STI Tactical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

STI Tactical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 09:51

For længe siden lavede jeg en sammenligning af 3 stk. 9 mm (SIG 210, Beretta 92FS og Glock 17DK). Tråden kan ses her!

Nu har jeg så haft lejlighed til at kikke lidt på STI Tatical 2011 i 9 mm. Jeg har ikke haft mulighed for at teste den grundigt, men dog nok til at sammenligne den med de 3 andre.

STI Tatical: Forældet design, men dog forbedret i forhold til SIG 210.

Sigtemidlerne er helt i top.

Grebet er ok, men våbnet er forholdsvis klodset og tungt. Den "lad hurtige" magasinbrønd er egentlig lidt i vejen. Den sidder for langt oppe og genere grebet om pistolen en lille smule.

Det er muligvis en 20+1, men man kan let lade magasinet op med 21 skud og så +1. Helt klart en fordel. Jo flere skud jo bedre.

Rekylen føles en anelse mere skarp end i en SIG 210, hvilket undre mig. Dog er rekylen ikke på nogen måde generende.

Præcisionen er IKKE en dyt bedre end i nogen af de 3 andre våben. Nok nærmere tvært imod.

Jeg har ofte ladet mig irriterer af de "nye" aftrækkerbøjler (altså dem man "opfandt for alvor omkring firserne). I stedet for at være strømlignet og bue som de gør på en revolver, så er de blevet "vredet" ud af således den "svage" hånd (pegefinger eller langfinger) kan hvile på bøjlen. For mig har det ALDRIG virket. Rent faktisk har det været generende, men på STI virker det. Placeringen, vægten "or what ever" gør at det falder helt naturligt at hvile den svage hånds pegefiner på bøjlen.

Magasiudløseren sidder også det helt rigtige sted, desværre kan man ikke sige det samme om slædeudløseren.

Det faktum at STI'en ikke kan lades i sikret tilstand er noget forældet crap, specielt når man tager prisen i betragtning.

Ved sidste skud bliver slæden ikke i bagerste stilling. Det er helt og aldeles for dårligt, når man igen ser på prisen.

SIG210: Forældet design, men lav sigtelinie og ”roligt” jævn rekyl, grundet det faktum at slæde køre inden i rammen og ikke omvendt (som med de to andre våben). Dette er for øvrigt en meget dyr måde at fremstille et våben på.

Forholdsvis dårlig sigtemidler. De er små og man skal virkelig have erfaring med våbnet, for at kunne fatte et hurtigt sigte. I præcisionsskydninger er sigtemidlerne ok, selv om de kunne være meget bedre.

Grebet og vægten af våbnet er super. Minder lidt om en .45 ACP 1911 A1 (og dem der har skudt med sådan en fætter, ved at den ”falder lige i hånden”). Men igen greb og vægt har meget med skytten at gøre. Any Way grebet passer genialt til de fleste hænder. Vægten på en ladt skyder og en tom (eller halv tom) skyder er umærkbar og derfor er SIG’en den bedste mht. almindelig sportsskydningsdiscipliner (igen et fedt langt ord). Uladt vejer den 1009 gram og ladt (8+1) vejer den 1117 gram.


Aftrækket er super. Også selv om man lader det stå på standard (det kan justeres). Det er utrolig let at finde balancen (overgangen mellem det bevidste aftræk og det ubeviste). Nogen kalder det ”det bløde aftræk” og ”det hårde aftræk”. Det ubeviste og det ”hårde” er sidste del af aftrækket, som man under ingen omstændigheder må vide hvornår ”går”. Det er her man presser jævnt (også under hurtigskydninger) indtil skuddet går som en overraskelse. SIG’ens aftræk (standard) er super. Desværre har SIG’en ikke både DA og SA aftræk!

