortkrudts forbundet og få en ud at fortælle om det.
Hvis i ikke kan det, så send mig en besked og jeg skal trække i min sortkrudts kontakt og se om han kan finde en der kan hjælpe jer, for i skal helt sikkert have en ud der kender reglerne og fortælle jer hvad der hit og skidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 15. feb 2017, 22:20

Raptor357 skrev: Når i er så mange, så burde i kunne kontakte sortkrudts forbundet og få en ud at fortælle om det.
Hvis i ikke kan det, så send mig en besked og jeg skal trække i min sortkrudts kontakt og se om han kan finde en der kan hjælpe jer, for i skal helt sikkert have en ud der kender reglerne og fortælle jer hvad der hit og skidt.
Det vil jeg da lige sige videre til min formand. Tak for rådet :smile:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af T-REX » 16. feb 2017, 01:46

Ruger Blackhawk og Ruger Old Army er specifikt nævnt i reglerne. (side 9)

http://www.sortkrudt.dk/mlaicregl/Skyttehaandbog.pdf

Det er også nævnt, at man må ombygge en Ruger Blackhawk, med svejsning/fræsning af rammen og Vaquero dele, for at lave den om, til revolver med faste sigtemidler.
Men Vaquero er ikke specifikt nævnt, som tilladt, og våben skal være nævnt specifikt, for at være tilladte.

For haglgeværer:
Alle dobbeltløbede eller enkeltskuds haglgeværer, der er typiske for perioden omkring 1860
til 1899 uden automatiske ejektorer, med eller uden udvendige haner, med enkelt eller dobbelt
aftrækkere er tilladt. Automatiske ejektorer er KUN tilladt på enkeltskuds knæk, - bøjleog
pumphaglgevær. Dobbeltløbet haglgeværer må ikke anvende automatiske ejektorer. Bøjlehaglgeværer
med enkeltløb, rørmagasin, udvendige haner fra perioden er tilladt, både originale
og reproduktioner. Det eneste pump haglgevær, som er tilladt er Model 1897 Winchester,
både original og reproduktion. Visse skydekategorier kræver, at en speciel type haglgevær
og ammunition bliver benyttet. Se de respektive kategorier for nærmere information.
Så hvis din haglbøsse ingen ejectorer har, så er du fit to shoot, med mindre der er designmæssige detaljer der gør, at den ikke er typisk for perioden 1860-1899
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af T-REX » 16. feb 2017, 02:06

Men Ruger Vaquero er forvirrende, for Ruger er gået sammen med SASS og har lavet en Vaquero SASS model.

http://www.ruger.com/products/vaqueroSASS/models.html
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Superintendant
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. jan 2009, 17:45
Interesser: historisk skydning/ jagt
Geografisk sted: vestjylland

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Superintendant » 16. feb 2017, 08:51

Jo kom du bare igang med din Vaquero, den er lovlig til western skydning, jeg har selv to SASS vaqueroer.
Der hvor vaqueroen er ulovlig er hvis du vil melde dig til en skydning I Smith og Wesson klassen i alm sortkrudsregi, der er den ulovlig.
Hvad angår din SS skyder , så er kravet som det er skrevet I reglerne at den ikke må have ejectorer, men gerne må have både indvendige eller udvendige haner, men husk at den skal være registreret i SKV, hvis du vil bruge den til western skydning.

Husk at vi skyder med bly, og når du har fået western licens, kan du søge om blyhagls tilladelse.

Held og lykke med projektet, det er hyle sjovt og særdeles vanedannende :eek:

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 6. mar 2017, 13:53

Raptor357 skrev: Når i er så mange, så burde i kunne kontakte sortkrudts forbundet og få en ud at fortælle om det.
Hvis i ikke kan det, så send mig en besked og jeg skal trække i min sortkrudts kontakt og se om han kan finde en der kan hjælpe jer, for i skal helt sikkert have en ud der kender reglerne og fortælle jer hvad der hit og skidt.
Så fik min formand svar fra Sortkrudtforbundet. De gider ikke/vil ikke sende en ud, da de mener vi bare kan stille op på westernskydning kursus i Tønder eller København.
Det er vel fair nok, men det oser ikke ligefrem af interesse for at fremme sporten - imo. :smile:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4081
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Caspian1911 » 6. mar 2017, 14:03

