Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Holm´s
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. dec 2009, 19:13
Interesser: genladning
Geografisk sted: Djursland

Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Holm´s » 10. maj 2017, 19:59

Har nu læst en masse gamle opslag vedr. deaktivering af gamle våben... MEN kan ikke finde noget nyt, sidste tråd jeg var igennem var der tale om fræsning på udvalgte steder og lukke ved slagstift... Ville være mås :moon: og skulle flække en gammel M1ér.
Nogen af jer Visemænd som er helt fremme i skoene mht reglerne, eller hænger den stadig hos Staten ??
Senest rettet af Refraktorius 14. maj 2017, 11:14, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret. Læs opslaget i small talk, og få flere og bedre svar.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Deaktivering af våben.

Indlæg af Agamemnon » 10. maj 2017, 20:21

Reglerne for deaktivering er beskrevet i våbenbekendtgørelsens § 57
Våbenbekendtgørelsen skrev:Deaktivering af skydevåben
§ 57. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Du kan søge om dispensation fra dette, men jeg er ikke bekendt med eksempler, hvor en sådan er givet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Deaktivering af våben.

Indlæg af Mr-Anderson » 10. maj 2017, 21:32

Skal der følge papirer af nogen art med et deaktiveret våben?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Deaktivering af våben.

Indlæg af Lycon » 11. maj 2017, 00:48

Mr-Anderson skrev:Skal der følge papirer af nogen art med et deaktiveret våben?
Hvis du skal have ren røv at trutte i, så ja.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Deaktivering af våben.

Indlæg af NSander » 11. maj 2017, 07:41

Men er det ikke korrekt forstået, at man før i tiden, næsten ikke kunne få politiet til at udstede deaktiveringsbeviser, fordi de mente det var noget pjat. Kan huske der var en herinde, der lavede sit eget bevis, og med lidt overbevisning, fik politiet til at give det et stempel. Men hvad med de deaktiverede våben, der ikke har papirer. De har jo været lovlige på et tidspunkt, og var da ikke længere omfattet af våbenloven. Er de så på en eller anden vis, røget ind under våbenloven igen ?

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Mr-Anderson » 21. jun 2017, 22:07

Hvis der er nogen som kan give svar på Nsanders post, så vil jeg være meget taknemmelig, da det er de samme tanker jeg har gjort mig.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Luluselsker » 22. jun 2017, 00:07

er der ikke liiige kommet ny bekendtgørelse for noget tid siden hvor netop dette er specifikt nævnt under egen § - temmelig sikker
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af T-REX » 22. jun 2017, 03:48

Det er fortsat BEK nr 1444 af 01/12/2016(Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v.) der er gældende.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167
Deaktivering af skydevåben

§ 57. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2. Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
Stk. 3. Deaktivering efter stk. 2 kan foretages af erhvervsdrivende med tilladelse efter § 43, stk. 1 eller statslige museer.
Stk. 4. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5. Skydevåben, der forud for ikrafttræden af denne bekendtgørelse med Justitsministeriets eller Rigspolitiets godkendelse er deaktiveret på anden vis end efter stk. 1 eller 2, er heller ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Dette gælder dog ikke, hvis sådanne skydevåben overdrages eller på anden måde gøres tilgængelige på markedet.
Bemærk Stk. 5, der besvarer NSanders spørgsmål. Bemærk specielt den understregede del.... Våben der IKKE er deaktiveret, ved gennemskæring på langs, kan IKKE handles. Og heller ikke overdrages, til andre.
Senest rettet af T-REX 22. jun 2017, 03:51, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Flugteren » 22. jun 2017, 03:51

JRexA skrev:Det er fortsat BEK nr 1444 af 01/12/2016(Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v.) der er gældende.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167
Deaktivering af skydevåben

§ 57. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2. Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
Stk. 3. Deaktivering efter stk. 2 kan foretages af erhvervsdrivende med tilladelse efter § 43, stk. 1 eller statslige museer.
Stk. 4. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5. Skydevåben, der forud for ikrafttræden af denne bekendtgørelse med Justitsministeriets eller Rigspolitiets godkendelse er deaktiveret på anden vis end efter stk. 1 eller 2, er heller ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Dette gælder dog ikke, hvis sådanne skydevåben overdrages eller på anden måde gøres tilgængelige på markedet.
Bemærk Stk. 5, der besvarer NSanders spørgsmål. Bemærk specielt den understregede del....
Altså lovlige i den ene ejers hånd, potentielt ulovlige i den næste ejers :alcohol:

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af NSander » 22. jun 2017, 08:54

Men hvordan sikrer man sig så, at et våben der er købt deaktiveret, før reglerne blev ændret, før man fik et bevis, er godkendt af politiet? da de jo netop ikke udstedte et bevis? Hvis man ligger inde med et sådan våben i god tro, og forhører sig ved politet, så er det vel enten ok, eller 2 år i fængsel ? det er da uholdbart.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af ReneKJ » 22. jun 2017, 09:01

NSander skrev:Men hvordan sikrer man sig så, at et våben der er købt deaktiveret, før reglerne blev ændret, før man fik et bevis, er godkendt af politiet? da de jo netop ikke udstedte et bevis? Hvis man ligger inde med et sådan våben i god tro, og forhører sig ved politet, så er det vel enten ok, eller 2 år i fængsel ? det er da uholdbart.
Det er vel op til politiet at løfte bevisbyrden i den slags tilfælde?
Hvis ikke de kan bevise at du har erhvervet det efter regelændringen så må den grundlæggende antagelse være at det er lovligt.

Ja nu er jeg ikke advokat, så i skal ikke satse frihed og straffeattest på min mening.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Elbæk » 22. jun 2017, 11:38

ReneKJ skrev:
NSander skrev:Men hvordan sikrer man sig så, at et våben der er købt deaktiveret, før reglerne blev ændret, før man fik et bevis, er godkendt af politiet? da de jo netop ikke udstedte et bevis? Hvis man ligger inde med et sådan våben i god tro, og forhører sig ved politet, så er det vel enten ok, eller 2 år i fængsel ? det er da uholdbart.
Det er vel op til politiet at løfte bevisbyrden i den slags tilfælde?
Hvis ikke de kan bevise at du har erhvervet det efter regelændringen så må den grundlæggende antagelse være at det er lovligt.

Ja nu er jeg ikke advokat, så i skal ikke satse frihed og straffeattest på min mening.
Det er en gigantisk gråzone.

De få sager der har været, har allesammen - til min viden - handlet om deaktiverede våben hentet i udlandet (en del købt via QXL). I disse sager er der faldet dom til fordel for anklageren. I et enkelt tilfælde formåede politiet endog at affyre et enkelt skud i en deaktiveret MP40.

Jeg kender ikke til nogen sager som har involveret deaktiverede våben handlet inde for landets grænser. Men, jeg kan - med henvisning til generel praksis på våbenområdet - forestille mig at bevisbyrden for at en deaktivering er foretaget lovlig tilfalder indehaveren af våbnet. Dette problematiseres dog af det faktum at der ikke findes en standardiseret deaktiveringsattest i politiets system. Tidligere har det været sådan at en erklæring, med en beskrivelse af hvordan deaktiveringen er foregået, fra en autoriseret bøssemager, har været fyldestgørende. Hvordan dér forholder sig nu, ved jeg ikke. Jeg tror ikke at nogen ved det.

Den nye regel mht. at deaktiverede våben, deaktiveret efter gammel standard (var der en standard?) ikke kan handles uden at de deaktiveres efter ny standard, er ligeledes en kæmpe gråzone - men her vil jeg mene at det må være op til politiet at modbevise at man ikke har erhvervet våbnet før ændringen trådte i kraft. Der mangler retspraksis på området.
I England og Tyskland har man indført lignende regler, men med klare retningslinjer - og i samarbejde med (og tilgodeseelse af) relevante interesseorganisationer. Hvorfor kan vi ikke finde ud af det herhjemme? :wall:

Personligt gider jeg ikke rode med deaktiverede våben, for området er et massivt juridisk minefelt. Skal jeg give ét råd, så er det at holde sig langt langt væk fra deaktiverede våben uden en eller anden form for papirer med en bøssemagererklæring og/eller et stempel fra politiet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af T-REX » 22. jun 2017, 12:26

Som jeg læser loven:

Hvis du har et våben, med certifikat, der er deaktiveret, på anden måde, en ved gennemskæring på langs: Så er dette våben lovligt(læs: ikke omfatet af våbenloven), så længe, du har været i besiddelse af det, før den seneste ændring om deaktivering trådte i kraft.