Som sagt er SIG’en forældet. Primært det europæiske magasinudløsersystem (he, he et fedt langt ord). Det er helt ok at SIG’en kun har plads til 8 skud i magasinet, men da man så skal bruge begge hænder for at skifte magasin er den ”forholdsvis lille” magasinkapacitet ikke sagen. Jeg bryder mig ikke, som skytte, om magasinsikring (altså at våbnet ikke kan afgive skud uden magasin). Som skydeleder elsker jeg det, for når jeg kikker på de våben, der ligger på skydelinien og kan se, at der ikke er isat magasin, er jeg ”happy” (og er slæden så i bagerste stilling) er situationen god og man kan gå ned til skiverne…(har skytterne så samtidig sikret våbnet så er det hele jo godt). Taktisk er det noget skidt. Hvis man skal bruge en pistol i krig så er det som regel fordi man er helt og aldeles presset (har en enkelt personlig oplevelse, hvor det var min SIG, der skulle løse opgaven). En pistol er (i 99 % af tilfældene) kun ”back-up”. Nå til mit point. Her er magasinsikring noget skidt. Hvis man har skudt fx 5 skud (og tror der er ”ildpause”) og vil skifte til et frisk magasin, kan man ikke bruge skyderen før det nye magasin er isat. Man kan altså ikke udnytte at man stadig har et skud i kammeret og afgive dette, selv uden magasin påsat. Man kan så meget let fjerne magasinsikringen. Sikringen er noget træg og kan være svær at nå, når man har ”normale” hænder. Har man handsker på, er man helt på spanden. Her er en ”Jægersikring” sagen. Det er en dansk fremstillet sikring, som er større end den originale. Mht. trægheden løses dette også hurtigt. Af med grebet og så lidt ”gymnastik”.

Beretta 92FS: Designet er helt ”up to date”. Sikring, og slædeudløser, samt magasinudløser sidder lige hvor de er til at få fat i. Sigtemidlerne (vi taler om standard) er ”ok”. De er lidt mere grove end på SIG’en og derfor er det hurtigere at fatte sigte under hurtigskydninger.

Grebet er desværre noget klodset (tykt). Men til normale hænder er det ok. Faktisk måtte USA indføre SIG 226 (eller også var det 228) til de soldater, som havde små hænder (primært kvinder) da de i sin tid indføre Berettaen. Vægten er ok. Dog begynder man at kunne mærke (på skydningen) at der er meget forskel på om man har 5 patroner eller 15 i magasinet. Uladt vejer den 974 gram og ladt (15+1) vejer den 1169 gram.

Aftrækket er hverken eller. Det er som de fleste militærvåben (lige bortset fra SIG210). Men man kan dog sagtens vende sig til overgangen mellem det beviste aftræk og det ubeviste. Altså når vi taler om SA aftræk. DA aftrækket er ikke noget at råbe hurra for, men igen man kan vende sig til det.

Berettaen har alt det, som man har brug for i et militært våben. Mange skud, SA/DA, grove sigtemidler, virker selv om den udsættes for ekstreme forhold.

Glock 17DK: Designet er der ikke så meget at sige noget til. Pistoler uden hane har eksisteret siden man begyndte at fremstille pistoler. Det virker. Som med Berettaen sidder de forskellige funktioner, lige præcis der hvor de skal. Selv om der er tale om billige sigtemidler, så er de forbløffende gode. Grove, men på en ret god måde, så de opfylder betingelserne for præcisionsskydninger, men i særdeleshed også for hurtigskydningerne.

Grebet er helt ok. Ikke så klodset som på Berettaen, til trods for der også er tale om en ”Dobbelt stack” skyder. Vægten er dog ikke super. Altså forskellen på fuldt ladt og så når man kun har fx 5 patroner retur. Skyderen bliver mærkbart lettere under skudafgivelse. Nogen man virkelig skal vende sig til. Jeg vil endda påstå at nogen aldrig kan vende sig til det. Uladt vejer den 713 gram og ladt (17+1) vejer den 929 gram. Forskellen lidt større end på Berettaen og alle de konkurrenceskytter, som sætter alle mulige løbsvægte, greb etc. på deres skydere, ved at vægten under skudafgivelse ikke er urelevant.

Aftrækket er ???? Noget man virkelig skal vende sig til. Selv om jeg har skudt i mange år, så har jeg stadig svært ved at finde overgangen mellem det beviste aftræk og det ubeviste aftræk. Under testen gik der faktisk et skud i jorden, fordi jeg ”gik for langt”. Jeg tror jeg vil kunne lære at beherske dette med tiden, men umiddelbart er jeg ikke ”happy” med den måde man går fra ubevist til bevist aftræk. Ville ønske at der var større forskel på ”modstanden” i aftrækkeren. Nå helt sikker på jeg vil se anderledes på det, om et år.

Glock’en har alt det der er brug for i et militært våben. Jeg kan dog ikke anbefale den som militært våben (eller politivåben). Det faktum at der ikke er en manuel gammeldags sikring gør at en Glock kun bør udleveres til folk som i den grad er ”gunnuts”. Glock’en beder om at man afgiver vådeskud.

Konklusion: Jeg ville ALDRIG vælge en STI som første valg, af de 4 våben jeg her omtaler. Jeg er sikker på at den er særdeles egnet for Special Operations styrker, men for os, der bare skal forsvare os selv, eller andre. Eller skal bruge en pistol som "back-up", er den bestemt ikke pengene værd (EFTER MIN MENING). Den er givet en fin IPSC skyder og det er nok her den har sin rigtige berettigelse. Men som militær/politi våben er den ikke interessant (med mindre vi altså taler Special Operations styrker eller SWAT). Årsagen er oplagt. De har våbnet for at bruge det og når det er trukket er det for at skyde. Vi andre har en pistol (uanset om den er det primære våben eller ej), som en forsikring. Vi skal forhåbentlig aldrig bruge den.

Meeeeen jeg ville da godt eje en STI og så teste den lidt mere, der er dog utrolig mange andre 9 mm jeg ville vælge før en STI.
Vedhæftede filer
tub_colt_wip5.jpg
tub_colt_wip5.jpg (44.45 KiB) Vist 12488 gange
Senest rettet af Gunnut 2. jan 2007, 13:19, rettet i alt 2 gange.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

kaspermj
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. feb 2006, 16:23
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af kaspermj » 30. dec 2006, 10:24

Har selv en STI Tactical, og er til dels enig i det du skriver om den. Kan dog ikke forstå at slæden ikke bliver tilbage efter sidste skud. Det gør min sku.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 10:32

kaspermj skrev:Har selv en STI Tactical, og er til dels enig i det du skriver om den. Kan dog ikke forstå at slæden ikke bliver tilbage efter sidste skud. Det gør min sku.
Jeg er også sikker på det ikke er noget generelt, men til den pris, skal slæden blive retur ved sidste skud ALTID!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 30. dec 2006, 10:34

Gunnut - jeg er vild med dine test indlæg..... :) Kanon ! Men hvad med at tage et klassisk design med i testen og se om det stadig holder eller er mega langt fra de nye du har testet? Det kunne være P38 (sådan en kan jeg godt spæde til), P08, Tokarev TT33 (som jeg faktisk synes er den mest naturlig pegende pistol jeg nogensinde har haft i hænderne) eller..... Bare et forslag som jeg ville vente med spænding på..... <-:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 10:59

HVK skrev:Gunnut - jeg er vild med dine test indlæg..... :) Kanon ! Men hvad med at tage et klassisk design med i testen og se om det stadig holder eller er mega langt fra de nye du har testet? Det kunne være P38 (sådan en kan jeg godt spæde til), P08, Tokarev TT33 (som jeg faktisk synes er den mest naturlig pegende pistol jeg nogensinde har haft i hænderne) eller..... Bare et forslag som jeg ville vente med spænding på..... <-:
Du kommer bare og afleverer alle din våben, så skal jeg nok lave endnu en "bonderøvs-test" ;-)

PS TAK
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. dec 2006, 11:02

Gunnut skrev:
kaspermj skrev:Har selv en STI Tactical, og er til dels enig i det du skriver om den. Kan dog ikke forstå at slæden ikke bliver tilbage efter sidste skud. Det gør min sku.
Jeg er også sikker på det ikke er noget generelt, men til den pris, skal slæden blive retur ved sidste skud ALTID!
Det er nok en af to ting: enten er slædestoppet pinnet, eller også anvendes der en follower der er designet til ikke at låse slæden (STI's Competition Follower). Begge dele ændres nemt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Fast Fumble » 30. dec 2006, 11:08

Gunnut skrev:Grebet er ok, men våbnet er forholdsvis klodset og tungt. Den "lad hurtige" magasinbrønd er egentlig lidt i vejen. Den sidder for langt oppe og genere grebet om pistolen en lille smule.
Så tag den af.
Den er blot en "add-on" som sidder på pistolen når man køber den, indenunder ser grebet ud som på denne her:http://www.stiguns.com/guns/Eagle5/imag ... 5_800w.jpg
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Mapzter » 30. dec 2006, 11:13

Den hedder altså en STI Tactical ;-)
Gunnut skrev:Grebet er ok, men våbnet er forholdsvis klodset og tungt. Den "lad hurtige" magasinbrønd er egentlig lidt i vejen. Den sidder for langt oppe og genere grebet om pistolen en lille smule.
Så er det jo godt den kan afmonteres med et snuptag..

Gunnut skrev: Det faktum at STI'en ikke kan lades i sikret tilstand er noget forældet crap, specielt når man tager prisen i betragtning.
Ææææh? Hvorfor? Du kan jo bare lade og sikre, ligesom på M/95?
Gunnut skrev:
Beretta 92FS: Designet er helt ”up to date”. Sikring, og slædeudløser, samt magasinudløser sidder lige hvor de er til at få fat i.
Ikke enig mht. sikringen. Jeg synes den sidder fuldstændig unaturligt placeret oppe på slæden. På STI'en derimod placerer min tommelfinger sg naturligt på sikringen.

Mht. slædelåsen på STI'en, så kan den skiftes ud med en større udgave, men efter min mening kan man lige så nemt bruge venstre hånd, når man nu alligevel har skiftet magasin.

Men sådan er smag og behag jo så forskellige :mrgreen:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 11:18

Pistolskytte skrev:Så tag den af.
Det er ikke et spørgsmål om at ændre noget, men blot kommenterer det jeg har oplevet mht. skyderen, som den er. Der er mange ting jeg ville ændre, hvis jeg skulle have en STI. Jeg ville også få fat i en extended slide release (jeg er sikker på et sådan kan købes).

Og Mapzter jeg har lidt svært ved at se, at jeg kan lade i sikret tilstand (som med M/95). Hvordan vil du få en patron i kammeret, når sikringen "låser" slæden (lidt svært at trække den retur, når den er låst)?

Og igen, jeg nævner blot de ting jeg ikke personligt mener er optimale. Jeg har fuld forståelse for, at i er ret vilde med denne skyder, men det ændre ikke ved det faktum, at for prisen er den ikke "gennemført". Men IGEN, hvis jeg som jer, var IPSC skytte, er jeg ret sikker på, at der ikke findes mange pistoler, som er bedre.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Mapzter » 30. dec 2006, 11:33

Gunnut skrev:Og Mapzter jeg har lidt svært ved at se, at jeg kan lade i sikret tilstand (som med M/95). Hvordan vil du få en patron i kammeret, når sikringen "låser" slæden (lidt svært at trække den retur, når den er låst)?
Det var heller ikke det jeg mente. Jeg ville lade og sikre den i følgende tre greb:
1: Isæt ladt magasin
2: Tag ladegreb
3: Sikr pistolen

Det er da begrænset hvad der kan gå galt mellem greb 2 og 3. Hvis man vil være paranoid, og er bange for at hammeren kan falde når man tager ladegreb (selv hvis den skulle gøre det, så er der et "half cock notch" som ville fange den), så kan man jo slippe grebssikringen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 11:37

Mapzter skrev:
Gunnut skrev:Og Mapzter jeg har lidt svært ved at se, at jeg kan lade i sikret tilstand (som med M/95). Hvordan vil du få en patron i kammeret, når sikringen "låser" slæden (lidt svært at trække den retur, når den er låst)?
Det var heller ikke det jeg mente. Jeg ville lade og sikre den i følgende tre greb:
1: Isæt ladt magasin
2: Tag ladegreb
3: Sikr pistolen
Ok så er jeg med. For med M/95 tager man ladegreb uden magasin og derefter sikre man og så sætter man et ladt magasin på, for derefter at tage et ladegreb, som nu føre en patron i kammeret, mens våbnet ER SIKRET!

Der er en grund til man gør det på ovenstående måde og ikke på den måde du beskriver Grunden er simpel! Med din metode, har du et ladt og usikret våben i hånden. Jeg ved godt at i 99,9999999999999% at tilfældende sker der intet, men hvorfor lave et våben der ikke kan lades i sikret tilstand? Det har jeg aldrig forstået.
Mapzter skrev:(selv hvis den skulle gøre det, så er der et "half cock notch" som ville fange den), så kan man jo slippe grebssikringen.
Det hjælper ikke når et eller andet fjols har fingeren på aftrækkeren (og det ved vi begge sker).
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Fast Fumble » 30. dec 2006, 14:01

Gunnut skrev:Det er ikke et spørgsmål om at ændre noget, men blot kommenterer det jeg har oplevet mht. skyderen, som den er. Der er mange ting jeg ville ændre, hvis jeg skulle have en STI.
Det er næsten som at brokke sig over en bil, fordi dine ben ikke er lange nok til at nå pedalerne.
"Så kør sædet lidt længere frem".
"Nej, jeg vil ikke ændre noget..."

Magasinbrønden er en "extra feature" som sidder på pistolen fordi det har vist sig at majoriteten af køberne vil have den.

Måske i virkeligheden pistolens største force (omend nok ret ligegyldig for dig) - man kan få ALT i after market stumper til den, og alt fås i 17 forskellige smagsvarianter.

Sjovt at læse dine "manden på gulvets helt uvidenskabelige pistol test". En helt god pointe med at så dyr en pistol bør kunne låse slæden efter sidste skud. Nogen af dem kan, nogen af dem kan ikke - og det er sgu for ringe til den pris! Med lidt justering kan de, men hvis jeg køber en Mercedes, skal den sgu ikke leveres med halvflade dæk.

Du når frem til at STIen er mindre præcis end en Glock 17DK ? Det lyder ... sjovt? Kan du fortælle lidt mere om det?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Mindstorm » 30. dec 2006, 15:03

Mapzter skrev:Mht. slædelåsen på STI'en, så kan den skiftes ud med en større udgave, men efter min mening kan man lige så nemt bruge venstre hånd, når man nu alligevel har skiftet magasin.

Men sådan er smag og behag jo så forskellige :mrgreen:
Jeg skal lige være helt med her, slædestoppet der bliver talt om her er det ikke den på billedet udpegede del?

Billede

Kan den ikke nås med tommelfingeren på samme måde som magasinudløseren? Eller er det fordi den er for flad at den er svær at aktivere?
Mvh Mindstorm

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 30. dec 2006, 15:44

:;_()

Great article! Thanks for doing these tests and sharing them with the rest of us. The U.S. military sidearm used for individuals with smaller hands is the SIG Sauer P228 also known as the M11.

I think your article indirectly makes a great point, once again, that one of the flaws of the 1911 design is that all sorts of modifications and add-ons are needed to make it a great sidearm. The beauty of designs like the Glock, Berretta, and SIG, in my opinion, is that they can be picked up as is and put right in the fight, so to speak.

However, I must agree with Mapzter that the safety lever on the 92FS could be better placed. I liked the old design better where the controls were mounted on the frame, rather than the slide. Taurus still makes their 92FS clone that way.

Again, great article!

