Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 13:38

Debatten om .50 BMG, den egnethed, lovlighed, myterne og what not, har tit skabt debat herinde.

Hvis vi lige kan se bort fra det med lovlighed og debatten herom, i denne tråd, så vil det være fint - det er allerede tæsket igennem så rigeligt og udgør en frugtesløs høst.


youtu.be/6P3uwl5HzzQ

Jeg er overrasket over, hvad dette "hovedskud" gør. :shock:

Hans skydning og egne forventninger overrasker mig til gengæld ikke. Alene forventningerne, som kroppen og underbevidstheden har, til sådan en afstraffelse, spiller kraftigt ind.

Egentlig havde jeg håber på et kropsskud og billeder af dyret uden tøj på, så vi kunne se om der har andet end fars tilbage. Det kan være det kommer næste gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Bobo » 7. dec 2017, 13:48

det var ligegodt growe :smile:
det er sådan lidt ligesom mine muhlmausgeshutz med løs krudt
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Tangloppen » 7. dec 2017, 13:53

Hvad i hede hule helvede!? :shock:
Jeg fatter ikke en brik. Man har snart hørt så mange røverhistorier om kaliberen, og forstået at de alle var afkræftet.
Men så åbenbart alligevel ikke.

Iøvrigt, så skulle jeg nødigt knalde sådan en bandit med mundingsbremse af i et skur :nolisten: , kæft det må have runget godt i trommehinderne.

Men dejligt med en .50bmg video som ikke er lavet af steroidpumpet mallninjaer :thumbup:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Flugteren » 7. dec 2017, 13:59

C-X skrev:Debatten om .50 BMG, den egnethed, lovlighed, myterne og what not, har tit skabt debat herinde.

Hvis vi lige kan se bort fra det med lovlighed og debatten herom, i denne tråd, så vil det være fint - det er allerede tæsket igennem så rigeligt og udgør en frugtesløs høst.

Jeg er overrasket over, hvad dette "hovedskud" gør. :shock:

Hans skydning og egne forventninger overrasker mig til gengæld ikke. Alene forventningerne, som kroppen og underbevidstheden har, til sådan en afstraffelse, spiller kraftigt ind.

Egentlig havde jeg håber på et kropsskud og billeder af dyret uden tøj på, så vi kunne se om der har andet end fars tilbage. Det kan være det kommer næste gang.
Alene denne video viser udmærket, hvorfor forbuddet mod .50 BMG er imod enhver fornuft. Dyret lægger sig ned i skuddet og er død, inden nerverne når at opdage noget.

Jeg tror ikke nødvendigvis, at en .50 BMG vil ødelægge ret meget kød, hvis man vælger en bonded kugle uden særlig stor ekspansion. Den har energi nok til at gå lige igennem dyret, selv med en ekspanderende projektil.

At have adgang til .50 BMG kunne være en fordel for de jægere, der går på jagt i lande, hvor adgang til jagtområder med lange afstande retfærdiggør brugen af en langdistancepatron. Semiautomatisk kunne snildt bruges, hvis første skud ikke rammer helt korrekt (på 800 meters afstand kan en lille afvigelse betyde meget) og så kan muligheden for at levere endnu et projektil lynhurtigt udgøre fangstskuddet.

Man tillader .700 Nitro Express i Danmark, men vil ikke tillade .50 BMG. Jojo, jaja, den ene er udviklet til farligt vildt i Afrika, den anden som kaliber til en antimaterialplatform. Det betyder ikke, at den sidste ikke kan gøre arbejdet ligeså godt som den første.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 14:08

Flugteren, læs lige det du citerede :blink:

Hvis du vil fortsætte ad den vej, og blot messe for menigheden, så er jeg allerede ude af min egen tråd.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Flugteren » 7. dec 2017, 14:15

C-X skrev:Flugteren, læs lige det du citerede :blink:

Hvis du vil fortsætte ad den vej, og blot messe for menigheden, så er jeg allerede ude af min egen tråd.
Hov, ja, der var jeg for hurtig. Beklager. :blink:

Men flot skudt af jægeren, og effektivt nedlæggelse af dyret er det.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 14:24

Tak :razz:
(emnet er spændende nok, men det vil hurtigt fylde det hele)

Jeg ved ikke hvor flot skuddet egentlig er. Enten har han ramt gennem begge øjne (som mange kommentarerne også nævner som en mulighed) - så er det et flot skud, under en tomme fra hjernen, eller også har han ramt lige forbi - og så skulle han ikke have taget det skud.

