Marlin XT-22 - udkast svigter

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 9. sep 2009, 09:24
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af LMLassen » 23. apr 2018, 00:40

Jeg købet i januar en helt ny Marlin XT-22 cal. .22 LR , der har fungeret fint – selv om finishen er en smule ”rustik”.
Nu har den desværre fået nykker og jeg håber mere erfarne medlemmer herinde kan hjælpe.

Forrige gang jeg var på skydebanen begyndte hylstret periodisk at blive i kammeret ved repetering. Der var skudt lidt under 100 skud siden køb, da udtrækket fejler første gang.
Det fejler herefter cirka ved hvert femte skud.
Hver kan kunne jeg lige akkurat trække hylstret ud af kammeret med en negl.

Det var fjerde gang jeg skød med salonriflen, der var blevet renset med et par filtpropper med olie gennem løbet efter brug. Herefter trukket tør umiddelbart inden brug.

En grundig rens og inspektion af låsen og udtrækkeren afslørede ikke synlige fejl(problemer) for mit utrænede øje. Der er heller ikke synlige tegn på fejl på ammunitionen.

Lørdag var jeg igen på skydebanen i går og problemet var væk........

……indtil det kom igen efter cirka 25 skud. :mad: :cry: :help:

Da jeg havde fået lokket hylstret ud kunne jeg se, at ydersiden var delvist dækket af krudtslam og måske voks fra projektilerne (CCI Sub-Sonic 22 LR HP (1050 FPS, 40 grain).

Jeg har igen inspiceret låsen og udtrækkeren og alt ser normalt ud (har sammenlignet med fotos på nettet). Derfor er jeg overbevist om, at problemet skyldes ”klisteret” på ydersiden af hylstrene (måske kombineret med en for svag udtrækker?)

Mine spørgsmål er kort sagt:

- Er det mig, der gør noget forkert?

- Det er helt normalt og jeg skal bare vænne mig til at slæbe en rensestok/kammerbørste med?

- Eller er kammeret måske for stort/assymetrisk/udtrækkeren defekt og den bør fluks leveres retur til sælger med henblik på udbedring/bytte?

På forhånd tak for hjælpen - jeg vil naturligvis følge op med enden på historien.

Lars

Vedhæftede foto af et tomt hylster et taget efter hjemtransport i lommen. Derfor er cirka halvdelen af krudtslam/voks-rester slidt væk i lommen. :freak:
DSC_3192.jpg
"Klistret" .22LR
DSC_3192.jpg (138.45 KiB) Vist 6890 gange
DSC_4986.jpg
udkaster - tilsyneladende ikke defekt
DSC_4986.jpg (81.2 KiB) Vist 6890 gange
DSC_4990.jpg
udkaster - tilsyneladende ikke defekt
DSC_4990.jpg (106.91 KiB) Vist 6890 gange
DSC_3189.jpg
kammer (note to self - tør ikke olie af med støvet klud inden makrofotografering)
DSC_3189.jpg (186.28 KiB) Vist 6890 gange

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af The Mad Viking » 23. apr 2018, 02:38

Nok ikke nogen hjælp, men jeg har enkelte gange det samme problem med min Marlin XT-17 (.17HMR)
Det er ikke ret tit, men jeg lagde mærke til at her igår, hvor den gjorde det 2 gange, det var hylsteret revnet ganske lidt i halsen.
Måske på grund af højt tryk, grundet lidt for meget skidt i kammeret?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af C-X » 23. apr 2018, 06:42

Har også en XT-17 og samme erfaring som Vikingen.

Prøv med et renset kammer og noget ammo uden for meget nams på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af NWF » 23. apr 2018, 08:27

Jeg havde samme problem med min XT22. Jeg ved dog ikke hvad pokker der var galt med den da jeg aldrig undersøgte det nærmere - jeg skulle alligevel have lavet gevind til dæmper så bad jeg våbensmeden om at kigge på det, og fik ved afhentning ikke spurgte hvor problemet var - men siden har det ikke været et problem.

Der er enkelte gange hvor jeg lige skal repetere 2x for den kommer ud, men jeg er ikke ude i at skulle bruge negle eller en spids genstand til at få patronen ud.

Jeg hælder til at tro at kvaliteten af Marlins bundstykker bare ikke er godt nok, og det er der det reelle problem ligger, som så bliver forstærket hvis hylsteret binder lidt pga skidt. Så måske skal bundstykket have en "tunning" hos en god våbensmed.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af Refraktorius » 23. apr 2018, 09:16

Marlin har skåret et gevaldigt hjørne.
I stedet for to stykker metal, to stifter og to fjedre (de to fjedre er på mange salonrifler i stedet et fjederbånd rundt om bundstykkehovedet, så har de lavet det hele i et stykke af foldet metal:
Billede
Billede fra: https://www.gunpartscorp.com/gun-manufa ... rlin/xt-22

Der er ingen tvivl om, at det holder pris og tid nede, men det gør det nok også sværere at få det til at spille.
Og kombineres det med et "hurtigt lavet" kammer, så kunne problemerne hurtigt være der. Jeg synes ligefrem jeg kan se riller inde i kammeret efter boret på det billede du har taget ned i udkasteråbningen. Den overflade burde være glat.
rillet kammer xt 22.png
rillet kammer xt 22.png (318.93 KiB) Vist 6818 gange
Det var sådan en del jeg godt kunne forestille mig at andre ville lave i en forbedret udgave.
Kan du lave udtræk med en negl, så sidder hylsteret ikke voldsomt godt fast.

