Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 13. sep 2017, 16:26

Skulle der være nogen af jer kloge hoveder der har erfaring med Holosight på et haglgevær??

Jeg skyder meget med riffel, men er kun på jagt med hagl ca. 3-4 gange årligt, er ikke for flink til at besøge flugtskyde banen.

Afhængig af hvem man spørger er der kæmpe forskel på hvorvidt det vil være en fordel at montere sådan en lille fætter på Berettaen.

Nogen hævder det ikke vil gavne noget som helst .

Andre mener det stik modsatte. ( Det er hovedsaglig dem som har en, om det så er fordi de ikke vil indrømme de har kvajet sig ved at købe en skal jeg lade være usagt :fun: :fun: )

Nogen mener det er Fejl 40.

Lad mig høre hvad jeres erfaringer siger.
Det må godt sige BANG.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af PeptoBizmo » 13. sep 2017, 17:10

Kan da byde med lidt erfaringer fra en tidligere tråd.
PeptoBizmo skrev:
Topcat skrev:Hvor godt virker holosigtet på flugtskydningsbanen?
Det er fremragende til at lære en ny skytte ca. hvor langt et foranhold skal være. Derefter er der ikke så mange fordele.
Det tager lige et splitsekund længere at få styr på sigtet i forhold til duen, og man har en tendens til at fokusere for meget på sigtet.
Så skydningen bliver ikke instinktiv som den skal være, og man forfalder nemt til et fast foranhold, da man fokuserer på afstanden mellem sigte og due.
Men ikke dermed sagt at det er langsomt og ikke duer i hurtige situationer.
Jeg kan ikke finde ud af at skyde spidsduer, med hverken mit almindelige skydebanegevær eller mit jagtgevær, men med halvautomaten og holosightet ja så er de bare pulver.
Så det kan sagtens gå stærkt :smile:

Hvis baggrunden skifter lysintensitet i forløbet er der også problemer, foreksempel hvis baggrunden er mørk når duen kommer ud "af hullet", og den så kommer op mod en lys himmel.
Her kan øjet sagtens regulere, hvis man skyder med et almindeligt haglgevær, men med holosightet er det svært at justere styrken, så den ikke er for dominerende med mørk baggrund, men stadig kraftig nok mod den lyse baggrund.

Er man en erfaren skytte har man ingen gavn af det. Det er til spas.
Men er man helt ny, og kan slet ikke lige fornemme hvad et foranhold på en sidedue er, ja så er det formiddabelt.
Det var mit største problem som ny skytte. "Længere frem", er ikke lige ordene jeg har brug for at høre når jeg slet ikke kan finde en rytme.
Jeg har brug for at få en fornemmelse for foranholdet, og tænke "Ahhhhh, det var SÅ langt fremme".
Og det kan holosigtet give nye skytter :razz:
Den så sådan ud:
Billede
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 13. sep 2017, 17:29

Men er man helt ny, og kan slet ikke lige fornemme hvad et foranhold på en sidedue er, ja så er det formiddabelt.
Det var mit største problem som ny skytte. "Længere frem", er ikke lige ordene jeg har brug for at høre når jeg slet ikke kan finde en rytme.
Jeg har brug for at få en fornemmelse for foranholdet, og tænke "Ahhhhh, det var SÅ langt fremme".

Rigtig godt udtrykt :numberone: :numberone: :numberone:

Jeg har gået på jagt siden starten af 90erne, så helt nyt er det ikke, men jeg har nok begået den fejl, istedet for at bruge noget tid på banen til at starte med, så gik jeg på jagt istedet og fik aldrig korrigeret benstilling, lært om korrekt svingteknik mmm, men istedet tilegnede jeg mig en masse dårlige vaner som er svære at slippe af med.
Spids og bagduer tager jeg snildt, men det kniber med sideduerne / foranholdet.
Det må godt sige BANG.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Fredericianer » 13. sep 2017, 17:36

Pudsig nok, har jeg det præcis omvendt. Bagduer, og til en lidt mindre grad spidsduer, er både pinlige og demotiverende for mig, men det går da OK med sideduer.
Never confuse verbosity with veracity.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Bobo » 13. sep 2017, 17:39

Andre mener det stik modsatte. ( Det er hovedsaglig dem som har en, om det så er fordi de ikke vil indrømme de har kvajet sig ved at købe en skal jeg lade være usagt :fun: :fun: )

Nogen mener det er Fejl 40.
Næsten alt dårlig skydning kan forklares med fejl 40. :oops:

Jeg har et holosight på en bbf, jeg er i en alder hvor øjnene desværre ikke er så gode til korn og kærv længere. Og til kugleløbet fungerer lysprikken fint og skal jeg skyde haglløbet kan jeg vælge cirkel med kryds eller andet, og det virker også fint, men er lidt kunstigt at skyde med.
Men hvis du primært er riffelskytte (jeg er ganske alm. jæger der skyder mest med hagl - riffel bruger jeg kun til længere hold og til alt det man ikke må skyde med hagl) tror jeg du vil få god gavn af et holosight, da det automatisk bliver mere sigtet skydning end pegning/instiktiv haglbøsse skydning, og det er helt forskellige måder at skyde på.
Du kunne jo også overveje at skyde noget mere med hagl - det er faktisk vældig hyggeligt :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 13. sep 2017, 19:21

Fredericianer skrev:Pudsig nok, har jeg det præcis omvendt. Bagduer, og til en lidt mindre grad spidsduer, er både pinlige og demotiverende for mig, men det går da OK med sideduer.
Ja sådan er vi jo så forskellige. Når jeg skal hente pointene så er det som sagt spids og bagduerne som må "lade livet" :smile:
Det må godt sige BANG.

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 13. sep 2017, 19:28

Bobo skrev:
Andre mener det stik modsatte. ( Det er hovedsaglig dem som har en, om det så er fordi de ikke vil indrømme de har kvajet sig ved at købe en skal jeg lade være usagt :fun: :fun: )

Nogen mener det er Fejl 40.
Næsten alt dårlig skydning kan forklares med fejl 40. :oops:

Jeg har et holosight på en bbf, jeg er i en alder hvor øjnene desværre ikke er så gode til korn og kærv længere. Og til kugleløbet fungerer lysprikken fint og skal jeg skyde haglløbet kan jeg vælge cirkel med kryds eller andet, og det virker også fint, men er lidt kunstigt at skyde med.
Men hvis du primært er riffelskytte (jeg er ganske alm. jæger der skyder mest med hagl - riffel bruger jeg kun til længere hold og til alt det man ikke må skyde med hagl) tror jeg du vil få god gavn af et holosight, da det automatisk bliver mere sigtet skydning end pegning/instiktiv haglbøsse skydning, og det er helt forskellige måder at skyde på.
Du kunne jo også overveje at skyde noget mere med hagl - det er faktisk vældig hyggeligt :smile:
Jeg er også til det meste, mht jagt, men med riflen er jeg nu bedst tilpas.
Tror du har ret i det måske kunne hjælpe med et Holosight da jeg gerne vil have noget at " holde mig til" som med riflen.
Med resultaterne følger lysten jo som regel med.
Det må godt sige BANG.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af LJ » 13. sep 2017, 22:00

Mit bud ville være at du fandt en god instruktør til at starte med.
Dernæst at du tog en dyb indånding og indstillede dig på at være åben og modtagelig for instruktion.
Du er jo selv opmærksom på at det kunne være hensigtsmæssigt at få rettet din skydestil lidt til og det er en god forudsætning at bygge på.
Tror ikke det vil tage ret lang tid at revidere dit fundament og give dig lidt redskaber så du kan arbejde dig derhen hvor du gerne vil være.

Jeg prøvede sådan et holosight en dag på banen...klart nej tak herfra. Ejeren har efterfølgende afmonteret det igen og det var efter min mening en god disposition :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Raptor357 » 13. sep 2017, 22:22

Jeg har prøvet, det var sjovt. Og det var så det.
Ikke rigtigt brugbart på jagt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Bobo » 14. sep 2017, 11:59

Claus1 skrev:
Bobo skrev:
Andre mener det stik modsatte. ( Det er hovedsaglig dem som har en, om det så er fordi de ikke vil indrømme de har kvajet sig ved at købe en skal jeg lade være usagt :fun: :fun: )

Nogen mener det er Fejl 40.
Næsten alt dårlig skydning kan forklares med fejl 40. :oops:

Jeg har et holosight på en bbf, jeg er i en alder hvor øjnene desværre ikke er så gode til korn og kærv længere. Og til kugleløbet fungerer lysprikken fint og skal jeg skyde haglløbet kan jeg vælge cirkel med kryds eller andet, og det virker også fint, men er lidt kunstigt at skyde med.
Men hvis du primært er riffelskytte (jeg er ganske alm. jæger der skyder mest med hagl - riffel bruger jeg kun til længere hold og til alt det man ikke må skyde med hagl) tror jeg du vil få god gavn af et holosight, da det automatisk bliver mere sigtet skydning end pegning/instiktiv haglbøsse skydning, og det er helt forskellige måder at skyde på.
Du kunne jo også overveje at skyde noget mere med hagl - det er faktisk vældig hyggeligt :smile:
Jeg er også til det meste, mht jagt, men med riflen er jeg nu bedst tilpas.
Tror du har ret i det måske kunne hjælpe med et Holosight da jeg gerne vil have noget at " holde mig til" som med riflen.
Med resultaterne følger lysten jo som regel med.
Du kan jo starte med et billigt sigte og se om det er noget.
Jeg tænker mere at montage på haglbøsse kan være svær (læs dyrt) at løse på alt andet end halvauto/pumpguns
Bobo ------ Igen uden billeder

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 14. sep 2017, 12:54

LJ skrev:Mit bud ville være at du fandt en god instruktør til at starte med.
Dernæst at du tog en dyb indånding og indstillede dig på at være åben og modtagelig for instruktion.
Du er jo selv opmærksom på at det kunne være hensigtsmæssigt at få rettet din skydestil lidt til og det er en god forudsætning at bygge på.
Tror ikke det vil tage ret lang tid at revidere dit fundament og give dig lidt redskaber så du kan arbejde dig derhen hvor du gerne vil være.

Jeg prøvede sådan et holosight en dag på banen...klart nej tak herfra. Ejeren har efterfølgende afmonteret det igen og det var efter min mening en god disposition :smile:
Jeg har for år tilbage haft en god instruktør med på skydebanen, i flere omgange.
Det virkede fint, men jeg har en tendens til at "falde tilbage" til der hvor jeg kom fra efter nogen tid hvis jeg ikke holder træningen vedlige og det kniber det som nævnt lidt med.
Om et Holosight kan ændre på det er så spørgsmålet.
Det må godt sige BANG.

Claus1
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 294
Tilmeldt: 2. sep 2009, 17:04
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Højfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 50 times

Re: Erfaring med Holosight på en Haglbøsse søges.

Indlæg af Claus1 » 14. sep 2017, 13:00

Du kan jo starte med et billigt sigte og se om det er noget.
Jeg tænker mere at montage på haglbøsse kan være svær (læs dyrt) at løse på alt andet end halvauto/pumpguns[/quote]





Det var egentlig også noget i den retning jeg tænkte. De kan jo købes til små penge, men jeg aner ikke om der er en himmel til forskel på de dyre og de billige, eller der er "religion" med i spillet.

Mht. montage så må detkunne lade sig gøre at lave en selv som kan passe på sigteskinnen. Dvs. jeg har ikke rigtig sat mig ind i hvordan man normalt monterer dem, men helt umuligt kan det ikke være.
Det må godt sige BANG.

Besvar