Hvilken model er denne Husqvarna?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
PhilipAller
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jan 2017, 20:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af PhilipAller » 4. mar 2017, 22:02

Jagtriffel Fuldskæftet Husqvarna i kaliber .3006

https://m.lauritz.com/da/auktion/jagtri ... t/i4567054

Håber I kan hjælpe.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af Refraktorius » 4. mar 2017, 22:19

Jeg kunne da i det mindste hjælpe med at flytte den væk, og over i et relevant forum.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af Elbæk » 4. mar 2017, 23:46

Husqvarna 1600 fuldskæftet, standard udførsel.

En af de allermest udbredte rifler overhovedet i Skandinavien, dog ikke helt så ofte set i fuldskæftet udgave.

Det er en god solid riffel, med et ganske ok aftræk - ofte får man rigtig meget for sin penge.

Den trænger til en kærlig hånd rent kosmetisk - men for 1550,- er den, såfremt piben er pæn, et udmærket køb.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PhilipAller
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jan 2017, 20:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af PhilipAller » 5. mar 2017, 07:53

Elbæk skrev:Husqvarna 1600 fuldskæftet, standard udførsel.

En af de allermest udbredte rifler overhovedet i Skandinavien, dog ikke helt så ofte set i fuldskæftet udgave.

Det er en god solid riffel, med et ganske ok aftræk - ofte får man rigtig meget for sin penge.

Den trænger til en kærlig hånd rent kosmetisk - men for 1550,- er den, såfremt piben er pæn, et udmærket køb.
Tak for dit meget fyldstgørende svar. Ved du hvad forskellen er på en 1600 og en 1600H action er? Jeg blev fortalt at en fuldskæftet Husqvarna havde et andet modelnavn.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af BentxBetjent » 5. mar 2017, 10:02

PhilipAller skrev:
Elbæk skrev:Husqvarna 1600 fuldskæftet, standard udførsel.

En af de allermest udbredte rifler overhovedet i Skandinavien, dog ikke helt så ofte set i fuldskæftet udgave.

Det er en god solid riffel, med et ganske ok aftræk - ofte får man rigtig meget for sin penge.

Den trænger til en kærlig hånd rent kosmetisk - men for 1550,- er den, såfremt piben er pæn, et udmærket køb.
Tak for dit meget fyldstgørende svar. Ved du hvad forskellen er på en 1600 og en 1600H action er? Jeg blev fortalt at en fuldskæftet Husqvarna havde et andet modelnavn.
Det kan du faktisk også finde svar på, her på NVF... :NVFrules: viewtopic.php?t=9235#p92319
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken model er denne Husqvarna?

Indlæg af Elbæk » 5. mar 2017, 11:09

1600 er "grundmodellen". Alle Husqvarna rifler som hedder noget med 16XX er Husqvarna 1600 rifler.

De første 1600, med standardskæfte, blev kaldt 1600. Da den fuldskæftede model blev introduceret blev modellen med standardskæfte (ifølge nogle kilder med et par mindre kosmetiske og tekniske ændringer) betegnet 1640 og den fuldskæftede model (bl.a.) 1600H.
Oven i dette findes der en mængde, mere eller mindre udbredte, 1600-modeller med små kosmetiske og tekniske variationer (den største gennemgående variation er formen på låsegrebet og typen af sikring) med forskellige 16XX talkombinationer som betegnelse.
Desuden findes de fleste 1600 modeller i lux-udførelser med (ofte temmelig grove) graveringer og (i varierende grad) pænere træ.

Produktionen af 1600 startede i 1953 og sluttede midt/sidst i 60'erne (de fleste kilder sige 1967). Jeg kan ikke finde ud af hvor mange der er blevet produceret - jeg har hørt det påstået at man ikke ved det, men det finder jeg usandsynligt. Hvorom alting er; så er der blevet produceret mange Husqvarna 1600.

Husqvarna 1600 er fine rifler, som ofte kan erhverves meget billigt. Jeg har selv været ved at springe på en flere gange - og den dag jeg finder en pæn en i 9.3x62 mm, til den rigtige pris i den rigtige (original) stand, så ryger den nok i skabet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar