Lyddæmper spreder pludseligt vildt!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Lyddæmper spreder pludseligt vildt!

Indlæg af Kalthoff » 19. feb 2017, 16:25

Jeg tilbragte en behagelig dag på skydebanen idag med min .22LR

Normalt er eneste forskel med/uden den lyddæmper at grupperne med lyddæmper sidder ca 2 cm lavere på 50 meter. Gruppestørrelsen plejer at være det samme med/uden dæmper.

Først gik det fint. 2x5 skud uden lyddæmper og 2x5 skud med lyddæmper på 50 meter gav fine små grupper.

De næste 15 skud med lyddæmper landede skuddene derimod helt vildt ved siden af. Ud af 15 skud var det kun 11 der var et eller andet sted på skiven (A4 ark) og dem var var på skiven var nærmest jævnt fordelt uden system i det.

Jeg skruede lyddæmperen af og skød videre uden. Det gav pæne samlede grupper der sad hvor de skulle. Jeg skød omkring 100 skud sådan.

Så prøvede jeg lyddæmperen igen. Nu lavede den grupper der sad rigtigt, men var ca dobbelt så store som uden lyddæmper.

Jeg skruede lyddæmperen af og skød de sidste grupper uden. Igen pæne samlede små grupper.

Jeg prøvede på banen at tage bundstykket ud og kigge igennem pibe+lyddæmper. Der var intet at se, fint hul igennem hele vejen. Jeg har prøvet at lyse ind i dæmperen, jeg kan intet galt se. Der er ingen synlige skader indvendigt og den er fint symmetrisk indvendigt.

Hvad kan det skyldes?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lyddæmper spreder pludseligt vildt!

Indlæg af Kleth » 19. feb 2017, 16:56

Jeg må indrømme at jeg bare gætter

Er lyddæmperen spændt, så der ikke er løse baffels, afslutninger mv.?
Kunne det tænkes at låsestolen måske er gået lidt løs, så når lyddæmperen påskrues får piben utilsigtet kontakt med skæftet?
Der er ikke mærker fra projektilet på kanterne af baffels? Her tænker jeg på om måske lyddæmperen er blevet slået lidt skæv for pibe.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Lyddæmper spreder pludseligt vildt!

Indlæg af LapuaMagnum » 19. feb 2017, 17:07

Jeg ville også sige kontrol af dæmper igen. og mangel på bespænding.

Er der noget der rasler hvis du ryster dæmperen eller slår den imod din hånd?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Lyddæmper spreder pludseligt vildt!

Indlæg af 458hunter » 20. feb 2017, 12:51

Måske skidt i gevindet?

Besvar