Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Polohest » 28. jul 2017, 19:22

Hej

Jeg ville lige høre om folk har nogle personlige erfaringer med diverse sortkrudt produkter.

Har kikket på en masse videoer på Youtube angående sortkrudt og sortkrudt erstatninger,
men synes jeg bliver mere forvirret end informeret af det :giggle:

Jeg har selv prøvet Wano std & Pow-Ex sortkrudt + Pyrodex sortkrudt erstatning
Hvad jeg har oplevet, så sviner Pyrodex langt mindre end sortkrudt, men ifølge hvad jeg kan finde på nettet forholder det sig dog omvendt,
og det kan jeg ikke få til at passe, at rigtigt sortkrudt skulle svine mindre end sortkrudt erstatning :smile:
Folk skriver dog sjældent hvilket produkt de bruger, når de omtaler sortkrudt i diverse indlæg & på Youtube

Er der nogen der har erfaring med Triple se7en? Det skulle ikke indeholde svovl og derfor ikke være ætsende - men er det merprisen værd på ca. 3 x prisen for f.eks Wano std.

Er der nogen der har erfaring med Schweizer sortkrudt? Det ligger ca. på 2 x prisen af Wano std.

Jeg kunne i teorien bare prøve alle de forskellige produkter, men det virker som en dyr fornøjelse - så derfor spørger jeg jer :biggrin:
Senest rettet af Refraktorius 28. jul 2017, 23:08, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Scott » 30. jul 2017, 11:29

Har prøvet Pyrodex i en flinteriffel, det kan ikke anbefales, er nærmest umuligt at få til at tænde.
Schweizer brænder renere end Wano, og er kraftigere, vistnok 10%. Schw. finder jeg er en fordel i kompressionrifter, unødvendigt i rundkugle skydere, og for hurtigt til flinterifler.
Hvis du er bange for krudtslam, så skyd "moderne", skyder man med sortkrudt, så skyder man med sortkrudt :smile:
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Lassescout » 8. aug 2017, 13:20

Hvad er sortkrudterstatnings "status" i forhold til genladetilladelse? Kan det købes på en almindelig tilladelse til røgsvagt?

Jeg spørger fordi jeg af og til har tænkt på, at det kunne være sjovt at have nogle sortkrudtpatroner med på en slyngeljagt og så sende nogle voksne røgskyer ud når man skyder. Men erstatningsproduktet giver måske ikke røgudvikling som sortkrudt heller?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Polohest
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 31. mar 2016, 18:04
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Polohest » 8. aug 2017, 20:46

Lassescout skrev:Hvad er sortkrudterstatnings "status" i forhold til genladetilladelse? Kan det købes på en almindelig tilladelse til røgsvagt?
Jeg ved faktisk ikke om sortkrudterstatning hører under røgsvag eller sortkrudt tilladelsen. Jeg tog kursuset til begge dele, da det blev afholdt.
Vil skyde :giggle: på man godt kunne argumentere for at det hører under røgsvag, da det har samme "fareklasse" som røgsvagt krudt.

Hvis du prøver, så husk at sortkrudterstatning stadigvæk er hård ved dit våben og der skal rengøres hurtigt og grundigt efter brug.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Hønsetyv » 8. aug 2017, 23:17

Scott skrev:Hvis du er bange for krudtslam, så skyd "moderne", skyder man med sortkrudt, så skyder man med sortkrudt :smile:
Jeg må give manden ret her!
Enhver erstatning skal rengøres på samme måde som sort så der er ingen ændring der*.
For år tilbage ændredes lovgivningen så indtil 1kg sort kan opbevares i lejlighed hvis det sker i en speciel kasse med krudtet fordelt i 16 rør. Så der er der heller ingen god undskyldning mere ;-)

* Vi har et medlem i klubben der har passeret 85 (alder opadgående, IQ nedadgående) og han er umådelig stivnakket og uimodtagelig for sund fornuft.
Han mødte op med en original 1886 Colt 1873 SAA i 25kkr klassen og fyrede nogle patroner af med erstatning. Det gentog sig nogle gange over de næste måneder, indtil han ikke kunne kamre patronerne mere på grund af gravrust og skidt i tromlen. En venlig sjæl fik den tilbage på skinnerne og skydbar. Så starter han med Vv TinStar som er cowboy krudt og han havde fået at vide i forretningen (dem der er flyttet fra kælderen til stueetagen) at det var en fin sortkrudt erstatning der slet ikke sviner. Selv om vi tydeligt sagde at det ikke er en sortkrudt erstatning lykkedes det ham efter 4 skud at sprænge tromlen og flippe topstrappen op i en 45grader vinkel. For som han sagde: Hylsteret skal jo fyldes op!
Og nu må han kun affyre købt ammo af på banen, nul mere hjemmerullet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvad er jeres erfaringer med sortkrudt og sortkrudt erstatning?

Indlæg af Lassescout » 9. aug 2017, 08:39

Ha ha ha, respekt for ham :respekt: . Når jeg bliver 85 håber jeg at jeg er lige så bitter, stivnakket og flabet. Så er der sku ingen af de hipstersmarte cafe latte drikkende lømler der skal lære mig noget, om det så gælder livet. Hellere sprænge tromlen end give sig :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar