Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af NBP » 6. feb 2018, 16:51

Hejsa.

Jeg har en fornemmelse af, at min kikkert ikke er i lod.
For at sikre sig det, har jeg set at man kan bruge en lodsnor, hvilket jo lyder fornuftigt nok.
Men, hvis det skal give mening skal jeg sikre mig, at riflen er i water.
Det drejer sig om en gammel Anchutz mod 1415, som skyder glimrende, men hvis man bliver i tvivl, går det ud over præcisionen(man får en undskyldning).
For at kunne bruge et waterpas skal man jo have en flade at lægge det på.
Som jeg ser det er der ingen flader, jeg kan bruge. Udfræsningen til kikkert er buet. Skæftet er konisk.
Mit eneste bud er at pille skæftet af og håbe på, at det er helt i water. Derefter lægge løb mv. ned igen og spænde det efter.
Kan nogen på forum hjælpe et et trick?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af LapuaMagnum » 6. feb 2018, 16:57

NBP skrev:Hejsa.

Jeg har en fornemmelse af, at min kikkert ikke er i lod.
For at sikre sig det, har jeg set at man kan bruge en lodsnor, hvilket jo lyder fornuftigt nok.
Men, hvis det skal give mening skal jeg sikre mig, at riflen er i water.
Det drejer sig om en gammel Anchutz mod 1415, som skyder glimrende, men hvis man bliver i tvivl, går det ud over præcisionen(man får en undskyldning).
For at kunne bruge et waterpas skal man jo have en flade at lægge det på.
Som jeg ser det er der ingen flader, jeg kan bruge. Udfræsningen til kikkert er buet. Skæftet er konisk.
Mit eneste bud er at pille skæftet af og håbe på, at det er helt i water. Derefter lægge løb mv. ned igen og spænde det efter.
Kan nogen på forum hjælpe et et trick?
Har du ikke en rail på låsestolen?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Kleth » 6. feb 2018, 17:03

Jeg plejer at lægge vaterpas på baserne imedens jeg spænder den op alternativt en libelle.
Når jeg så justerer kikkerten, så følger jeg en lodsnor jeg har hængt op :smile: Til sidst laver jeg optisk indskydning på en lampe i en mast godt 300m væk.
Senest har jeg købt en "thingamabob" med indbygget vaterpas, som sættes på riflen med elastik og som kan bruges til at rette kikkerten ind - Den er så ikke heeelt så let at bruge som lodsnoren, men kræver knapt så meget fumlen rundt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af NBP » 6. feb 2018, 17:23

[quote]Har du ikke en rail på låsestolen[quote]

Nej, det var det jeg forsøgte at formidle ved at skrive 'udfræsningen'. Jeg fik vist ikke nævnt,at det er en kaliber 22 LR.

Tippet med at bruge baserne, var netop sådan et svar jeg havde håbet på. Jeg burde selv have fået ideen :oops: .

Nu vil jeg straks gå ud og gøre det. Selvom svarene kom hurtigere end forventet :razz: .

:NVFrules:

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Hønsetyv » 6. feb 2018, 18:02

Jeg ved der sælges et sæt kiler til netop dette formål.
De presses ind mellem basen og bunden af "klumpen" hvor justeringerne sidder (den er plan i bunden).
Så er det hele selvjusterende.

https://www.google.dk/search?q=scope+le ... swHn4ZOAAw

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Kristian_J » 6. feb 2018, 18:27

Det betyder intet om din kikkert er i water i forhold til riflen, så længe dit sigte er i water når du skyder.

Riflingen er jo ikke drejet på en måde der betyder at riffel og sigte skal være ens for at ramme rigtigt.
... assistance from a distance!

