Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af Skev » 19. jun 2017, 13:36

Som overskriften siger.

Kan man uden problemer skifte fra 12/70 til 12/76?

Jeg går og pusler lidt med min remington 1100, og overvejer et nyt løb til den.
Vil man kunne bruge et 12/76 løb, hvis man nu faldt over sådan et?

Eller er der andre faktore der spilder ind?
Konstruktion af de indre dele, eller udkast porten.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af FrederikF » 19. jun 2017, 16:07

Kender ikke til Remington, men mon ikke det gælder som for min.
Jeg har en Browning af ældre dato ('26). Kammerlængde 65mm. Jeg har fået den boret op til 70 mm primært for at sænke initialtrykket da jeg herne vil skyde jern i den. Men den genlader ikke med 12/70 og faktisk ikke konsekvent med 67,5mm. En konvertering vil kræve flere ting bla moderering af udkasteråbning samt et par andre ting.
Men jeg kan skyde et skud i 12/70 (enten nummer 1 eller nummer 2).
Mvh Frederik, der betop er ved at indkøbe haglgenladningsudstyr, så han kan rulle 65mm med skivelukning:))

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af Raptor357 » 19. jun 2017, 16:13

Bundstykket bevæger sig kun så det passer til den originale kammer længde. så dit bundstykke vil bevæge sig 6mm for lidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af Ferguson » 19. jun 2017, 17:31

Jeg fik bøssemageren til at ændre kammeret på min 1100 til 76 mm, det virker helt fint. :smile:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af HappyNanoq » 19. jun 2017, 18:18

Lige netop Remington 1100 er der lidt spøjse meldinger om hvorvidt det kan lade sig gøre eller ej.

https://www.google.gl/#q=convert+reming ... +to+3+inch - her er lidt sider om det.

Flere har dog konverteret deres Rem1100 fra 2 3/4" til 3", da det efter sigende skulle være samme receiver, bundstykke og andet - selv udkasterporten skulle være ens, om det er 2 3/4" eller 3" versionen.
Forskellen er kammeret - og de huller der skaber overgangen fra løbet ud til genlademekanismen.

Men den 3" udgave har vist kun én gasport fra løbet til genlademekanismen - hvor 2 3/4" har to gasporte. Så hold lige øje med hvor de sidder.

Det er dog ikke en standard-operation - og det er ikke altid den lige vil genlade korrekt bagefter, men delene skulle vist passe.

Kan dog ikke læse nogle steder om det éne gashul i 3" sidder samme sted som det éne af de to gashuller i 2 3/4"-versionen - eller om der skal bores et nyt hul.

Så jeg vil tro at 2 3/4" godt kan bores op til 3" som nævnt - for så sidder gasportene i hver fald rigtigt.
Hold dog lige øje med om den genlader hårdt, for hvis den gør det, så skal det éne hul nok blokkeres en smule - da hård genladning har det med at få receiveren til at revne.



Umiddelbart ville jeg sige - brug hellere pengene på noget godt ammunition og kig derfor i "DRAM Equivalent"-angivelsen.
Søg at få så højt et tal som muligt, eller "Max DRAM Eq", så burde du ende i noget der udgør det for magnum-patronerne. Det er en benævnelse som er ret ukendt for mange - men siger en lille smule om patronens performance, omregnet til en sortkruts-equivalent (baseline)

Har ofte fundet patroner i 12/70 som gjorde et lige så godt arbejde som 12/76-patroner. Her kigger jeg som minimum efter 3 DRAM Eq, eller 3½ DRAM Eq endog 4 DRAM Eq - eller Max DRAM Eq. Så er der god chance for at der er pænt smæk på.


Og helt galt når man kigger 12/89 patroner, så er mange af de 12/89 der findes på markedet ret svage - fordi folk ikke bryder sig om rekyl, og så går ideen med 12/89 ligesom fløjten, når man ikke udnytter ladningen og 89'erens muligheder alligevel.
Men dét er så et sidespring.


Har haft gode erfaringer med Federal 2 3/4" Classic (mener de hed Classic Magnum engang, eller nogle som går for at være "Short magnum")
Eley A-Max og Bachieri&Pellagri laver alle nogle ret potente 12/70-patroner som vil kunne gøre arbejdet rigtig godt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan man ændre kammerlængde på en pump/halvauto med et andet løb?

Indlæg af Skev » 20. jun 2017, 07:46

Ja der er lidt blandet meldinger om det på nettet.
Fik lige tid til at Google lidt igår.

Tror at jeg starter med at se om der er et M i serie nr på den.
Tror nu ikke at jeg ville skyde mange magnum skrald af i den, men det ville jo være lækkert at have muligheden.
Det var også mere, hvis man faldt over et nyt løb til den... :smile:

Besvar