MEN: Det er ikke lovligt at sælge eller overdrage våbnet til andre, på det gamle certifikat.

Vi kan håbe på et stk. 2.
Stk. 2. Rigspolitiet kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres i overensstemmelse med bilag 1 i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2015/2403.
Rettes, så der ikke længere står "Kan Undtagelsesvist" men "Skal" så man kan handle deaktiverede våben, fra andre EU lande, der følger (EU) 2015/2403
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 062.01.ENG
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Kalthoff » 22. jun 2017, 12:52

Elbæk skrev:I England og Tyskland har man indført lignende regler, men med klare retningslinjer - og i samarbejde med (og tilgodeseelse af) relevante interesseorganisationer. Hvorfor kan vi ikke finde ud af det herhjemme? :wall:

Personligt gider jeg ikke rode med deaktiverede våben, for området er et massivt juridisk minefelt. Skal jeg give ét råd, så er det at holde sig langt langt væk fra deaktiverede våben uden en eller anden form for papirer med en bøssemagererklæring og/eller et stempel fra politiet.
Det er ikke pænt at tro ondt om andre, men .....

.... kunne det ikke tænkes at det juridiske morads er skabt og vedligeholdt af nogle i politiet som ønsker så få lovlige våben hos lovlydige civile, som de kan slippe af sted med?

Det ser jo ud til at virke. Du skriver at du ikke ønsker at have med deaktiverede våben at gøre "fordi det er et juridisk minefelt". Jeg har det personligt på samme måde. Jeg har rådet flere andre til at holde sig fra området af samme årsag.

Så det "juridiske morads" virker efter hensigten - det reducerer antallet af lovlydige danskere der har deaktiverede våben.

Fremgangsmåden hedder "management by fear".

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Elbæk » 22. jun 2017, 13:09

Kalthoff skrev:
Elbæk skrev:I England og Tyskland har man indført lignende regler, men med klare retningslinjer - og i samarbejde med (og tilgodeseelse af) relevante interesseorganisationer. Hvorfor kan vi ikke finde ud af det herhjemme? :wall:

Personligt gider jeg ikke rode med deaktiverede våben, for området er et massivt juridisk minefelt. Skal jeg give ét råd, så er det at holde sig langt langt væk fra deaktiverede våben uden en eller anden form for papirer med en bøssemagererklæring og/eller et stempel fra politiet.
Det er ikke pænt at tro ondt om andre, men .....

.... kunne det ikke tænkes at det juridiske morads er skabt og vedligeholdt af nogle i politiet som ønsker så få lovlige våben hos lovlydige civile, som de kan slippe af sted med?

Det ser jo ud til at virke. Du skriver at du ikke ønsker at have med deaktiverede våben at gøre "fordi det er et juridisk minefelt". Jeg har det personligt på samme måde. Jeg har rådet flere andre til at holde sig fra området af samme årsag.

Så det "juridiske morads" virker efter hensigten - det reducerer antallet af lovlydige danskere der har deaktiverede våben.

Fremgangsmåden hedder "management by fear".
Jeg må erkende at jeg, til min egen store fortrydelse og ærgrelse, også er tilbøjelig til at antage den opfattelse.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gade76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 15. nov 2017, 21:02
Interesser: Militærhistoriske våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilke regler gælder for Deaktivering af våben?

Indlæg af Gade76 » 11. apr 2019, 12:43

Sad lige og browsede igennem denne tråd, da jeg overvejer at købe et deaktiveret våben.
Jeg har reseachet på området, og reglerne er som følger:
Hvis man har et deaktiveret våben, der er godkendt at politiet fra FØR de nye regler, så er våbnet lovligt at eje og er ikke omfattet af våbenloven. Hvis dette våben skal overdrages til en ny ejer,(salg/dødsfald), så skal den nye ejer have våbnet forbi en godkendt våbensmed, der enten godkender det eksisterende deaktiveringsjob eller deaktiverer våbnet efter de nye regler, og dette indebærer et stykke papir, der bevidner at det pågældende våben er korrekt deaktiveret efter gældende regler.

Besvar