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af NBP » 6. feb 2018, 18:36

Det lyder besnærende Kristian_J, men en stor del af et riffelskud er jo netop tilliden til dit grej.
Når billedet så ser 'forkert ud', føles det ikke rigtigt og er temmelig frustrerende.
Nu har jeg haft kikkerten pillet af, og skal derfor skyde ind igen.
Med lidt held vil det give mig den fornødne (selv)tillid.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Langenge » 6. feb 2018, 20:08

Som Kristian skriver.......
Jeg holder heller ikke alle mine rifler i vater, målt i forhold til udfræsninger/kikkertmontage.
Det vigtige er, at de er i vater i forhold til dig.
Det er svært at måle.
jeg sætter kikkerten lidt løst i ringene, og så finder jeg nogle helt lodrette elementer på forskellige afstande. Så tager jeg skyderen op med lukkede øjne, får den lagt til rette PRÆCIS som jeg har det bedst med den, og åbner så øjnene og kigger gennem kikkerten på de lodrette elementer, jeg har fundet på forskellige afstande. Så retter jeg kikkerten ind, så den lodrette streg i kikkerten passer med de lodrette elementer i terrænet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af LapuaMagnum » 6. feb 2018, 21:41

Siden det er en .22 er det underordnet at den er i total water og da betyder det mere at du føler korset/reticlet er vandret. Havde det været til langdistanceskydning havde det været et monster problem hvis ikke det er i water. Lad os antage at dit trådkors hælder med 0,5 grad til højre eller venstre så vil du få en afvigelse på 1000 meter hvis du skal klikke 10 Mrad vil du ramme ca. 150 cm. forbi til højre eller venstre og det er rart at kunne eliminere det ved at kikkerten sider i water samt bliver affyret i water :rolf: Men nu skal du sikkert ikke ud på mere end 200 meter som maks. så det går jo nok at den hælder 0,2 - 0,3 grader, som dit øje godt kan opfange, da vores øjne rent faktisk er super gode til at se meget små uregelmæssigheder.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Kristian_J » 6. feb 2018, 21:54

LapuaMagnum skrev:Havde det været til langdistanceskydning havde det været et monster problem hvis ikke det er i water. Lad os antage at dit trådkors hælder med 0,5 grad til højre eller venstre så vil du få en afvigelse på 1000 meter hvis du skal klikke 10 Mrad vil du ramme ca. 150 cm. forbi til højre eller venstre og det er rart at kunne eliminere det ved at kikkerten sider i water samt bliver affyret i water
Ja, trådkorset skal være i Water, men riflen må gerne tilte. Trådkorset skal ikke være i water i forhold til riflen.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af LapuaMagnum » 7. feb 2018, 08:26

Kristian_J skrev:
LapuaMagnum skrev:Havde det været til langdistanceskydning havde det været et monster problem hvis ikke det er i water. Lad os antage at dit trådkors hælder med 0,5 grad til højre eller venstre så vil du få en afvigelse på 1000 meter hvis du skal klikke 10 Mrad vil du ramme ca. 150 cm. forbi til højre eller venstre og det er rart at kunne eliminere det ved at kikkerten sider i water samt bliver affyret i water
Ja, trådkorset skal være i Water, men riflen må gerne tilte. Trådkorset skal ikke være i water i forhold til riflen.
Ja det er helt ligegyldigt om riflen vender på hovedet eller 45 grader :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Kristian_J » 7. feb 2018, 08:28

LapuaMagnum skrev:
Kristian_J skrev:
LapuaMagnum skrev:Havde det været til langdistanceskydning havde det været et monster problem hvis ikke det er i water. Lad os antage at dit trådkors hælder med 0,5 grad til højre eller venstre så vil du få en afvigelse på 1000 meter hvis du skal klikke 10 Mrad vil du ramme ca. 150 cm. forbi til højre eller venstre og det er rart at kunne eliminere det ved at kikkerten sider i water samt bliver affyret i water
Ja, trådkorset skal være i Water, men riflen må gerne tilte. Trådkorset skal ikke være i water i forhold til riflen.
Ja det er helt ligegyldigt om riflen vender på hovedet eller 45 grader :biggrin:

mvh
....bare så vi ikke forvirrer manden mere end højst nødvendigt :giggle:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1455
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af Kristian_J » 7. feb 2018, 09:43

Tilgengæld er det vel MEGET vigtigt at trådkors er i water med rail hvis man er typen der har bubble level siddende på sit rail :-)
s-l1000.jpg
... assistance from a distance!

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvordan sikrer jeg mig at riflen er i water?

Indlæg af NBP » 7. feb 2018, 18:02

....bare så vi ikke forvirrer manden mere end højst nødvendigt :giggle:

OPSYYYN, jeg bliver mobbet :giggle:

Besvar