Valg af rifle/hagl nyt eller brugt

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Valg af rifle/hagl nyt eller brugt

Indlæg af OscarKureKrogh » 13. sep 2017, 08:25

Hej
Jeg skal lige til at starte på jagttegnet og dernæst rifle eller hagl prøve, jeg vil gerne vide hvad der er pros og cons ved dvs våben. Har kikkede efter nogle ældre rifler. Lige nu er det en m/1896 Svensk Mauser og nogle hanegevære. Vil gerne vide om det kan betale sig at købe ældre brugte våben? Eller om man skulle investere i nye våben? Problemet med nye våben for mig er at de er ret dyre og vil også gerne på jagt :fun: og jagt rejser. Jeg synes også at alt hvad der er gammelt er spændende, så når jeg er begrænsede men brugte våben kan jeg lige så godt (i følge mig) købe et våben med historie.

Det er derfor jeg spørger her på forumet om hvad nogle af jer erfarende jæger har viden om hvad der ville kunne virke for mig.


Tak på forhånd
Oscar Krogh
:detect: Come on you Spurs!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af rifle/hagl nyt eller brugt

Indlæg af Flugteren » 13. sep 2017, 09:11

OscarKureKrogh skrev:Hej
Jeg skal lige til at starte på jagttegnet og dernæst rifle eller hagl prøve, jeg vil gerne vide hvad der er pros og cons ved dvs våben. Har kikkede efter nogle ældre rifler. Lige nu er det en m/1896 Svensk Mauser og nogle hanegevære. Vil gerne vide om det kan betale sig at købe ældre brugte våben? Eller om man skulle investere i nye våben? Problemet med nye våben for mig er at de er ret dyre og vil også gerne på jagt :fun: og jagt rejser. Jeg synes også at alt hvad der er gammelt er spændende, så når jeg er begrænsede men brugte våben kan jeg lige så godt (i følge mig) købe et våben med historie.

Det er derfor jeg spørger her på forumet om hvad nogle af jer erfarende jæger har viden om hvad der ville kunne virke for mig.


Tak på forhånd
Oscar Krogh
Velkommen til NVF.

Først og fremmest skal du koncentrere dig om at bestå jagtprøven - den er ikke blot en formalitet, der skal overstås.

Når du har gjort dette og betalt dit jagttegn, så skal du gå på udkig efter et fornuftigt haglgevær, som du kan træne med og bestå haglskydeprøven med. Du kommer til at skyde mange skud, inden du er klar til prøven, så det skal du også regne ind i budgettet.

De vigtigste ting, du skal anskaffe dig efter bestået og betalt jagttegn er:

Våbenskab
Høreværn
Sikkerhedsbriller
Haglgevær
Patroner

Du kan ikke gå til riffelprøven førend du har bestået haglskydeprøven.

Hvad angår haglvåben vil jeg anbefale dig at købe noget i god stand, som du kan bruge i nogle år - som minimum. Jeg købte selv en Browning 525 O/U som mit første haglgevær, og med det bestod jeg haglskydeprøven en måned efter jagttegnsprøven (og 4000 skud). Du behøver ikke at købe noget i den prisklasse, men du kan oftest få en velholdt Browning, Beretta, SKB, Miroku eller lignende som brugte for gode penge.

Nye, moderne våben (især rifler) er bygget markant bedre end våben, der er meget gamle (undtagelser forekommer). Brug af CNC-maskiner og forbedrede produktionsmetoder gør, at selv budgetvåben oftest skyder rigtigt godt (og bedre end den gennemsnitlige jæger).

Besvar