Tørtræning OK med STI Target Master?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Furholt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. jan 2010, 07:17
Interesser: .22/GR/GPA/terræn - og 10'ere
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 129 times
Been thanked: 27 times

Tørtræning OK med STI Target Master?

Indlæg af Furholt » 4. apr 2018, 07:32

Der står ikke noget i manualen til min STI Target Master 9mm om tørtræning, og jeg kan heller ikke finde noget på STI's hjemmeside. Der lader til at være konsensus om at 1911'ere må tørtrænes - men Target Master er jo ikke helt en 1911, bl.a. har den jo bull pibe i stedet for bushing, og måske også andre forskelle?

Anyway - hvad siger I? Kan jeg roligt tørtræne? Eller skal der en dummypatron i? Eller skal jeg helt lade være?

Edit: Og skal jeg tage ladegreb eller bare spænde hanen? Og angiveligt er der også nogle der mener at man skal holde aftrækkeren tilbage, mens man tager ladegreb til tørtræning mens andre siger at det er en myte #forvirret :wall:
Sometimes history needs a push.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Tørtræning OK med STI Target Master?

Indlæg af CQB » 4. apr 2018, 09:02

Furholt skrev:
4. apr 2018, 07:32
Der står ikke noget i manualen til min STI Target Master 9mm om tørtræning, og jeg kan heller ikke finde noget på STI's hjemmeside. Der lader til at være konsensus om at 1911'ere må tørtrænes - men Target Master er jo ikke helt en 1911, bl.a. har den jo bull pibe i stedet for bushing, og måske også andre forskelle?

Anyway - hvad siger I? Kan jeg roligt tørtræne? Eller skal der en dummypatron i? Eller skal jeg helt lade være?

Edit: Og skal jeg tage ladegreb eller bare spænde hanen? Og angiveligt er der også nogle der mener at man skal holde aftrækkeren tilbage, mens man tager ladegreb til tørtræning mens andre siger at det er en myte #forvirret :wall:
Jeg har en sti edge og har haft mange andre pistoler ,der er blevet tør trænet en del med, med både ladegreb og hammenfald uden problemer

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Tørtræning OK med STI Target Master?

Indlæg af Grendel » 4. apr 2018, 09:14

Enig med CQB, de tager ikke skade af tørtræning. Du kan gøre begge dele med aftrækkeren, når du tager ladegreb. Med aftrækker inde kan du træne korrekt trigger release og uden bare træne aftræk :smile:

Det som de kan tage skade af, er bla at man udløser slædestop med slæden tilbage, uden ammunition til at dæmpe slæden retur i battery.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Tørtræning OK med STI Target Master?

Indlæg af Fast Fumble » 4. apr 2018, 09:32

Furholt skrev:
4. apr 2018, 07:32
Der står ikke noget i manualen til min STI Target Master 9mm om tørtræning, og jeg kan heller ikke finde noget på STI's hjemmeside.
Bortset fra nogle enkelte meget specielle pistoler, så er der egentlig kun en ting der er afgørende for om man kan tørtræne:
Hvor rammer slagstiften, når du tager aftræk på et tomt kammer?

På alle rimfire kalibre (fx .22lr) rammer slagstiften typisk i kanten af kammeret, og derfor vil tørtræning over tid deformere både slagstift og kammer, og der er risiko for at slagstiften knækker.

På centerfire kalibre (fx din 9mm) rammer spidsen af slagstiften bare ud i den blå luft, det kan den ikke tage skade af. Den rammer ikke kammeret. Reelt bliver det en flade længere tilbage på slagstiften, som rammer den modsvarende flade i slæden, og det er så det der stopper slagstiften, og det kan alle pistoler/revolvere holde til uden problemer - i 100.000-vis af aftræk. Der er simpelthen ingen belastning på de bevægelige dele af betydning.

Om du spænder hanen eller tage ladegreb har heller ingen betydning. Begge dele er identiske med pistolens normalfunktion, bare i slow-motion og med betydelig lavere kraft end når den affyres.

Enkelte .22lr pistoler har anordninger der kan bruges til tørtræning, som sikrer at slagstiften ikke rammer kammeret, fx FN150 og Pardini SP (og mange flere). Dem kan man så også tørtræne med, uden øget slid.

Den eneste situation hvor du IKKE skal tage aftræk med din STI, er hvis du har skilt pistolen ad. Hvis slæden er afmonteret, og du tager aftræk, rammer basen af hammeren ind på en kant af rammen, som den normalt ikke ville røre. Det er hårdt for både ramme og hammer, og vil sikkert over tid lave deformering af rammen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Furholt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 346
Tilmeldt: 15. jan 2010, 07:17
Interesser: .22/GR/GPA/terræn - og 10'ere
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 129 times
Been thanked: 27 times

Re: Tørtræning OK med STI Target Master?

Indlæg af Furholt » 4. apr 2018, 09:44

Mange tak for grundige og informative svar. Jeg vil fortsætte med mit tørtræningsregime og håbe at det giver nogle flere 10'ere!
Sometimes history needs a push.

Besvar