Jeg ville købe mig en ekstra udtrækker, og prøve at skærpe den en smule.
Det kan også være, at andre patroner med en lidt mindre rundet rand eller hylster af noget mere fjedrende messing vil fungere ude problemer.


Prøv at sætte en patron på bundstykkehovedet, og se hvor godt den bliver holdt fast (vi havde en for nyligt med samme problem med en kineser 1911'er). Det bukkede stykke skal give modhold til "udtrækkerkrogen".
Hvis ikke den holder godt fast, så tag udtrækkerclipsen af, og buk de to kløer lidt indad.
(Kilde: http://www.marlinowners.com/forum/rimfi ... blems.html )



Det er en ringe trøst, men du er ikke alene.
Prøv at google "marlin xt 22 extractor problems"
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af LHL » 24. apr 2018, 07:14

det virker heller ikke logisk at ombukket på udtrækkeren er skråt i forhold til kammeret.
hvis fjederdimsen er til at få af,uden vold,ville jeg file udtrækersiden så den var vinkelret på kammeret.
risiko for at udtrækkeren bliver for kort....tjek hvad ny koster.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af C-X » 24. apr 2018, 07:25

http://marlinspares.com/products/barimfire/305547-2/
Den er dyr :blink:

Marlinspares.com kan kun anbefales :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af Refraktorius » 24. apr 2018, 22:24

C-X skrev:
24. apr 2018, 07:25
http://marlinspares.com/products/barimfire/305547-2/
Den er dyr :blink:

Marlinspares.com kan kun anbefales :thumbup:
OK, den var til at komme over.

Men da jeg først åbnede linket læste jeg i bedste regnskabsstil prisen ude til højre for teksten. Det var en eller anden anden dims til:
Price: £120.00
:shock:
Den rigtige pris under teksten var mere menneskelig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 9. sep 2009, 09:24
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Marlin XT-22 - udkast svigter

Indlæg af LMLassen » 25. apr 2018, 15:41

Refraktorius skrev:
24. apr 2018, 22:24
C-X skrev:
24. apr 2018, 07:25
http://marlinspares.com/products/barimfire/305547-2/
Den er dyr :blink:

Marlinspares.com kan kun anbefales :thumbup:
OK, den var til at komme over.

Men da jeg først åbnede linket læste jeg i bedste regnskabsstil prisen ude til højre for teksten. Det var en eller anden anden dims til:
Price: £120.00
:shock:
Den rigtige pris under teksten var mere menneskelig.
Gik også i samme fælde - overvejede at gå ind i forhandlingen af bukket fjederblik .

Mange tak for alle de gode svar - hvor af nogle bekræfte mine egne antagelser og andre gjorde mig klogere.

Når man køber discount, så skal man naturligvis ikke forvente Rolls-Royce kvalitet. Men jeg er alligevel lidt overrasket over finish og design er så "økonomisk". Ikke mindst, når det gælder det fine og dekorative mønster i kammeret :biggrin:

Jeg tror det ender med, at jeg indleverer den til forhandleren for at få udbedret fejlen på garantien. Men jeg kan se på nettet, at mange med tilsvarende problemer har været utilfreds med "reparationen" så jeg forbereder mig på at skulle klare ærterne selv på længere sigt.
DSC_3204.jpg
DSC_3204.jpg (63 KiB) Vist 6636 gange
Som det fremgår af ovenstående kan kloen og fjederen fint holde patronen. Jeg har ikke kunnet ryste den ud af grebet. Jeg har forsøgt at trække hylstret fri parallelt med "løbet" (som om det stadig sad i kammeret). Det kan jeg ikke - men det skyldes måske mine slatne kontorfingre :impatient:
Tilter jeg patronen slipper den fint. Det er dog ikke mit indtryk, at blikket er for slapt.

Som det kan ses på fotoet er kloen faktisk filet, er kontaktfladen er vinkelret på kammeret (på det foto Refraktorious har lagt op ser det ikke ud til at være tilfældet?)

Jeg har på Marlinowners.com og rimfirecentral set fotos fra samme vinkel som mit eget ovenfor, fra ejere, der oplyser de ikke bar problemer. Det ser her ud til, at kloen på mit eksemplar rammer hylstret lidt højere oppe over randen.

Derfor har jeg en mistanke om, at kloen måske er for lang. Når låsen lukkes "hviler" kloen og fjederen modsat i udskæringer på hver side af kammeret. Hvis kloen er for lang bliver den måske presset væk fra patronen af den skrå flade i udskæringen. Det betyder ikke noget, før hylstret bliver klistret til, og kloen smutter uden om den randen på patronen.
Her kan for kvik repetering måske også være en del af problemet?

Jeg må på skydebanen igen - og teste - herunder også teste en anden ammunition. Driller den stadig så går den til forhandleren og jeg vil også bestille et ekstra udtræk (måske to, så der er noget at kvaje sig på).

Endnu engang tak for hjælpen :NVFrules:

Lars

Besvar