Har nogen erfaringer med Savage m 99

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af High Standard » 9. maj 2017, 10:46

Hej,

Jeg har længe ønsket mig en Savage m 99 men har ingen praktisk erfaring med den. Er der mon nogen her på forum som kender til den og måske har tips og tricks man skal være opmærksom på i forbindelse med køb?

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2017, 12:28

Savage 99 er et meget interessant - og i min optik; smukt - våben. Jeg har kigget på nogle stykker gennem tiden - og været tæt på at springe på et par gange. Jeg ved at der står et par i Jagtstuen i Aarhus; en nyere model med magasin i .308 Win og en rigtig gammel svend i en temmelig stor kaliber jeg ikke kan huske.

Generelt er 99er låsen meget stærk - omend lidt "clunky" at betjene. Hvis man er vant til en Marlin 36 el. Winchester 94, så vil låsegangen på en Savage 99 føles "forkert" (i mangel af bedre udtryk), men det er et rent tilvændingsspørgsmål. Man skal være bestemt når man repeterer en 99er.

På nogle af de senere modeller, med aftageligt magasin, i mellemkalibre og opefter, kan der være problemer med at en bestemt skrue i forskæftet knækker - meget ofte vil man se den skiftet ud med en uoriginal skrue.

Men, udover ovenstående er det ikke andet end hvad man altid skal se efter på et brugt våben; funktion, slid og rust. Især nogle af de helt gamle 99ere kan være meget slidte - og har ofte fået en del tæsk gennem tiden. Folk som købte Svage 99 i sin tid var ofte folk som brugte deres grej meget og hårdt - og det kan man godt se på de fleste overlevende eksemplarer.

I modsætning til f.eks. Winchester 94, så kan man ofte samle en rigtig gammel Savage 99 op for relativt billige penge - alene fordi den oftest vil være kamret i en kaliber som, hvis overhovedet, er svært tilgængelig i dag. Dette gør også 99erne som oplagte våben for hjemmeladeren.

Jeg leder stadig efter en ok pæn tidlig 99er i 300 Savage eller en meget pæn sen model, med aftageligt magasin, i .308 Win, til den rigtige pris.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af High Standard » 9. maj 2017, 13:13

Hej Elbæk,

Der er vist tale om to sjæle en tanke, jeg er ligeledes på jagt efter en pæn ældre Savage 99 og kaliberen er helt underordnet, det skal nok lykkes at finde en der kan lade :smile:

Tak for at du vil dele dine erfaringer med Savage, jeg ved at mange synes den er grim, men jeg har også altid haft en svaghed for den og det at den er lidt clunky er jeg sikker på at man kan vænne sig til. Jeg har set at Sako/Tikka havde en lignende model for mange år siden og som vist skulle være cremen af cremen, men den har jeg også kun set på billeder - skulle vist være ret pebret.

Held og lykke med din søgen og meld endelig tilbage når det lykkes :smile:

High Standard

NB har lige kigget på Jagtstuens hjemmeside men de har den desværre ikke på.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2017, 13:20

Jagtstuen har mange våben som ikke er online, man skal kigge forbi med en kage, spørge efter Mogens og hilse fra tykke Jakob :smile:

Sako Finnwolf, som jeg også kun har set på billeder og video, skulle være noget af de fineste inden for bøjlespændere - men prisen er, som du selv er inde på, også derefter.

Personligt synes jeg at Savage 99 er smuk, især uden pistolgreb - pænere end både Sako Finnwolf og Browning BLR.

Der er forresten den her på DBA lige nu; http://www.dba.dk/jagtriffel-savage-99c ... 030483358/
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af High Standard » 9. maj 2017, 14:31

Den ser godt nok fin ud, men Horbelev er meget langt væk :smile: Der har lige været en på Lauritz men den kom jeg desværre forsent til - jeg kan se at de dukker op der fra tid til anden, men indtil nu har jeg ikke helt været tilfreds med dem der har været til salg.

Tak for tippet med Jagtstuen, jeg må se at komme forbi og få set på sagerne :smile:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Har nogen erfaringer med Savage m 99

Indlæg af FrederikF » 9. maj 2017, 23:24

Der er en til bud på Lauritz lige nu.
Den ser på billederne nydelig ud.
Er i .308win
Mvh Frederik

Besvar