:;_()

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 16:53

Mindstorm skrev:
Jeg skal lige være helt med her, slædestoppet der bliver talt om her er det ikke den på billedet udpegede del?
Jep det er det på billedet. Tag den Norske "Kongsberg" 1911 A1 "klon". Den har, fra fabrikken, et længere "slædestop", hvilket gør at man kan "genlade" uden at flytte grebet om pistolen.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2006, 16:56

Pistolskytte skrev: Det er næsten som at brokke sig over en bil, fordi dine ben ikke er lange nok til at nå pedalerne.
"Så kør sædet lidt længere frem".
"Nej, jeg vil ikke ændre noget..."
He, he ja det kan man jo sige. Tro mig, hvis det var min egen skyder, ville jeg ændre mange ting på den (nej kun 3), men det er det ikke og derfor kan jeg kun beskrive de ting jeg har oplevet. Gjorde jeg ikke det, ville jeg jo være usaglig i min bedømmelse, men dit (jeres) points er "taken", men det ændre ikke ved min oplevelse.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 30. dec 2006, 17:44

::;)( Ja ja jeg ved det, men lige et lille hurtigt spørgsmål, kan man justere aftræk vægten på sådan en sti? På min glock 34 er det eneste man kan gøre jo at skifte nogle fjedre for at ændre på noget, er det evt en stilskrue til justering af aftrækket på sådan en sti?
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. dec 2006, 18:45

Mindstorm skrev:kan man justere aftræk vægten på sådan en sti? er det evt en stilskrue til justering af aftrækket på sådan en sti?
Nej.
Der er justerbart triggerstop, men vægten "justeres" ved at justere på en bladfjeder inde i pistolen. Ikke meget bedre end på din Glock.
Aftrækket er til gengæld LANGT bedre, især til præcisionsskydning under tidspres. Jeg er jo umiddelbart lidt tune-gal, men mine STI'er har jeg ikke tunet på. Jeg synes ikke rigtig det er nødvendigt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Palle Winther
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 5. nov 2005, 17:45
Interesser: Gamle køretøjer.
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Palle Winther » 30. dec 2006, 19:04

Godt nok træls, at JGK skal belemres med sådan en skodskyder....
Quality remains, long time after the price is forgotten.
Sir Henry Royce

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Indlæg af Mindstorm » 30. dec 2006, 20:07

Pistolskytte skrev:Ikke meget bedre end på din Glock.
Aftrækket er til gengæld LANGT bedre
Ja jeg vil nødig prøve en skyder med et aftræk der er ringere end glockens >!>; Men herfra kan det da kun gå fremad... (min mening, jeg er aldrig blevet gode venner med det aftræk, men må indrømme at sådan en sti trækker lidt i mig)
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. dec 2006, 20:28

Palle Winther skrev:Godt nok træls, at JGK skal belemres med sådan en skodskyder....
Og ironien både syder og bobler...

'Nut siger jo at den er til Special Ops, og ikke til almindelige soldater. Det er da ikke løgn. (Forestil dig en værnepligtig rende rundt med Dragen. Han ville aldrig ramme noget, hvis han overhovedet fik trykket af).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 31. dec 2006, 02:47

Pistolskytte skrev:
Mindstorm skrev:kan man justere aftræk vægten på sådan en sti? er det evt en stilskrue til justering af aftrækket på sådan en sti?
Nej.
Der er justerbart triggerstop, men vægten "justeres" ved at justere på en bladfjeder inde i pistolen. Ikke meget bedre end på din Glock.
Du ændrer også lidt på aftræksvægten ved at skifte mainspring til en svagere. Brownell's har en artikel af Jack Weigand om tuning af aftræk på en 1911.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: STI Tatical, SIG 210, Beretta 92 FS, Glock 17 DK