Polohest skrev:
Raptor357 skrev: Når i er så mange, så burde i kunne kontakte sortkrudts forbundet og få en ud at fortælle om det.
Hvis i ikke kan det, så send mig en besked og jeg skal trække i min sortkrudts kontakt og se om han kan finde en der kan hjælpe jer, for i skal helt sikkert have en ud der kender reglerne og fortælle jer hvad der hit og skidt.
Så fik min formand svar fra Sortkrudtforbundet. De gider ikke/vil ikke sende en ud, da de mener vi bare kan stille op på westernskydning kursus i Tønder eller København.
Det er vel fair nok, men det oser ikke ligefrem af interesse for at fremme sporten - imo. :smile:
Du skal nok hellere se det som prioritering af resourcer. Folkene er ulønnet og har mange andre opgaver at tage hånd om.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Bootleg Hank
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. mar 2017, 12:01
Interesser: Sortkrudtskydning og -våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 2 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Bootleg Hank » 7. mar 2017, 12:08

Hej
Du og dine venner er velkomne til at besøge os i Frederikshavn. Vi skyder Western onsdag fra kl. 10 og d fleste lørdage fra kl. 09. Næste lørdagsskydning bliver først den 1. april, da vi også skal til Kbh og skyde. Vores skydebane ligger sjovt nok på skydebanevej ... :smile:

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 8. mar 2017, 18:47

Bootleg Hank skrev:Hej
Du og dine venner er velkomne til at besøge os i Frederikshavn. Vi skyder Western onsdag fra kl. 10 og d fleste lørdage fra kl. 09. Næste lørdagsskydning bliver først den 1. april, da vi også skal til Kbh og skyde. Vores skydebane ligger sjovt nok på skydebanevej ... :smile:
Hej. Tak for tilbuddet! :smile: Det vil jeg da i hvert fald give videre til de andre i foreningen. Foreningen ligger ved Silkeborg i midt-jylland, og de fleste af dem er kørselsræd, så det kan godt være jeg bare selv kommer op og kigger d. 1 :biggrin:

PBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 104
Tilmeldt: 27. dec 2015, 23:27
Interesser: Skydning med pistol
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af PBP » 17. mar 2017, 20:51

Nu bliver jeg lidt nysgerrig.. for jeg bor relativt tæt på Silkeborg og er også lidt nysgerrig på det med western skydning. Hvilken forening er det du er med i?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4081
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Caspian1911 » 17. mar 2017, 22:57

PBP skrev:Nu bliver jeg lidt nysgerrig.. for jeg bor relativt tæt på Silkeborg og er også lidt nysgerrig på det med western skydning. Hvilken forening er det du er med i?
I kunne også tage en tur østpå. Djurske Sortkudtskytter i Grenaa skyder western og hygge. :numberone:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Corysan » 18. mar 2017, 06:11

Hej!

I Silkeborg området er der ikke mindre end to foreninger der roder lidt med Western Skydning. :biggrin:
Der er Sejs-Svejbæk Sortkrudtskytter der skyder i Hårup samt Hids Herred Sortkrudtskytter der skyder i Funder.
Prøv at kikke forbi et af de to steder

MVH
Jesper

http://www.sortkrudt-funder.dk
http://sejs-svejbaekskytteforening.dk/s ... ytter.html
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 21. mar 2017, 00:44

PBP skrev:Nu bliver jeg lidt nysgerrig.. for jeg bor relativt tæt på Silkeborg og er også lidt nysgerrig på det med western skydning. Hvilken forening er det du er med i?
Det er Funder og Omegns Sortkrudtsskytter. Det er faktisk den 3 sortkrudt-forening i Silkeborg området :smile:

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Corysan » 21. mar 2017, 05:34

Der er også Hårup.. så der er fire foreninger i Silkeborg :giggle:
I skyde i Funder og Omegns på Sejs Svejsbæks bane i Hårup, så det er jo bare at prøve at spørge en fra den forening....

MV H
Jesper
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Sortkrudt & Western Skydning

Indlæg af Polohest » 22. mar 2017, 11:33

Corysan skrev:Der er også Hårup.. så der er fire foreninger i Silkeborg :giggle:
I skyde i Funder og Omegns på Sejs Svejsbæks bane i Hårup, så det er jo bare at prøve at spørge en fra den forening....
Jeps, umiddelbart lyder det som det nemmeste - desværre forholder det sig bare ikke sådan :smile:

Besvar