Jeg har selv taget hovedskud til rævehvalp, da det var det eneste brugbare træfpunkt, mens den lå og slumrede på en halmballe. Alt var i 100 % ro, inkl. dyret, ellers havde jeg blot ladet ræven leve.
Hovedskud til hjortevildt i bevægelse, er ikke hvor mine ever rækker til, endnu.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 14:36

Selv under meget optimale forhold, er det altså muligt, at kludre med en .50 BMG.


youtu.be/3h8p4CZHhzY
Igen ville jeg gerne have set hvad der var af kødskader.

Man kan så debattere om det jagtlige (ikke management, cull, eller pest control) indhold er til stede, eller om det er reduceret til skydning på levende mål.

Personligt har jeg det rigtig godt med, at flere jægere træner distancere skydning, så de har færdighederne, ved situationer med anskudt vildt, og i det hele taget har et indblik deres egne begrænsninger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af T-REX » 7. dec 2017, 15:07

I den første video, der gætter jeg på, at skudafstanden, den har været under 200 meter, og måske også, under 100 meter.
Det ligner forhold, hvor de fleste rutinerede skytter, vil kunne tage et hovedskud.

Jeg har aldrig forstået dem, som mener at kaliberen .50 BMG ikke er jagtegnet.
Der er da rigeligt med energi, og selv med spidsskarp, der laver den en sårkanal, der nok er bedre, end en 223 med ekspanderende.
I lille Danmark, der er der så udfordringer, når man har sikkerhedsafstande, på noget over 7 km...

At skytten så skal være trænet, til den rimeligt voldsomme rekyl, det er noget andet. Men man skal jo være vandt til våbnet, uanset om det er en .222 Rem, en 300 Winmag eller en .50 BMG.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af LapuaMagnum » 7. dec 2017, 15:14

JRexA skrev:I den første video, der gætter jeg på, at skudafstanden, den har været under 200 meter, og måske også, under 100 meter.
Det ligner forhold, hvor de fleste rutinerede skytter, vil kunne tage et hovedskud.

Jeg har aldrig forstået dem, som mener at kaliberen .50 BMG ikke er jagtegnet.
Der er da rigeligt med energi, og selv med spidsskarp, der laver den en sårkanal, der nok er bedre, end en 223 med ekspanderende.
I lille Danmark, der er der så udfordringer, når man har sikkerhedsafstande, på noget over 7 km...

At skytten så skal være trænet, til den rimeligt voldsomme rekyl, det er noget andet. Men man skal jo være vandt til våbnet, uanset om det er en .222 Rem, en 300 Winmag eller en .50 BMG.
Ja, ellers skal man aldrig have skudt før og vide hvordan sådan en bastard kan skubbe til skulderen :rolf: :rolf: Med sådan en mundingsbremse slår den ikke en 50 kilograms mand bagover :smile: med mindre der er lidt tudefjæs over vedkommende :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 15:19


youtu.be/YrHpe5Z93wM
Debunker nok near miss teorien i første klip.

Mht egnethed, så er jeg helt enig - den kan med visse projektiler være ganske egnet. Der er så en masse med både sikkerhedsafstanden, risikoen med opspringere og sikkert også overpenetrering, som gør den mere krævende, end de fleste andre kalibre.

Rent etisk er vi jo, som danske jægere, forpligtiget til at anvende vores vildt bedst muligt. Så selv om et dyr ikke kan være for dødt, så kan resultatet alligevel være uetisk, såfremt vi fortsat kalder det jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

70er drengen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 30. nov 2014, 01:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 166 times
Been thanked: 33 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af 70er drengen » 7. dec 2017, 15:50

Jeg synes at det er en tåbelig video. Det svarer i min optik til at fiske med dynamit.
Det ser spektakulært ud, men det er videoer som disse der er med til at gøre det svært for jægere at forklare om deres hobby til mennesker udenfor miljøet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 15:58

Både og... Vores direkte modstandere er ofte helt umulige at forklare noget som helst til, da de argumenterer med deres følelser. Rationelt funderede skeptikere kan man indgå i en samtale med, og med gode argumenter, kan man flytte deres synspunkter, samtidig med at man får afprøvet sine egne. Man bør vælge sine kampe med omhu.

Men ellers ja, det er nok "overkill", men samtidig kan det belyse hvad der egentligt sker, når man bruger dette kaliber. Nogle gange er praktiske forsøg bare langt bedre, end teoretiske beregninger (bl.a. derfor energi krav og krav til kuglevægte nogle gange ændres), selvom sidstnævnte kan være nok så underholdende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af BentxBetjent » 7. dec 2017, 16:12

Det er alligevel utroligt at den kan lave "små" fine huller i en skydeskive uden at splitte hele skiven ad...

For mig er der ingen tvivl om at dyret er blevet ramt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Raptor357 » 7. dec 2017, 21:30

BentxBetjent skrev:Det er alligevel utroligt at den kan lave "små" fine huller i en skydeskive uden at splitte hele skiven ad...

For mig er der ingen tvivl om at dyret er blevet ramt.
Jeg er helt enig i at den er ramt rigtigt. mit bud er at den er ramt i eller omkring øjet eller den har fået en strejfer lige over. som jeg ser det i videoen er der kraniebrud.
Jeg har været med til at skyde et par grise med .50 BMG for så at være med til åbningen af dyret efterfølgende.
Der er intet spectakulært ved det og sårkanal mm er helt almindelige.
Senest rettet af Raptor357 9. dec 2017, 18:13, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 21:45

Jeg formoder det har været i forsvaret.

Det kunne være spændende, at se en ko eller et lignende/større dyr blive skudt og efterfølgende undersøgt. Gerne med forskellige relevante projektiler, med og uden ekspansion.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Kalthoff » 7. dec 2017, 21:52

Hvorfor mon videoen ikke viser partering af dyret, eller dyret uden skind?

Han holder blot det forendte dyrs hoved op foran kameraet og påstår der ingen tegn på træf er at finde noget sted på dyret.

Troværdigheden ville have været højere, hvis han for rullende kamera havde trukket skindet af og vist at der ikke var skudtegn noget sted på dyret.

Hovedet med blod omkring øjne og mund kunne han godt have gjort noget særligt ud af at nænsomt nærmest dissekere, foran kameraet for at bevise sin påstand om at der ikke er træf i f.eks. øjet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 7. dec 2017, 21:58

Bare en pind ind igennem og man havde beviset.

Youtube er dog lidt underlig, meget amerikansk og censorisk mht blod og indvendig indretning på dyr vi spiser...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af FrederikF » 7. dec 2017, 22:14

Min oplevelse er heller ikke at .50bmg laver noget spektakulært ved anslag i 80kg kroppe - har (heldigvis) ikke et kæmpestort erfaringsgrundlag. Gælder både almindelig fmj og “SLAP” (nedkalibreret højhastighedsammo).
Når det er sagt, så har jeg aldrig set spidsskarp ammunition i andre kalibre lave så meget “svineri” som .50bmg (men ikke mere/så meget som en ekspanderende 7.62).
Til gengæld kan jeg konfirmere at et “close quarter near hit” forbi hovedet giver permanent tinnitus (men det tilskriver jeg mundingsknald mere end kaliber/projektil).
IMHO er eneste (meget reelle) anke mod kaliberet begrænsede danske vidder og dermed basal sikkerhed.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af TheDarkSide » 7. dec 2017, 22:23

Han rammer helt sikkert dyret. Kuglen fra 50 bmg flyver jo ikke hurtigere end så mange andre riffelkalibre. Der kan aldrig være tale om noget specielt voldsomt trykfald omkring den kugle, det er simpelthen for langt ude. Der skal rigtig meget tryk til at suge et øje ud.

Men ellers så var skudreaktionen og ødelæggelsen af hovedet ca. på højde med en 6,5x55, så der er ikke rigtig noget vildt eller voldsomt over at skyde et dyr med 50 bmg i hovedet (ud over rekylen, selvom den jo er godt reduceret med mundingsbremsen).

JRexA skrev:I den første video, der gætter jeg på, at skudafstanden, den har været under 200 meter, og måske også, under 100 meter.
Det ligner forhold, hvor de fleste rutinerede skytter, vil kunne tage et hovedskud.

Jeg har aldrig forstået dem, som mener at kaliberen .50 BMG ikke er jagtegnet.
Der er da rigeligt med energi, og selv med spidsskarp, der laver den en sårkanal, der nok er bedre, end en 223 med ekspanderende.
I lille Danmark, der er der så udfordringer, når man har sikkerhedsafstande, på noget over 7 km...

At skytten så skal være trænet, til den rimeligt voldsomme rekyl, det er noget andet. Men man skal jo være vandt til våbnet, uanset om det er en .222 Rem, en 300 Winmag eller en .50 BMG.

Det ville være at tage en unødig risiko bruge en 50 bmg på jagt, kravet til kuglefang vil være noget højere end til en mindre, men stadig overdimensioneret kaliber til dansk vildt. Hvis man mener at stopping power og hensynet til vildtets velfærd (hurtig død) kan opveje det, så er man alligevel ude i at lave så meget kødødelæggelse, at man forbryder sig mod at anvende nedlagt vildt i videst mulig strækning. Jo mere stopping power man vil have, jo være skal der ødelægges, det er helt simpelt.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af T-REX » 8. dec 2017, 04:44

TheDarkSide skrev: Det ville være at tage en unødig risiko bruge en 50 bmg på jagt, kravet til kuglefang vil være noget højere end til en mindre, men stadig overdimensioneret kaliber til dansk vildt. Hvis man mener at stopping power og hensynet til vildtets velfærd (hurtig død) kan opveje det, så er man alligevel ude i at lave så meget kødødelæggelse, at man forbryder sig mod at anvende nedlagt vildt i videst mulig strækning. Jo mere stopping power man vil have, jo være skal der ødelægges, det er helt simpelt.
Nu er der jo forskel, på at være i The Rockies, i USA (Eller Grønland), hvor der er 500-2000 km, til nærmeste bebyggelse, i skudretningen, og i Danmark....

I Grønland, er det ret normalt, at der er mere end 50 km, i skudretningen, til nærmeste menneske. (1 indbygger, pr 37 km2 isfrit område.)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af Hønsetyv » 8. dec 2017, 06:35

"THE WHITETAIL DEER HUNT WITH A MOUNTAIN HOWITZER": http://www.buckstix.com/howitzer.htm

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 16:22


youtu.be/6WK0AlCx0AM

Desværre uden nogen brugbar information.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 16:29


youtu.be/z6xW7mJhgRw
Denne er blot benævnt .50 Cal., men køllerne kan da bruges... :wall:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Jagt med .50 BMG & spøjst hovedskud

Indlæg af 10-22 » 22. dec 2017, 21:32

Har selv skudt en del med 0.50 og den er skam vældig sjov at skyde med.
Men min erfaring var at det er en kaliber som er meget svær at skyde med og kræver rigtig meget træning hvilket er svær,da ikke mange baner tillader 0.50. Man er også sikker på at have hele standpladsen for sig selv efter det første skud.
Jeg fik nogle til at lade for mig, men der er et ret begrænset udvalg i kugler der kan bruge til jagt.
Vores venner i Norge laver dog nogle fortrinlige kugler (læs raufors mk211) men de har ikke meget relevans til jagt.
Men sjove er de og er meget ens i udgangshastighed.
Endte med at sælge min til en nordmand, da et våben ikke bare skal stå i skabet men bruges.
10-22

Besvar