Indlæg af Mapzter » 31. dec 2006, 04:58

Gunnut skrev:
Mindstorm skrev:
Jeg skal lige være helt med her, slædestoppet der bliver talt om her er det ikke den på billedet udpegede del?
Jep det er det på billedet. Tag den Norske "Kongsberg" 1911 A1 "klon". Den har, fra fabrikken, et længere "slædestop", hvilket gør at man kan "genlade" uden at flytte grebet om pistolen.
Jeg havde på et tidspunkt et forlænget slædestop på min 1911, så jeg kunne nå det med tommelfingeren. Det blev skiftet ud med et almindeligt, da jeg opdagede at jeg under skydning (i rekylbevægelsen) en gang imellem kom til at skubbe det op med tommelfingeren, hvilket gav funktionsfejl og fik slæden til at låse åben, selv om magasinet ikke var tomt.

Min genladningsteknik kræver ikke grebsændring med højre hånd, men venstre hånd er jeg selvfølgelig nødt til at slippe pistolen med.
1: Højre hånds tommelfinger flyttes fra sikringen og betjener magasinudløseren, samtidig med at venstre hånd slipper pistolen og griber et nyt magasin
2: Højre hånds tommelfinger parkeres igen ovenpå sikringen, mens venstre hånd bringer magasinet det første stykke ind i magasinbrønden.
3: Magasinet skubbes det sidste stykke ind i magasinbrønden af venstre hånds håndrod, samtidig med at venstre hånds tommelfinger er på vej op mod slædestoppet.
4: Slædestoppet udløses, venstre hånd griber igen fast om pistolen, og venstre hånds tommelfinger finder ned på plads igen.

At bruge et forlænget slædestop ville betyde at jeg skulle flytte højre hånds tommelfinger endnu en gang, for at nå slædestoppet og ville efter min bedste overbevisning ikke spare noget tid overhovedet, da min venstre hånds tommelfinger alligevel har sin normale position i nærheden af slædestoppet. Jeg eksperimenterede en del med dette, da jeg skød IPSC med en 9 skuds singlestack 1911, og ofte var nødt til at køre pistolen tom, og fandt den beskrevne måde mest optimal.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 31. dec 2006, 06:36

Universal skrev:I think your article indirectly makes a great point, once again, that one of the flaws of the 1911 design is that all sorts of modifications and add-ons are needed to make it a great sidearm. The beauty of designs like the Glock, Berretta, and SIG, in my opinion, is that they can be picked up as is and put right in the fight, so to speak.
Jeg mener at STI's 2011'ere er meget fine skydere, som de kommer fra fabrikken. At Gunnut har preferencer som går i en anden retning gør ikke deres skydere ubrugbare som de bliver leveret :mrgreen: At der så oven i købet er enorme muligheder for at tilpasse dem til ens personlige behov gør dem kun mere fleksible.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 31. dec 2006, 10:55

Mapzter skrev: Jeg mener at STI's 2011'ere er meget fine skydere, som de kommer fra fabrikken. At Gunnut har preferencer som går i en anden retning gør ikke deres skydere ubrugbare som de bliver leveret :mrgreen: At der så oven i købet er enorme muligheder for at tilpasse dem til ens personlige behov gør dem kun mere fleksible.
Ingen tvivl om den er super til sport og Special Styrker, men som "almindelige" militær/politi våben, er den ikke anvendelig. Da jeg jo skyder fordi jeg er i et job, hvor en pistol er en del af værktøjet, så er STI'en jo også blevet vurderet ud fra mit behov (og ikke jeres). De positive ting jeg fremhæver, er ting som er super for et våben udleveret til politi, eller almindelige militær personel. Det samme gælder de negative ting. Det er ting, som vil hæmme en betjent etc. Da en pistol, som udgangspunkt er ment som en våben (til forsvar og angreb) på den måde jeg har lært at bruge et våben, så må STI'en siges at være dårlig.

Men IGEN, IGEN, som sportspistol (hvor man ønsker at skifte alle mulige dimser på sit våben) er den helt givet noget af det bedste indenfor sin klasse. Som våben til Special Styrker kan den KLART anvendes, meeeen der findes sikkert også bedre alternativer, som blot ikke er afprøvet.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar